REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kim jest technik sterylizacji medycznej?

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Kim jest technik sterylizacji medycznej?
Nowy zawód medyczny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zostać technikiem sterylizacji medycznej? Jakie czynności wykonuje technik sterylizacji medycznej? To główne pytania, które się pojawiają. Niektórzy pytają też: dlaczego ten zawód został wpisany na listę zawodów medycznych - odpowiedź jest prosta jest to zawód wymagający specjalistycznych kwalifikacji. Technicy muszą mieć szczególne prawa ale i obowiązki. Muszą też ponosić odpowiedzialność z powodu swoich błędów medycznych. W gruncie rzeczy, gdyby nie technicy i nienależyta dezynfekcja i sterylizacja wyrobów medycznych - wielu pacjentów byłoby narażonych na choroby zakaźne - zagrażające życiu i zdrowiu. 

Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zostać technikiem sterylizacji medycznej?

Okazuje się, że aby zostać technikiem sterylizacji medycznej nie trzeba kończyć studiów wyższych, w tym uzyskiwać tytułu magistra czy też licencjata. Konieczne jest jednak:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • rozpoczęcie po dniu 31 sierpnia 2019 r. szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej i uzyskanie dyplomu zawodowego w zawodzie technik sterylizacji medycznej lub
  • rozpoczęcie przed dniem 1 września 2019 r. szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego technik sterylizacji medycznej lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik sterylizacji medycznej.

Zawody medyczne - technik sterylizacji medycznej i wiele, wiele innych - nowość od marca 2024

Ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz.U. 2023 poz. 1972) uregulowała 15 zawodów medycznych. Ustawa określa zasady wykonywania następujących zawodów medycznych: profilaktyk, asystentka stomatologiczna, elektroradiolog, higienistka stomatologiczna, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy.

Czym zajmuje się technik sterylizacji medycznej?

Do najważniejszych zadań technika sterylizacji medycznej należy:

  • Kwalifikowanie wyrobów medycznych do procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji.
  • Przeprowadzanie demontażu i montażu sprzętu oraz wyrobów medycznych o zróżnicowanej budowie geometrycznej w celu zapewnienia dekontaminacji.
  • Wykonywanie testów funkcyjnych sprzętu i wyrobów medycznych.
  • Decydowanie o dopuszczeniu do pracy urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji.
  • Dobieranie rodzaju bariery sterylnej do procesu sterylizacji aparatury i sprzętu medycznego.
  • Przeprowadzanie mycia, dezynfekcji i sterylizacji przy użyciu odpowiednich metod, środków aparatury i sprzętu medycznego.
  • Dobieranie technologii dekontaminacji zgodnie z instrukcją producenta.
  • Przygotowywanie roztworów użytkowych środków dezynfekcyjnych o wskazanym stężeniu.
  • Obliczanie ilości preparatu dezynfekującego.
  • Dokonywanie analizy kart charakterystyki substancji niebezpiecznej.
  • Wykonywanie manualnego mycia i dezynfekcji.
  • Obsługiwanie urządzeń myjąco-dezynfekujących.
  • Przygotowywanie łóżka do procedury mycia i dezynfekcji.
  • Dobieranie metod sterylizacji.
  • Wybieranie urządzeń do sterylizacji aparatury i sprzętu medycznego.
  • Przygotowywanie wsadu i załadunku do procesu sterylizacji.
  • Dopasowywanie bariery sterylnej do rodzaju aparatury i sprzętu medycznego.
  • Pakowanie aparatury i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne jednorazowe lub wielokrotnego użytku.
  • Kompletowanie instrumentarium do zabiegów operacyjnych oraz znakowania SBS (system bariery sterylnej).
  • Dobieranie wskaźników chemicznych i biologicznych do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej.
  • Magazynowanie pakietów aparatury i sprzętu medycznego po procesie sterylizacji.
  • Określanie terminu przydatności do użycia pakietu po sterylizacji.
  • Sprawdzanie terminu przechowywania pakietów po sterylizacji.
  • Wydawanie aparatury i sprzętu medycznego po sterylizacji.
  • Wybieranie systemu transportu sterylnego aparatury sprzętu medycznego do odbiorcy.
  • Monitorowanie zapotrzebowania na materiały niezbędne w technologii dekontaminacji.
  • Przeprowadzanie kontroli procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji: kontrola mycia mechanicznego; analiza kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym; analiza uzyskanych wyników kontroli procesu; kontrola parametrów procesu mycia i dezynfekcji; analiza wydruku z urządzenia myjąco-dezynfekującego; obliczanie ilości zużytych preparatów w procesie; interpretacja wyników kontroli procesu mycia i dezynfekcj; kontrola sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji; sprawdzanie i interpretacja wyników testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji; interpretacja wyników wskaźników kontroli procesu sterylizacji zamieszczanych na barierach sterylnych; kontrola cyklu sterylizacji; kontrola integralności bariery sterylnej; kontrola urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowania.
  • Udzielanie pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
  • Prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji mycia, dezynfekcji i sterylizacji.
  • Dokumentowanie przeprowadzonego procesu dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia.
  • Wypełnianie protokołu zdawczo-odbiorczego, karty dekontaminacji narzędzi (karty mycia i dezynfekcji, karty sterylizacji, protokołu niezgodności i innych), protokołu wydania narzędzi, etykietę.
  • Weryfikowanie informacji zawartych w dokumentacji z wynikami kontroli procesów dekontaminacji.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

REKLAMA

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

REKLAMA

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA