| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Rząd przyjął projekt kolejnej ustawy deregulacyjnej

Rząd przyjął projekt kolejnej ustawy deregulacyjnej

Redukcja niektórych kosztownych i uciążliwych obciążeń administracyjnych oraz prawnych nakładanych na firmy i obywateli – to podstawowy cel tzw. drugiej ustawy deregulacyjnej. Wychodzi ona naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którzy chcą dalszych ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Przepisy tzw. pierwszej ustawy deregulacyjnej weszły w życie 1 lipca. Dzięki nim w urzędach zamiast zaświadczeń, odpisów i wypisów będzie można składać oświadczenia.

Nowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków informacyjnych dla obywateli i przedsiębiorców wprowadza m.in: 

  • wykorzystywanie zaległego urlopu do 31 lipca następnego roku

Do tej pory urlop zaległy trzeba było odebrać do 31 marca. Zmiana ta będzie korzystna dla obu stron: pracodawcy umożliwi lepszą organizację pracy, a pracownikowi dogodne zorganizowanie wypoczynku.

  • zmniejszenie częstotliwości przekazywania ubezpieczonemu informacji o zapłaconych składkach do ZUS i NFZ z imiennych raportów miesięcznych

Informacje te będą przekazywane raz na rok lub na żądanie płatnika częściej. Obecny comiesięczny, pisemny obowiązek informowania pracowników o odprowadzonych składkach jest szczególnie uciążliwy dla średnich i dużych firm. Chodzi przede wszystkim o znaczne koszty ponoszone w związku z przygotowaniem i drukiem formularzy ZUS RMUA. 

  • skrócenie przechowywania – z 10 do 5 lat – kopii deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych

Skrócenie tego okresu pozwoli na zmniejszenie kosztów administracyjnych związanych z obowiązkiem przechowywania dokumentów rozliczeniowych.

  • skrócenie z 10 do 5 lat okresu przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS

Dzięki tej propozycji przedsiębiorcy i inni płatnicy będą mogli w krótszym okresie otrzymać zwrot nadpłaconych składek. 

  • umożliwienie reprezentatywnym organizacjom pracodawców i związkom zawodowym występowania do ministra finansów o dokonanie ogólnych interpretacji podatkowych

Zwiększy to stabilność prawną firm, związaną z rodzajem wykonywanej działalności gospodarczej. Istotne dla konkretnych branż kwestie będą rozstrzygane w sposób jednolity. 

  • likwidacja Monitora Polskiego B, w konsekwencji czego przedsiębiorcy zwolnieni zostaną z kosztownego obowiązku publikacji sprawozdania finansowego w tym dzienniku (w skali roku to koszt ok. 100 mln zł)

Zmiany umożliwią obniżenie kosztów administracyjnych ponoszonych przez przedsiębiorców. 

  • wydłużenie terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości z 15 stycznia do 31 stycznia danego roku

Ułatwi to przedsiębiorcom należyte wywiązanie się z tego obowiązku, także w przypadku wystąpienia sytuacji od nich niezależnych. 

  • niewliczanie zobowiązań z tytułu partnerstwa publiczno-prywatnego do długu publicznego, w przypadku, gdy większość ryzyka będzie po stronie partnera prywatnego

Zmiany zwiększą pewność inwestycji w formule PPP, co powinno przełożyć się na wzrost liczby inwestycji realizowanych w ten sposób oraz odciążenie budżetów podmiotów publicznych poprzez realizację inwestycji publicznych w większym stopniu ze środków partnerów prywatnych.

  • zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawcy w kwestii spełniania przepisów BHP przez projekty budowlane 

Uzyskanie opinii rzeczoznawcy będzie fakultatywne. Utrzymany zostanie natomiast obowiązek zapewnienia przez pracodawcę zgodności budowy lub przebudowy obiektu z zasadami BHP.

Rząd chce, aby większość nowych rozwiązań weszła w życie od początku 2012 r.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Challenger

Organizacja non-profit

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »