Jakie składki opłaci prowadzący działalność gospodarczą, który zawarł dodatkowo umowę zlecenia
REKLAMA
Tytułem do ubezpieczeń jest dla Pana prowadzona działalność gospodarcza. Z umowy zlecenia nie powinien Pan opłacać składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy.
REKLAMA
UZASADNIENIE
Zasady opłacania składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, wykonujące jednocześnie umowę zlecenia, zależą od tego, czy przedmiot prowadzonej działalności jest taki sam jak wykonywanej umowy, oraz jak do celów podatkowych jest traktowany przychód ze zlecenia.
Jeżeli osoba prowadząca działalność gospodarczą wykonuje jednocześnie umowę zlecenia, a przedmiot umowy jest taki sam jak działalności, to tytułem do ubezpieczeń dla tej osoby jest nadal działalność. Tak samo traktuje się inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, a umowa zlecenia jest wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Tytułem do ubezpieczeń jest prowadzona działalność, a z umowy zlecenia nie należy odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
PRZYKŁAD
REKLAMA
Dagmara K. od stycznia 2008 r. prowadzi firmę zajmującą się projektowaniem wnętrz. Od marca 2008 r. wykonuje jednocześnie umowę zlecenia. Z treści zawartej umowy wynika, że ma obowiązek zaprojektować salon i taras. W tym przypadku przedmiot działalności jest taki sam jak przedmiot umowy zlecenia. Dagmara K. opłaca więc składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne jedynie z prowadzonej działalności gospodarczej.
Jeżeli przedmiot wykonywanej przez Pana umowy zlecenia wykroczy poza zakres prowadzonej działalności gospodarczej i umowa będzie odrębnym źródłem przychodu, to wystąpi zbieg tytułów do ubezpieczeń, a umowa zlecenia będzie odrębnym tytułem do ubezpieczeń. Wówczas będzie Pan miał możliwość wyboru tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń.
Przy zbiegu tytułów do ubezpieczeń - działalności i umowy zlecenia, umowa zlecenia może zostać wybrana jako tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń, jeżeli podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jest równa co najmniej minimalnej podstawie wymiaru składek z działalności. Jeżeli z umowy zlecenia podstawa wymiaru składek jest niższa, to obowiązkowe składki należy nadal opłacać z działalności. Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z umowy zlecenia są dobrowolne. W przypadku zbiegu tytułu do ubezpieczeń składka na ubezpieczenie zdrowotne jest obowiązkowa z obu tytułów.
PRZYKŁAD
Roman B. prowadzi od 2001 r. działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. W okresie od 1 do 30 kwietnia 2009 r. jest dodatkowo zatrudniony na podstawie umowy zlecenia. Wynagrodzenie z umowy zlecenia wynosi 800 zł. Ponieważ podstawa wymiaru składek z umowy zlecenia jest niższa niż obowiązująca go minimalna podstawa wymiaru składek z działalności (1915,80 zł), za kwiecień 2009 r. Roman B. z działalności musi obowiązkowo opłacić składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz ubezpieczenie zdrowotne z umowy zlecenia. Dobrowolnie mógł przystąpić do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z umowy zlecenia.
Podstawa prawna:
- art. 6, art. 8, art. 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat