REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo określić zasady wykonywania pracy zdalnej?

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
Określenie zasad pracy zdalnej - trzy sposoby
Określenie zasad pracy zdalnej - trzy sposoby
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wprowadzeniem pracy zdalnej do swojego zakładu pracodawca ma obowiązek ustalić zasady jej wykonywania. W zależności od warunków wyróżnia się kilka sposobów unormowania pracy zdalnej w dokumentach wewnętrznych: porozumienie, regulamin, oraz polecenie wykonywania pracy zdalnej.

Praca zdalna: porozumienie i regulamin

Zasady wykonywania pracy zdalnej pracodawca powinien określić w porozumieniu z zakładową organizacją związkową. Jeśli u pracodawcy działa więcej zakładowych organizacji związkowych to porozumienie należy zawrzeć ze wszystkimi z nich. W przypadku, gdy nie jest to możliwe pracodawca może uzgodnić treść porozumienia z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi, pod warunkiem, że każda z nich zrzesza co minimum 5% pracowników zatrudnionych przez pracodawcę. 

REKLAMA

REKLAMA

Omawiany przepis nie wskazuje terminu, w jakim pracodawca powinien wystąpić o zawarcie porozumienia do organizacji reprezentatywnych, jednakże aby móc skorzystać z tej procedury powinien tego dokonać w takim terminie, by udało się zawrzeć z nimi porozumienie przed dniem, w którym upłynie 30 dni od zaprezentowania projektu wszystkim organizacjom związkowym.

Po upływie ww. 30 dni pracodawca może określić zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie. Jedynym warunkiem jest to, że powinien wówczas uwzględnić w nim poczynione już z zakładowymi organizacjami związkowymi uzgodnienia. 

Drugi przypadek, w którym pracodawca zobowiązany jest do wydania regulaminu pracy zdalnej to sytuacja, gdy nie działają u niego organizacje związkowe. Wówczas ustalenie treści regulaminu następuje po konsultacji pracodawcy z przedstawicielami pracowników, którzy zostali wyłonieni spośród wszystkich na podstawie przyjętej u pracodawcy praktyki.

REKLAMA

Polecenie świadczenia pracy zdalnej oraz porozumienie z pracownikiem

Ustawodawca dopuszcza także możliwość wykonywania pracy zdalnej bez zawarcia porozumienia ze związkowymi organizacjami zawodowymi oraz bez wprowadzenia regulaminu pracy zdalnej. W takiej sytuacji konieczne jest aby zasady wykonywania tej nietypowej formy zatrudnienia były uwzględnione w poleceniu świadczenia pracy zdalnej wydawanym pracownikowi przez pracodawcę, bądź w zawartym oddzielnie między nimi porozumieniu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca zdalna: co  musi zawierać treść porozumienia i regulaminu?

Elementy stanowiące treść regulaminu pracy zdalnej i porozumienia zbiorowego są takie same. Ustawodawca enumeratywnie wskazał na obligatoryjne kwestie, które powinny być poruszone w tych aktach, jednakże nie stanowią one katalogu zamkniętego:

  • określenie grupy bądź grup pracowników, których można dopuścić do wykonywania pracy zdalnej (nie mogą być to osoby, które pracą zdalną nie są objęte ze względu na zasady BHP)
  • zasady ustalania świadczeń pieniężnych dla pracownika w zamian za świadczoną pracę
  • zasady pokrywania przez pracodawcę kosztów, które pojawiły się po stronie pracownika podczas wykonywania swoich zadań
  • zasady w zakresie kontroli wykonywania pracy,
  • zasady BHP
  • zasady bezpieczeństwa informacji, w tym danych osobowych
  • zasady porozumiewania się stron stosunku pracy
  • zasady potwierdzania obecności pracownika na jego stanowisku pracy
  • zasady związane z instalacją, aktualizacją oraz konserwacją oprogramowań i serwisu przekazanych pracownikowi narzędzi oraz urządzeń technicznych.

Zgodnie z art. 6633 § 2 k.p. zasad tych nie stosuje się do pracy zdalnej okazjonalnej.

Dodatkowo, jak wskazano powyżej, w sytuacji, gdy porozumienie zbiorowe lub regulamin nie są ustalane, powyższe kwestie powinny i tak zostać uzgodnione z pracownikiem w odrębnym porozumieniu bądź ustalone w poleceniu. 

Autor: Natalia Filipska, Kancelaria Mentzezn 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA