REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem?

Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem?
Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy wie, że 6 grudnia przypadają Mikołajki. W wielu przedsiębiorstwach tego dnia organizowane są imprezy firmowe, jest krótszy czas pracy czy też wręcza się pracownikom upominki. Upominki też otrzymują kontrahenci, ma to pozytywny wpływ na wizerunek firmy. Mikołajkowe prezenty firmowe stają się coraz bardziej popularne. Zadajmy jednak jedno pytanie: ale co z podatkiem? 

Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem? Pracodawco w świątecznym czasie nie zapominaj o fiskusie! Koniec roku to tradycyjnie okres, w którym firmy wyrażają wdzięczność swoim pracownikom i partnerom biznesowym. Jednak jak rozliczyć podatek za świąteczne prezenty?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mikołajkowe oraz świąteczne upominki dla pracowników i kontrahentów

Najczęściej stosowane formy podziękowań dla pracowników czy osób współpracujących na innych niż pracownicze podstawy, to:

  • Premie świąteczne – dodatkowe pieniądze mogą być doskonałym prezentem, jednak warto zastanowić się nad formą wypłaty. Czy będzie to jednorazowa gratyfikacja, czy dodatek do regularnego wynagrodzenia?

  • Bony na zakupy – przekazanie bonów na zakupy to praktyczny prezent, który każdy pracownik może dostosować do swoich potrzeb. Dobrym rozwiązaniem są karty przedpłacone, które pracownicy będą mogli zrealizować w różnych sieciach sklepów. Dzięki temu sami zdecydują, jak je wykorzystają.  

  • Upominki i paczki świąteczne – prezenty w formie paczki zawierającej produkty spożywcze czy słodycze to tradycyjne formy podziękowania. Warto jednak uwzględnić różnorodność gustów pracowników.

W radosnej atmosferze świąt nie można zapomnieć o konsekwencjach podatkowych związanych z podarunkami świątecznymi. A te mogą różnić się w zależności od tego, co i w jakiej formie będzie podarowane. Warto pamiętać o kwestiach rozliczeń podatkowych. Zarówno premie, jak i prezenty mogą generować przychód podatkowy. Oprócz obciążeń w postaci podatku mogą także wiązać się z zapłatą składki ZUS na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, dlatego ważne jest zastosowanie się do odpowiednich przepisów – przypomina Małgorzata Parzych, ekspert Grafton Recruitment.

Prezenty dla pracownika to jego przychód

Niektóre formy podziękowania mogą generować przychody pracowników, a ich wartość będzie podlegać opodatkowaniu. Zatrudnieni, którzy zostali obdarowani przez pracodawcę paczkami z okazji świąt Bożego Narodzenia, uzyskują z tego tytułu przychód ze stosunku pracy. Do tego rodzaju przychodów zalicza się bowiem m.in. wartość przekazanych im nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych - art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647). Zgodnie z tym przepisem:

REKLAMA

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wynagrodzenia zasadnicze

  • wynagrodzenia za godziny nadliczbowe

  • różnego rodzaju dodatki

  • nagrody

  • ekwiwalenty za niewykorzystany urlop

  • wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona

  • a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika

  • jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Paczka dla dziecka pracownika też przychodem pracownika

Przychód ze stosunku pracy powstanie u pracownika także wtedy, gdy paczkę świąteczną otrzyma dziecko pracownika, bo gdyby nie stosunek pracy łączący pracodawcę z pracownikiem, dziecko pracownika nie uzyskałoby od pracodawcy żadnego świadczenia – tłumaczy ekspertka Grafton Recruitment. 

Jednak w niektórych przypadkach świąteczne świadczenia podlegają zwolnieniu od podatku. Warunki takiego zwolnienia mogą obejmować m.in.: charakter rzeczowy lub pieniężny świadczenia, źródło finansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych czy związek z finansowaniem działalności socjalnej. 

Ważne, jest, aby pamiętać, że przychód podatkowy generują jedynie te nieodpłatne świadczenia, które łącznie spełniają następujące warunki:

  • zostały dokonane za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

  • zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

  • korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Upominki świąteczne dla kontrahentów

A co z podatkami w przypadku prezentów, które wysyłamy do kontrahentów? Gdy klient nie prowadzi działalności gospodarczej, może otrzymać upominki o wartości do 200 zł bez konieczności odprowadzania podatku dochodowego. Natomiast jeśli klient prowadzi firmę i dostaje prezent o wartości wyższej, może być zobowiązany do opodatkowania nadwyżki. Informacje o takiej transakcji powinny trafić do urzędu skarbowego oraz do klienta do końca lutego roku następującego po roku wręczenia. – tłumaczy Małgorzata Parzych. – Umieszczenie logo firmy na prezentach może wpływać na zwolnienie od podatku PIT – dodaje.

Z kolei to, czy firmowe prezenty będą kosztem uzyskania przychodu, zależy od wielu czynników. Przepisy podatkowe pozostawiają spore pole do interpretacji, co czasem stanowi wyzwanie dla samych organów podatkowych. W razie wątpliwości zawsze warto skonsultować się z ekspertem prawnym, księgowym czy doradcą podatkowym, aby uniknąć problemów związanych z rozliczeniami. 

- Warto pamiętać, aby przy planowaniu upominków dla klientów wziąć pod uwagę nie tylko przepisy podatkowe, lecz także zachować umiar i przestrzegać zasad etyki. Wiele firm narzuca surowe limity na wartość prezentów, które ich pracownicy mogą przyjąć od jednego klienta w ciągu roku. Niektóre branże mają swoje ściśle określone zasady, których trzeba przestrzegać, aby prezent pozostał w dobrym tonie  – zaleca ekspertka Grafton Recruitment.

Prezenty firmowe służą nie tylko jako forma podziękowań dla zespołu, dostawców lub klientów. Są również potężnym narzędziem do budowania silnych relacji, kształtowania kultury firmy i potwierdzenia zaangażowania organizacji. Jednak aby miłe podziękowanie nie zmieniło się w podatkowy obowiązek, warto mieć świadomość obowiązujących przepisów.

Źródło: Grafton Recruitment

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

REKLAMA

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

REKLAMA

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA