REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ekwiwalent za pracę zdalną w Kodeksie pracy
Ekwiwalent za pracę zdalną w Kodeksie pracy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ekwiwalent za pracę zdalną lub ryczałt za używanie prywatnych narzędzi podczas pracy zdalnej przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu pracy. Koszty pracy zdalnej ponoszone przez pracownika mają być rekompensowane przez pracodawcę. Na jakim etapie znajduje się projekt Kodeksu pracy?

Praca zdalna – przepisy

W dniu 5 stycznia 2022 r. wpłynęła do Sejmu interpelacja nr 30226 do ministra finansów oraz ministra rodziny i polityki społecznej w sprawie pracy zdalnej. Zgłosiła ją posłanka Anna Dąbrowska-Banaszek (PiS).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym pracodawca może skierować pracownika do wykonywania pracy zdalnej w celu przeciwdziałania rozprzestrzenienia się COVID-19. Pracodawca może to zrobić w sposób jednostronny, nie pytając pracownika o zgodę.

Obowiązkiem pracodawcy jest dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy. W związku z tym powinien tak organizować pracę, aby zapewniać bezpieczeństwo swoim pracownikom. Stąd możliwość skierowania do pracy zdalnej w czasie pandemii COVID-19. Warto dodać, że prawo do skierowania pracowników na home office nie jest uzależnione od liczby zachorowań na danym obszarze czy w zakładzie pracy. Co więcej, może mieć wyłącznie charakter profilaktyczny i prewencyjny.

Przepisy wprowadzone w czasie pandemii dają również prawo pracownikowi do złożenia wniosku o skierowanie na pracę zdalną. Nie jest on jednak wiążący dla pracodawcy. Osoba zatrudniająca może wziąć taki wniosek pod uwagę, ale nie musi. Decyzja należy bowiem do pracodawcy.

REKLAMA

Taka praca może być wykonywana w miejscu zamieszkania pracownika, ale nie tylko. Dopuszcza się pracę zdalną w innym miejscu (np. w przeznaczonym do tego lokalu czy w innym oddziale zakładu pracy). Pracodawca zapewnia sprzęt i inne narzędzia niezbędne do wykonywania pracy oraz pokrywa wiążące się z nią koszty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ulega bowiem wątpliwości, że pracownik, który pracuje w domu, ponosi dodatkowe koszty, takie jak opłata za Internet, zwiększone koszty energii elektrycznej czy zwiększone zużycie wody. Z drugiej strony praca zdalna zmniejsza koszty po stronie pracodawcy.

Miesięczny dodatek ryczałtowy dla pracownika zdalnego

Pytania skierowane w interpelacji:

1. Czy jest rozważane wprowadzenie miesięcznego dodatku ryczałtowego do wynagrodzenia pracownika z tytułu skierowania go do pracy w trybie pracy zdalnej, gdy będzie świadczona ona w miejscu zamieszkania pracownika, na pokrycie zwiększonych kosztów wynikających z tego tytułu?

2. Czy wysokość miesięcznego dodatku ryczałtowego dla wyżej wymienionych pracowników uzależniona byłaby od liczby dni świadczenia pracy poza zakładem pracy?

Polecenie pracy zdalnej w czasie pandemii

Dnia 25 stycznia 2022 r. wpłynęła odpowiedź Minister Rodziny i Polityki Społecznej, Marleny Maląg.

Zgodnie z aktualnymi przepisami regulującymi pracę zdalną czyli art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych pracodawcy nie mają obowiązku rekompensowania pracownikom kosztów ponoszonych z tytułu pracy zdalnej. Ustawa ta ma jednak szczególny charakter. Uregulowanie pracy zdalnej na polecenie pracodawcy było konieczne w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się COVID-19.

Minister podkreśla, że pomimo braku ogólnej regulacji dotyczącej zwrotu kosztów pracy zdalnej przez pracodawcę, można unormować to w przepisach wewnątrzzakładowych. Co więcej, w przypadku braku przepisów wewnętrznych, istnieje możliwość dokonania szczególnych ustaleń w stosunku do konkretnego pracownika. Strony stosunku pracy mogą porozumieć się co do tej kwestii w umowie o pracę. Zasadą jest bowiem, że wszelkie koszty związane z pracą ponosi pracodawca. Jeśli pracownik poniósł takowe, ma prawo domagać się rekompensaty ze strony zatrudniającego. Istotnym warunkiem jest jednak odpowiednie udokumentowanie poniesionych kosztów (np. rachunki).

Minister dodaje, że trwają prace nad wprowadzeniem pracy zdalnej na stałe do Kodeksu pracy. Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (UD318), reguluje również kwestie kosztów pracy zdalnej (art. 6724 Kodeksu pracy).

Koszty pracy zdalnej – obowiązki pracodawcy

W kwestii kosztów pracy zdalnej projektowany art. 6724 Kodeksu pracy zobowiązuje pracodawcę do:

  1. zapewnienia pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej;
  2. pokrycia kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, kosztów energii elektrycznej oraz niezbędnych usług telekomunikacyjnych;
  3. pokrycia innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem pracy zdalnej, jeśli taki obowiązek zostanie określony w porozumieniu zawartym ze związkami zawodowymi lub wydanym regulaminie (bądź w przypadku braku zawartego porozumienia lub wydania regulaminu – w wydanym poleceniu lub porozumieniu zawartym z pracownikiem);
  4. zapewnienia pracownikowi wykonującemu pracę zdalną niezbędnych do wykonywania tej pracy szkoleń i pomocy technicznej.

Ekwiwalent za używanie prywatnych narzędzi podczas pracy zdalnej

Nowy Kodeks pracy przewiduje także możliwość używania przez pracownika prywatnych narzędzi pracy, takich jak laptop. Obie strony stosunku pracy muszą porozumieć się ze sobą w tej kwestii. Jedyny warunek wprowadzenia tego rozwiązania jest taki, aby prywatne urządzenia techniczne lub inne narzędzia pracy zapewniały bezpieczeństwo wykonywania pracy. Wówczas pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. Jego wysokość zależy od ustaleń z pracodawcą.

Ryczałt za używanie prywatnych narzędzi – praca zdalna

Projekt zmian w Kodeksie pracy przewiduje również możliwość zastąpienia obowiązku pokrycia kosztów pracy zdalnej i wypłaty ekwiwalentu obowiązkiem wypłaty ryczałtu. Ryczałt za używanie prywatnych narzędzi pracy ma odpowiadać przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z pracą zdalną.

Praca zdalna - zasady

Wszelkie ogólne zasady wykonywania pracy zdalnej (pokrywanie przez pracodawcę kosztów energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, ekwiwalent pieniężny lub ryczałt) mają być regulowane w przepisach wewnątrzzakładowych –porozumienie ze związkami zawodowymi albo regulamin. Jeśli w danym zakładzie pracy nie zawarto porozumienia albo nie wydano regulaminu, niezbędnych ustaleń dokonuje się w poleceniu lub porozumieniu zawartym z pracownikiem.

Koszty pokrywane przez pracodawcę musza odpowiadać tym faktycznie ponoszonym przez pracownika w związku z wykonywaniem pracy zdalnej. W celu prawidłowego ich wyliczenia bierze się pod uwagę liczbę dni świadczenia pracy zdalnej.

Dodatek ryczałtowy za pracę zdalną

Natomiast odpowiedź Ministerstwa Finansów na interpelację w sprawie dodatku ryczałtowego za pracę zdalną (z dnia 26 stycznia 2022 roku) sprowadza się do wyjaśnienia, że obecnie prowadzone się intensywne prace dotyczące nowelizacji ustawy Kodeksu pracy w zakresie zmian w obszarze pracy zdalnej. Podsekretarz Stanu Piotr Patkowski dodaje, iż projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (UD 318) - KRM0610-120-21 – dnia 20 stycznia 2022 roku był przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów. W wyniku tych prac Komitet przyjął projekt ustawy i zarekomendował go Radzie Ministrów. Następnie po przyjęciu projektu przez Radę Ministrów projekt zostanie przekazany do prac parlamentarnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop? Tak! Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

REKLAMA

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

REKLAMA

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA