REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w umowach na czas określony w 2016 r. – jak stosować przepisy przejściowe

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
ekspert z zakresu prawa pracy, prawnik, były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy; od ponad dwudziestu lat specjalizuje się w problematyce prawa pracy oraz zagadnieniach kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy; autor wielu komentarzy, artykułów i porad z zakresu prawa pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony danych osobowych
Zmiany w umowach na czas określony w 2016 r. – jak stosować przepisy przejściowe
Zmiany w umowach na czas określony w 2016 r. – jak stosować przepisy przejściowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w umowach na czas określony mają wejść w życie 22 lutego 2016 r. Nowe regulacje dotyczą limitów umów zawieranych na czas określony - 33 miesiące oraz zrównania okresów wypowiedzenia umów na czas określony z umowami bezterminowymi. Co się dzieje z umowami, które zostały zawarte przed dniem wejścia w życie nowelizacji Kodeksu pracy i jakie przepisy do nich stosować?

22 lutego 2016 r. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy zmieniająca zasady zawierania i rozwiązywania umów o pracę na czas określony. Przepisy przejściowe określają, że umowy, w których nie dopuszczono możliwości wypowiedzenia, zawarte przed 22 lutego 2016 r. i trwające w tym dniu, będą podlegały obecnym regulacjom. Nowe przepisy będą miały zastosowanie do umów zawartych na ponad 6 miesięcy lub w których przewidziano wypowiedzenie. Ponadto do umów terminowych, trwających w dniu wejścia w życie nowelizacji, będą stosowane nowe przepisy, ograniczające okres zatrudnienia do 33 miesięcy i do 3 umów na czas określony.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja Kodeksu pracy, która wejdzie w życie od 22 lutego 2016 r., uzależni okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Okres wypowiedzenia wyniesie:

● 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
● 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
● 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata

(art. 36 § 1 ustawy – Kodeks pracy po nowelizacji).

REKLAMA

Rekomendowany produkt: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nastąpi zatem zrównanie długości okresów wypowiedzenia, niezależnie od tego czy wypowiadana jest umowa o pracę na czas określony, czy też na czas nieokreślony. Jest to radykalna zmiana, bowiem obecnie wypowiedzenie umowy zawartej na czas określony zależne jest od łącznego spełnienia 2 przesłanek:

● umowa powinna być zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy,
● strony powinny przewidzieć w umowie możliwość jej wcześniejszego wypowiedzenia.

Gdy klauzula o wypowiedzeniu jest częścią umowy

Część zawieranych na podstawie dotychczasowych przepisów umów na czas określony posiada klauzulę umożliwiającą ich wypowiedzenie. Wątpliwości mogą dotyczyć okresów wypowiedzenia tych umów, w przypadku gdy umowa taka trwa 22 lutego 2016 r.

Przy wypowiadaniu trwających w dniu wejścia w życie omawianej nowelizacji umów o pracę na czas określony zawartych na okres dłuższy niż 6 miesięcy, w których przewidziano możliwość wypowiedzenia, zastosowanie będą miały nowe okresy wypowiedzenia. Oznacza to, że w zależności od stażu pracy u pracodawcy stosowane będą okresy wypowiedzenia: 2-tygodniowe, 1-miesięczne oraz 3-miesięczne.

Ustalenie okresów zatrudnienia

Przy ustalaniu długości okresu wypowiedzenia umów, których wypowiedzenie następuje, począwszy od dnia wejścia nowelizacji w życie, nie uwzględnia się okresów zatrudnienia u danego pracodawcy, przypadających przed 22 lutego 2016 r.

1 kwietnia 2015 r. strony zawarły umowę na czas określony. Umowa została wypowiedziana przez pracodawcę 22 lutego 2016 r. W takim przypadku do ustalenia długości okresu wypowiedzenia nie będzie się brało pod uwagę okresu od 1 kwietnia 2015 r. do 21 lutego 2016 r. Oznacza to, że umowa ulegnie rozwiązaniu z upływem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia, bowiem okres zatrudnienia u pracodawcy, liczony od 22 lutego 2016 r., będzie krótszy niż 6 miesięcy.

Rekomendowany produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik w prezencie

Brak klauzuli o wypowiedzeniu

W przypadku gdy strony zawarły umowę o pracę na czas określony:

● do 6 miesięcy lub
● umowę dłuższą, w której nie przewidziano możliwości rozwiązania z zachowaniem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia

– trwających w dniu wejścia w życie nowelizacji, w zakresie dopuszczalności ich wypowiedzenia będzie się stosować obecne przepisy.

Od 22 lutego 2016 r. nadal nie będzie można wypowiedzieć umowy na czas określony, trwającej w tym dniu, jeśli nie zawiera klauzuli dopuszczającej jej wypowiedzenie.

Strony tych umów nie będą mogły powoływać się na nowe rozwiązania przewidujące zniesienie ograniczeń w zakresie dopuszczalności swobodnego rozwiązywania umów terminowych. W praktyce brak klauzuli umożliwiającej wypowiedzenie umowy terminowej sprawi, że z formalnego punktu widzenia umowa taka nie będzie mogła być wypowiedziana – będzie trwała przez okres, na który została zawarta.

Umowy wypowiedziane przed 22 lutego 2016 r.

Do umów o pracę na czas określony, trwających 22 lutego 2016 r., które przed tym dniem zostały wypowiedziane, będą stosowane obecne przepisy.

19 lutego 2016 r. pracodawca wypowiedział umowę zawartą na czas określony od 1 marca 2015 r. do 30 września 2016 r. z zastosowaniem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia (w umowie była zawarta klauzula dopuszczająca taką możliwość). Pracodawca postąpił prawidłowo. Umowa została wypowiedziana przed 22 lutego 2016 r. (data wejścia w życie nowych przepisów), więc należało zastosować 2-tygodniowy okres wypowiedzenia, a nie okres wynikający ze stażu pracy u pracodawcy.

Ograniczenie długości zatrudnienia na umowę na czas określony

Obecnie obowiązujące przepisy Kodeksu pracy dopuszczają zawarcie 2 kolejnych umów o pracę na czas określony – bez wskazania dopuszczalnego czasu ich trwania. Kolejna trzecia umowa między tymi samymi stronami stosunku pracy powinna już stanowić umowę na czas nieokreślony. Zgodnie z nowymi zasadami, okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, jak również łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie będzie mógł przekroczyć 33 miesięcy. Przepis wprowadza również dopuszczalny limit w zakresie liczby umów na czas określony. Te same strony będą mogły zawrzeć 3 takie umowy.

Do umów o pracę zawartych na czas określony, trwających w dniu wejścia w życie zmian, będą miały zastosowanie nowe przepisy, ograniczające okres zatrudnienia do 33 miesięcy i do 3 umów na czas określony. Do 33-miesięcznego okresu zatrudnienia będzie zaliczany okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, który przypada od dnia wejścia w życie nowych przepisów.

Do 33-miesięcznego okresu zatrudnienia wliczane będzie zatrudnienie na podstawie terminowej umowy o pracę przypadające od 22 lutego 2016 r.

Trwająca w dniu wejścia w życie nowelizacji umowa o pracę na czas określony będzie uważana za pierwszą z trzech dopuszczalnych umów albo za umowę drugą – jeżeli została zawarta jako druga umowa. Należy jednak pamiętać, że powyższe zasady nie będą miały zastosowania do umów o pracę zawartych na czas określony przed 22 lutego 2016 r., jeżeli:

● rozwiązanie takiej umowy przypada po upływie 33 miesięcy od tego dnia i
● stosunek pracy pracownika podlega szczególnej ochronie przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia upływu okresu 33 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji.

W takim przypadku umowa rozwiązuje się z upływem okresu, na jaki została zawarta.

Należy także zwrócić uwagę, że umowa o pracę na czas określony zawarta od dnia wejścia w życie nowelizacji, jednak w okresie 1 miesiąca od dnia rozwiązania poprzedniej drugiej umowy na czas określony, jeżeli okres ten rozpoczął bieg przed 22 lutego 2016 r. lub w tym dniu, będzie uważana za umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony.

Zadaj pytanie na FORUM

Przeczytaj pozostałą część artykułu na -> Serwisie Prawo-Pracowniczym

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

REKLAMA

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA