Co z prawem do niewykorzystanej części urlopu w przypadku przejścia na emeryturę?
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiadając na zadane pytanie należy wyjść od analizy przepisu art. 155(1) kodeksu pracy, który reguluje zasady przyznawania urlopu wypoczynkowego w przypadku rozwiązania jednego i nawiązania drugiego stosunku pracy w ciągu roku kalendarzowego.
REKLAMA
W roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z pracownikiem uprawnionym do urlopu, pracownikowi przysługuje urlop:
1) u dotychczasowego pracodawcy - w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u tego pracodawcy w roku ustania stosunku pracy, chyba że przed ustaniem tego stosunku pracownik wykorzystał urlop w przysługującym mu lub wyższym wymiarze,
2) u kolejnego pracodawcy - w wymiarze:
a) proporcjonalnym do okresu pozostałego do końca danego roku kalendarzowego - w razie zatrudnienia na czas nie krótszy niż do końca danego roku kalendarzowego,
b) proporcjonalnym do okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym - w razie zatrudnienia na czas krótszy niż do końca danego roku kalendarzowego.
Przeczytaj także: Kiedy można odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego
Przepis art. 155(1) § 1 pkt 1 kodeksu pracy reguluje uprawnienia pracownika i obowiązki pracodawcy w zakresie urlopu wypoczynkowego u dotychczasowego pracodawcy, a przepis art. 155(1) § 1 pkt 2 kodeksu pracy - u następnego pracodawcy, o ile oczywiście w ciągu danego roku kalendarzowego dojdzie do nawiązania nowego stosunku pracy.
W przypadku rozwiązania stosunku pracy i niewykorzystania z tego powodu urlopu wypoczynkowego nabytego w pełnym wymiarze, pracownikowi przysługuje od dotychczasowego pracodawcy ekwiwalent pieniężny odpowiadający urlopowi w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u tego pracodawcy w roku, w którym rozwiązano stosunek pracy, także w sytuacji, gdy rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w związku z nabyciem przez pracownika uprawnień emerytalnych.
Polecamy serwis: ZUS
Przepis art. 155(1) § 1 pkt 1 Kodeksu pracy nie rozróżnia poszczególnych sytuacji ze względu na sposób rozwiązania stosunku pracy i zamiar pracownika co do podjęcia kolejnego zatrudnienia. Nie można zatem odmiennie traktować rozwiązania stosunku pracy związanego z uzyskaniem przez pracownika uprawnień emerytalnych. Mimo uzyskania prawa do emerytury możliwe jest podjęcie nowego zatrudnienia, a ponadto uprawnienia pracownika i obowiązki pracodawcy wynikające z tego przepisu są niezależne od tego, czy pracownik zamierza podjąć nowe zatrudnienie.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA