Oferty pracy. Polacy chcą wiedzieć, ile można zarobić
REKLAMA
REKLAMA
Podawanie w ogłoszeniach o pracy informacji o tzw. widełkach płacowych, czyli przedziale proponowanego wynagrodzenia, do tej pory stanowiło domenę głównie nowoczesnych branż takich jak IT, gdzie z powodu niedoborów kadrowych pracodawcy muszą konkurować o najlepsze talenty i liczyć się z potrzebami kandydatów i kandydatek. Dzięki obowiązującej od czerwca unijnej dyrektywie o transparentności płac, która zobowiązuje kraje członkowskie do uporządkowania polityki wynagrodzeń w firmach do 7 czerwca 2026 r., wkrótce staną się one standardem w ofertach pracy.
REKLAMA
Im młodsze pokolenie, tym widełki płac są ważniejsze
Według danych z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie No Fluff Jobs, polskiego portalu z ofertami pracy, aż 89 proc. Polaków uważa, że każda branża powinna publikować widełki płacowe w ogłoszeniach. Co więcej, 91 proc. osób w wieku produkcyjnym woli aplikować na oferty z podaną stawką.
W przypadku tylko najmłodszych respondentów i respondentek, w wieku od 18 do 24 lat, dopiero wchodzących na rynek pracy, ten ostatni wskaźnik wynosi aż 97 proc.
Widełki płacowe w każdym ogłoszeniu
Portal No Fluff Jobs od początku swojego istnienia w 2014 r. wymaga od pracodawców publikacji widełek płacowych w każdym ogłoszeniu, co nadal nie jest standardem na rynku. W ubiegłym roku firma zorganizowała kampanię „Szanuj Siebie”, która miała za zadanie wywołanie publicznej dyskusji na rzecz podawania widełek wynagrodzeń w ogłoszeniach, pokazującej, że nie tylko pozwala to łatwiej znaleźć osobę dopasowaną do stanowiska pracy, lecz także przeciwdziałać nierównościom płac. Kampania zdobyła m.in. zwycięską nagrodę w konkursie Employer Branding Excellence Awards.
Nasza akcja „Szanuj siebie – nie aplikuj bez widełek” trafiła do 6 mln ludzi w Polsce. Do nas za to trafiły słowa wsparcia i głośno wyrażana potrzeba pojawienia się portalu z widełkami w innych branżach – komentujeTomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs – Te dwie rzeczy złożyliśmy w całość i otworzyliśmy się na kilkanaście nowych kategorii np. marketing, sprzedaż, finanse, HR, obsługa klienta. Obecnie mamy około 5 tys. ofert pracy spoza sektora IT, a dziś jesteśmy już nr 1 w liczbie ofert pracy w Marketingu z widełkami płacowymi. To pokazuje, że rynek cały czas potrzebuje więcej transparentności.
Teraz No Fluff Jobs rozpoczyna akcję edukacyjną „Widełki wszędzie”. Ma ona na celu wyposażenie firm w niezbędną wiedzę na temat tego, jak przygotowywać poziomy wynagrodzeń w firmie i jak je komunikować wewnętrznie i w ogłoszeniach. Brak opracowanych siatek płac jest jednym z istotnych problemów polskich przedsiębiorstw – jak wynika z badania doświadczeń specjalistów i specjalistek IT na rynku pracy, przeprowadzonego w czerwcu na zlecenie No Fluff Jobs, w teoretycznie słynącej z nowoczesności branży IT jedynie 30 proc. firm ma siatki płac, które są znane pracownikom i pracowniczkom. Akcja zwraca przede wszystkim uwagę na fakt, że jawność wynagrodzeń to realna potrzeba kandydatów i kandydatek. Według wspomnianego najnowszego badania, tylko 12 proc. osób ma zaufanie do pracodawców, którzy nie podają zakresów wynagrodzeń w ogłoszeniach o pracy.
Metodyka badań: Badanie oceny ogłoszeń o pracy na zlecenie No Fluff Jobs w sierpniu 2023 r. przeprowadziła firma Omnisurv by IQS na grupie reprezentatywnej 1000 aktywnych zawodowo Polek i Polaków w wieku 18–64 lat. Badanie doświadczeń specjalistów IT na rynku pracy na zlecenie No Fluff Jobs w czerwcu 2023 przeprowadziła firma Fieldstat na reprezentatywnej grupie 700 specjalistów z 5 najpopularniejszych specjalizacji IT: Backend, Frontend, Fullstack, Testing, Project Management.
No Fluff Jobs – największy portal z ogłoszeniami dla branży IT dostępny w 6 krajach i 8 językach, który wymaga publikacji widełek wynagrodzeń w każdej ofercie pracy. Po intensywnym rozwoju od 2014 roku firma No Fluff Jobs otworzyła we wrześniu 2019 roku oddział w Budapeszcie, niedługo później, w 2020 roku, wypuściła czeską wersję strony. W 2021 pojawiły się wersja ukraińska i słowacka, a w 2022 portal wszedł na rynek holenderski.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat