REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypalenie zawodowe dotyka prawie połowy Polaków. Wyniki badania pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wypalenie zawodowe
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Więcej zwolnień lekarskich, absencje, prezenteizm, niskie zaangażowanie i wysoka rotacja – to tylko niektóre ze skutków złej kondycji psychicznej zatrudnionych, którą gruntownie przebadał Mindgram – platforma działająca w obszarze wsparcia zdrowia psychicznego pracowników. Czy i jak można temu przeciwdziałać?

Raport „Dobrostan i zdrowie psychiczne polskich pracowników”, który powstał na bazie wyników badania przeprowadzonego w tym roku przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research i Mindgram, przedstawia ponury obraz kondycji psychicznej polskich pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Więcej cynizmu, mniej zaangażowania 

REKLAMA

Wypalenie zawodowe to jeden z najpoważniejszych zdiagnozowanych w badaniu problemów polskich pracowników. Narzędziem Burnout Assessment Tool zmierzono cztery główne obszary wypalenia: wyczerpanie, obniżoną motywację, niższą zdolność do pracy i wzmożone reakcje emocjonalne. Okazuje się, że aż 45% polskich pracowników cierpi na wypalenie zawodowe, a 26% wszystkich ankietowanych doświadcza jego ciężkiej formy.

Wśród polskich pracowników najczęściej występującym objawem wypalenia zawodowego jest dystans emocjonalny czy też cynizm i negatywne nastawienie do pracy, jak definiuje tę postawę WHO. Niska motywacja przekłada się na niższą produktywność, częstsze błędy, niedopilnowane terminy. W efekcie wypalenia mogą występować dysproporcje w podziale pracy w zespole czy napięcia między pracownikami. Jego konsekwencjami są również częstsze absencje albo prezenteizm, czyli fizyczna obecność w pracy, przy jednoczesnym zaprzątnięciu myśli innymi tematami.

SEKTOR TECHNOLOGIEZDROWIEFINANSE I PRAWOSPRZEDAŻ DETALICZNAŚREDNIA OGÓLNA
WYPALENIE ZAWODOWE

43 proc.

43 proc.

40 proc.

51 proc.

45 proc.

Źródło: Wyniki badania „Dobrostan i zdrowie psychiczne polskich pracowników”, przeprowadzonego na zlecenie Mindgram przez SW Research. Jako jedyne, badanie to zbadało osobno cztery różne sektory biznesu.

REKLAMA

Wśród przebadanych objawów wypalenia zawodowego znalazła się też sama zdolność do pracy. Większość pracowników ma tu – na szczęście – wynik pozytywny, niemniej u 29% osób dostrzeżono pogorszenie funkcji poznawczych – obniżoną koncentracja i trudności w utrzymaniu uwagi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W badaniu Mindgram interesujące – ale też zatrważające – są również wyniki dotyczące dobrostanu psychicznego. Aż 78% respondentów ma ten wskaźnik na poziomie umiarkowanym lub pogorszonym. Co znaczy, że tylko 22% Polaków czuje się naprawdę dobrze.

SEKTORTECHNOLOGIEZDROWIEFINANSEI PRAWOSPRZEDAŻ DETALICZNAŚREDNIA OGÓLNA
OBNIŻONY DOBROSTAN

85 proc.

76 proc.

76 proc.

80 proc.

78 proc.

Źródło: Wyniki badania „Dobrostan i zdrowie psychiczne polskich pracowników”, przeprowadzonego na zlecenie Mindgram przez SW Research. Jako jedyne, badanie to zbadało osobno cztery różne sektory biznesu.

Objawy depresyjne w stopniu dużym lub umiarkowanym dotyczą aż 44% pracowników. Objawy lękowe zgłasza – aż 35% z nich. – Takie wyniki to już wskazanie do dalszej diagnostyki w kierunku depresji lub zaburzeń lękowych. Tak zły stan psychiczny może negatywnie wpływać na funkcjonowanie zarówno w życiu codziennym, jak i w środowisku pracy – zauważa Małgorzata Ohme, Chief Impact Officer w Mindgram.I potwierdza to raport ZUS, z którego wynika, że polscy pracownicy wykorzystali w zeszłym roku aż 23,8 mln dni na zwolnieniach lekarskich z powodu problemów psychicznych.

Zdrowie pracownika a zdrowie firmy 

Zdrowie psychiczne to temat, o którym warto mówić przede wszystkim ze względu na dobrostan jednostek. Ale perspektywa firm jest również interesująca. – Wypalenie to niższa produktywność, częstsze błędy, przekroczone deadline’y. Wpływa także na pracę samego zespołu, gdzie zaburzeniu mogą ulec chociażby relacje między współpracownikami,, a absencje czy prezenteizm stają się uciążliwe – komentuje Jakub Zieliński, CEO w Mindgram.

Na związek między zdrowiem psychicznym pracowników a poziomem ich produktywności i zaangażowania zwraca uwagę coraz więcej ośrodków badawczych zajmujących się kondycją psychiczną osób pracujących. iOpener Institute w swoich badaniach podkreśla, że pracownicy cieszący się dobrostanem psychicznym są nawet dwa razy bardziej efektywni oraz biorą o 90 proc. mniej zwolnień lekarskich niż ci, którym tego dobrostanu brakuje. Jak pokazują badania Deloitte, sam dostęp do opieki zdrowia psychicznego oraz troska o kondycję psychiczną pracowników przyczyniają się do ich rzadszego chorowania.

– Jako pracodawcy czy kadry, obserwując kryzysy emocjonalne wśród pracowników i rozpoznając pojedyncze sygnały, które z czasem mogą wpłynąć na cały zespół, musimy zrozumieć, że inwestycja w dobrostan psychologiczny pracowników powinna stać się standardem w polskich firmach – podkreśla Małgorzata Ohme.

Lokalna i globalna odpowiedzialność biznesu 

Nowa dyrektywa Unii Europejskiej, czyli CSRD, od stycznia 2024 roku zobowiąże 50 tysięcy notowanych na giełdzie firm w Europie do raportowania wyników działań ESG w kilku kategoriach. Wśród nich jest właśnie raportowanie działań na rzecz dobrostanu pracowników, w tym m.in. wsparcia zdrowia psychicznego, szkoleń, równouprawnienia i różnorodności. Od 2025 roku dyrektywa będzie dotyczyć wszystkich firm zatrudniających ponad 250 pracowników, a już od 2026 roku – zatrudniających ponad 10 pracowników.

– Liderzy siłą rzeczy coraz częściej będą spotykać się z trudnościami w zarządzaniu kryzysami emocjonalnymi w swoich zespołach. Właśnie umiejętność rozpoznawania kryzysów emocjonalnych i zapobieganie ryzykom związanym ze zdrowiem psychicznym pracowników staje się jedną z kluczowych umiejętności liderów przyszłości. Wyczulenie na ten aspekt to coś, czego teraz wielu zarządzającym zwyczajnie brak – zauważa Adam Plona, współzałożyciel Mindgram.

Konsekwencje mogą być dotkliwe – od utraty lojalności zespołu, po implikacje prawne i finansowe dla całej organizacji. – Liderzy będą potrzebować wsparcia i szkoleń, aby sprostać tym wyzwaniom – bo pamiętajmy, że zmiana musi również przyjść z góry i być wspierana przez całą organizację – zauważa Iwona Wencel, ekspertka z sektora HR.

Metodyka badania: W badaniu wykorzystana została metodologię diagnozy dobrostanu czyli Well-being Vibe opracowana przez Mindgram. To narzędzie diagnostyczne oparte o międzynarodowe, klinicznie zwalidowane testy Mental Health Continuum, Burnout Assessment Tool, Generalized Anxiety Test, Patient Health Questionnaire. Badanie przeprowadziła firma badawcza – SW Research, która dotarła do reprezentatywnej grupy 1889 pracowników z różnych sektorów biznesu, branż i firm. Margines błędu w odniesieniu do wyników dla całej populacji powinien wynosić zaledwie około 3%.Informacje o respondentach:– telekom, IT, media, entertainment N=270: osoby deklarujące pracę w branży Informatyka, IT, telekomunikacja i media lub Kultura i rozrywka, finanse, audyty, prawnicy, księgowi, bankowość N=266: osoby deklarujące pracę w branży Finanse, bankowość, audyty i ubezpieczenia lub Prawo, zdrowie, beauty, farmacja N=201: osoby deklarujące pracę w branży Opieka zdrowotna, farmacja lub Branża kosmetyczna,  pracownicy fizyczni retail (floor workers) N=775: osoby określające swoją pracę jako retail; praca fizyczna.

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA