REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto wprowadzać instytucję, która będzie kosztowała rocznie 10 milionów zł? Rzecznik Praw Pracowniczych

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Czy warto wprowadzać instytucję, która będzie kosztowała rocznie 10 milionów zł? Rzecznik Praw Pracowniczych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W państwach demokratycznych utrwaloną praktyką jest powoływanie tzw. instytucji rzeczniczych. W Polsce rzeczywiście oprócz licznych organizacji związkowych, Państwowej Inspekcji Pracy czy też Społecznych Inspekcji Pracy - nie ma innej instytucji, która miałaby chronić pracowników. Trwają więc prace nad projektem ustawy o Rzeczniku Praw Pracowniczych. Jest jednak kilka kontrowersji z tym związanych, np. zagadnienie sporów zbiorowych i koszty.

Rzecznik Praw Pracowniczych - nowa instytucja

Aktualne w Polsce obowiązuje m.in. takie instytucje jak: Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Pacjenta, Rzecznik Praw Konsumentów. Niewątpliwie wśród tego katalogu brakuje Rzecznika Praw Pracowniczych. W związku z tym projektodawca przychodzi z projektem ustawy o Rzeczniku Praw Pracowniczych (dalej jako: projekt). Kto może być Rzecznikiem Praw Pracowniczych i jakie ma zadania? Zostało to tutaj szczegółowo opisane poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Koszty instytucji Rzecznika Praw Pracowniczych i biura to około 10 mln rocznie

Wejście w życie projektowanej ustawy spowoduje wzrost wydatków ze środków publicznych związanych z działalnością nowego organu władzy publicznej, jaki stanowi Rzecznik Praw Pracowniczych oraz nowej jednostki organizacyjnej, która będzie go obsługiwać, tj. Biura Rzecznika Praw Pracowniczych. Można szacować, że roczne koszty jej działalności nie powinny przekraczać środków finansowych przeznaczanych na działalność Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, tj. ok. 10 milionów złotych.

W państwach demokratycznych utrwaloną praktyką jest powoływanie tzw. instytucji rzeczniczych

Ważne
Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy: w państwach demokratycznych utrwaloną praktyką jest powoływanie tzw. instytucji rzeczniczych. Są to organy władz publicznych, którym można przypisać trzy zasadnicze cechy. 
  1. Po pierwsze, są one częścią aparatu władz publicznych, powołują je właściwe organy władzy ustawodawczej lub wykonawczej, ale są one wyposażone w daleko idącą niezależność, którą gwarantuje w szczególności ich kadencyjność oraz wyłączenie spod hierarchicznego podporządkowania wobec innych organów władz publicznych.
  2. Po drugie, instytucje te co do zasady nie posiadają kompetencji władczych do rozstrzygania żadnych spraw publicznych lub indywidualnych, w tym w szczególności nie posiadają one kompetencji prawodawczych oraz możliwości władczego, jednostronnego rozstrzygania o uprawnieniach i obowiązkach jednostki (wydawania decyzji administracyjnych, orzeczeń, rozstrzygania sporów).
  3. Po trzecie, wykonują one zadania koncentrujące się na zapewnieniu jednostce, której chronione przez przepisy prawa uprawnienia i interesy są zagrożone lub naruszone, odpowiedniej pomocy, w tym w szczególności – pomocy prawnej, oraz podejmowaniu działań zmierzających do wyeliminowania z przepisów prawa, praktyki sądowej lub administracyjnej rozwiązań, które takie uprawnienia i interesy naruszają lub im zagrażają. Działalność instytucji rzeczniczych służy więc ograniczeniu skutków tych przewag i wzmocnieniu pozycji jednostki w relacjach z silniejszymi podmiotami.

Kontrowersja: Rzecznik Praw Pracowniczych w sporze zbiorowym

Zgodnie z projektem Rzecznik Praw Obywatelskich może przystępować do sporów zbiorowych, o których mowa w ustawie z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 123), na wniosek podmiotu reprezentującego interesy pracownicze i po jego stronie.

Trzeba tu jasno zaznaczyć, że RPP ma bronić praw i interesów pracowników, ma być niezależnym organem powołanym do ochrony wolności, praw i interesów osób wykonujących pracę zależną, bez względu na podstawę ich zatrudnienia, w tym w szczególności – zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, stosunków administracyjnoprawnych oraz stosunków cywilnoprawnych. Trzeba się tu jednak zastanowić, czy zgodne z intencją ustawy o sporach zbiorowych jest to, aby występował w nim inny podmiot: niż związki zawodowe i pracodawca. Z ustawy o sporach zbiorowych jasno wynika zakres podmiotowy i przedmiotowy. Reprezentacja wynika tak, że prawa i interesy zbiorowe pracowników są reprezentowane przez związki zawodowe (tyle, nie ma tu żadnej innej instytucji, czy podmiotu), zaś prawa i interesy pracodawców w sporach zbiorowych mogą być reprezentowane przez właściwe organizacje pracodawców. Już sam art. 1 ustawy o sporach zbiorowych określa, że spór zbiorowy pracowników z pracodawcą lub pracodawcami może dotyczyć warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związkach zawodowych. Zgodnie zaś z projektem, Rzecznik Praw Pracowniczych może wykonywać wszelkie czynności w sporze zbiorowym przewidziane przepisami prawa dla podmiotu reprezentującego interesy pracownicze w zakresie udzielonego przez ten podmiot w danym sporze upoważnienia. Wydaje się to kontrowersyjne rozwiązanie. Zobaczymy jednak jak będą się kształtowały konsultacje i opiniowanie przez różne środowiska, w tym związkowe. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzynasta emerytura po waloryzacji 2025. Kiedy będzie wypłacana trzynasta emerytura? Oto jakie kwoty seniorzy dostaną po podwyżce

Zbliża się termin wypłaty trzynastej emerytury przez ZUS. Po waloryzacji emerytur znana jest już dokładna kwota dodatkowego świadczenia, które otrzymają seniorzy. Ustalono również konkretne terminy wypłat. Oto szczegóły.

Nowe przepisy: służby mundurowe także z pełnopłatnym uzupełniającym urlopem macierzyńskim

Nowy, pełnopłatny uzupełniający urlop macierzyński wchodzi w życie 19 marca 2025 r. Będzie przysługiwał także służbom mundurowym. Jakie nowe przepisy prawne dotyczące funkcjonariuszy zaczynają funkcjonować już za kilka dni?

Co przysługuje choremu na cukrzycę w pracy?

Efektywne życie i praca przy chorobie cukrzycy są możliwe. Niekiedy nie jest to łatwe ale nie niewykonalne. Zadajemy pytania: jakie przywileje ma cukrzyk? Czy cukrzyk ma dodatkowy urlop? Co przysługuje choremu na cukrzycę w pracy? Co daje cukrzykowi orzeczenie o niepełnosprawności?

W 2025 r. zatrudnianie cudzoziemców może pracodawcę słono kosztować [od 1000 zł do 50 000 zł]: jeśli nie dostosują się do nowych przepisów

W ostatnim czasie dużo mówi i pisze się o zmianach w systemie alimentów, proponuje się np. alimenty zryczałtowane: do 300 zł, 450 zł, 600 zł w zależności od wieku dziecka. Dobrze byłoby, aby móc z czego opłacać alimenty. Tu w grę wchodzi prawo pracy. Trzeba wiedzieć, że przy okazji wprowadzania ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców w Polsce, wprowadzone zostaną, nowe wyższe kary dla pracodawców za niezgodne z prawem zatrudnianie dłużników alimentacyjnych. Już spieszymy z wyjaśnieniami.

REKLAMA

Senat zaakceptował ustawę o powierzaniu pracy cudzoziemcom, ale wprowadził poprawki. Czy będą wyższe kary dla pracodawców?

Senatorowie wnieśli poprawki do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom. Zmiany dotyczą m.in. przepisów Kodeksu pracy o karach dla pracodawców naruszających prawo pracy. Rzecznik MŚP jest zadowolona z decyzji Senatu.

Sąd: Pracodawca przyznaje 2 dni urlopu ponad 26 dni. Pracodawca chce odebrać te dwa dni

Kodeks pracy nie zawiera przepisów, które przewidują możliwość zwrotu przez pracownika dni urlopu wykorzystanych ponad przysługujący mu wymiar.

Niepostrzeżenie zmienią Kodeks Pracy? Raczej nie bo Senat skreśla wrzutkę zmian w KP. Dla pracodawcy aż 60 000 zł grzywny albo kara ograniczenia wolności? Zobaczymy. Ustawa wraca do Sejmu

To duże zaskoczenie! Przy okazji uchwalania ustawy z dnia 21 lutego 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w Kodeksie Pracy może wejdą ogromne zmiany. Dotyczą one kar dla pracodawców. Ale czy grzywny będą znacznie podwyższone - nie wiadomo, bo ustawa wraca do Sejmu a Senat skreśla art. 87 ustawy.

O 1046,76 zł wyższe wynagrodzenie dla tej grupy pracowników od 1 lipca 2025 r. Ten wzrost nie jest związany ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia

Jak wiadomo w od stycznia danego roku ulega podwyżce minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa. Z kolei od marca ma miejsce waloryzacji emerytur, rent i dodatków z nimi związanych, a od lipca 2025 r. ulegną podwyżki wynagrodzeń pewnej, szerokiej grupy zawodowej. Niektórzy mogą liczyć nawet na wynagrodzenie wyższe o 1046,76 zł. Co ciekawe ten wzrost nie jest związany ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia, a ze wzrostem wynagrodzenia przeciętnego.

REKLAMA

4 wytyczne SN: odróżnienie umowy zlecenia od umowy o pracę

Umowa zlecenia czy o umowa pracę? Podpowiadamy 4 istotne tezy i wytyczne Sądu Najwyższego. Te wnioski SN są naprawdę dużą podpowiedzią dla pracodawców, zleceniobiorców, pracowników i zleceniodawców, co do tego jakimi kryteriami i cechami się kierować przy prawidłowym wyborze podstawy prawnej zatrudnienia.

Pracownicy nagle odchodzą z pracy. Alarmujące dane z rynku pracy

Dlaczego pracownicy nagle odchodzą z pracy? Zjawisko to ma już swoją nazwę. Dane z rynku pracy są alarmujące. O co chodzi pracownikom z pokolenia Z? Co mogą zrobić pracodawcy?

REKLAMA