REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pies asystujący osoby niepełnosprawnej. Jak uzyskać status, kto pokrywa koszty szkolenia, gdzie może wejść, jakie zasady odpowiedzialności i co z podatkiem od psa?

pies asystujący, pies przewodnik, osoba niepełnosprawna
Pies asystujący osoby niepełnosprawnej. Jak uzyskać status, kto pokrywa koszty szkolenia, gdzie może wejść i co z podatkiem od psa?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nie każdy pies, który towarzyszy osobie niepełnosprawnej, jest psem asystującym, który ma prawo wstępu do obiektów użyteczności publicznej. Mianem takim, może być określany wyłącznie pies, który przeszedł odpowiednie szkolenie, co zostało potwierdzone certyfikatem. Komu przysługuje pies asystujący? Kto pokrywa koszty szkolenia? Gdzie można wejść z psem asystującym?
rozwiń >

Co to znaczy – pies asystujący?

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – pies asystujący to odpowiednio wyszkolony i specjalnie oznaczony pies, który ułatwia osobie niepełnosprawnej aktywne uczestnictwo w życiu społecznym

REKLAMA

Autopromocja

Wydaje się, że w praktyce, częściej można spotkać się z pojęciem psa przewodnika, niż psa asystującego. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1.04.2010 r. w sprawie wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego – pies przewodnik, jest natomiast jednym z czterech rodzajów psów asystujących. Wśród psów asystujących, wyróżnia się bowiem:

  1. psa przewodnika osoby niewidomej lub niedowidzącej, którego zadaniem jest zapewnienie jej możliwości samodzielnego i bezpiecznego poruszania się (zarówno w obrębie własnego domu, jak i w przestrzeni publicznej), bez obawy natrafienia na przeszkodę,

  2. psa asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo (zwanego również psem serwisowym), którego zadaniem jest asystowanie jej podczas poruszania się na wózku i pomaganie w czynnościach życia codziennego, których nie jest w stanie wykonać samodzielnie (np. w zakładaniu ubrań, podnoszeniu przedmiotów, zapalaniu światła, otwieraniu drzwi itp.),

  3. psa sygnalizującego osoby głuchej lub niedosłyszącej, którego zadaniem jest informowanie jej o określonych dźwiękach (np. o dzwonku do drzwi lub dźwięku syreny alarmowej), jak również doprowadzanie jej do źródła hałasu,

  4. psa sygnalizującego atak choroby (np. epilepsji lub chorób serca), którego zadaniem jest wyczuwanie nadchodzącego ataku choroby i ostrzeganie o tym właściciela, osób z jego otoczenia lub reagowanie na atak.

Jak uzyskać status psa asystującego?

Celem uzyskania statusu psa asystującego, konieczne jest odbycie przez psa odpowiedniego szkolenia, którego program dostosowywany jest do funkcji, którą pies będzie miał pełnić jako pomocnik osoby niepełnosprawnej. Szkolenie takie, może zostać przeprowadzone wyłącznie przez uprawniony do tego podmiot, wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego. Rejestr ten, prowadzony jest przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych i można się z nim zapoznać pod adresem: https://www.gov.pl/web/rodzina/rejestr-podmiotow-uprawnionych-do-wydawania-certyfikatow-potwierdzajacych-status-psa-asystujacego.

Po odbyciu przez psa odpowiedniego szkolenia – wydawany jest dla niego certyfikat potwierdzający status psa asystującego. Dopiero na jego podstawie, jego właściciel może korzystać z uprawnień przysługujących osobie niepełnosprawnej z psem asystującym (m.in. w zakresie wstępu do określonych obiektów użyteczności publicznej). 

Kto pokrywa koszty szkolenia psa?

Zgodnie z ustawą – Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), na wniosek podmiotu przeprowadzającego szkolenie psa, finansuje koszt wydania certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego w wysokości nieprzekraczającej 630 zł. Refundacja wyłącznie kosztu wydania certyfikatu, nie pokryje jednak kosztu zakupu psa, jego tresury, wyżywienia, opieki weterynaryjnej w trakcie szkolenia, specjalnej uprzęży oraz egzaminów kwalifikacyjnych. W przypadku zamiaru nabycia psiego asystenta – szczegółowych informacji na temat sposobów finansowania w powyższym zakresie, należy każdorazowo poszukiwać w regulaminach podmiotów przeprowadzających szkolenia i uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przykładu – Polski Związek Niewidomych, który zajmuje się szkoleniem psów przewodników, ww. koszty pokrywa częściowo ze środków własnych, częściowo ze środków pochodzących z PFRON, a częściowo ze środków pochodzących od innych sponsorów wspierających organizację. Jedynie w zakresie w jakim uzyskane z powyższych źródeł dotacje, nie pokryją kosztów szkolenia psa – pokrywa je ubiegająca się o psa osoba niewidoma lub niedowidząca. 

Gdzie może wejść pies asystujący?

Osoba niepełnosprawna ma prawo wstępu z psem asystującym:

  • do obiektów użyteczności publicznej, w szczególności: do urzędów, sądów, muzeów, teatrów, szkół i uczelni, przychodni i szpitali, sklepów, restauracji, hoteli, obiektów sportowych, na dworce kolejowe i autobusowe, na lotniska, na pocztę i do siedziby przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, a ponadto

  • do parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz

  • na plaże i kąpieliska.

Ma również prawo poruszać się z psem środkami komunikacji publicznej – tj. pociągami, autobusami, tramwajami czy metrem. Nie można jej również odmówić wstępu z psem na pokład samolotu i statku.

Jedynym warunkiem korzystania z powyższych uprawnień, jest wyposażanie psa w uprząż oznaczoną napisem „Pies asystujący” oraz posiadanie przy sobie certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych. Zgodnie z ustawą, pies nie musi nawet mieć założonego kagańca ani być prowadzony na smyczy. 

Czy można zabrać psa asystującego do pracy?

Zgodnie ze stanowiskiem Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych – przebywanie osoby niepełnosprawnej w miejscu pracy wraz z psem asystującym, zależy od rodzaju i miejsca tej pracy. Jeżeli wykonuje ona pracę w budynku, który można zaliczyć do obiektu użyteczności publicznej, w parku narodowym, rezerwacie przyrody, na plaży lub kąpielisku – prawo to ma zagwarantowane na podstawie art. 20a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, chyba, że odrębne przepisy, wprowadzałyby dla określonego obiektu ograniczenia w zakresie przebywania na jego terenie psów np. ze względu na przepisy BHP. Jeżeli natomiast budynek w którym pracuje, stanowi własność prywatną – wstęp psa asystującego, będzie każdorazowo wymagał zgody jego właściciela. 

Kto ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez psa asystującego?

W przypadku wyrządzenia przez psa asystującego jakichkolwiek szkód – odpowiedzialność za te szkody, ponosić będzie korzystająca z jego pomocy osoba niepełnosprawna. Będzie ona zobowiązana do naprawienia szkody wyrządzonej przez psa, niezależnie od tego czy podczas zdarzenia, pies był pod jej nadzorem czy też oddalił się lub uciekł. 

Czy od psa asystującego trzeba zapłacić podatek?

Osoba niepełnosprawna nie zapłaci podatku od psa asystującego. Zgodnie z ustawą z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych – gmina nie może pobierać od osoby niepełnosprawnej opłaty z tytułu posiadania psa asystującego, a od osoby niepełnosprawnej o znacznym stopniu niepełnosprawności – nawet z tytułu posiadania jednego psa, który nie jest psem asystującym. 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 44)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1.04.2010 r. w sprawie wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego (Dz.U. z 2010 r., nr 64, poz. 399)

Ustawa z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2023, poz. 70)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop 50% płatny w 2025 roku – ile dni?

Pracownicy szukają informacji na temat urlopu, który jest 50% płatny. Jaki to rodzaj urlopu? Ile dni przysługuje w roku kalendarzowym? Czy można wykorzystać go na godziny? Czy niepełny etat pomniejsza wymiar zwolnienia od pracy?

Co napisać w SMSie o urlop na żądanie?

Wniosek o urlop na żądanie można wysłać na różne sposoby, np. SMSem. Co należy wpisać w takiej wiadomości, aby prawidłowo poprosić o urlop w trybie nagłym? Wiadomość powinna zawierać trzy najważniejsze elementy. Bardzo ważne jest również zachowanie terminu wysłania wniosku o urlop.

ZUS: Dofinansowanie na poprawę warunków pracy w 2025 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych z roku na rok przeznacza coraz większą pulę pieniędzy dla firm, które chcą poprawić warunki pracy. W 2025 r. ZUS przeznaczył na ten cel łącznie 140 mln zł. To o 20 mln zł więcej niż przed rokiem.

ZUS nie podważy podstawy wymiaru składek w pierwszym miesiącu działalności [Wyrok SN]

Zapadł ważny wyrok Sądu Najwyższego (II NSNc 267/24) wydany w efekcie złożenia skargi nadzwyczajnej przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw. ZUS nie podważy podstawy wymiaru składek w pierwszym miesiącu działalności.

REKLAMA

Zmiany w przepisach BHP dotyczących obuwia roboczego [Nowa norma]

Zmiany w przepisach BHP dotyczących obuwia roboczego. Z końcem 2024 roku weszła w życie nowa norma EN ISO 20345:2011 dla obuwia bezpiecznego. Zmiany dotyczą: wymagań antypoślizgowych, odporności na perforację, poziomów ochrony, wymagań specjalnych, zakresu testów, wodoodporności.

Jak krok po kroku zatrudnić cudzoziemców z Afryki? Czym charakteryzują się pracownicy z Nigerii, Kenii i Zimbabwe?

Pracownicy z Afryki mogą wypełnić w Polsce luki kadrowe. Sprawdzają się przede wszystkim w przemyśle, logistyce i budownictwie. Jak krok po kroku zatrudnić cudzoziemców z Afryki? Ile trwa cały proces? Czym charakteryzują się pracownicy z Nigerii, Kenii i Zimbabwe?

Dodatek za pracę w nocy w styczniu 2025 roku

Jaka jest wysokość dodatku za pracę w nocy w styczniu 2025 roku. Dodatek jest wyższy niż w grudniu 2024 roku za sprawą podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jak liczy się wynagrodzenie za pracę w porze nocnej? W jakich godzinach jest pora nocna?

Po 10 latach masz 31 dni 100% płatnego urlopu; po 15 latach – 35 dni; po 20 latach – 39 dni. Czy w 2025 r. będzie dla każdego dodatkowy urlop?

Aktualnie pracownikom przy 10 letnim stażu pracy przysługuje 26 dni urlopu. Jednak czy w KP nie powinny nastąpić zmiany w zakresie urlopu, jak proponuje wielu, np. po 10 latach masz 31 dni urlopu; po 15 latach – 35 dni; po 20 latach – 39 dni. Można zaczerpnąć ten pomysł z innych polskich ustaw. W niektórych zawodach pracownicy mają prawo do takich dodatkowych urlopów, które są uzależnione od stażu pracy, wieku czy pracy w szczególnych warunkach.

REKLAMA

Średnia krajowa 2025 [NETTO] Ile przeciętnie zarabiamy na rękę?

Ile wynosi przeciętne prognozowane wynagrodzenie w 2025 roku? W 2024 roku prognozowana średnia krajowa wynosiła 7824 zł brutto. Podwyżka średniej krajowej oznacza wyższe składki ZUS za pracowników delegowanych i przedsiębiorców. Ile prognozowana średnia krajowa 2025 wynosi netto?

Infolinia dotycząca renty wdowiej. Przed złożeniem wniosku warto zadzwonić pod numer +48 225 926 640

+48 225 926 640 – pod tym numerem Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego uruchomiła infolinię dotyczącą renty wdowiej. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-14.00.

REKLAMA