Co może zrobić trener biznesu, aby uczestnicy szkolenia wynieśli z niego jak najwięcej korzyści?
REKLAMA
Odpowiedź na pytanie, w jaki sposób trenerzy biznesu mogą wpływać na trwałą zmianę kompetencji uczestników swoich szkoleń, wymaga zdefiniowania pojęcia „kompetencja”. Większość opisów dotyczących kompetencji zwraca uwagę na trzy główne obszary: wiedzę, umiejętności i postawy. Wiedza odnosi się do tzw. twardych obszarów kompetencji – takich jak np. znajomość prawa w zakresie handlu zagranicznego. Umiejętności skorelowane są z reguły z aspektami społecznymi, np. biegłością w prowadzeniu negocjacji czy też ze zręcznością w wywieraniu wpływu. Postawy natomiast – z cechami osobowościowymi, czyli zaangażowaniem w wykonywaną pracę, stosunkiem do rozwoju osobistego bądź chęcią osiągania coraz lepszych wyników. Oczywiście na pojęcie kompetencji zawodowych można spojrzeć jeszcze z innych perspektyw, np. kompetencji poznawczych lub fizycznych, jednak te, z punktu widzenia wpływu trenera na zwiększenie efektywności zawodowej szkolonych przez niego osób, są mniej istotne.
Warto zwrócić szczególną uwagę na ostatni składnik kompetencji – postawę. J. Strealu zauważa, że „Wybitne rezultaty zawodowe i powodzenie w życiu osiągają jednostki charakteryzujące się dużą potrzebą osiągnięć (ambicją i nieprzeciętną motywacją)”1. Dlatego istotne jest, by trener, któremu zależy na utrwaleniu wiedzy i umiejętności uczestników szkoleń, nauczył się wpływać również na ich podejście i aspiracje, a przełożony zlecający szkolenie docenił znaczenie każdego z tych trzech aspektów.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA