| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Od przywództwa do negocjacji kupieckich

Od przywództwa do negocjacji kupieckich

W firmie Nomi SA został zakończony projekt pod nazwą Akademia Zarządzania. Przeszkolono łącznie 150 osób pełniących stanowiska menedżerskie zarówno wyższego, jak i średniego szczebla. Projekt składał się z pięciu modułów i trwał półtora roku.

Czynniki ryzyka

Ułożenie harmonogramu i logistyka projektu były naszą największą łamigłówką. Zależało nam na tym, aby w grupach nie było podwładnych i przełożonego z jednego zespołu. Aby byli to ludzie z różnych pionów – zarówno z centrali firmy, jak i ze sklepów. Jednocześnie trzeba było zapewnić ciągłość pracy, zatem na szkolenie nie mogły jednocześnie jechać wszystkie zakwalifikowane osoby z jednego działu. Udało nam się jednak uzyskać 100-proc. frekwencję. Oczywiście zdarzały się wypadki losowe, jednak nieobecności były odrabiane podczas szkolenia z inną grupą – wyjaśnia Anna Woźniak.

Firma w realizacji projektu rozłożonego w czasie i dla 150 uczestników musiała nieustannie mieć na względzie i reagować na takie czynniki ryzyka, jak:

  • ustalenie harmonogramu Akademii bez zaburzenia operacyjnej pracy firmy,
  • bieżące monitorowanie harmonogramu (pilnowanie terminów, przypominanie uczestnikom z cotygodniowym wyprzedzeniem – gdzie, kiedy i o której mają szkolenie),
  • wypadki losowe (dopilnowanie, aby uczestnicy, którzy z ważnych przyczyn, np. z powodu choroby, nie wzięli udziału w którymś z modułów, zrealizowali go z inną grupą),
  • zmiana trenera (ciągłe, cykliczne rozmowy z uczestnikami na temat dostosowania trenera do grupy, zbieranie informacji przez pracowników działu HR, w wyniku czego jeden trener został zmieniony),
  • zmiana ośrodka szkoleniowego (telefoniczne oraz osobiste wywiady z uczestnikami na temat ośrodków szkoleniowych, w wyniku czego nastąpiła zmiana jednego z ośrodków szkoleniowych).

Dodatkowy czynnik, który mógł powodować trudności, wynikał z założenia, że przed przystąpieniem do Akademii Zarządzania każdy, kto nie pracuje w sklepie, musi odbyć w nim dwudniowe praktyki. To dotyczyło wszystkich uczestników projektu, łącznie z prezesem firmy i wiceprezesem, którzy przez dwa dni pracowali w sklepie w ubraniach służbowych.

To dla wszystkich było silnym przeżyciem i okazją, żeby zobaczyć od środka jak sklep funkcjonuje. Uczestnicy praktyk poznawali pracę na każdym stanowisku w sklepie. Pamiętam moment, kiedy pracowałam przy kasie. Świadomość, że moją pracę oceniają klienci stojący w kolejce było mocno stresująca – opowiada Anna Woźniak.

Rezultaty projektu

Udział w Akademii Zarządzania przyjmowany był jako wyróżnienie i docenienie przez firmę. Pracownicy uzyskali nową, przydatną wiedzę. Menedżerowie spoza pionu operacyjnego poznali zasady funkcjonowania sklepu. Udało się też zintegrować pracowników, którzy na co dzień ze sobą nie współpracują. Powodzenie projektu widoczne było w ankietach wypełnianych przez jego uczestników – ponad połowa szkoleń oceniona była na 4,9 (w skali 1-5), a wyniki testów wiedzy pokazywały jej średni przyrost na poziomie 83,94 proc.

Poprawa kluczowych kompetencji menedżerskich znajdzie odzwierciedlenie w perspektywie długofalowej. W roku 2010 r. otwarto dwa nowe sklepy, nierentowne dotąd placówki przekraczają próg rentowności, a kryzys gospodarczy firma przeszła bez spadku obrotów i obniżania marży. To tzw. twarde dowody efektywności programu szkolenia kadry menedżerskiej.

Firma NOMI SA powstała w kwietniu 1993 r. i jako pierwsza w Polsce sieć handlowa oferowała artykuły remontowo-budowlane. W 1997 r. spółka weszła na warszawską GPW. Dwa lata później większościowy pakiet akcji firmy z 22 sklepami przejął Kingfisher, właściciel sieci handlowej, który w 2003 r. sprzedał Nomi funduszowi Polish Private Equity. W 2007 r. firmę objęła polska grupa kapitałowa zarządzana przez fundusz inwestycyjny i4ventures, obecnych właścicieli spółki. Dzisiaj Nomi SA zatrudnia ponad 1800 pracowników w 34 sklepach w całym kraju.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agata Lackowska-Wandas

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »