| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Informowanie pracowników przebywających na urlopach o zmianach w regulaminie pracy

Informowanie pracowników przebywających na urlopach o zmianach w regulaminie pracy

Wprowadzamy zmiany do obowiązującego u nas regulaminu pracy. Informację o dokonanych zmianach zamierzamy podać na tablicy ogłoszeń w zakładzie. W ten sposób przekazujemy pracownikom ważne informacje dotyczące funkcjonowania firmy. Jednak kilku naszych pracowników przebywa obecnie na urlopach wychowawczych, macierzyńskich i bezpłatnych. Czy tym pracownikom powinniśmy przekazać w inny sposób informacje o zmianach w regulaminie pracy? W czasie tych urlopów nie zapoznają się raczej z informacją znajdującą się na tablicy ogłoszeń.


RADA

Jeżeli wprowadzane przez Państwa zmiany do regulaminu pracy dotyczą wyłącznie spraw organizacyjnych i nie mają wpływu na bieżące prawa osób korzystających z długotrwałych urlopów pracowniczych, obowiązek zapoznania wszystkich pracowników z treścią regulaminu może zostać spełniony przez informację udostępnioną na tablicy ogłoszeń. Tylko w przypadku, gdy wprowadzane do regulaminu zmiany ustalają w sposób bardziej lub mniej korzystny niż dotychczas warunki pracy osób długotrwale nieobecnych w pracy i dotyczą ich obecnej sytuacji, mają Państwo obowiązek poinformowania tych pracowników o treści zmian pocztą lub w inny skuteczny sposób.

UZASADNIENIE

Pracodawca jest zobowiązany zapoznać każdego pracownika z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy. Pracownicy powinni też być na bieżąco informowani o zmianach wprowadzanych do pierwotnej wersji regulaminu. Informacja ta jest przekazywana w sposób przyjęty u danego pracodawcy, np. przez wywieszenie na tablicach ogłoszeń. Regulamin pracy i zmiany w nim wprowadzone wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania ich do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

O zmianach wprowadzanych do regulaminu pracy, a dotyczących wyłącznie spraw organizacyjnych i niemających wpływu na prawa osób (pracowników) korzystających z długotrwałych urlopów pracowniczych, pracodawca informuje wszystkich pracowników w ten sam sposób, np. przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń. W takiej sytuacji interes każdego pracownika jest właściwie zabezpieczony. Pracownik, który wróci do pracy np. po wykorzystaniu urlopu wychowawczego, może zapoznać się z aktualną wersją regulaminu.

Jeżeli jednak zmiany wprowadzane do regulaminu pracy ustalają w sposób bardziej lub mniej korzystny niż dotychczas warunki zatrudnienia osoby długotrwale nieobecnej w pracy i dotyczą jej aktualnej sytuacji, to pracodawca ma obowiązek poinformować taką osobę o ich treści pocztą lub w inny skuteczny sposób. Przemawia za tym potrzeba właściwej ochrony interesu prawnego pracownika, który nie znając uprawnień wynikających z nowego regulaminu nie może z nich korzystać.

PRZYKŁAD

W zakładzie do regulaminu pracy wprowadzono bardziej korzystne dla pracowników postanowienia dotyczące rezygnacji z urlopu wychowawczego i powrotu do pracy po tym urlopie. Przewidują one obowiązek dopuszczenia pracownika po zakończeniu urlopu wychowawczego do pracy na dotychczasowym stanowisku, a nie na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu. Ponadto określają możliwość rezygnacji z urlopu wychowawczego po uprzednim zawiadomieniu pracodawcy - najpóźniej na 14 dni, a nie na 30 dni przed terminem zamierzonego podjęcia pracy. O takich nowych postanowieniach regulaminu pracy pracownicy przebywający na urlopach wychowawczych powinni zostać powiadomieni przez pracodawcę pocztą lub w inny skuteczny sposób, np. kurierem.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marta Kosińska

ekspert rynku nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »