REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lider coraz bliżej pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Lider coraz bliżej pracownika
Lider coraz bliżej pracownika
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

O pozytywnym feedbacku, roli liderów i o tym, jak przez lata zmieniał się dział HR i jak może wyglądać w przyszłości rozmawiamy z Dorotą Dublanką, dyrektorką zarządzającą, dyrektorką Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR.

Mimo obserwowanego wzrostu świadomości liderów nadal wielu z nich ma problemy z udzielaniem pozytywnego feedbacku. A przecież to jedna z najprostszych form budowania zaangażowania, dlaczego więc nadal niedoceniana? 

Dorota Dublanka: Współcześni menedżerowie dorastali w czasach, kiedy empatyczne podejście do pracownika nie było priorytetem. To były czasy wykonywania konkretnych zadań wynikających z obowiązku pracy w zamian za określoną płacę. Skoro zadania zostały wykonane, a wynagrodzenie zapłacone, nie było powodu do pochwał. Zmiana przyszła wraz z nowymi generacjami – pokolenia baby boomers i X zderzyły się z oczekiwaniami milenialsów i zetek, dla których otrzymanie informacji zwrotnej i pochwały są warunkami koniecznymi do realizowania obowiązków. Niestety menedżerowie często nie radzą sobie z tym wyzwaniem. Wielu z nich buduje swoją pozycję na autorytecie formalnym, nie pozwalając sobie na spontaniczność, odrobinę luzu czy dystansu, które dla młodych ludzi są po prostu normalne. Z trudem przychodzi im dziękowanie za wykonaną pracę, mają blokady, które w dużej mierze wynikają ze sposobu edukacji i wpływów kulturowych. Dla wielu liderów uśmiech, poczucie humoru, bycie uprzejmym czy empatycznym nadal może być dowodem ich słabości. Na szczęście to podejście również się zmienia. 

REKLAMA

Autopromocja

Menedżerowie nie dziękują pracownikom, a zarządy menedżerom? 

Jeżeli zarząd oczekuje od menedżerów realizacji konkretnych zadań i potrafi to jasno komunikować, powinien także umieć wyrazić wdzięczność za dobrze wykonaną przez nich pracę na każdym jej etapie. Powinniśmy nieustannie zabiegać, aby słowo dziękuję było stałym elementem naszego słownika i naturalnym składnikiem w codziennym procesie zarządzania. Ważne jest to, żeby to był proces szczery, a nie wymuszony, bo pracownicy bardzo szybko rozpoznają prawdziwość takich podziękowań. 

Ponieważ świętujemy 30 lat istnienia naszego magazynu, to dobra okazja, aby wymienić kilka sukcesów HR-owców w minionych latach.

 Kiedy zaczynałam swoją pracę, dział HR był jednostką odpowiedzialną za prowadzenie akt osobowych, rozliczanie czasu pracy i naliczanie wynagrodzeń. Zmiana podejścia przyszła wraz z rozwojem firm i zmianami na rynku pracy. Ich efektem było pojawienie się w organizacjach stanowiska HR biznes partnera, który nie był już tylko wsparciem dla biznesu, lecz stał się jego istotną częścią. To kolosalna zmiana w postrzeganiu funkcji HR. Co istotne, w ostatnich latach liderzy HR znacząco rozbudowali swoje kompetencje biznesowe, współtworzą strategie firmy, rozumieją zasady funkcjonowania biznesu i wpływu projektów personalnych na wyniki finansowe. Kolejny sukces obserwuję w sferze wykorzystania nowoczesnych technologii do profesjonalizacji realizowanych projektów. Wystarczy wspomnieć systemy ATS (Applicant Tracking System), które wspierają i przyspieszają proces rekrutacji, a przede wszystkim pozwalają go zautomatyzować, platformy rejestrujące czas pracy czy systemy zarządzania danymi pracowniczymi. Dzięki danym i ich analizie dział personalny uzyskał konkretne narzędzie w negocjacjach z zarządem, co zmienia całkowicie jego pozycję w organizacji. Znaczący sukces odnotowaliśmy w okresie pandemii – to był czas prawdziwego testu dla organizacji. Wiele działów HR wyszło z niego wzmocnionych, ale również wyczerpanych natłokiem pracy. Obecnie HR-owcy wracają do swoich korzeni – odpowiadają za bezpieczeństwo psychologiczne, zdrowotne i zarządzanie trudnymi sytuacjami kryzysowymi. Empatia, wsparcie, okazywanie troski – to podwaliny do zbudowania nowej jakości w relacjach pracownik – dział HR. 

Co Pani zdaniem nie sprawdziło się przez te lata? 

Nietrafione były i będą projekty, które nie wpisują się w potrzeby i kulturę organizacyjną firmy. Oczywiście jako branża podlegamy pewnym modom, które bezrefleksyjnie wprowadzane do firm przynoszą więcej szkód niż pożytku. Każdy HR-owiec zapewne popełnił kiedyś ten błąd, ale najważniejsze są wnioski, jakie z tego wyciągnął. To samo dotyczy automatycznego adaptowania polityk stosowanych przez światowe korporacje do polskich warunków, które nie zawsze się sprawdzają, bo przykładowo podejście do różnorodności czy równości może koncentrować się na różnych elementach w poszczególnych krajach. Jako działanie zupełnie nietrafione wymieniłabym procesy wzmożonej kontroli pracowników w czasie pracy zdalnej. Moje doświadczenia wskazują, że jeśli organizacja buduje swoje relacje z pracownikiem wyłącznie na kontroli jego pracy, a nie zaufaniu – w dłuższym czasie stoi na straconej pozycji.

Co będzie ważne dla działów HR w przyszłości? 

Nie wiemy, jak będzie wyglądał świat za 10 czy 20 lat. Wystarczy wspomnieć rok 2004, kiedy stopa bezrobocia była bliska 20 proc., a młodych ludzi, którzy wchodzili na rynek pracy, uważano za pokolenie stracone. Mało kto wówczas odważyłby się postawić tezę, że w przyszłości warunki zatrudnienia będą dyktować pracownicy. Dwadzieścia lat później zderzamy się z zupełnie inną rzeczywistością i musimy przygotować się na zarządzanie pracownikami w ciągle zmieniającym się świecie. Dlatego tak istotne będzie budowanie i rozwijanie wielu kompetencji równocześnie. Powinniśmy przestać definiować swoją rolę poprzez stanowiska – te przecież ciągle ewoluują, a raczej skupić się na posiadanych umiejętnościach, ich nieustannym redefiniowaniu i zdobywaniu nowych. Takie podejście powinno dotyczyć nie tylko funkcji HR-owych, ale przekładać się na wszystkich pracowników w organizacji. I tu znów kluczowa rola przypadnie działom HR – to one powinny wskazywać pracownikom różnorodne formy rozwoju, platformy czy ogólnie dostępne programy edukacyjne. Już dziś obserwujemy przesunięcie odpowiedzialności za inicjowanie edukacji z obowiązku pracodawcy na pracownika. Jeśli pracownik nie będzie wykazywał chęci do rozwijania nowych umiejętności, podsycał swojej ciekawości świata i poszukiwania innowacji, to niezależnie od działań pracodawcy nie nadąży za zmieniającą się rzeczywistością. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy jest Pani w stanie wyobrazić sobie rok 2050 bez funkcjonującego w firmach działu HR? 

Wraz z przyspieszeniem w świecie biznesu, zmianami technologicznymi, nieprzewidywanymi zdarzeniami, których zapewne trudno będzie uniknąć w przyszłości, rola działu HR będzie rosła. Szczególnie w obszarze human to human. Im więcej technologii i automatyzacji w życiu organizacji, tym większa będzie potrzeba interpersonalnych relacji, bliskości między ludźmi, starań o pracownika i oferowania mu różnego rodzaju propozycji, które pomogą w pracy, ale również w życiu osobistym. Praca w rozproszonych zespołach, a wszystko wskazuje na taki jej charakter w przyszłości, będzie wymagała umiejętności stworzenia wspólnoty i poczucia przynależności pracowników, którzy na co dzień nie będą w bezpośrednich relacjach. Bez wsparcia działu HR będzie to niezwykle trudne. 

Dorota Dublanka

 

Dorota Dublanka - Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR

Personel i Zarządzanie

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga: zaczęła się inwazja kleszczy. Ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową, wypadek przy pracy i świadczenia z ZUS

Jak podaje w swoim komunikacje Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna zaczął się już "sezon" na kleszcze. Nie wiele osób wie, ale ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową czy nawet wypadek przy pracy, a co się z tym wiąże możliwość otrzymywania świadczenia z ZUS czy KRUS. Przytaczamy też mity dotyczące kleszczy ale i niezbędne informacje.

Co się należy oprócz wynagrodzenia? 3 świadczenia wynikające ze stosunku pracy

Wynagrodzenie to świadczenie dla pracownika wynikające ze stosunku pracy. Przepisy prawa pracy przewidują jeszcze trzy inne świadczenia, które należą się pracownikowi. Jakie i co należy o nich wiedzieć?

Tylko 169 zł. Tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r., ale nie dla wszystkich

Tylko 169 zł. Tak, tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich ubezpieczonych. Niby stawka jest niska, ale z drugiej strony w przyszłości emerytura czy renta też będzie niska. Czy warto?

Nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026

Od 1 kwietnia 2025 r. odszkodowania z ZUS są wyższe. Ile ZUS wypłaci za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu? Oto nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026.

REKLAMA

Aktywnie w żłobku. Maksymalny koszt pobytu dziecka w żłobku wynosi 2200 zł

2200 zł - tyle wynosi wysokość kosztu pobytu dziecka w żłobku w okresie od 1 kwietnia 2025 r. do 31 marca 2026 r. Jest to maksymalna stawka uprawniająca rodziców do skorzystania ze świadczenia „aktywnie w żłobku”.

Bez refundacji dla cukrzyków, a koszt leczenia to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Mamy odpowiedź z Ministerstwa Zdrowia

Zgodnie z Konstytucją RP każdy ma prawo do ochrony zdrowia. Jak się jednak okazuje to zdrowie jest chronione w różnym stopniu w stosunku do różnych osób. Niestety sytuacja niektórych osób cierpiących na cukrzycę nie poprawi się w najbliższym czasie. Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało, że nie planuje poszerzenia populacji uprawnionej do korzyści i dofinansowań związanych z cukrzycą.

Kiedy 36 dni urlopu dla pracownika?

Standardem jest, że pracownicy mają 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku. Niektórzy pracownicy są uprawnieni do nawet 36 dni urlopu. Kto i kiedy może liczyć na tak długi urlop?

Utrata przez uczestnika PPK statusu osoby zatrudnionej to nie koniec oszczędzania w PPK [Przykłady]

Zmiana przez uczestnika PPK tytułu do ubezpieczeń społecznych nie zwalnia podmiotu zatrudniającego z obowiązku dokonywania wpłat do PPK za tę osobę. Oznacza to, że utrata statusu osoby zatrudnionej nie wpływa na status uczestnika PPK. Nadal należy odprowadzać wpłaty do PPK.

REKLAMA

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

ZUS wypłaci wyższe odszkodowanie. Już obowiązują nowe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy

Od 1 kwietnia 2025 r. obowiązują nowe, wyższe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy lub choroby zawodowej. Za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje 1636 zł.

REKLAMA