REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak zaangażowania w pracy dotyczy co piątego zatrudnionego

brak zaangażowania w pracy dotyczy co piątego zatrudnionego
brak zaangażowania w pracy dotyczy co piątego zatrudnionego

REKLAMA

REKLAMA

Brak zaangażowania w pracy dotyczy co piątego zatrudnionego - wypełnianie tylko tych obowiązków, które są konieczne lub wręcz brak zaangażowania w pracę stanowi coraz większy problem. Firmy zaczęły zauważać to zjawisko po pandemii. Rosnąca popularność pracy zdalnej, wymagająca ze strony pracowników większej samodzielności i wysiłku, jeszcze ten trend nasiliła.

Brak zaangażowania w pracy

Według raportu nt. pracy zdalnej Buffera z 2022 roku, do największych wyzwań obserwowanych przez pracodawców wciąż należą współpraca, komunikacja w zespole oraz sprawne dzielenie się wiedzą. Nie wszystkim firmom udało się wypracować efektywne sposoby działania w nowych warunkach. Efekt łatwo zauważyć. To bierność i symulowanie pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Według instytutu badawczego Gallup, problem „cichego odchodzenia” może odnosić się nawet do połowy siły roboczej (w USA). Natomiast brak zaangażowania w skali globalnej dotyczy 21 proc. pracowników (w 2021 roku). To więcej niż w roku 2020 (20 proc.), ale mniej niż w 2019 (22 proc.). Dodatkowo niezaangażowani pracownicy w skali globu generują koszty w wysokości 11 proc. światowego PKB. Wniosek? Na pierwszy rzut oka dość banalny: o zaangażowanie i rozwój pracowników trzeba dbać regularnie. W praktyce oznacza to jednak, że pracodawcy powinni poszukiwać nowych sposobów pozwalających na aktywizację swoich ludzi i realne włączanie ich w życie organizacji. Jak to zrobić?

Nowe podejście do pracownika

Punktem odniesienia może być tutaj branża produktów cyfrowych. Od lat sektor IT wykazuje się innowacyjnością nie tylko w kontekście technologii, które buduje. Jest też pionierem w stosowaniu nowych rozwiązań dotyczących organizacji i zarządzania.

– Budowanie produktów cyfrowych to branża, która niesamowicie szybko się rozwija. Mamy tu do czynienia z dużą konkurencją, co w praktyce wymusza na pracodawcach szukanie i wdrażanie nowych, nieszablonowych rozwiązań - także z zakresu zarządzania. Mają one na celu pozyskiwanie i utrzymywanie cennych specjalistów IT. Są więc niezbędne do tego, by firmy mogły się rozwijać, pomimo obecnego wciąż deficytu doświadczonych programistów na rynku pracy. Nowatorskie rozwiązania w zarządzaniu firmą mogą także wpływać na zmniejszenie rotacji, czy wspierać efektywność i wellbeing zespołów produktowych – zwraca uwagę Tomasz Smejkal, Senior Software Developer z Boldare, firmy specjalizującej się w projektowaniu i tworzeniu produktów cyfrowych.

Przykładem nowego podejścia są np. chaptery. W Boldare istniały one jeszcze przed pandemią i pomogły firmie zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z pracą zdalną. Dziś chaptery mogą być jednym ze sposobów na efektywną współpracę, rozwijanie kompetencji w organizacji i co najważniejsze, utrzymanie zaangażowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większe zaangażowanie w grupie

REKLAMA

Chaptery skupiają pracowników zainteresowanych konkretnymi obszarami. Mogą oni się w nich specjalizować, ale także dopiero rozpocząć poszerzanie swojej wiedzy w danym kierunku. Celem jest dzielenie się wiedzą i pogłębianie kompetencji w określonym temacie, np. w rozwijaniu narzędzi oraz technik potrzebnych do tworzenia produktów cyfrowych czy analityce i badaniach użytkowników. Chaptery gromadzą wiedzę z danego obszaru, dzięki czemu wspierają zespoły produktowe potrzebujące konkretnej pomocy w codziennej pracy dla klientów.

– Umożliwienie pracownikom bliskiej współpracy międzyzespołowej i stworzenie specjalnej przestrzeni do dzielenia się wiedzą sprawia, że ludzie są bardziej zaangażowani w życie oraz rozwój firmy. Co więcej, dzięki udziałowi w tych swego rodzaju hubach innowacji, specjaliści IT poszerzają swoje kompetencje oraz zainteresowania, co realnie wpływa na ich rozwój. To również zachęca zespoły produktowe do otwartej komunikacji na temat wyzwań, które napotykają w codziennej pracy. Dzięki wsparciu chapterów zespoły są bardziej skuteczne, na bieżąco przyswajają nową wiedzę praktyczną i efektywniej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów. Ideę chapterów można też z powodzeniem stosować w organizacjach niezwiązanych z IT – mówi ekspert z Boldare.

Wymiana wiedzy sprzyja jakości

Dzieląc się wiedzą w ramach stworzonych w tym celu grup - chapterów - właściwie wszyscy zaangażowani mogą nie tylko rozwijać swoje umiejętności i kompetencje, ale także wpływać na wyeliminowanie potencjalnych błędów. Przykładem może być budowanie aplikacji, podczas którego pojawia się problem. Zespół projektowy może uzyskać wsparcie z chapteru skupiającego pracowników specjalizujących się w konkretnych technologiach. To pozwala zaoszczędzić sporo czasu oraz uchronić firmę i klienta przed niepożądanymi kosztami.

Do chapteru może dołączyć każdy, kto jest zainteresowany specjalizacją w określonym obszarze. Wejście nowych osób do takiej społeczności jest tym milej widziane, gdy w organizacji pojawia się prawdziwe zapotrzebowanie na zgłębienie danego tematu technologicznego. Generalnie chaptery są cennymi transferami wiedzy i mają na celu głównie rozwój developerów oraz zespołów. Dlatego jeśli danemu ekspertowi zależy na pogłębieniu wiedzy w konkretnym, nowym obszarze, zawsze może to zrealizować w ramach uczestnictwa w chapterze – wyjaśnia Tomasz Smejkal.

Zaangażowanie pracowników i dzielenie się wiedzą w organizacji, np. w ramach takiego rozwiązania jak chaptery, przynosi firmie spore korzyści. Ludzie mający odpowiednie możliwości i pole do rozwoju po prostu znacznie chętniej oraz skuteczniej przyswajają informacje niezbędne do wykonywania swojej pracy, ale nie tylko. Według raportu Deloitte, aż 79 proc. ankietowanych przedstawicieli liderów biznesu potwierdziło, że tworzenie poczucia przynależności pracowników do organizacji jest bardzo ważne dla sukcesu organizacji. Dzielenie się wiedzą zwiększa interakcje społeczne, potęguje kreatywność pracowników w rozwiązywaniu problemów i tworzeniu innowacji oraz zachowuje wiedzę w organizacji. Dodatkowo, armia wysokiej klasy ekspertów w organizacji przekłada się na jakość wypracowywanych produktów i usług cyfrowych. W przyszłości natomiast może stać się istotną przewagą nad konkurencją.

Źródło: InPlus Media

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA