| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy pracownikowi można wymierzyć karę porządkową za niską liczbę pozyskanych klientów

Czy pracownikowi można wymierzyć karę porządkową za niską liczbę pozyskanych klientów

Jeden z pracowników działu marketingu w wyznaczonym przez przełożonego okresie pozyskał dla naszej firmy o połowę mniej klientów niż inni pracownicy zatrudnieni na takich samych warunkach. Wykazał przy tym duży brak inicjatywy w pozyskiwaniu klientów. Czy możemy wobec niego zastosować karę upomnienia?


RADA

Nie można ukarać pracownika karą upomnienia za brak inicjatywy w pozyskiwaniu klientów. Kara porządkowa, jaką jest kara upomnienia, może być nałożona na pracownika tylko wówczas, gdy jego zachowanie jest bezprawne, zawinione i polega na naruszeniu obowiązków o charakterze porządkowym. Warunki te nie zostały spełnione.

UZASADNIENIE

Pracodawca może wymierzać pracownikom 3 rodzaje kar porządkowych, tj. karę upomnienia, nagany i pieniężną. Mogą one być stosowane tylko za naruszenie przepisów dotyczących odpowiedzialności porządkowej. Uregulowanie to ma charakter bezwzględnie obowiązujący, co oznacza, że nie jest możliwe jego rozszerzające czy zawężające stosowanie.

Nałożenie kary porządkowej może mieć miejsce niezależnie od tego, czy pracownik wyrządził szkodę czy nie. Aby otrzymać karę porządkową, pracownik musi naruszyć swoje obowiązki w zakresie porządku pracy i musi być winny tego naruszenia. Z całą pewnością braku wystarczającego zaangażowania w pozyskiwaniu klientów nie można uznać za naruszenie porządku w procesie pracy. Przedstawionego postępowania pracownika nie można także zakwalifikować do żadnego innego przypadku, który pozwala ukarać go karą porządkową. Opisane przez Państwa zachowanie pracownika nie może być więc podstawą do zastosowania wobec niego odpowiedzialności porządkowej. Można jednak zastosować inne środki, które powinny zmobilizować pracownika do osiągania lepszych wyników w pracy. Słabe wyniki w pracy mogą być podstawą do nieprzyznania pracownikowi premii, podwyżki lub powierzenia innej pracy.

PRZYKŁAD 1

Pracownik zatrudniony na stanowisku handlowca swoje obowiązki wykonuje rzetelnie. Bez zarzutu wypełnia polecenia pracodawcy dotyczące obsługi klientów. Spotyka się z klientami zgodnie z planem, kompleksowo przedstawia im ofertę swojej firmy. Jednak po upływie każdego kwartału okazuje się, że jego wyniki są o wiele gorsze niż współpracowników zatrudnionych na takich samych stanowiskach. Pracodawca wypowiedział mu z tego powodu warunki pracy i płacy proponując nowe stanowisko pracownika administracyjnego i niższą pensję. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.

PRZYKŁAD 2

Pracownik nie przedstawił oferty firmy swojemu klientowi, mimo polecenia wydanego przez jego bezpośredniego przełożonego. W związku z tym klient ten zrezygnował z usług firmy. W tym przypadku można ukarać pracownika karą porządkową za niewykonanie polecenia.

Jeśli pracownik osiąga słabe wyniki w pracy, mogą mu Państwo także z tego powodu definitywnie wypowiedzieć umowę o pracę.

• art. 30 § 1 pkt 2, art. 42, art. 108 § 1-2, art. 111 Kodeksu pracy.

Jadwiga Krukowska

specjalista w zakresie prawa pracy

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adam Misiński

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »