REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ekwiwalent za pracę zdalną w Kodeksie pracy
Ekwiwalent za pracę zdalną w Kodeksie pracy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ekwiwalent za pracę zdalną lub ryczałt za używanie prywatnych narzędzi podczas pracy zdalnej przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu pracy. Koszty pracy zdalnej ponoszone przez pracownika mają być rekompensowane przez pracodawcę. Na jakim etapie znajduje się projekt Kodeksu pracy?

Praca zdalna – przepisy

W dniu 5 stycznia 2022 r. wpłynęła do Sejmu interpelacja nr 30226 do ministra finansów oraz ministra rodziny i polityki społecznej w sprawie pracy zdalnej. Zgłosiła ją posłanka Anna Dąbrowska-Banaszek (PiS).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym pracodawca może skierować pracownika do wykonywania pracy zdalnej w celu przeciwdziałania rozprzestrzenienia się COVID-19. Pracodawca może to zrobić w sposób jednostronny, nie pytając pracownika o zgodę.

Obowiązkiem pracodawcy jest dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy. W związku z tym powinien tak organizować pracę, aby zapewniać bezpieczeństwo swoim pracownikom. Stąd możliwość skierowania do pracy zdalnej w czasie pandemii COVID-19. Warto dodać, że prawo do skierowania pracowników na home office nie jest uzależnione od liczby zachorowań na danym obszarze czy w zakładzie pracy. Co więcej, może mieć wyłącznie charakter profilaktyczny i prewencyjny.

Przepisy wprowadzone w czasie pandemii dają również prawo pracownikowi do złożenia wniosku o skierowanie na pracę zdalną. Nie jest on jednak wiążący dla pracodawcy. Osoba zatrudniająca może wziąć taki wniosek pod uwagę, ale nie musi. Decyzja należy bowiem do pracodawcy.

REKLAMA

Taka praca może być wykonywana w miejscu zamieszkania pracownika, ale nie tylko. Dopuszcza się pracę zdalną w innym miejscu (np. w przeznaczonym do tego lokalu czy w innym oddziale zakładu pracy). Pracodawca zapewnia sprzęt i inne narzędzia niezbędne do wykonywania pracy oraz pokrywa wiążące się z nią koszty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ulega bowiem wątpliwości, że pracownik, który pracuje w domu, ponosi dodatkowe koszty, takie jak opłata za Internet, zwiększone koszty energii elektrycznej czy zwiększone zużycie wody. Z drugiej strony praca zdalna zmniejsza koszty po stronie pracodawcy.

Miesięczny dodatek ryczałtowy dla pracownika zdalnego

Pytania skierowane w interpelacji:

1. Czy jest rozważane wprowadzenie miesięcznego dodatku ryczałtowego do wynagrodzenia pracownika z tytułu skierowania go do pracy w trybie pracy zdalnej, gdy będzie świadczona ona w miejscu zamieszkania pracownika, na pokrycie zwiększonych kosztów wynikających z tego tytułu?

2. Czy wysokość miesięcznego dodatku ryczałtowego dla wyżej wymienionych pracowników uzależniona byłaby od liczby dni świadczenia pracy poza zakładem pracy?

Polecenie pracy zdalnej w czasie pandemii

Dnia 25 stycznia 2022 r. wpłynęła odpowiedź Minister Rodziny i Polityki Społecznej, Marleny Maląg.

Zgodnie z aktualnymi przepisami regulującymi pracę zdalną czyli art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych pracodawcy nie mają obowiązku rekompensowania pracownikom kosztów ponoszonych z tytułu pracy zdalnej. Ustawa ta ma jednak szczególny charakter. Uregulowanie pracy zdalnej na polecenie pracodawcy było konieczne w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się COVID-19.

Minister podkreśla, że pomimo braku ogólnej regulacji dotyczącej zwrotu kosztów pracy zdalnej przez pracodawcę, można unormować to w przepisach wewnątrzzakładowych. Co więcej, w przypadku braku przepisów wewnętrznych, istnieje możliwość dokonania szczególnych ustaleń w stosunku do konkretnego pracownika. Strony stosunku pracy mogą porozumieć się co do tej kwestii w umowie o pracę. Zasadą jest bowiem, że wszelkie koszty związane z pracą ponosi pracodawca. Jeśli pracownik poniósł takowe, ma prawo domagać się rekompensaty ze strony zatrudniającego. Istotnym warunkiem jest jednak odpowiednie udokumentowanie poniesionych kosztów (np. rachunki).

Minister dodaje, że trwają prace nad wprowadzeniem pracy zdalnej na stałe do Kodeksu pracy. Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (UD318), reguluje również kwestie kosztów pracy zdalnej (art. 6724 Kodeksu pracy).

Koszty pracy zdalnej – obowiązki pracodawcy

W kwestii kosztów pracy zdalnej projektowany art. 6724 Kodeksu pracy zobowiązuje pracodawcę do:

  1. zapewnienia pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej;
  2. pokrycia kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, kosztów energii elektrycznej oraz niezbędnych usług telekomunikacyjnych;
  3. pokrycia innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem pracy zdalnej, jeśli taki obowiązek zostanie określony w porozumieniu zawartym ze związkami zawodowymi lub wydanym regulaminie (bądź w przypadku braku zawartego porozumienia lub wydania regulaminu – w wydanym poleceniu lub porozumieniu zawartym z pracownikiem);
  4. zapewnienia pracownikowi wykonującemu pracę zdalną niezbędnych do wykonywania tej pracy szkoleń i pomocy technicznej.

Ekwiwalent za używanie prywatnych narzędzi podczas pracy zdalnej

Nowy Kodeks pracy przewiduje także możliwość używania przez pracownika prywatnych narzędzi pracy, takich jak laptop. Obie strony stosunku pracy muszą porozumieć się ze sobą w tej kwestii. Jedyny warunek wprowadzenia tego rozwiązania jest taki, aby prywatne urządzenia techniczne lub inne narzędzia pracy zapewniały bezpieczeństwo wykonywania pracy. Wówczas pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. Jego wysokość zależy od ustaleń z pracodawcą.

Ryczałt za używanie prywatnych narzędzi – praca zdalna

Projekt zmian w Kodeksie pracy przewiduje również możliwość zastąpienia obowiązku pokrycia kosztów pracy zdalnej i wypłaty ekwiwalentu obowiązkiem wypłaty ryczałtu. Ryczałt za używanie prywatnych narzędzi pracy ma odpowiadać przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z pracą zdalną.

Praca zdalna - zasady

Wszelkie ogólne zasady wykonywania pracy zdalnej (pokrywanie przez pracodawcę kosztów energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, ekwiwalent pieniężny lub ryczałt) mają być regulowane w przepisach wewnątrzzakładowych –porozumienie ze związkami zawodowymi albo regulamin. Jeśli w danym zakładzie pracy nie zawarto porozumienia albo nie wydano regulaminu, niezbędnych ustaleń dokonuje się w poleceniu lub porozumieniu zawartym z pracownikiem.

Koszty pokrywane przez pracodawcę musza odpowiadać tym faktycznie ponoszonym przez pracownika w związku z wykonywaniem pracy zdalnej. W celu prawidłowego ich wyliczenia bierze się pod uwagę liczbę dni świadczenia pracy zdalnej.

Dodatek ryczałtowy za pracę zdalną

Natomiast odpowiedź Ministerstwa Finansów na interpelację w sprawie dodatku ryczałtowego za pracę zdalną (z dnia 26 stycznia 2022 roku) sprowadza się do wyjaśnienia, że obecnie prowadzone się intensywne prace dotyczące nowelizacji ustawy Kodeksu pracy w zakresie zmian w obszarze pracy zdalnej. Podsekretarz Stanu Piotr Patkowski dodaje, iż projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (UD 318) - KRM0610-120-21 – dnia 20 stycznia 2022 roku był przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów. W wyniku tych prac Komitet przyjął projekt ustawy i zarekomendował go Radzie Ministrów. Następnie po przyjęciu projektu przez Radę Ministrów projekt zostanie przekazany do prac parlamentarnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas, można otrzymać kilka tysięcy. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Pracownicy 55 plus i 60 plus triumfują po przełomowej uchwale Sądu Najwyższego: to prawo daje im niezwykłą ochronę. Koniec z rozbieżnościami w interpretacji ochrony przedemerytalnej

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego wydał 30.09.2025 r. uchwałę definitywnie rozstrzygającą dotychczas niejednolicie interpretowane przepisy dotyczące ochrony przedemerytalnej przed utratą zatrudnienia. Szczególną uwagę powinni zwrócić na nią pracownicy, którzy przekroczyli 55 lat (kobiety) oraz 60 lat (mężczyźni) – orzeczenie to rozstrzyga bowiem kwestię, czy zakaz wypowiedzenia umowy o pracę chroni również ich.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA