REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego

Ewa Budkowska

REKLAMA

Najważniejszym źródłem wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest dofinansowanie do ich wynagrodzeń zarówno w zakładach pracy chronionej, jak i na otwartym rynku pracy.

Dofinansowanie przysługuje do wynagrodzeń wszystkich pracowników niepełnosprawnych pozostających w zatrudnieniu do końca 2008 r.

Autopromocja

Po wejściu w życie rozporządzenia Komisji WE nr 800/2008, tj. od 1 stycznia 2009 r., pracodawca, aby otrzymać dofinansowanie do wynagrodzenia niepełnosprawnego pracownika, musi spełnić łącznie 2 warunki:

  • w chwili zatrudnienia pracownik musi być osobą niepełnosprawną, tzn. legitymować się ważnym orzeczeniem o niepełnosprawności,
  • musi zostać zrealizowany tzw. efekt zachęty.

Obecnie w Polsce funkcjonują 2 równoważne systemy orzecznicze o niepełnosprawności:

  • jeden sprawowany przez powiatowe i wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności,
  • drugi to system orzeczniczy ZUS; w ramach tego systemu orzeka się o niezdolności do pracy. W przypadku orzeczenia całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy ZUS wypłaca rentę.

Zatrudnianie osób niepełnosprawnych, które w chwili nawiązywania stosunku pracy były osobami pełnosprawnymi, a następnie uzyskały orzeczenie o niepełnosprawności, stwarza pewne problemy.

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.; zwana dalej ustawą o rehabilitacji) nie zawiera przepisu określającego termin, od którego pracodawca wlicza takiego pracownika do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zawartym w założeniach do ustawy z 5 marca 2009 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, przy ustalaniu terminu, od którego osoba niepełnosprawna, która uzyskała orzeczenie o niepełnosprawności w trybie wskazanym wyżej, wliczana jest do stanu zatrudnienia, zastosowanie przez analogię znajduje art. 15 ust. 4 ustawy o rehabilitacji, tzn. od dnia po przedstawieniu pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

Ponadto ze stanowiska ministerstwa wynika, że jeżeli nowo zatrudniony pracownik otrzyma w trakcie zatrudnienia orzeczenie poświadczające, iż w momencie zatrudnienia był osobą niepełnosprawną, pracodawca nie może dokonać korekty, na podstawie której wliczy takiego pracownika do stanu zatrudnienia jako osobę niepełnosprawną w chwili jego zatrudnienia.

Stanowisko to zakwestionowane zostało w wyroku WSA z 12 czerwca 2008 r., w którym stwierdzono, że stosowanie przez analogię art. 15 ust. 4 ustawy o rehabilitacji w celu ustalenia terminu zaliczenia do stanu zatrudnienia niepełnosprawnego pracownika, który legitymuje się orzeczeniem o ciągłości stanu niepełnosprawności od czasu sprzed momentu zatrudnienia, a który w momencie zatrudnienia takiego orzeczenia nie posiadał, jest nieuprawnione (III SA/Wa 226/08, niepubl.). Przyjęcie wykładni dopuszczającej analogię byłoby możliwe, gdyby sytuacja taka została uregulowana w ustawie o rehabilitacji. Wobec braku takiej regulacji stosowanie analogii jest nieuprawnione.

Należy zaznaczyć, że ani stanowiska ministerstwa, ani orzeczenia sądów nie są w Polsce źródłami powszechnie obowiązującego prawa.


Drugą przesłanką warunkującą możliwość otrzymania dofinansowania do wynagrodzenia niepełnosprawnego pracownika jest obowiązek zrealizowania przez pracodawcę „efektu zachęty”. Oznacza to, że zatrudnienie osoby niepełnosprawnej przez pracodawcę wykonującego działalność gospodarczą musi prowadzić do uzyskania wzrostu netto zarówno zatrudnienia osób niepełnosprawnych, jak i zatrudnienia ogółem, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych przez ustawę o rehabilitacji.

Wzrost netto zatrudnienia ogółem oraz wzrost netto zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych ustala się w stosunku do odpowiednio przeciętnego zatrudnienia ogółem i przeciętnego zatrudnienia osób niepełnosprawnych w okresie poprzedzających 12 miesięcy.

Miesięczne dofinansowanie na nowo zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego nie przysługuje, jeżeli jego zatrudnienie nastąpiło w wyniku rozwiązania umowy o pracę z innym pracownikiem.

Odstąpienie od realizacji „efektu zachęty” jest możliwe w sytuacjach, gdy zatrudnienie nowego pracownika niepełnosprawnego następuje w enumeratywnie wymienionych przypadkach:

  • z powodu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych,
  • za wypowiedzeniem złożonym przez pracownika,
  • na mocy porozumienia stron,
  • wskutek przejścia pracownika na rentę z tytułu niezdolności do pracy,
  • z upływem czasu, na który umowa została zawarta,
  • z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania umowa była zawarta.

Ponadto miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia nowo zatrudnionego pracownika niepełnoprawnego przysługuje niezależnie od spełnia „efektu zachęty”, w przypadku gdy jego miejsce pracy powstało w wyniku wygaśnięcia umowy o pracę lub zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracownika – na jego wniosek.

Wprowadzenie „efektu zachęty” ma skutkować faktycznym, a nie pozornym zwiększeniem zatrudnienia u danego pracodawcy.

W odniesieniu do sytuacji pracownika, który został zatrudniony jako pełnosprawny, a następnie uzyskał orzeczenie o niepełnosprawności zgodnie ze stanowiskiem Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych z 3 września 2009 r. „efekt zachęty” należy badać w chwili jego zatrudnienia. Nie ma znaczenia fakt, że w chwili zatrudniania dany pracownik był osobą pełnosprawną.

Należy stwierdzić, że w obecnym stanie prawnym występuje luka rzeczywista (de lege lata) polegająca na braku regulacji prawnych dotyczących sytuacji niepełnosprawnego pracownika, który w chwili nawiązania stosunku pracy był osobą pełnosprawną, a następnie otrzymał orzeczenie o niepełnosprawności zarówno ze skutkiem na przyszłość, jak również z mocą wsteczną. Lukę tę próbowano wyeliminować dzięki interpretacji Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych. Jednak po pierwsze interpretacja ta nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa, po drugie uznana została przez Wojewódzki Sąd Administracyjny za niezgodną z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.

Założenia do nowelizacji ustawy o rehabilitacji przewidują wprowadzenie do ww. ustawy jednoznacznego zapisu wyjaśniającego, od którego momentu należy wliczać niepełnosprawnego pracownika, który został zatrudniony jako osoba pełnosprawna, do stanu zatrudnienia.

Słuszny wydaje się pogląd, że do czasu znowelizowania ustawy o rehabilitacji pracownik, który został zatrudniony jako pełnosprawny, a następnie w trakcie zatrudnienia uzyskał orzeczenie o niepełnosprawności, nie jest uprawniony do uzyskania dofinansowania do wynagrodzenia.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: POPON

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

REKLAMA

Kalendarz maj 2024 do druku

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

REKLAMA

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

REKLAMA