REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kim jest technik sterylizacji medycznej?

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Kim jest technik sterylizacji medycznej?
Nowy zawód medyczny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zostać technikiem sterylizacji medycznej? Jakie czynności wykonuje technik sterylizacji medycznej? To główne pytania, które się pojawiają. Niektórzy pytają też: dlaczego ten zawód został wpisany na listę zawodów medycznych - odpowiedź jest prosta jest to zawód wymagający specjalistycznych kwalifikacji. Technicy muszą mieć szczególne prawa ale i obowiązki. Muszą też ponosić odpowiedzialność z powodu swoich błędów medycznych. W gruncie rzeczy, gdyby nie technicy i nienależyta dezynfekcja i sterylizacja wyrobów medycznych - wielu pacjentów byłoby narażonych na choroby zakaźne - zagrażające życiu i zdrowiu. 

Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zostać technikiem sterylizacji medycznej?

Okazuje się, że aby zostać technikiem sterylizacji medycznej nie trzeba kończyć studiów wyższych, w tym uzyskiwać tytułu magistra czy też licencjata. Konieczne jest jednak:

REKLAMA

Autopromocja
  • rozpoczęcie po dniu 31 sierpnia 2019 r. szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej i uzyskanie dyplomu zawodowego w zawodzie technik sterylizacji medycznej lub
  • rozpoczęcie przed dniem 1 września 2019 r. szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego technik sterylizacji medycznej lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik sterylizacji medycznej.

Zawody medyczne - technik sterylizacji medycznej i wiele, wiele innych - nowość od marca 2024

Ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz.U. 2023 poz. 1972) uregulowała 15 zawodów medycznych. Ustawa określa zasady wykonywania następujących zawodów medycznych: profilaktyk, asystentka stomatologiczna, elektroradiolog, higienistka stomatologiczna, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy.

Czym zajmuje się technik sterylizacji medycznej?

Do najważniejszych zadań technika sterylizacji medycznej należy:

  • Kwalifikowanie wyrobów medycznych do procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji.
  • Przeprowadzanie demontażu i montażu sprzętu oraz wyrobów medycznych o zróżnicowanej budowie geometrycznej w celu zapewnienia dekontaminacji.
  • Wykonywanie testów funkcyjnych sprzętu i wyrobów medycznych.
  • Decydowanie o dopuszczeniu do pracy urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji.
  • Dobieranie rodzaju bariery sterylnej do procesu sterylizacji aparatury i sprzętu medycznego.
  • Przeprowadzanie mycia, dezynfekcji i sterylizacji przy użyciu odpowiednich metod, środków aparatury i sprzętu medycznego.
  • Dobieranie technologii dekontaminacji zgodnie z instrukcją producenta.
  • Przygotowywanie roztworów użytkowych środków dezynfekcyjnych o wskazanym stężeniu.
  • Obliczanie ilości preparatu dezynfekującego.
  • Dokonywanie analizy kart charakterystyki substancji niebezpiecznej.
  • Wykonywanie manualnego mycia i dezynfekcji.
  • Obsługiwanie urządzeń myjąco-dezynfekujących.
  • Przygotowywanie łóżka do procedury mycia i dezynfekcji.
  • Dobieranie metod sterylizacji.
  • Wybieranie urządzeń do sterylizacji aparatury i sprzętu medycznego.
  • Przygotowywanie wsadu i załadunku do procesu sterylizacji.
  • Dopasowywanie bariery sterylnej do rodzaju aparatury i sprzętu medycznego.
  • Pakowanie aparatury i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne jednorazowe lub wielokrotnego użytku.
  • Kompletowanie instrumentarium do zabiegów operacyjnych oraz znakowania SBS (system bariery sterylnej).
  • Dobieranie wskaźników chemicznych i biologicznych do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej.
  • Magazynowanie pakietów aparatury i sprzętu medycznego po procesie sterylizacji.
  • Określanie terminu przydatności do użycia pakietu po sterylizacji.
  • Sprawdzanie terminu przechowywania pakietów po sterylizacji.
  • Wydawanie aparatury i sprzętu medycznego po sterylizacji.
  • Wybieranie systemu transportu sterylnego aparatury sprzętu medycznego do odbiorcy.
  • Monitorowanie zapotrzebowania na materiały niezbędne w technologii dekontaminacji.
  • Przeprowadzanie kontroli procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji: kontrola mycia mechanicznego; analiza kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym; analiza uzyskanych wyników kontroli procesu; kontrola parametrów procesu mycia i dezynfekcji; analiza wydruku z urządzenia myjąco-dezynfekującego; obliczanie ilości zużytych preparatów w procesie; interpretacja wyników kontroli procesu mycia i dezynfekcj; kontrola sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji; sprawdzanie i interpretacja wyników testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji; interpretacja wyników wskaźników kontroli procesu sterylizacji zamieszczanych na barierach sterylnych; kontrola cyklu sterylizacji; kontrola integralności bariery sterylnej; kontrola urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowania.
  • Udzielanie pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
  • Prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji mycia, dezynfekcji i sterylizacji.
  • Dokumentowanie przeprowadzonego procesu dekontaminacji w stacji łóżek oraz ich wyposażenia.
  • Wypełnianie protokołu zdawczo-odbiorczego, karty dekontaminacji narzędzi (karty mycia i dezynfekcji, karty sterylizacji, protokołu niezgodności i innych), protokołu wydania narzędzi, etykietę.
  • Weryfikowanie informacji zawartych w dokumentacji z wynikami kontroli procesów dekontaminacji.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA