Informacja roczna dla uczestników PPK - do kiedy?
REKLAMA
REKLAMA
Informacja roczna dla uczestnika PPK - kiedy?
Informacja roczna zostanie przekazana w postaci elektronicznej, a w postaci papierowej – na wniosek uczestnika PPK. Uczestnik PPK sam musi zatroszczyć się o aktualizację swoich danych w instytucji finansowej.
REKLAMA
Instytucja finansowa, w terminie do ostatniego dnia lutego każdego roku, przekazuje uczestnikowi PPK roczną informację o:
- wysokości środków zgromadzonych na jego rachunku PPK,
- wysokości wpłat dokonanych na ten rachunek w poprzednim roku kalendarzowym oraz
- innych transakcjach zrealizowanych na rachunku PPK w poprzednim roku kalendarzowym.
Przekazanie tej informacji następuje w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jej treści na trwałym nośniku lub - na wniosek uczestnika PPK - w postaci papierowej.
W razie sporu, ciężar dowodu udostępnienia tej informacji spoczywa na instytucji finansowej.
Dane identyfikacyjne uczestnika PPK
Przy zawarciu umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej, podmiot zatrudniający przekazuje instytucji finansowej następujące dane identyfikujące tej osoby: imię (imiona), nazwisko, adres zamieszkania, adres do korespondencji, numer telefonu, adres poczty elektronicznej, numer PESEL lub datę urodzenia w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL, a także serię i numer dowodu osobistego lub numer paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób, które nie posiadają obywatelstwa polskiego.
Dane identyfikujące uczestnika PPK zostają wskazane w umowie o prowadzenie PPK – służą one nie tylko identyfikacji osoby, w imieniu i na rzecz której została zawarta ta umowa, ale także usprawnieniu komunikacji pomiędzy uczestnikiem PPK a instytucją finansową.
Ważne!
Przy zawieraniu umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej, podmiot zatrudniający przekazuje adres poczty elektronicznej i numer telefonu tej osoby do instytucji finansowej, jeżeli ma te dane (np. jest to adres służbowej poczty elektronicznej albo osoba zatrudniona podała podmiotowi zatrudniającemu adres swojej poczty prywatnej). Adres poczty elektronicznej i numer telefonu nie są jednak obligatoryjnymi danymi uczestnika PPK, których podanie jest niezbędne do zawarcia w jego imieniu i na jego rzecz umowy o prowadzenie PPK. Jeżeli podmiot zatrudniający nie ma tych danych, nie podaje ich instytucji finansowej.
Uzupełnienie albo zmiana danych uczestnika PPK
Przepisy ustawy o PPK nie regulują kwestii uzupełniania przez podmiot zatrudniający danych identyfikujących uczestnika PPK po zawarciu w jego imieniu i na jego rzecz umowy o prowadzenie PPK. Zasadne jest jednak przyjęcie, że w sytuacji, gdy w zawartej umowie o prowadzenie PPK zostały wskazane niekompletne dane identyfikujące uczestnika PPK, dopuszczalne jest późniejsze przekazanie tych brakujących danych przez podmiot zatrudniający instytucji finansowej.
REKLAMA
Od uzupełnienia niekompletnych danych przez podmiot zatrudniający należy odróżnić zmianę danych, która może być dokonana tylko przez uczestnika PPK. Uczestnik PPK ma obowiązek zrobić to niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia zaistnienia zmiany danych. Jeśli zatem uczestnik PPK - np. po ustaniu zatrudnienia - zmienił adres poczty elektronicznej, sam powinien zadbać o przekazanie tego nowego adresu instytucji finansowej.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
Podstawa prawna:
art. 2 ust. 1 pkt 3, art. 4 ust. 2, art. 20 ust. 1 pkt 2, art. 22 ust. 4 i 5 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat