Kategorie

Jak przygotować dobrą rozmowę kwalifikacyjną

Mariusz Grzywiński
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na cel, jaki ma być osiągnięty za pomocą wywiadu. Jeżeli zależy nam na szybkiej ocenie wstępnej, niezastąpiona będzie krótka, ogólna rozmowa „eliminacyjna” pozwalająca na podjęcie decyzji, czy proces selekcji powinien w danym przypadku być kontynuowany. Jeżeli tak, kolejnym etapem powinien być ustrukturalizowany wywiad szczegółowy, pozwalający na uzupełnienie ewentualnych braków dotyczących doświadczenia zawodowego kandydata, jego wiedzy i umiejętności przydatnych dla pracodawcy oraz lepsze poznanie go jako człowieka.

Jakie są najważniejsze zasady dotyczące planu i struktury wywiadu, które pomogą w przygotowaniu profesjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej?

Po pierwsze – dobry plan

Zarówno teoretycy, jak i praktycy biznesu mówią najczęściej, że dobry wywiad powinien składać się z następujących elementów: wprowadzenie, przekazanie informacji na temat firmy i jej organizacji oraz stanowiska pracy i związanych z nim obowiązków, zebranie informacji o kandydacie, podsumowanie oraz zakończenie rozmowy.

Wprowadzenie to powitanie, uścisk dłoni, zajęcie miejsc oraz pierwsze kilka zdań będących zazwyczaj luźną rozmową towarzyską, np. o tym, czy kandydat nie miał problemów z dotarciem na miejsce spotkania. Prowadzący rozmowę powinien się przedstawić, podając też swoje stanowisko i pozycję w firmie. To ważne, bo daje kandydatowi poczucie bezpieczeństwa, że rozmawia z właściwą osobą i może jej udzielić pełnych i wyczerpujących wypowiedzi. Wprowadzenie ma też za zadanie rozładować ewentualne zdenerwowanie uczestników spotkania. Jeżeli na wstępie nie uda się tego zrobić, napięcie i negatywne emocje będą towarzyszyły całemu spotkaniu, uniemożliwiając tym samym pozyskanie potrzebnych informacji.

Przedstawienie firmy oraz stanowiska i związanych z nim obowiązków pozwala na rozwianie wszelkich wątpliwości, jakie może mieć kandydat w związku z ofertą pracy. Szczegółowe omówienie zakresu odpowiedzialności i oczekiwań związanych ze stanowiskiem bywa kluczowe dla dalszego procesu rekrutacji – może bowiem okazać się, że kandydat nie zrozumiał treści ogłoszenia lub informacji uzyskanej telefonicznie przed spotkaniem i w nowych dla niego okolicznościach nie jest zainteresowany daną ofertą. Taka prezentacja powinna odbyć się zaraz po wprowadzeniu, a nie – jak to często się zdarza – dopiero po etapie zebrania informacji o kandydacie. Zaoszczędzi to wszystkim czasu i niepotrzebnego rozczarowania.

Niewątpliwie najważniejszą część wywiadu stanowi zbieranie informacji o kandydacie. Zwykle zaczyna się od omówienia aktualnego miejsca pracy kandydata, a następnie jego poprzednich doświadczeń zawodowych. Przy każdym z nich należy uzyskać szczegółowe informacje na temat zakresu obowiązków, możliwości awansu zawodowego, jak kandydat był oceniany przez swojego pracodawcę na danym stanowisku, jak długo trwała jego współpraca z firmą i co było powodem jej zakończenia. Wskazane jest też pytanie o przebyte kursy, szkolenia zawodowe i zdobyte dzięki nim kwalifikacje. Nie może również zabraknąć pytania o powód, dla którego kandydat zainteresowany jest zmianą pracy, co go zmotywowało do podjęcia takiej decyzji i jakie są jego dalsze plany zawodowe.

W zależności od tego, czy przewidujemy kolejne spotkania z kandydatem (np. z jego przyszłym przełożonym, dyrektorem generalnym itp.) na tym etapie rozmowy może paść również pytanie o oczekiwania finansowe kandydata związane z przedstawioną ofertą.

Zamknięcie wywiadu to podsumowanie uzyskanych informacji, mające na celu sprawdzenie, czy są one wystarczające do podjęcia decyzji dotyczącej danego kandydata. Jest to też dobry moment na to, aby pozwolić mu na zadanie pytań i aby rozwiać jego wątpliwości, które mogły się pojawić podczas rozmowy. Ten etap stwarza też możliwość dopytania o ważne szczegóły, o które zapomnieliśmy zapytać kandydata wcześniej.

Na zakończenie wywiadu należy poinformować kandydata, kiedy pozna wynik rozmowy i ostateczną decyzję, podziękować za zainteresowanie ofertą i przybycie na spotkanie. Warto też mieć w zanadrzu jakąś gotową formułę, będącą odpowiedzią na oczekiwania kandydata co do oceny jego kandydatury, opinii o przebiegu rozmowy.

Ostatni etap odbywa się po pożegnaniu kandydata i polega na ocenie jego przydatności dla firmy. Najlepiej dokonać jej od razu po zakończonym spotkaniu, według przygotowanego schematu.


Pytania, pytania, pytania...

Niezwykle ważne jest, aby pytania, które zadajemy w czasie rozmowy, były rzeczowe i konkretne. Przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej ułatwi nam wcześniej przygotowany scenariusz rozmowy i zestaw pytań, które chcemy zadać kandydatowi. Po pierwsze, zwiększy to efektywność rozmowy, po drugie zaś ułatwi porównanie wszystkich kandydatów oraz pozwoli na podjęcie obiektywnej decyzji co do wyboru najlepszego z nich. Oczywiście, w zależności od przebiegu spotkania, mimo przygotowania żelaznego zestawu pytań stanowiącego trzon rozmowy, warto też pozostać elastycznym, bowiem niejednokrotnie kandydat powie o czymś sam, bez naszego dopytywania, bądź też powie coś ważnego z punktu widzenia oferty, co będzie wymagało zadania dodatkowych pytań – przez nas nieprzewidzianych.

Pytania powinny być formułowane w sposób jasny i zrozumiały, aby rozmowa przebiegała w miłej i pozytywnej atmosferze. Warto zacząć od prostych pytań, które na początek rozluźnią kandydata i nie przysporzą mu dodatkowego stresu.

Następnie można przejść do pytań bardziej skomplikowanych. Rodzaj pytań zależeć będzie od tego, jakich informacji potrzebujemy od kandydata. Pytania zamknięte pozwolą nam uzyskać konkretne odpowiedzi (tak, nie). Z kolei dzięki pytaniom otwartym poznamy poglądy, sposób postrzegania i dokonywania oceny różnych problemów, a jednocześnie damy kandydatowi poczucie większego udziału w dyskusji, możliwość pełnego wypowiedzenia się na poruszony temat, a sama rozmowa przybierze charakter swobodnej konwersacji. Podczas rozmowy powinny przeważać pytania otwarte, np.: Gdzie i na jakich stanowiskach pracował Pan do tej pory? Za co był Pan odpowiedzialny w tej firmie? Czego nauczył się Pan w poprzedniej pracy? Za co najbardziej cenił Pana były pracodawca? Co spowodowało, że wybrała Pani ten zawód? Co motywuje Pana do zmiany pracy? Pracuje Pan lepiej w zespole czy indywidualnie? Dlaczego? Jakie umiejętności są, według Pani, najistotniejsze z punktu widzenia tego stanowiska? Którymi z nich Pani dysponuje? Co Pana najbardziej motywuje/demotywuje w pracy? Jak scharakteryzowałby Pan idealnego szefa? Czego oczekuje Pan od przyszłego pracodawcy? Dlaczego jest Pan zainteresowany naszą ofertą? Jakie są Pana oczekiwania finansowe? Jaki ma Pan okres wypowiedzenia?

Warto czasem zadać pytanie zaskakujące, nieoczekiwane przez kandydata, chociażby o jego znak zodiaku. Ważna w tym momencie jest nie jego odpowiedź, lecz sposób reakcji.

Niezależnie od skali „trudności” pytania, dajmy kandydatowi czas na zastanowienie się i udzielenie odpowiedzi. Niektóre pytania, które my zadajemy kolejny już raz, dla kandydata mogą być nowe i niespodziewane. Lepsze wrażenie zrobi ten, który wykorzysta chwilę ciszy na przemyślenia niż ten, który na siłę będzie szukał odpowiedzi, oby szybciej ją dać. Z kolei my pozostańmy cierpliwi i nie podpowiadajmy kandydatowi.

Niezręczne pytania

Są też pytania, które nie powinny paść podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Należą do nich pytania o wiek, stan zdrowia, stan cywilny, religię, poglądy polityczne, warunki zamieszkania i inne. Są one niezgodne z prawem i niekulturalne.

Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: Ważny wywiad

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry

    Składka zdrowotna 2021 – działalność gospodarcza

    Składka zdrowotna w 2021 r. a działalność gospodarcza - ile wynosi wysokość składki zdrowotnej? Jak Nowy Ład wpłynie na wysokość składki zdrowotnej?

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - wzór

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - pobierz wzór druku. Jak rozwiązać umowę zgodnie z art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy? W jakiej formie dokonać porozumienia?

    Czy można zwolnić pracownika z powodu braku szczepienia?

    Zwolnienie niezaszczepionego pracownika - czy prawo pracy pozwala na rozwiązanie umowy z pracownikiem, który nie zaszczepił się przeciwko COVID-19?

    Kiedy pracownik ponosi odpowiedzialność materialną?

    Odpowiedzialność materialna pracownika - pracownik ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych i za mienie powierzone w ramach dodatkowej umowy.

    Składki KRUS III kwartał 2021

    Składki KRUS w III kwartale 2021 r. - ile wynoszą rolnicze składki wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?

    Wyższe podwyżki dla służby zdrowia od 1 lipca 2021 r.

    Wyższe podwyżki dla służby zdrowia od 1 lipca 2021 r. - takie rozwiązanie proponuje Senat. Sprawdź, ile wzrośnie wynagrodzenie lekarzy, pielęgniarek, położnych i innych pracowników medycznych.

    Ile osób w Polsce pracuje zdalnie? [GUS]

    Praca zdalna - ile osób w Polsce pracuje zdalnie? Gdzie najwięcej osób pracuje z domu?

    Płaca minimalna - średnie wynagrodzenie w powiecie

    Płaca minimalna będzie zależała od powiatu? Proponuje się, aby wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosiła tyle, ile średnie wynagrodzenie w powiecie.

    Świadczenie rehabilitacyjne - ile wynosi w 2021 r.?

    Świadczenie rehabilitacyjne - ile wynosi w III kwartale 2021 r.? Znamy nowy wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.

    Powrót do pracy stacjonarnej czy praca zdalna?

    Powrót do pracy stacjonarnej - czy Polacy chcą wracać do biur? Czy praca zdalna zostanie? Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami i pracownikami?

    12 czerwca - Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci

    Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci przypada na 12 czerwca. Pandemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na to zjawisko.

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym z Turcją już funkcjonuje

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym z Turcją funkcjonuje od 1 czerwca 2021 r. Jakie kwestie reguluje?

    Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy - wszystko, co musisz wiedzieć

    Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy - komu i kiedy przysługuje? Kto je wypłaca? Jak odwołać się od decyzji ZUS?

    PPK: stan oszczędności można sprawdzać na bieżąco

    PPK - stan oszczędności na swoim rachunku w PPK można sprawdzać na bieżąco. Jak to zrobić?

    Nowy Ład – kalkulator wynagrodzeń 2022

    Nowy Ład - kalkulator wynagrodzeń w 2022 r. pozwala obliczyć wysokość wynagrodzeń dla umów o pracę. Jak Nowy Ład wpływa na wysokość płacy minimalnej w 2022 r.? Wyższa kwota wolna od podatku powoduje brak podatku przy minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ile wyniesie najniższa krajowa?

    Minimalne wynagrodzenie pielęgniarek i położnych od lipca 2021 r.

    Minimalne wynagrodzenie pielęgniarek i położnych od lipca 2021 r. - to rozwiązanie dla wszystkich medyków. Co ze wzrostem wynagrodzeń do 2027 r.?

    Przedłużenie kadencji organów związków zawodowych

    Przedłużenie kadencji organów statutowych związków zawodowych, organizacji przedsiębiorców i społecznych inspektorów pracy przewiduje projekt nowelizacji ustawy covidowej.

    Bezrobocie w maju 2021 r. najniższe w UE

    Bezrobocie w maju 2021 r. - ile wyniosła szacowana stopa bezrobocia rejestrowanego? Czy Polska ma najniższe bezrobocie w UE?

    Doradca podatkowy - zarobki 2021

    Doradca podatkowy - jakie są zarobki w 2021 r.? Gdzie zarabia się najlepiej? Jak zrobić szybką karierę w podatkach? Oto kilka wskazówek.

    Zatrudnienie programisty - rekrutować seniora czy juniora?

    Zatrudnienie programisty może stać się prawdziwym wyzwaniem. Polskie firmy muszą konkurować o najlepszych specjalistów z pracodawcami z Zachodu. Jak w takiej sytuacji zatrudnić dobrego programistę?

    4 cechy, jakie powinien posiadać dobry program do obsługi PPK

    Obsługa PPK może być albo koszmarem działu kadr, albo procesem, o którym, jak o oddychaniu, po prostu się nie myśli. Wszystko zależy od tego, jakie oprogramowanie (i czy w ogóle) wspomaga dział personalny w realizacji zadań związanych z obsługą PPK. Jaki zatem powinien być program, który pozwoli na sprawną realizację PPK bez nadmiernego obciążania pracowników?

    PPK w firmie - jak wdrożyć?

    PPK w firmie - jak wdrożyć Pracownicze Plany Kapitałowe dla swoich pracowników? Co powinien zawierać program do obsługi PPK? Kto może oszczędzać w PPK?

    Regionalizacja płacy minimalnej - rekomendacje

    Regionalizacja płacy minimalnej i powiązanie jej z obiektywnym parametrem ekonomicznym to rekomendacje raportu, którego partnerem jest Biuro Rzecznika MŚP.

    Czerwiec 2021 - godziny pracy, dni wolne

    Czerwiec 2021 - godziny pracy i dni wolne czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Kalendarz czerwca w 2021 r. zawiera 1 święto wolne od pracy.

    Niedziela handlowa - czerwiec 2021

    Niedziela handlowa - czerwiec 2021 r. ma 4 niedziele. Czy 13 czerwca, 20 czerwca lub 27 czerwca jest niedziela handlowa? Kalendarz niedziel handlowych.