REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gigabajty personalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Kozłowski

REKLAMA

W organizacjach rośnie zapotrzebowanie nie tylko na dobrze przygotowane kadry, ale także umiejętne wykorzystanie ich potencjału. Personel w organizacjach ma obecnie wiele okazji do zaprezentowania swoich możliwości, m.in. za sprawą nowoczesnych narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie.

"Uzbrojenie" przedsiębiorstwa w system wspomagający zarządzanie jest oczywistością od kilkunastu lat. Jeszcze nie tak dawno tylko dla niektórych, zwykle dużych, przedsiębiorstw oczywistą drogą rozwoju było wdrażanie zaawansowanych systemów do przetwarzania i analizowania coraz większej ilości danych. W obecnej rzeczywistości gospodarczej zaczął dominować model „konkurencyjności minutowej”, dającej szansę koniunktury tylko tym firmom, które szybciej i sprawniej poddają analizie napływający do nich strumień informacji biznesowych. Tym samym wzrosło zainteresowanie nowymi mechanizmami informatycznymi w codziennej pracy. Ważność nowoczesnych rozwiązań informatycznych zaczęły dostrzegać nie tylko firmy duże, ale także średnie i małe. Przydatność rozwiązań IT dla biznesu w obliczu nowych wyzwań i nowych zjawisk gospodarczych sprawiła, że szczególnego znaczenia nabrały systemy informatyczne wspierające zarządzanie zasobami ludzkimi klasy HCM (human capital management) lub inaczej HR (human resources). Systemy te, od dawna znane polskim firmom, były początkowo adaptowane przez przedsiębiorstwa w roli prostego oprogramowania kadrowo-płacowego, służącego do rozliczania się firm z urzędami skarbowymi czy ZUS-em oraz naliczania pensji. W założeniu chodziło o realizację tzw. twardego HRM i raczej nie wróżono im dalszej kariery. Kilka lat temu wszelkie analizy rynkowe dowodziły, że zapotrzebowanie na tego typu systemy szybko się skończy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Całkiem niedawno systemy wspierające zarządzanie zasobami ludzkimi w małych i średnich firmach traktowane były jak zbędny dodatek - przyznaje Tomasz Sokołowski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży firmy Insert. Stało się jednak inaczej. Zapotrzebowanie na systemy HR zaczęło wzrastać. Według prognoz firmy badawczej IDC w 2007 r. wartość rynku systemów informatycznych dla działów HR ma wynieść w Polsce ok. 39 milionów dolarów, a w 2008 r. - 45 milionów dolarów. IDC twierdzi, że rynek nowych rozwiązań IT dla HR będzie rósł w Polsce w najbliższych latach średnio rocznie o ponad 15 proc. i w 2010 roku osiągnie wartość 58 milionów dolarów.

Jakie były przyczyny ożywienia? Okazuje się, że nowe spojrzenie przedsiębiorstw na systemy HR wymusiła przede wszystkim skomplikowana sytuacja na rynku pracy.

- Od pewnego czasu wyraźnie widać odpływ za granicę wykwalifikowanej kadry. Należy do tego zjawiska dołożyć nadal niską wiedzę o mechanizmach zarządzania i motywowania pracowników w polskich przedsiębiorstwach. Z drugiej strony, dynamicznie rozwijająca się gospodarka coraz bardziej potrzebuje fachowców. Analitycy twierdzą, że niebawem bezrobocie może spaść nawet poniżej 10 proc. Zatem dziś zarządzanie zasobami ludzkimi to jeden z kluczowych elementów biznesu - tłumaczy Tomasz Michalski, dyrektor konsultingu MSP Comarch. Gdy zaczęło brakować pracowników, przedsiębiorstwa, nie mając zbyt wielu możliwości powstrzymania rotacji zatrudnienia, zostały zmuszone do poważnego zainteresowania się pracownikami. Dostrzegły zasadność wspierania swojego biznesu nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi w celu efektywnego wykorzystywania kapitału ludzkiego. Karierę zaczęło robić określenie „miękkiego HRM” wpisanego w strukturę systemów informatycznych organizacji. Zadaniem miękkiego HRM w firmach wdrażających nowoczesne, rozbudowane systemy IT, poza rozliczaniem płac, stało się również zarządzanie kapitałem ludzkim, czyli optymalne wykorzystanie personelu do realizacji celów strategicznych organizacji.

REKLAMA

Korzyści dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Coraz częściej, wykorzystując narzędzia analityczne systemów IT wspomagających zarządzanie, przedsiębiorstwa dokonują pomiarów kreatywności pracowników, ich solidności i nabywanej wiedzy. Popularne są narzędzia, umożliwiające m.in. zarządzanie różnymi rodzajami szkoleń, np. szkoleniami tradycyjnymi czy testami online. Kolejną nowością w systemach HR są rozwiązania pozwalające na samoobsługę pracowników i menedżerów. Wybrane systemy dają pracownikom możliwość m.in. aktualizowania danych, wprowadzania do wybranych arkuszy danych zmian, pisania raportów, przygotowywania analiz, nadzorowania ich poprawności oraz pozyskiwania podstawowych informacji.

 Czas na powszechne wdrożenia

Nie ma i nie będzie uniwersalnych metod gwarantujących przedsiębiorstwom sukces w biznesie. Mimo to każda organizacja chce podejmować najbardziej trafne z jej punktu widzenia decyzje. Obecnie najtrudniejszą kwestią dla zarządów jest nie tyle zbudowanie silnych struktur logistycznych, sprzedażowych czy marketingowych, ile szybkie pozyskanie niezbędnej wiedzy i podejmowanie dzięki niej lepszych decyzji biznesowych. Na tym polu coraz większego znaczenia nabierają różnego typu rozwiązania informatyczne, w tym systemy HR. Szczególną rolę odgrywają systemy HR, które coraz częściej przestają być jedynie „produktami z pudełka”, ale stają się usługą, pozwalającą użytkownikom na wykorzystanie wielu zalet tych rozwiązań, takich jak elastyczność, łatwość obsługi, obniżenie kosztów, mobilność, samoobsługa pracowników itp.

O trendach w branży HCM mówią specjaliści - eksperci

Krzysztof Sromek

prezes DST:

- Polski rynek rozwiązań wspomagających zarządzanie zasobami ludzkimi dzieli się na dwie podstawowe grupy: rozwiązania wysokiej klasy oraz aplikacje mniej rozbudowane, wybierane przez klientów o mniejszych oczekiwaniach i dostosowane do ich specyficznych potrzeb. Z naszych obserwacji wynika, że rynek systemów HR wysokiej klasy od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie. Oceniamy, że jest to wzrost rzędu 20-25 proc. rocznie, a w przypadku pojedynczych graczy nawet większy. Dla przykładu, w ostatnim roku widzimy wzrost liczby kontraktów na poziomie 25 proc. Od kilku lat najwięcej klientów wdrażających rozwiązania HR pochodzi z branż produkcyjnej i usługowej. Notujemy charakterystyczny duży wzrost zapytań o zaawansowane rozwiązania HR z firm sektora średnich przedsiębiorstw. Jeszcze trzy lata temu o specjalistyczne rozwiązania HR w większości pytały duże firmy, które wymieniały starsze oprogramowanie na systemy nowe, lepiej dopasowane do ich potrzeb.

Jerzy Kiełbowicz

dyrektor Centrum Wdrożeniowego Katowice, TETA SA:

- Kluczowym elementem zarządzania zasobami ludzkimi w wielopoziomowych organizacjach, zatrudniających często kilkaset lub więcej osób, jest również delegacja pewnych obszarów HR na kierowników nie tylko wyższego, ale także średniego szczebla. Kierownicy liniowi są odpowiedzialni za swoich pracowników i to oni przekazują informacje o urlopach, nadgodzinach, premiach itp. Działy HR zostają przez to „odchudzone”, delegując uprawnienia do zarządzania informacją. Daje to oszczędność kosztów obsługi procesu. Kolejny etap to również umożliwienie tzw. samoobsługi pracowniczej. Wzbogacenie systemu HR o funkcjonalność, która wspomaga między innymi obsługę rozliczania delegacji, samodzielne pobieranie przez pracowników informacji o absencjach, wymiarze urlopów oraz o wysokości wynagrodzeń.

Następny krok to zapewnienie wsparcia dla procesów planowania i budżetowania, swoistej „inteligencji biznesowej”. Przykładem może tu być umożliwienie przygotowania scenariusza - „co by było, gdyby” - w stosunku do zatrudnienia, wielkości zarobków i innych parametrów związanych z obszarem finansowym przedsiębiorstwa.

Piotr Szostok

prezes zarządu Alta Sp. z o.o.:

- W rozwiązaniach informatycznych wspierających HCM coraz większą rolę odgrywa miękka warstwa merytoryczna, wspierana zarówno komponentami „z półki”, jak i dedykowanymi usługami HCM. To właśnie m.in. ona pozwala na: l dobieranie ludzi do stanowisk w sposób optymalny oraz ukierunkowywanie rozwoju pracownika, tak aby realizowane były zarówno jego osobiste preferencje, jak i potrzeby firmy (preferencje x kompetencje). Elementy te z kolei przekładają się na motywację i efektywność. Tu potrzebna jest sprawdzona biznesowa diagnostyka psychologiczna i inne techniki selekcyjne l badanie dynamiki wartości organizacyjnych, czyli trzymanie ręki na pulsie klimatu organizacyjnego l monitorowanie potencjału rozwojowego pracowników w sposób podmiotowy l powiązanie misji i strategii firmy z modelem kompetencyjnym, czyli zidentyfikowanym wspólnym mianownikiem w działaniach skupionych wokół HCM l zarządzanie doraźnymi, dynamicznymi zespołami projektowymi i zespołami w ogóle.

Tomasz Zubrzycki

główny konsultant ds. sprzedaży rozwiązań HCM w Oracle Polska:

- Współczesne systemy z obszaru kadrowo-płacowego są rozbudowanymi aplikacjami, które służą do wspierania zarządzania kapitałem ludzkim. Czasy, kiedy systemy te obsługiwały jedynie działy HR, minęły bezpowrotnie. Wynika to z faktu, że pracodawcy mają świadomość, iż jednym z najważniejszych dóbr firmy są jej pracownicy, a o kluczowe zasoby trzeba dbać w szczególny sposób. Dlatego obecnie główny nacisk kładzie się na to, by systemy HCM (Human Capital Management) dawały odpowiedź na pytania dotyczące zasobów ludzkich oraz wspierały działania związanie z ich pozyskaniem (rekrutacja), utrzymaniem (systemy motywacyjne) i rozwojem (szkolenia, ścieżki kariery). Kluczową cechą pracowników są ich kompetencje, w związku z tym nowoczesne systemy HCM są budowane na podstawie modelu kompetencyjnego.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 listopada 2025 r. nowa opłata dla seniorów/emerytów: 15 zł dziennie (15 x 30 dni = 450 zł miesięcznie) bez względu na wysokość emerytury. [NOWE PRZEPISY w zakresie OZZ w mocy]

W stosunku do część emerytów, a szczególnie emerytów pobierających polską emeryturę, od 1 listopada 2025 r. będą obowiązywały nowe zasady i opłaty. W stosunku do tych, którzy korzystają z OZZ będzie pobierana opłata 15 zł dziennie, co w listopadzie da nie małą sumę, bo 15 x 30 dni = 450 zł miesięcznie, za listopad 2025 r. Ustawa jest w mocy, Prezydent ją podpisał, a sprzeciw emerytów nie maleje.

Co to za święto 2 listopada? Czy 2 listopada jest dniem wolnym od pracy? Czy 2 listopada idzie się do kościoła? Czy 2 listopada sklepy są otwarte?

Co to za święto 2 listopada? Czy 2 listopada jest dniem wolnym od pracy? Czy 2 listopada idzie się do kościoła? Czy 2 listopada sklepy są otwarte?

Od 1 listopada 2025 r. nowe zasady dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów, czy kobiet w ciąży w OZZ

Od 1 listopada 2025 r. nowe zasady dla osób z niepełnosprawnościami, ich opiekunów, seniorów, czy kobiet w ciąży w OZZ. Wszystko za sprawą nowej ustawy, którą podpisał Prezydent Karol Nawrocki. Nowe reguły wprowadzają pewnego rodzaju selektywność dostępu do usług, modyfikują system opłat i ograniczają kompetencje wojewody w zakresie zwolnień, jednocześnie oferując alternatywny program wsparcia ułatwiający aktywizację. Szczegóły poniżej.

Dynamika wzrostu zatrudnienia obcokrajowców [Komentarz]

Na początku roku w Polsce pracowało 1 mln 45 tys. cudzoziemców – o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Obcokrajowcy stanowią obecnie 6,4 proc. wszystkich pracujących. Choć wzrost wobec ubiegłego roku jest niewielki, w perspektywie dekady zmiana jest ogromna – w 2013 r. legalnie zatrudnionych było zaledwie 93 tys. osób, dziś już blisko 1,2 mln.

REKLAMA

Kto nadużywa zwolnień lekarskich: wszyscy, ale nie młodzi pracownicy. To kwestia nie tylko zdrowia

Polacy z roku na rok coraz częściej korzystają z L4 - tak przynajmniej wynika z najnowszych statystyk Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ale czy wszyscy tak samo chętnie? Niekoniecznie. Podczas gdy starsi pracownicy nadużywają zwolnień lekarskich, młodzi nadużywają... własnego zdrowia!

Zawodowi kierowcy coraz bardziej deficytowym zawodem: czy branża transportowa jest w stanie sama sobie poradzić z tym problemem

KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych. To jeden z najtrudniejszych problemów do rozwiązania w pracy kierowców zawodowych. Warunki ich pracy, które nie ulegają poprawie zgodnej z oczekiwaniami sprawiają, że zawodowi kierowcy trafili do kategorii zawodów deficytowych, a branży transportowej z tego powodu grozi paraliż.

Każdy ma prawo do błędów: jakie popełniają najczęściej liderzy w relacjach z pracownikami

Bez pomyłek nie ma przywództwa. 5 błędów, które każdy lider powinien popełnić przynajmniej raz. W świecie biznesu nadal pokutuje przeświadczenie, że najlepszy lider to ten, który nigdy się nie myli, zawsze podejmuje trafne decyzje i ma odpowiedź na każde pytanie.

800 plus i inne prawa oraz zasiłki tylko do 4 marca czy 1 czerwca 2026 r.: zmieniają się zasady dla wybranych grup na terytorium RP [USTAWA W MOCY]

800 plus i inne prawa oraz zasiłki tylko do 4 marca czy 1 czerwca 2026 r.: zmieniają się zasady dla wybranych grup na terytorium RP. Nowe kryteria mają ograniczyć przypadki nienależnych wypłat i sprawić, że pomoc będzie trafiała do osób formalnie uczestniczących w rynku pracy lub objętych ubezpieczeniem. Ustawa zmieniająca wniosła więc istotne modyfikacje w sposobie przyznawania świadczeń społecznych (w tym 800 plus), dostępie do opieki i edukacji. Większość przepisów weszła w życie natychmiast po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw (w dniu 30 września 2025 r.), ale część rozwiązań ma odroczone terminy wejścia w życie, z kluczowymi datami 4 marca 2026 r. oraz 1 czerwca 2026 r. Niniejszy artykuł wyjaśnia, co konkretnie się zmienia, kogo dotyczą nowe reguły, jakie obowiązki nakładają organy publiczne oraz jakie praktyczne skutki będą miały w codziennym funkcjonowaniu rodzin, pracodawców i instytucji pomocowych.

REKLAMA

W listopadzie wypłaty od 900 do 1800 zł dodatku miesięcznie dla setek tysięcy zatrudnionych, z mocą od lipca 2025 r. [PREZYDENT PODPISAŁ USTAWĘ]

Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadza nowe rozwiązania mieszkaniowe i finansowe dla niemalże 100 tys. zatrudnionych. Ustawa obowiązuje z mocą od lipca 2025 r., a świadczenia będę wypłacane wstecz. W niniejszym artykule szczegółowo omówiono treść aktu, w tym zasady przyznawania uprawnień.

Kobiety częściej niż mężczyźni nie biorą L4 i pracują w czasie choroby. Większą presję czują młodzi pracownicy

Kobiety częściej niż mężczyźni nie biorą L4 i pracują w czasie choroby. Większą presję do pracy pomimo choroby czują młodzi pracownicy. Z czego to wynika? Jakie mogą być skutki takiego postępowania?

REKLAMA