REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem?
Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy wie, że 6 grudnia przypadają Mikołajki. W wielu przedsiębiorstwach tego dnia organizowane są imprezy firmowe, jest krótszy czas pracy czy też wręcza się pracownikom upominki. Upominki też otrzymują kontrahenci, ma to pozytywny wpływ na wizerunek firmy. Mikołajkowe prezenty firmowe stają się coraz bardziej popularne. Zadajmy jednak jedno pytanie: ale co z podatkiem? 

Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem? Pracodawco w świątecznym czasie nie zapominaj o fiskusie! Koniec roku to tradycyjnie okres, w którym firmy wyrażają wdzięczność swoim pracownikom i partnerom biznesowym. Jednak jak rozliczyć podatek za świąteczne prezenty?

REKLAMA

Autopromocja

Mikołajkowe oraz świąteczne upominki dla pracowników i kontrahentów

Najczęściej stosowane formy podziękowań dla pracowników czy osób współpracujących na innych niż pracownicze podstawy, to:

  • Premie świąteczne – dodatkowe pieniądze mogą być doskonałym prezentem, jednak warto zastanowić się nad formą wypłaty. Czy będzie to jednorazowa gratyfikacja, czy dodatek do regularnego wynagrodzenia?

  • Bony na zakupy – przekazanie bonów na zakupy to praktyczny prezent, który każdy pracownik może dostosować do swoich potrzeb. Dobrym rozwiązaniem są karty przedpłacone, które pracownicy będą mogli zrealizować w różnych sieciach sklepów. Dzięki temu sami zdecydują, jak je wykorzystają.  

  • Upominki i paczki świąteczne – prezenty w formie paczki zawierającej produkty spożywcze czy słodycze to tradycyjne formy podziękowania. Warto jednak uwzględnić różnorodność gustów pracowników.

W radosnej atmosferze świąt nie można zapomnieć o konsekwencjach podatkowych związanych z podarunkami świątecznymi. A te mogą różnić się w zależności od tego, co i w jakiej formie będzie podarowane. Warto pamiętać o kwestiach rozliczeń podatkowych. Zarówno premie, jak i prezenty mogą generować przychód podatkowy. Oprócz obciążeń w postaci podatku mogą także wiązać się z zapłatą składki ZUS na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, dlatego ważne jest zastosowanie się do odpowiednich przepisów – przypomina Małgorzata Parzych, ekspert Grafton Recruitment.

Prezenty dla pracownika to jego przychód

Niektóre formy podziękowania mogą generować przychody pracowników, a ich wartość będzie podlegać opodatkowaniu. Zatrudnieni, którzy zostali obdarowani przez pracodawcę paczkami z okazji świąt Bożego Narodzenia, uzyskują z tego tytułu przychód ze stosunku pracy. Do tego rodzaju przychodów zalicza się bowiem m.in. wartość przekazanych im nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych - art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647). Zgodnie z tym przepisem:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wynagrodzenia zasadnicze

  • wynagrodzenia za godziny nadliczbowe

  • różnego rodzaju dodatki

  • nagrody

  • ekwiwalenty za niewykorzystany urlop

  • wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona

  • a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika

  • jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Paczka dla dziecka pracownika też przychodem pracownika

REKLAMA

Przychód ze stosunku pracy powstanie u pracownika także wtedy, gdy paczkę świąteczną otrzyma dziecko pracownika, bo gdyby nie stosunek pracy łączący pracodawcę z pracownikiem, dziecko pracownika nie uzyskałoby od pracodawcy żadnego świadczenia – tłumaczy ekspertka Grafton Recruitment. 

Jednak w niektórych przypadkach świąteczne świadczenia podlegają zwolnieniu od podatku. Warunki takiego zwolnienia mogą obejmować m.in.: charakter rzeczowy lub pieniężny świadczenia, źródło finansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych czy związek z finansowaniem działalności socjalnej. 

Ważne, jest, aby pamiętać, że przychód podatkowy generują jedynie te nieodpłatne świadczenia, które łącznie spełniają następujące warunki:

  • zostały dokonane za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

  • zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

  • korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Upominki świąteczne dla kontrahentów

A co z podatkami w przypadku prezentów, które wysyłamy do kontrahentów? Gdy klient nie prowadzi działalności gospodarczej, może otrzymać upominki o wartości do 200 zł bez konieczności odprowadzania podatku dochodowego. Natomiast jeśli klient prowadzi firmę i dostaje prezent o wartości wyższej, może być zobowiązany do opodatkowania nadwyżki. Informacje o takiej transakcji powinny trafić do urzędu skarbowego oraz do klienta do końca lutego roku następującego po roku wręczenia. – tłumaczy Małgorzata Parzych. – Umieszczenie logo firmy na prezentach może wpływać na zwolnienie od podatku PIT – dodaje.

REKLAMA

Z kolei to, czy firmowe prezenty będą kosztem uzyskania przychodu, zależy od wielu czynników. Przepisy podatkowe pozostawiają spore pole do interpretacji, co czasem stanowi wyzwanie dla samych organów podatkowych. W razie wątpliwości zawsze warto skonsultować się z ekspertem prawnym, księgowym czy doradcą podatkowym, aby uniknąć problemów związanych z rozliczeniami. 

- Warto pamiętać, aby przy planowaniu upominków dla klientów wziąć pod uwagę nie tylko przepisy podatkowe, lecz także zachować umiar i przestrzegać zasad etyki. Wiele firm narzuca surowe limity na wartość prezentów, które ich pracownicy mogą przyjąć od jednego klienta w ciągu roku. Niektóre branże mają swoje ściśle określone zasady, których trzeba przestrzegać, aby prezent pozostał w dobrym tonie  – zaleca ekspertka Grafton Recruitment.

Prezenty firmowe służą nie tylko jako forma podziękowań dla zespołu, dostawców lub klientów. Są również potężnym narzędziem do budowania silnych relacji, kształtowania kultury firmy i potwierdzenia zaangażowania organizacji. Jednak aby miłe podziękowanie nie zmieniło się w podatkowy obowiązek, warto mieć świadomość obowiązujących przepisów.

Źródło: Grafton Recruitment

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

REKLAMA

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA