REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w delegowaniu kierowców w transporcie drogowym

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Zmiany w delegowaniu kierowców w transporcie drogowym
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Obowiązują nowe zasady w zakresie warunków zatrudnienia kierowców. W procesie kontroli i delegacji dużą rolę będzie odgrywała Państwowa Inspekcja Pracy. Warto przyjrzeć się nowym przepisom, ponieważ kary dla przewoźników wynoszą nawet 7000 zł.
rozwiń >

Nowa ustawa o delegowaniu kierowców

Z dniem 19 sierpnia 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (Dz.U. 2023 poz. 1523, dalej jako: ustawa). Co się zmieniło i czego dotyczy ustawa?

REKLAMA

Autopromocja

W ustawie uregulowano m.in. zasady:

  • delegowania kierowców w transporcie drogowym w Polsce oraz zasady kontroli przestrzegania przepisów o delegowaniu;
  • współpracy między Inspekcją Transportu Drogowego oraz Państwową Inspekcją Pracy w zakresie przekazywania informacji związanych z delegowaniem kierowców w transporcie drogowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • realizacji obowiązków informacyjnych związanych z delegowaniem kierowców;
  • kontroli drogowej delegowania kierowców w transporcie drogowym w Polsce;
  • współpracy z właściwymi organami innych państw członkowskich dotyczącej delegowania kierowców w transporcie drogowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i z tego terytorium;
  • postępowania dot. administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej oraz o egzekucję takiej kary lub grzywny w zw. z niewłaściwą realizacją przepisów ustawy.

Konieczność dostosowania prawa polskiego do dyrektywy UE

Przepisami ustawy implementowano do polskiego prawa krajowego dyrektywę 2020/1057 regulującą przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmieniającą dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 (Dz.Urz. UE z 2020 r.).

Ważne
Takie same warunki wynagrodzenia dla kierowców pracujących w transporcie na terenie Polski

Ustawą niniejszą uchylono także przepis z ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług, który spod reżimu tej ustawy wyłączał przedsiębiorców świadczących usługi w sektorze transportu międzynarodowego. Tak więc kierowcy realizujący na terenie Polski określonego rodzaju operacje transportowe, skierowani do ich wykonania na terytorium Polski przez swoich pracodawców (przewoźników) traktowani są jak pracownicy delegowani, którym należy zapewnić warunki zatrudnienia (we wskazanych w ustawie obszarach prawa pracy) nie mniej korzystne niż wynikają one z polskich regulacji prawnych, w tym także wynagrodzenie za pracę na takich samych zasadach jak pracownikom firm z siedzibą w Polsce.

PIP może kontrolować pracę kierowców w transporcie

Ustawa reguluje zasady współpracy między Inspekcją Transportu Drogowego oraz Państwową Inspekcją Pracy w zakresie przekazywania informacji związanych z delegowaniem kierowców w transporcie drogowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dzieje się to za pośrednictwem Elektronicznego Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (IMI) w module „Transport”. 

Ważne

Kontrola warunków zatrudnienia delegowanych kierowców to nowe zadanie Państwowej Inspekcji Pracy, która została włączona do grupy organów właściwych, obsługujących ww. system.

Państwowa Inspekcja Pracy może wystąpić za pośrednictwem systemu IMI do przewoźnika drogowego delegującego kierowcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o przesłanie, za pośrednictwem interfejsu publicznego połączonego z systemem IMI, po okresie delegowania, kopii wybranych dokumentów, w terminie 8 tygodni od dnia złożenia wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do czego służy Elektroniczny System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (IMI) w module „Transport”?

Elektroniczny System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (IMI) w module „Transport” służy do wymiany informacji i współpracy administracyjnej z innymi organami właściwymi państw członkowskich, poprzez między innymi przesyłanie wniosków o pozyskanie od polskich przewoźników delegujących kierowców za granicę dokumentów niezbędnych na potrzeby kontroli realizowanych przez zagraniczne organy kontrolne.

Trzeba zgłosić delegowanie kierowcy do Polski

Na gruncie przepisów ustawy należy zgłosić delegowanie kierowcy do Polski. Zgłoszenie musi również być wysłane do Państwowej Inspekcji Pracy najpóźniej w dniu rozpoczęcia delegowania, odbywa się różnie, w zależności od tego, czy delegowanie kierowcy do Polski następuje z państwa członkowskiego, czy z tzw. państwa trzeciego i w jakich okolicznościach odbywa się skierowanie kierowcy do pracy w Polsce.

Jak podaje PIP:

Przewoźnik z państwa członkowskiego, który deleguje kierowcę do pracy w Polsce w ramach umowy łączącej go z polskim kontrahentem, powinien dokonać zgłoszenia delegowania poprzez interfejs publiczny połączony z systemem IMI. 

Przewoźnik z tzw. państwa trzeciego, który deleguje kierowcę do pracy w Polsce w ramach umowy z polskim kontrahentem, powinien zgłosić ten fakt poprzez formularz elektroniczny dostępny na stronie biznes.gov.pl (uruchomiona została usługa pt. Zgłoś delegowanie kierowcy z państwa trzeciego na terytorium Polski). Dodatkowo, kierowca z państwa trzeciego, wykonujący na terenie Polski operację transportową, powinien posiadać przy sobie podpisany przez przewoźnika dokument: „Potwierdzenie delegowania kierowcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państwa trzeciego”, którego wzór określony został w załączniku do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2023 r. w sprawie w formularza potwierdzenia delegowania kierowcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państwa trzeciego (Dz.U. poz. 1638). Inspektor Inspekcji Transportu Drogowego może zażądać od kierowcy okazania tego dokumentu w trakcie kontroli na drodze.   

Kary finansowe dla przewoźników i kierowców za wadliwe delegowanie

  1. Kierowca delegowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonujący przewóz drogowy, w przypadku nieokazania w trakcie kontroli drogowej kopii zgłoszenia delegowania, czy potwierdzenia delegowania, podlega karze grzywny w wysokości 500 zł. Prawo do nakładania i pobierania kary grzywny w drodze mandatu karnego za czyny przysługuje inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego. 
  2. Przewoźnik drogowy delegujący kierowcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przewoźnik drogowy z państwa trzeciego delegujący kierowcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państwa trzeciego z naruszeniem obowiązków lub warunków określonych w ustawie podlegają karze pieniężnej w wysokości od 4000 zł do 7000 zł za każde naruszenie.

Jak potwierdzić delegowanie kierowcy?

Formularza potwierdzenia delegowania kierowcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państwa trzeciego określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2023 r. w sprawie formularza potwierdzenia delegowania kierowcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państwa trzeciego (Dz.U.2023.1638).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA