REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja w HR: Wyzwania, możliwości i mity

ekspert w zakresie rozwiązań dla HR, eq system sp. z o.o.
eksperci w zakresie zarządzania procesami produkcji i zarządzania personelem
Wykorzystanie zaawansowanych technik uczenia maszynowego oraz algorytmów stwarza nowe możliwości dla przedstawicieli HR
Wykorzystanie zaawansowanych technik uczenia maszynowego oraz algorytmów stwarza nowe możliwości dla przedstawicieli HR
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój sztucznej inteligencji rewolucjonizuje różnorodne aspekty życia – również te biznesowe. Postępy w tej dziedzinie dotyczą więc także działu zasobów ludzkich. Wykorzystanie zaawansowanych technik uczenia maszynowego oraz algorytmów stwarza nowe możliwości dla przedstawicieli HR, umożliwiając im efektywną optymalizację procesów biznesowych, eliminację potencjalnych błędów oraz usprawnienie analizy danych w celu podejmowania bardziej trafnych decyzji. 

rozwiń >

Niemniej, mimo tych znaczących korzyści, aktualne wyzwania związane z szerokim zastosowaniem sztucznej inteligencji wywołują niepewność wśród niektórych organizacji co do jej szerokiej akceptacji. Biorąc pod uwagę niezwykłe tempo ewolucji tych narzędzi, konieczna jest nie tylko znajomość podstawowych możliwości oraz dostępnych przypadków użycia, ale także umiejętności antycypowania i adaptacji do zmian, jakie niesie ze sobą postęp technologiczny. W szczególności, konieczne jest zrozumienie potencjalnego wpływu technologii Generative Artificial Intelligence (GenAI) na strukturę i funkcjonowanie organizacji. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Inteligencja generatywna

Główną cechą charakterystyczną inteligencji generatywnej jest jej zdolność do tworzenia nowych, autonomicznie wygenerowanych treści, obrazów, dźwięków czy nawet tekstów, które są trudne do odróżnienia od tych stworzonych przez ludzi. W przeciwieństwie do klasycznych algorytmów sztucznej inteligencji, które operują na podstawie z góry zdefiniowanych reguł i danych treningowych, inteligencja generatywna wykorzystuje złożone modele probabilistyczne, często oparte na sieciach neuronowych. Te modele są w stanie generować nowe treści na podstawie wzorców i zależności w danych treningowych, ale również posiadają zdolność do kreatywnego tworzenia nowych wzorców, co sprawia, że są one bardziej elastyczne i zdolne do adaptacji. W porównaniu z tradycyjnym uczeniem maszynowym, które skupia się na analizie i przetwarzaniu danych w celu prognozowania lub klasyfikowania, inteligencja generatywna skupia się na tworzeniu nowych danych. 

Kiedy ChatGPT pojawił się w sieci 30 listopada 2022 r., świat nie był do końca przygotowany na to, co wydarzy się później. Do stycznia 2023 r., zaledwie dwa miesiące później, aplikacja miała aż 100 mln aktywnych użytkowników miesięcznie. Na czym polega więc jego fenomen? Głównym czynnikiem przyczyniającym się tak szerokiej popularności jest jego zdolność do kontekstowego rozumienia treści oraz elastycznego generowania odpowiedzi. Model ten potrafi wydobywać znaczenie z szerokiego spektrum danych i doświadczeń zgromadzonych w procesie uczenia, co pozwala mu dostosowywać się do różnorodnych sytuacji komunikacyjnych i udzielać bardziej odpowiednich odpowiedzi.

Mit: sztuczna inteligencja jest całkowicie obiektywna

Przygotowując się do wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w obszarze HR, należy pamiętać o kilku elementach. Przede wszystkim sztuczna inteligencja może wspomagać procesy HR, ale nie jest w stanie całkowicie zastąpić ludzkiego wkładu. Nadal będzie istniało wiele obszarów takich, jak zarządzanie relacjami międzyludzkimi czy podejmowanie decyzji strategicznych, które wymagać będą ludzkiej interwencji i zrozumienia kontekstu społecznego. 

To mit, że sztuczna inteligencja jest całkowicie obiektywna. Jej algorytmy mogą być podatne na uprzedzenia, jeśli dane treningowe są niezrównoważone lub niewłaściwie przetworzone, dlatego konieczne jest ich ścisłe monitorowanie. Przykładem może być wykorzystanie algorytmów AI do analizy zgłoszeń rekrutacyjnych i selekcji kandydatów. Jeśli dane treningowe używane do nauczania tych algorytmów były niezrównoważone pod względem np. różnych grup społecznych (więcej danych pochodzi od osób o określonym pochodzeniu etnicznym lub płci), to algorytm może wykazywać uprzedzenia względem innych grup. Efektywność sztucznej inteligencji w HR może się różnić w zależności od kontekstu organizacyjnego, struktury danych, kultury pracy oraz potrzeb specyficznych dla danej firmy. Dlatego istotne jest dostosowanie rozwiązań AI do indywidualnych potrzeb i warunków organizacyjnych. 

Procesy HR wspierane przez sztuczną inteligencję

Narzędzia sztucznej inteligencji mogą znacząco wspomóc liderów HR w różnych dziedzinach, włączając w to zarządzanie dokumentacją pracowniczą, procesy rekrutacji i zatrudniania, przetwarzanie listy płac, zarządzanie wydajnością i ocenami, administrację świadczeniami, wdrażanie nowych pracowników oraz wsparcie biura obsługi. Jednym z najczęściej wspieranych przez AI procesów HR jest rekrutacja, między innymi ze względu na dużą ilość danych, powtarzalność zadań, czy skalowalność. 

Proces rekrutacji generuje ogromne ilości danych, w tym CV, wyników testów, informacji o kandydatach, które sztuczna inteligencja może efektywnie analizować, identyfikując wzorce i trendy, co ułatwia selekcję kandydatów. Co ważne, narzędzia AI mogą stale doskonalić swoje umiejętności i dostosowywać się do zmieniających się potrzeb i warunków rynkowych. W miarę zdobywania nowych danych i doświadczeń, algorytmy stają się coraz bardziej skuteczne w identyfikowaniu i wybieraniu najlepszych kandydatów. AI łatwo dostosowuje się do rosnących potrzeb i zwiększa skalę swojego działania, dzięki czemu możliwe jest efektywne zarządzanie dużymi ilościami rekrutacji bez konieczności zwiększania zasobów ludzkich.

REKLAMA

ChatGPT w rekrutacji

Coraz częściej zespoły Talent Acquisition (TA) oraz specjaliści ds. rekrutacji wykorzystują ChatGPT do generowania opisów stanowisk pracy, które są zarówno dokładne, jak i atrakcyjne dla potencjalnych kandydatów, tworząc opisy roli idealnie odzwierciedlające oczekiwania i wymagania związane z danym stanowiskiem. ChatGPT został przeszkolony do generowania odpowiedzi, które brzmią naturalnie i ludzko; rekruterzy wykorzystują go więc jako chatbota, który może komunikować się z kandydatami na różnych etapach procesu rekrutacyjnego, zapewniając ciągłość komunikacji i zapobiegając utracie kandydatów z lejka rekrutacyjnego z powodu braku zaangażowania. 

Technologia oparta na sztucznej inteligencji może więc odegrać kluczową rolę w usprawnieniu procesu rekrutacji; poprzez automatyzację procesu tworzenia ogłoszeń o pracę, AI umożliwia znaczne oszczędności czasu oraz optymalizację kampanii rekrutacyjnych, prowadząc do uzyskania lepszych wyników. Algorytmy AI są w stanie mierzyć efektywność kampanii, przewidywać przyszłe trendy na rynku pracy oraz redukować koszty związane z rekrutacją. Ponadto, sztuczna inteligencja eliminuje nieświadome uprzedzenia, co pozwala dotrzeć do zróżnicowanej puli kandydatów oraz angażować kandydatów pasywnych. Dzięki automatyzacji rutynowych zadań, dostarczaniu informacji zwrotnych oraz zapewnieniu przejrzystej komunikacji, AI poprawia doświadczenia kandydatów, co ma istotny wpływ na efektywność, różnorodność oraz jakość doświadczeń rekrutacyjnych potencjalnych pracowników. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sztuczna inteligencja w cyklu życia pracownika

Rekrutacja to dopiero początek obecności sztucznej inteligencji w drodze pracownika. Platformy AI zrewolucjonizują wdrażanie i szkolenie pracowników, automatyzując zadania administracyjne, oferując spersonalizowane plany wdrażania i zapewniając interaktywne doświadczenia edukacyjne. Usprawnią formalności, dokumentację i planowanie, zapewniając płynne przejście organizacyjne. 

Jedną z kluczowych zalet platform AI w zarządzaniu wydajnością jest ich zdolność do przechwytywania i analizowania ogromnych ilości danych. Wykorzystując uczenie maszynowe, identyfikują one wzorce i korelacje – zapewnią więc menedżerom kompleksowe zrozumienie wyników indywidualnych i zespołowych w ramach zarządzania wydajnością. To dzięki platformom AI organizacje będą mogły optymalizować procesy zarządzania wydajnością, umożliwiać pracownikom kierowanie własnym rozwojem i wspierać kulturę ciągłego doskonalenia. 

Mit: wdrożenie sztucznej inteligencji jest łatwe i szybkie

Jedno – jako ekspert w zakresie digitalizacji HR – chciałbym rozwiać (zdając sobie sprawę, że może nie być to popularne). Wdrożenie sztucznej inteligencji w HR nie jest wcale łatwe i szybkie. Rzeczywistość jest taka, że skuteczne wdrożenie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w HR wymaga znacznego nakładu czasu, zasobów oraz zaangażowania zarówno ze strony zespołu IT, jak i kadry zarządzającej. Jest to proces złożony i wymagający uwzględnienia różnorodnych czynników takich, jak analiza potrzeb organizacyjnych, integracja z istniejącymi systemami, opracowanie odpowiednich algorytmów czy przeszkolenie personelu. Ponadto, konieczne jest zapewnienie zgodności z przepisami prawnymi oraz zasadami etycznymi związanymi z wykorzystaniem danych osobowych. 

Zespoły IT muszą zadbać o odpowiednie przygotowanie infrastruktury technologicznej oraz o opracowanie i wdrożenie skomplikowanych algorytmów AI. Jednocześnie, kierownictwo musi zaangażować się w proces, zapewniając wsparcie finansowe i strategiczne oraz uczestnicząc w podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących wdrożenia. Dodatkowo warto pamiętać, że skuteczność AI oparta na uczeniu się jest w dużej mierze uzależniona od danych historycznych, które pozwolą na podejmowanie trafnych decyzji.

Wdrażanie sztucznej inteligencji w HR to proces iteracyjny, który wymaga ciągłego monitorowania, testowania i dostosowywania rozwiązań do zmieniających się potrzeb i warunków rynkowych. Dlatego też, mimo że korzyści płynące z wykorzystania AI w HR mogą być znaczące, należy być świadomym, że proces wdrażania może być wymagający i czasochłonny, a sukces zależy od odpowiedniego planowania, zaangażowania i zarządzania procesem. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

REKLAMA

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

REKLAMA

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Artykuł 8 Kodeksu Pracy może Ci zaszkodzić w pracy - uważaj na ten przepis, bo wiele się w nim mieści (nadużycia etyczne, moralne i obyczajowe)

Postanowienie Sądu Najwyższego z 8 kwietnia 2025 roku, sygn. II PSK 90/24 stanowi o ważnym aspekcie prawa pracy, który odnosi się do artykuł 8 Kodeksu Pracy. W praktyce mało osób ma świadomość co oznacza tzw. nadużycie prawa podmiotowego. A przypominamy ignorantia iuris nocet, tak więc uważaj na art. 8 KP bo może ci zaszkodzić w pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA