| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Urzędnikom można wypowiedzieć stosunek pracy, gdy ukończą 65 lat

Urzędnikom można wypowiedzieć stosunek pracy, gdy ukończą 65 lat

Pracownikom mianowanym zatrudnionym w urzędach państwowych i samorządowych, którzy ukończą 65 lat (zarówno kobiety, jak i mężczyźni), można wypowiedzieć stosunek pracy. Dzisiaj, 21 grudnia, wchodzi w życie ustawa nowelizująca ustawy o pracownikach urzędów państwowych oraz ustawy o pracownikach samorządowych.

Dotychczas pracodawca mógł wypowiedzieć stosunek pracy mianowanemu urzędnikowi państwowemu w przypadku nabycia przez niego prawa do emerytury na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Z kolei mianowanemu urzędnikowi samorządowemu można było złożyć wypowiedzenie z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia wówczas, gdy nabył prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy. 

Sejm uchwalił ustawę o odpowiedzialności urzędniczej za rażące naruszenie prawa >>

Oznaczało to, że w przypadku kobiet wypowiedzenie to można było złożyć po osiągnięciu przez pracownicę 60 lat, a w przypadku mężczyzn po ukończeniu przez pracownika 65 lat i nabyciu prawa do emerytury lub renty. Zatem pracodawca mógł wypowiedzieć stosunek pracy pracownikowi–kobiecie 5 lat wcześniej niż pracownikowi–mężczyźnie. Takie rozwiązanie w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 5 grudnia 2000 r. zostało uznane za niezgodne z konstytucją.

Kary dla urzędów za bezczynność >>

Nowelizacja dostosowała przepisy do wyroku TK. Obecnie, bez względu na płeć pracownika, pracodawca może wypowiedzieć stosunek pracy pracownikom mianowanym, którzy są urzędnikami państwowymi lub samorządowymi, po ukończeniu 65 lat, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia im uzyskanie prawa do emerytury, a w przypadku pracowników samorządowych również do renty z tytułu niezdolności do pracy. 

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji >>

Ponadto przed nowelizacją pracodawca mógł zwolnić pracownika, jeżeli nabył on prawo do emerytury lub renty. Obecnie wystarczy, że pracownik osiągnie 65 lat i okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury lub nabycie prawa do renty, żeby można go było zwolnić.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brokerska CDS

CDS działa jako kancelaria doradcza, której misją jest ochrona interesów przewoźników i spedytorów poprzez świadczenie usług w zakresie obsługi ubezpieczeń transportowych (OC przewoźnika, OC spedytora i Cargo) oraz pozasądowej i sądowej obsługi roszczeń i szkód powstałych w transporcie. Świadczymy również usługi związane z zarządzaniem ryzykiem transportowym, a także przeprowadzamy audyty i szkolenia z zakresu prawa przewozowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »