REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem?

Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem?
Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy wie, że 6 grudnia przypadają Mikołajki. W wielu przedsiębiorstwach tego dnia organizowane są imprezy firmowe, jest krótszy czas pracy czy też wręcza się pracownikom upominki. Upominki też otrzymują kontrahenci, ma to pozytywny wpływ na wizerunek firmy. Mikołajkowe prezenty firmowe stają się coraz bardziej popularne. Zadajmy jednak jedno pytanie: ale co z podatkiem? 

Mikołajkowe prezenty firmowe. A co z podatkiem? Pracodawco w świątecznym czasie nie zapominaj o fiskusie! Koniec roku to tradycyjnie okres, w którym firmy wyrażają wdzięczność swoim pracownikom i partnerom biznesowym. Jednak jak rozliczyć podatek za świąteczne prezenty?

REKLAMA

REKLAMA

Mikołajkowe oraz świąteczne upominki dla pracowników i kontrahentów

Najczęściej stosowane formy podziękowań dla pracowników czy osób współpracujących na innych niż pracownicze podstawy, to:

  • Premie świąteczne – dodatkowe pieniądze mogą być doskonałym prezentem, jednak warto zastanowić się nad formą wypłaty. Czy będzie to jednorazowa gratyfikacja, czy dodatek do regularnego wynagrodzenia?

  • Bony na zakupy – przekazanie bonów na zakupy to praktyczny prezent, który każdy pracownik może dostosować do swoich potrzeb. Dobrym rozwiązaniem są karty przedpłacone, które pracownicy będą mogli zrealizować w różnych sieciach sklepów. Dzięki temu sami zdecydują, jak je wykorzystają.  

  • Upominki i paczki świąteczne – prezenty w formie paczki zawierającej produkty spożywcze czy słodycze to tradycyjne formy podziękowania. Warto jednak uwzględnić różnorodność gustów pracowników.

W radosnej atmosferze świąt nie można zapomnieć o konsekwencjach podatkowych związanych z podarunkami świątecznymi. A te mogą różnić się w zależności od tego, co i w jakiej formie będzie podarowane. Warto pamiętać o kwestiach rozliczeń podatkowych. Zarówno premie, jak i prezenty mogą generować przychód podatkowy. Oprócz obciążeń w postaci podatku mogą także wiązać się z zapłatą składki ZUS na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, dlatego ważne jest zastosowanie się do odpowiednich przepisów – przypomina Małgorzata Parzych, ekspert Grafton Recruitment.

Prezenty dla pracownika to jego przychód

Niektóre formy podziękowania mogą generować przychody pracowników, a ich wartość będzie podlegać opodatkowaniu. Zatrudnieni, którzy zostali obdarowani przez pracodawcę paczkami z okazji świąt Bożego Narodzenia, uzyskują z tego tytułu przychód ze stosunku pracy. Do tego rodzaju przychodów zalicza się bowiem m.in. wartość przekazanych im nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych - art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647). Zgodnie z tym przepisem:

REKLAMA

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wynagrodzenia zasadnicze

  • wynagrodzenia za godziny nadliczbowe

  • różnego rodzaju dodatki

  • nagrody

  • ekwiwalenty za niewykorzystany urlop

  • wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona

  • a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika

  • jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Paczka dla dziecka pracownika też przychodem pracownika

Przychód ze stosunku pracy powstanie u pracownika także wtedy, gdy paczkę świąteczną otrzyma dziecko pracownika, bo gdyby nie stosunek pracy łączący pracodawcę z pracownikiem, dziecko pracownika nie uzyskałoby od pracodawcy żadnego świadczenia – tłumaczy ekspertka Grafton Recruitment. 

Jednak w niektórych przypadkach świąteczne świadczenia podlegają zwolnieniu od podatku. Warunki takiego zwolnienia mogą obejmować m.in.: charakter rzeczowy lub pieniężny świadczenia, źródło finansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych czy związek z finansowaniem działalności socjalnej. 

Ważne, jest, aby pamiętać, że przychód podatkowy generują jedynie te nieodpłatne świadczenia, które łącznie spełniają następujące warunki:

  • zostały dokonane za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

  • zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

  • korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Upominki świąteczne dla kontrahentów

A co z podatkami w przypadku prezentów, które wysyłamy do kontrahentów? Gdy klient nie prowadzi działalności gospodarczej, może otrzymać upominki o wartości do 200 zł bez konieczności odprowadzania podatku dochodowego. Natomiast jeśli klient prowadzi firmę i dostaje prezent o wartości wyższej, może być zobowiązany do opodatkowania nadwyżki. Informacje o takiej transakcji powinny trafić do urzędu skarbowego oraz do klienta do końca lutego roku następującego po roku wręczenia. – tłumaczy Małgorzata Parzych. – Umieszczenie logo firmy na prezentach może wpływać na zwolnienie od podatku PIT – dodaje.

Z kolei to, czy firmowe prezenty będą kosztem uzyskania przychodu, zależy od wielu czynników. Przepisy podatkowe pozostawiają spore pole do interpretacji, co czasem stanowi wyzwanie dla samych organów podatkowych. W razie wątpliwości zawsze warto skonsultować się z ekspertem prawnym, księgowym czy doradcą podatkowym, aby uniknąć problemów związanych z rozliczeniami. 

- Warto pamiętać, aby przy planowaniu upominków dla klientów wziąć pod uwagę nie tylko przepisy podatkowe, lecz także zachować umiar i przestrzegać zasad etyki. Wiele firm narzuca surowe limity na wartość prezentów, które ich pracownicy mogą przyjąć od jednego klienta w ciągu roku. Niektóre branże mają swoje ściśle określone zasady, których trzeba przestrzegać, aby prezent pozostał w dobrym tonie  – zaleca ekspertka Grafton Recruitment.

Prezenty firmowe służą nie tylko jako forma podziękowań dla zespołu, dostawców lub klientów. Są również potężnym narzędziem do budowania silnych relacji, kształtowania kultury firmy i potwierdzenia zaangażowania organizacji. Jednak aby miłe podziękowanie nie zmieniło się w podatkowy obowiązek, warto mieć świadomość obowiązujących przepisów.

Źródło: Grafton Recruitment

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA