| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Mentoring w środowisku pracy

Mentoring w środowisku pracy

Mentoring jest określany jako narzędzie do przekazywania wiedzy pomiędzy doświadczonym pracownikiem a rozpoczynającym karierę w firmie. Na czym dokładnie polega mentoring?

Mentoring to nauka oparta na relacji "mistrz (najczęściej doświadczony pracownik)  – uczeń (nowy pracownik)". Słowo pochodzi od imienia mitycznej postaci Mentora, przyjaciela i opiekuna Odyseusza, uosabiającego wiedzę, rozwagę i doświadczenie życiowe. Zgodnie więc ze swym znaczeniem, mentor w firmie odpowiada za przekazanie nowemu pracownikowi posiadanej wiedzy, wsparcie w jej praktycznym stosowaniu oraz udzielanie informacji zwrotnej. Tego rodzaju proces pozwala na szybkie wdrożenie nowego pracownika oraz szybszy rozwój jego umiejętności.

Zarządzanie sukcesją w polskich firmach

Krótka charakterystyka mentora

Czym powinien cechować się mentor? Przede wszystkim powinien posiadać umiejętność planowania, ponieważ będzie zmuszony planować pracę nie tylko swoją, ale i podopiecznego. Ważne są również umiejętności komunikacyjne: precyzyjne wypowiedzi, aktywne słuchanie i co za tym idzie - umiejętne zadawanie pytań oraz konstruktywna krytyka, która przyuczającemu się pozwoli wyciągnąć wnioski i popchnie do dalszego działania, a nie wywoła zniechęcenie.

Zjawisko mentoringu w polskich firmach istnieje od dawna, niekoniecznie pod tą nazwą. Wydawać by się mogło, że zawsze w firmie był ktoś, kto pomagał osobom rozpoczynającym pracę. Obecnie na rynku pojawił się nowy, bo istniejący od początku XXI wieku, rodzaj mentoringu – mentoring odwrócony. Stosowany jest on przez wiele firm, w szczególności w Stanach Zjednoczonych i Zachodniej Europie, na przykład przez IBM, Deloitte czy Tesco.

Employer branding jako wyzwanie organizacji

Czego mentee nauczy doświadczonego pracownika?

Pokolenie Y to pokolenie Facebooka oraz innych portali społecznościowych. W związku z czym młody pracownik może nauczyć swoich starszych kolegów jak w pracy korzystać z dobrodziejstw internetu, a przede wszystkim mediów społecznościowych, aby przyniosły jak największe korzyści firmie.

Dysponuje również nieocenioną wiedzą na temat swoich rówieśników, co może okazać się pomocne nie tylko przy wprowadzaniu przez firmę na rynek nowych produktów, ale również przy zatrudnianiu kolejnych pracowników.

Mentoring odwrócony nie musi oznaczać współpracy bardzo młodego, niedoświadczonego człowieka z o wiele starszym pracownikiem na wysokim stanowisku. Odwrócone relacje równie dobrze spełniają swoją rolę wśród przedstawicieli pokolenia X.

Forum Kadry

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

WWW.SCANDIHOME.PL

Sklep internetowy ze skandynawskimi dodatkami do wnętrz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »