| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Urlopy > Wypoczynkowy > Zmiana wymiaru czasu pracy a informacja o warunkach zatrudnienia

Zmiana wymiaru czasu pracy a informacja o warunkach zatrudnienia

Zmiana wymiaru czasu pracy wiąże się ze zmianą przysługującego pracownikowi wymiaru urlopu wypoczynkowego. Dlatego informacja o warunkach zatrudnienia powinna zostać aktualizowana poprzez przekazanie pisemnej informacji o nowych warunkach zatrudnienia.

Czy po zmianie wymiaru czasu pracy należy poinformować pracownika o warunkach zatrudnienia?

Za porozumieniem stron pracownikowi został zwiększony wymiar czasu pracy z 1/2 etatu na pełny etat. Czy powinien on otrzymać aneks do informacji o warunkach zatrudnienia, gdzie zamieszczona jest informacja o wymiarze należnego urlopu? – pyta Czytelnik z Zamościa.

Tak, na skutek zmiany wymiaru czasu pracy nastąpiła zmiana wymiaru należnego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, dlatego informacja o warunkach zatrudnienia powinna zostać zaktualizowana. Aktualizacja powinna być dokonana poprzez przekazanie pisemnej informacji o nowych warunkach zatrudnienia.

Polecamy produkt: Urlopy wypoczynkowe - udzielanie, ustalanie wymiaru i naliczanie wynagrodzenia (książka)

W ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę pracodawca informuje pracownika na piśmie o:

1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty

art. 29 § 3 ustawy – Kodeks pracy (dalej: k.p.).

Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy – dodatkowo wskazuje informacje o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia, wymienionych w czterech pierwszych punktach, może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy. Chodzi tu nie tylko o przepisy Kodeksu pracy, lecz także o przepisy regulaminu pracy czy układu zbiorowego pracy (np. dotyczące częstotliwości wypłaty wynagrodzenia).

Pracodawca informuje także pisemnie pracownika o zmianie jego warunków zatrudnienia, o których mowa we wcześniej wymienionych punktach 1–4, o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty, niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian, a w przypadku, gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu – nie później niż do dnia rozwiązania umowy (art. 29 § 32 k.p.).

W ciągu miesiąca od zmiany warunków zatrudnienia pracodawca informuje pracownika o zmianach.

Polecamy serwis: Dokumentacja pracownicza

W informacji o nowych warunkach zatrudnienia nie trzeba określać nowego wymiaru czasu pracy pracownika. Kodeks pracy w art. 29 wskazuje bowiem na „normę czasu pracy”, ta zaś jest identyczna dla osób zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy. Kodeksowa norma czasu pracy wynosi 8 godzin na dobę, przeciętnie 40 godzin w 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym (art. 129 k.p.). Wielu pracodawców wskazuje w informacji o warunkach zatrudnienia lub o zmianie warunków zatrudnienia – poza normą czasu pracy – również wymiar czasu pracy (1/2, 1/4 itp.). Nie jest to błąd, można poinformować pracownika również o zmianie wymiaru czasu pracy, jednak wynika to wprost z zawartego z zatrudnionym porozumienia zmieniającego dotyczącego tej właśnie kwestii.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sofath

Prekursor i lider na europejskim rynku pomp ciepła.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »