Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gigabajty personalne

Tomasz Kozłowski
W organizacjach rośnie zapotrzebowanie nie tylko na dobrze przygotowane kadry, ale także umiejętne wykorzystanie ich potencjału. Personel w organizacjach ma obecnie wiele okazji do zaprezentowania swoich możliwości, m.in. za sprawą nowoczesnych narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie.

"Uzbrojenie" przedsiębiorstwa w system wspomagający zarządzanie jest oczywistością od kilkunastu lat. Jeszcze nie tak dawno tylko dla niektórych, zwykle dużych, przedsiębiorstw oczywistą drogą rozwoju było wdrażanie zaawansowanych systemów do przetwarzania i analizowania coraz większej ilości danych. W obecnej rzeczywistości gospodarczej zaczął dominować model „konkurencyjności minutowej”, dającej szansę koniunktury tylko tym firmom, które szybciej i sprawniej poddają analizie napływający do nich strumień informacji biznesowych. Tym samym wzrosło zainteresowanie nowymi mechanizmami informatycznymi w codziennej pracy. Ważność nowoczesnych rozwiązań informatycznych zaczęły dostrzegać nie tylko firmy duże, ale także średnie i małe. Przydatność rozwiązań IT dla biznesu w obliczu nowych wyzwań i nowych zjawisk gospodarczych sprawiła, że szczególnego znaczenia nabrały systemy informatyczne wspierające zarządzanie zasobami ludzkimi klasy HCM (human capital management) lub inaczej HR (human resources). Systemy te, od dawna znane polskim firmom, były początkowo adaptowane przez przedsiębiorstwa w roli prostego oprogramowania kadrowo-płacowego, służącego do rozliczania się firm z urzędami skarbowymi czy ZUS-em oraz naliczania pensji. W założeniu chodziło o realizację tzw. twardego HRM i raczej nie wróżono im dalszej kariery. Kilka lat temu wszelkie analizy rynkowe dowodziły, że zapotrzebowanie na tego typu systemy szybko się skończy.

- Całkiem niedawno systemy wspierające zarządzanie zasobami ludzkimi w małych i średnich firmach traktowane były jak zbędny dodatek - przyznaje Tomasz Sokołowski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży firmy Insert. Stało się jednak inaczej. Zapotrzebowanie na systemy HR zaczęło wzrastać. Według prognoz firmy badawczej IDC w 2007 r. wartość rynku systemów informatycznych dla działów HR ma wynieść w Polsce ok. 39 milionów dolarów, a w 2008 r. - 45 milionów dolarów. IDC twierdzi, że rynek nowych rozwiązań IT dla HR będzie rósł w Polsce w najbliższych latach średnio rocznie o ponad 15 proc. i w 2010 roku osiągnie wartość 58 milionów dolarów.

Jakie były przyczyny ożywienia? Okazuje się, że nowe spojrzenie przedsiębiorstw na systemy HR wymusiła przede wszystkim skomplikowana sytuacja na rynku pracy.

- Od pewnego czasu wyraźnie widać odpływ za granicę wykwalifikowanej kadry. Należy do tego zjawiska dołożyć nadal niską wiedzę o mechanizmach zarządzania i motywowania pracowników w polskich przedsiębiorstwach. Z drugiej strony, dynamicznie rozwijająca się gospodarka coraz bardziej potrzebuje fachowców. Analitycy twierdzą, że niebawem bezrobocie może spaść nawet poniżej 10 proc. Zatem dziś zarządzanie zasobami ludzkimi to jeden z kluczowych elementów biznesu - tłumaczy Tomasz Michalski, dyrektor konsultingu MSP Comarch. Gdy zaczęło brakować pracowników, przedsiębiorstwa, nie mając zbyt wielu możliwości powstrzymania rotacji zatrudnienia, zostały zmuszone do poważnego zainteresowania się pracownikami. Dostrzegły zasadność wspierania swojego biznesu nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w celu efektywnego wykorzystywania kapitału ludzkiego. Karierę zaczęło robić określenie „miękkiego HRM” wpisanego w strukturę systemów informatycznych organizacji. Zadaniem miękkiego HRM w firmach wdrażających nowoczesne, rozbudowane systemy IT, poza rozliczaniem płac, stało się również zarządzanie kapitałem ludzkim, czyli optymalne wykorzystanie personelu do realizacji celów strategicznych organizacji.

Korzyści dla firm

Coraz częściej, wykorzystując narzędzia analityczne systemów IT wspomagających zarządzanie, przedsiębiorstwa dokonują pomiarów kreatywności pracowników, ich solidności i nabywanej wiedzy. Popularne są narzędzia, umożliwiające m.in. zarządzanie różnymi rodzajami szkoleń, np. szkoleniami tradycyjnymi czy testami online. Kolejną nowością w systemach HR są rozwiązania pozwalające na samoobsługę pracowników i menedżerów. Wybrane systemy dają pracownikom możliwość m.in. aktualizowania danych, wprowadzania do wybranych arkuszy danych zmian, pisania raportów, przygotowywania analiz, nadzorowania ich poprawności oraz pozyskiwania podstawowych informacji.

 Czas na powszechne wdrożenia

Nie ma i nie będzie uniwersalnych metod gwarantujących przedsiębiorstwom sukces w biznesie. Mimo to każda organizacja chce podejmować najbardziej trafne z jej punktu widzenia decyzje. Obecnie najtrudniejszą kwestią dla zarządów jest nie tyle zbudowanie silnych struktur logistycznych, sprzedażowych czy marketingowych, ile szybkie pozyskanie niezbędnej wiedzy i podejmowanie dzięki niej lepszych decyzji biznesowych. Na tym polu coraz większego znaczenia nabierają różnego typu rozwiązania informatyczne, w tym systemy HR. Szczególną rolę odgrywają systemy HR, które coraz częściej przestają być jedynie „produktami z pudełka”, ale stają się usługą, pozwalającą użytkownikom na wykorzystanie wielu zalet tych rozwiązań, takich jak elastyczność, łatwość obsługi, obniżenie kosztów, mobilność, samoobsługa pracowników itp.

O trendach w branży HCM mówią specjaliści - eksperci

Krzysztof Sromek

prezes DST:

- Polski rynek rozwiązań wspomagających zarządzanie zasobami ludzkimi dzieli się na dwie podstawowe grupy: rozwiązania wysokiej klasy oraz aplikacje mniej rozbudowane, wybierane przez klientów o mniejszych oczekiwaniach i dostosowane do ich specyficznych potrzeb. Z naszych obserwacji wynika, że rynek systemów HR wysokiej klasy od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie. Oceniamy, że jest to wzrost rzędu 20-25 proc. rocznie, a w przypadku pojedynczych graczy nawet większy. Dla przykładu, w ostatnim roku widzimy wzrost liczby kontraktów na poziomie 25 proc. Od kilku lat najwięcej klientów wdrażających rozwiązania HR pochodzi z branż produkcyjnej i usługowej. Notujemy charakterystyczny duży wzrost zapytań o zaawansowane rozwiązania HR z firm sektora średnich przedsiębiorstw. Jeszcze trzy lata temu o specjalistyczne rozwiązania HR w większości pytały duże firmy, które wymieniały starsze oprogramowanie na systemy nowe, lepiej dopasowane do ich potrzeb.

Jerzy Kiełbowicz

dyrektor Centrum Wdrożeniowego Katowice, TETA SA:

- Kluczowym elementem zarządzania zasobami ludzkimi w wielopoziomowych organizacjach, zatrudniających często kilkaset lub więcej osób, jest również delegacja pewnych obszarów HR na kierowników nie tylko wyższego, ale także średniego szczebla. Kierownicy liniowi są odpowiedzialni za swoich pracowników i to oni przekazują informacje o urlopach, nadgodzinach, premiach itp. Działy HR zostają przez to „odchudzone”, delegując uprawnienia do zarządzania informacją. Daje to oszczędność kosztów obsługi procesu. Kolejny etap to również umożliwienie tzw. samoobsługi pracowniczej. Wzbogacenie systemu HR o funkcjonalność, która wspomaga między innymi obsługę rozliczania delegacji, samodzielne pobieranie przez pracowników informacji o absencjach, wymiarze urlopów oraz o wysokości wynagrodzeń.

Następny krok to zapewnienie wsparcia dla procesów planowania i budżetowania, swoistej „inteligencji biznesowej”. Przykładem może tu być umożliwienie przygotowania scenariusza - „co by było, gdyby” - w stosunku do zatrudnienia, wielkości zarobków i innych parametrów związanych z obszarem finansowym przedsiębiorstwa.

Piotr Szostok

prezes zarządu Alta Sp. z o.o.:

- W rozwiązaniach informatycznych wspierających HCM coraz większą rolę odgrywa miękka warstwa merytoryczna, wspierana zarówno komponentami „z półki”, jak i dedykowanymi usługami HCM. To właśnie m.in. ona pozwala na: l dobieranie ludzi do stanowisk w sposób optymalny oraz ukierunkowywanie rozwoju pracownika, tak aby realizowane były zarówno jego osobiste preferencje, jak i potrzeby firmy (preferencje x kompetencje). Elementy te z kolei przekładają się na motywację i efektywność. Tu potrzebna jest sprawdzona biznesowa diagnostyka psychologiczna i inne techniki selekcyjne l badanie dynamiki wartości organizacyjnych, czyli trzymanie ręki na pulsie klimatu organizacyjnego l monitorowanie potencjału rozwojowego pracowników w sposób podmiotowy l powiązanie misji i strategii firmy z modelem kompetencyjnym, czyli zidentyfikowanym wspólnym mianownikiem w działaniach skupionych wokół HCM l zarządzanie doraźnymi, dynamicznymi zespołami projektowymi i zespołami w ogóle.

Tomasz Zubrzycki

główny konsultant ds. sprzedaży rozwiązań HCM w Oracle Polska:

- Współczesne systemy z obszaru kadrowo-płacowego są rozbudowanymi aplikacjami, które służą do wspierania zarządzania kapitałem ludzkim. Czasy, kiedy systemy te obsługiwały jedynie działy HR, minęły bezpowrotnie. Wynika to z faktu, że pracodawcy mają świadomość, iż jednym z najważniejszych dóbr firmy są jej pracownicy, a o kluczowe zasoby trzeba dbać w szczególny sposób. Dlatego obecnie główny nacisk kładzie się na to, by systemy HCM (Human Capital Management) dawały odpowiedź na pytania dotyczące zasobów ludzkich oraz wspierały działania związanie z ich pozyskaniem (rekrutacja), utrzymaniem (systemy motywacyjne) i rozwojem (szkolenia, ścieżki kariery). Kluczową cechą pracowników są ich kompetencje, w związku z tym nowoczesne systemy HCM są budowane na podstawie modelu kompetencyjnego.

Poszerzaj swoją wiedzę z naszej publikacji
Zmiany w zasiłkach i ubezpieczeniach ZUS – rewolucja w rozliczeniach
Zmiany w zasiłkach i ubezpieczeniach ZUS – rewolucja w rozliczeniach
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek nocny 2022
    Dodatek nocny w 2022 roku będzie wyższy. Minimalne wynagrodzenia za pracę w 2022 r. wyniesie 3010 zł brutto. Jak obliczyć wysokość dodatku za pracę w nocy w poszczególnych miesiącach 2022 r.?
    Składka zdrowotna 2022 - kalkulator ZUS
    Składka zdrowotna w 2022 roku - ile wyniesie? ZUS udostępni w tym celu kalkulator składki zdrowotnej.
    Bezpłatny test na COVID-19 dla wszystkich pracowników
    Bezpłatny test na COVID-19 będzie dostępny dla wszystkich pracowników w Polsce. Pracodawca będzie mógł zażądać przedstawienia wyniku tego testu.
    Pracownicy obsługi klienta w okresie przedświątecznym [BADANIE]
    Pracownicy obsługi klienta w okresie przedświątecznym są rozchwytywani. Jak oceniają kontakty z klientami? Czy są zadowoleni z pracy i wynagrodzenia? Oto wyniki badania Pracuj.pl.
    Podwyżki wynagrodzeń a rosnąca inflacja
    Podwyżki wynagrodzeń w 2022 r. a wciąż rosnąca inflacja - co z tego wyniknie? Czy rzeczywiście będziemy więcej zarabiać więcej?
    4,5 dnia pracy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich
    4,5 dnia pracy wprowadzają Zjednoczone Emiraty Arabskie. Od 2022 r. zmienia się dni weekendu.
    Wynagrodzenia pracowników ds. cyberbezpieczeństwa będą wyższe - o ile wzrosną?
    Wynagrodzenia pracowników ds. cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym zostaną powiększone o specjalne dodatki finansowe. Do jakiej wysokości wzrosną?
    Odwołanie od decyzji administracyjnej inspektora pracy
    Odwołanie od decyzji administracyjnej inspektora pracy - kiedy jest możliwe? Jakie warunki należy spełnić? Czy uzasadnienie jest obowiązkowe?
    Ile zarabia informatyk w 2021 i 2022 r.?
    Ile zarabia informatyk w 2021 i ile będzie zarabiał w 2022 r.? Wciąż trudno zrekrutować dobrego specjalistę IT. Braki kadrowe i rosnąca presja płacowa wymuszają kolejne podwyżki dla informatyków. Ile zarabiają na poszczególnych stanowiskach? Sprawdź tabelę.
    Cyberbezpieczeństwo - pracownik najsłabszym ogniwem
    Cyberbezpieczeństwo staje się coraz ważniejsze dla firm. Często nie przeprowadza się szkoleń pracowników w tym zakresie. Wówczas człowiek stanowi najsłabsze ogniwo zabezpieczeń firm przed cyberatakami.
    Wigilia 24 grudnia 2021 r. dniem wolnym dla pracowników ZUS
    Wigilia 24 grudnia 2021 r. jest dniem wolnym dla pracowników ZUS za dzień świąteczny, czyli sobotę 25 grudnia. Sale obsługi klientów będą nieczynne.
    Partycypacja dużych firm w PPK
    Partycypacja dużych firm w Pracowniczych Planach Kapitałowych przekroczyła 40 procent. Szef Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys wskazuje na stopniowy wzrost liczby uczestników w PPK.
    Wysoka dynamika wzrostu wynagrodzeń specjalistów
    Podczas gdy pensje specjalistów rosną w zawrotnym tempie, płace osób na stanowiskach zarządzających pozostają relatywnie niezmienne.
    Czy od świadczeń rzeczowych nalicza się wpłaty do PPK?
    W związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia, wielu pracodawców przekaże swoim pracownikom świadczenia niepieniężne, np. paczki świąteczne. Takie świadczenie nie zawsze będzie spełniało definicję wynagrodzenia w rozumieniu ustawy o pracowniczych planach kapitałowych.
    Osoby niepełnosprawne - co z ofertami pracy zdalnej?
    Czy pracodawcy w stosunku do osób niepełnosprawnych wykorzystują w pełni możliwości pracy zdalnej? Oto wyniki obserwacji ekspertów Manpower.
    Umowy o dzieło - jakie statystyki?
    Umowy o dzieło od stycznia do września 2021 r. zgłosiło 60,7 tys. podmiotów. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
    Grudzień 2021 - godziny pracy, dni wolne
    Grudzień 2021 - godziny pracy i dni wolne od pracy czyli jaka jest norma godzin. Sprawdź kalendarz grudnia 2021 roku. W tym miesiącu pracodawca musi oddać dodatkowy dzień wolny za święto wypadające w sobotę 25 grudnia.
    4 sposoby na osiągnięcie dobrostanu w czasie pandemii
    Jak osiągnąć dobrostan w czasie pandemii? Oto 4 sposoby pomagające w zachowaniu well-beingu w dobie niepewności.
    Nielegalne zatrudnienie - Polski Ład
    Nielegalne zatrudnienie - czym jest? W takich przypadkach Polski Ład nakłada całkowitą odpowiedzialność na pracodawcę. Jakie są konsekwencje nielegalnego zatrudnienia?
    Utrata zdolności do wykonywania pracy - wypowiedzenie umowy
    Utrata zdolności do wykonywania pracy orzeczona przez lekarza medycyny pracy w wyniku badań kontrolnych to przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie umowy o pracę. Kiedy pracodawca musi przenieść pracownika na inne stanowisko? Co z wynagrodzeniem za czas wypowiedzenia?
    Składka zdrowotna 2022 - działalność gospodarcza, zmiany
    Składka zdrowotna 2022 - jakie zmiany dla działalności gospodarczej wprowadza Polski Ład? Jak obliczyć podstawę wymiaru składki? Ile wynosi składka zdrowotna przy podatku liniowym? Jakie będą nowe zasady rozliczania?
    Planner kadrowo-płacowy na grudzień 2021 r.
    Planner kadrowo-płacowy na grudzień 2021 r. zawiera wszystkie obowiązki działu kadr i płac. Jaki jest wymiar czasu pracy w grudniu? Ile wynosi dodatek nocny?
    Konkurs "Pracownik Roku" - nabór do końca marca 2022 r.
    Rusza konkurs "Pracownik Roku" IV edycja. Nabór trwa od 22 listopada 2021 r. do końca marca 2022 r. Tegoroczne hasło konkursu brzmi: Solidarni w trudnych czasach pandemii. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
    Zasiłek opiekuńczy ZUS na dziecko - wszystko co musisz wiedzieć
    Zasiłek opiekuńczy z ZUS można otrzymać na dziecko chore, zdrowe do 8. roku życia, na izolacji lub kwarantannie. Przysługuje również, gdy dochodzi do nieprzewidzianego zamknięcia szkoły, przedszkola czy żłobka.
    Wypalenie zawodowe na L4 od 2022 r. [WYWIAD]
    Wypalenie zawodowe na L4 nie będzie możliwe od 2022 roku. Jakie są objawy? Jaki test ocenia, czy doszło do wypalenia zawodowego? Jak leczyć wypalonego pracownika? Czy L4 na wypalenia zawodowe to furtka do nadużyć? Na te pytania odpowiada Angelika Blicharz - Head of People & Culture, uPacjenta.