REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zakładowa organizacja związkowa może zostać utworzona z inicjatywy pracodawcy przez grupę życzliwych mu osób. Podmiot zatrudniający zyskuje dzięki takiej sytuacji faktyczną kontrolę nad związkiem, czyli organizacją w założeniu pracowniczą.

Tytuł niniejszego opracowania nie jest – wbrew pozorom – wadliwym określeniem form organizacyjnych, w których zrzeszają się pracodawcy, czyli organizacji pracodawców. Nie zawiera także wewnętrznej sprzeczności. Przedmiotem artykułu są twory nietypowe, których pojawienia się ostatnio w obrocie gospodarczym nie sposób nie odnotować – tzw. żółte związki zawodowe, czyli organizacje pracowników działające jednak w interesie lub nawet wyraźnie na rzecz pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

WAŻNE!
Zgodnie z ustawą o związkach zawodowych związek zawodowy może założyć już 10 pracowników. Ustawa nie wyróżnia związków zakładanych przez zwolenników pracodawców od normalnych związków.

Przychylna pracodawcy reprezentatywna organizacja związkowa

Najdalej posunięte konsekwencje będzie miała sytuacja, w której przychylny pracodawcy związek zyska status organizacji reprezentatywnej, czyli – co do zasady – jeśli jego liczebność wzrośnie do co najmniej 10% pracowników zatrudnionych u pracodawcy. Gdyby natomiast jednocześnie udało się sprawić, że związek ten stanie się jednostką organizacyjną albo organizacją członkowską ponadzakładowej organizacji związkowej uznanej za reprezentatywną na podstawie art. 24117 § 1 pkt 1 k.p., to dla osiągnięcia reprezentatywności wystarczy 7% pracowników.

Kto w zakładzie pracy ponosi odpowiedzialność karną za narażanie zdrowia i życia pracowników >>

REKLAMA

W sprawach dotyczących indywidualnych praw zatrudnionych fakt sprawowania przez pracodawcę rzeczywistej kontroli nad związkiem zawodowym z reguły nie da mu zbytniej przewagi. W szczególności w żaden sposób nie ułatwi zwolnienia pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!
Przychylność jednego z działających u pracodawcy reprezentatywnych związków zawodowych będzie natomiast dla zatrudniającego nieporównywalnie cenniejsza w sprawach dotyczących zbiorowych praw pracowniczych. Umożliwi mu blokowanie wspólnych inicjatyw pozostałych organizacji związkowych, a tym samym samodzielne podjęcie decyzji w wielu istotnych sprawach.

Zgodnie z ustawą o związkach zawodowych, jeżeli w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania, regulaminów nagród i premiowania, regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, planu urlopów lub regulaminu pracy reprezentatywne organizacje związkowe nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, decyzje w tych sprawach podejmuje samodzielnie pracodawca, wyłącznie po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk poszczególnych organizacji związkowych.

Możliwość wpływania na treść regulaminów pracy i wynagradzania

Trzeba podkreślić, że co najmniej dwa spośród ww. aktów – regulamin wynagradzania i regulamin pracy – mają kluczowe znaczenie dla ustalenia zakresu uprawnień ogółu pracowników. W przypadku każdego z nich, kontrolowanie reprezentatywnej organizacji związkowej daje pracodawcy inne możliwości.


Jeżeli podmiot zatrudniający chce narzucić określoną treść regulaminu pracy, posiadanie przychylnego związku jest przydatne, ale nie konieczne. Nawet bowiem w sytuacji, w której wszystkie, w tym reprezentatywne, organizacje związkowe będą konsekwentnie sprzeciwiały się przedłożonemu przez pracodawcę projektowi owego aktu, to i tak strony muszą oznaczyć określony termin zakończenia uzgodnień, po którego bezskutecznym upływie regulamin samodzielnie ustali zatrudniający.

Jeżeli natomiast chodzi o regulamin wynagradzania to dopóki organizacje związkowe będą przedstawiały – nawet wielokrotnie – wspólnie uzgodnione negatywne stanowisko wobec projektu pracodawcy w tym zakresie, dopóty będą skutecznie blokować jego wprowadzenie.

Wystarczy jednak, aby jedna reprezentatywna organizacja związkowa sprzeciwiła się woli pozostałych, a doprowadzi to do sytuacji, w której działające u pracodawcy związki nie będą mogły w terminie 30 dni przedstawić wspólnie uzgodnionego stanowiska. Zastosowanie znajdzie więc opisana powyżej regulacja. Decyzję w przedmiocie regulaminu wynagradzania pracodawca może podjąć samodzielnie, będąc zobowiązanym wyłącznie do rozpatrzenia odrębnych stanowisk organizacji związkowych.

Przykład
Pracodawca X zatrudniający ponad 20 pracowników wypowiedział – dla siebie niekorzystny – zakładowy układ zbiorowy pracy. Jednocześnie żadna ze stron tego aktu nie zażądała podjęcia rokowań w celu zawarcia nowego układu. X przygotował więc korzystny dla siebie projekt regulaminu wynagradzania i przedstawił go do uzgodnienia działającym u niego zakładowym organizacjom związkowym.

Wariant 1 (u pracodawcy nie działa przychylna mu reprezentatywna organizacja związkowa): działające w zakładzie pracy organizacje związkowe przyjmują strategię, zgodnie z którą, dopóty będą przedstawiać wspólnie uzgodnione negatywne stanowisko w stosunku do projektu pracodawcy, dopóki podmiot zatrudniający nie zawrze w nim postanowień przynajmniej tak korzystnych dla pracowników jak te, które były uprzednio w układzie zbiorowym.

Pracodawca nie ma w tej sytuacji żadnego korzystnego dla siebie wyjścia (do momentu ustalenia regulaminu wynagradzania obowiązują postanowienia indywidualnych umów o pracę). Związki zawodowe nie zaakceptują natomiast postanowień regulaminu wynagradzania mniej korzystnych, blokując skutecznie wprowadzenie nowego aktu.

Ustalanie reprezentatywności organizacji związkowych >>

Wariant 2 (u pracodawcy działa przychylna mu reprezentatywna organizacja związkowa Y): działające u pracodawcy organizacje związkowe, z wyjątkiem tej przychylnej pracodawcy, również przyjmują opisaną powyżej strategię. Nie mogą jednak przedstawić wspólnie uzgodnionego negatywnego stanowiska wobec projektu pracodawcy, z uwagi na sprzeciw organizacji Y. Po upływie 30 dni podmiot zatrudniający może samodzielnie uchwalić regulamin wynagradzania w takiej treści, jaka mu odpowiada.

Wyraźnie widać, jak groźnym narzędziem może być w rękach pracodawcy bądź to związek zawodowy stworzony przez życzliwych mu pracowników, bądź taka organizacja, której przychylność podmiot zatrudniający zyskał ex post.

Stanowczo trzeba zaznaczyć, że istnienie takich związków zawodowych nie tylko kłóci się z istotą organizacji powołanej w założeniu do reprezentowania i obrony praw pracowników oraz ich interesów zawodowych i socjalnych, ale także niesie ze sobą wiele ryzyk. Należy wspomnieć także przynajmniej o tym, o czym pracodawcy dziś dość często zapominają, a mianowicie, że jednym z celów istnienia związków zawodowych oraz prowadzenia przez nie rokowań zbiorowych jest zapewnienie spokoju społecznego.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

REKLAMA

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Wyjaśniamy czy można pracować na podstawie dwóch umów o pracę

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Jakie są przepisy prawa pracy? Wyjaśniamy czy w Polsce można pracować na podstawie dwóch lub większej liczbie umów o pracę.

REKLAMA

Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA