| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Czy pracownikowi zwolnionemu z powodu zmian przepisów o finansach publicznych, który przechodzi na emeryturę, przysługują dwie odprawy

Czy pracownikowi zwolnionemu z powodu zmian przepisów o finansach publicznych, który przechodzi na emeryturę, przysługują dwie odprawy

W związku ze zmianami wynikającymi z przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych nasza jednostka (gminny zakład budżetowy) ulega likwidacji z końcem tego roku. Wśród zwalnianych pracowników dwie osoby przechodzą na emeryturę. Czy osoby te mają prawo do odprawy emerytalnej, czy odprawy z tytułu zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników? A może należy im wypłacić oba świadczenia?

Państwa pracownicy powinni otrzymać oba świadczenia – odprawę emerytalną i odprawę z tytułu zwolnienia wynikającego z likwidacji jednostki. Nie ma podstaw do pozbawienia ich którejkolwiek z nich.

UZASADNIENIE

49,00 złKodeks pracy 2014 z komentarzem

W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy lub wypowiedzenia związanego z likwidacją jednostki wynikającą ze zmian w przepisach o finansach publicznych pracownikom przysługują świadczenia przewidziane dla pracowników, z którymi stosunki pracy rozwiązuje pracodawca z przyczyn niedotyczących pracowników (art. 100 ust. 6 ustawy – przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych). Postanowienie to odnosi się pośrednio do przepisów o zwolnieniach z przyczyn niedotyczących pracowników. Nie odsyła jednak do tych przepisów „całościowo”. Nie wskazuje, że świadczenia przysługują na zasadach określonych w przepisach „o zwolnieniach grupowych”. Nie można zatem przyjąć, że świadczenie pieniężne związane z zakończeniem stosunku pracy będzie jedynie przysługiwać w likwidowanych zakładach pracy, w których było zatrudnionych co najmniej 20 pracowników, gdyż tacy pracodawcy podlegają jedynie pod przepisy ustawy o zwolnieniach z przyczyn niedotyczących pracowników.

WAŻNE!

Pracownicy zwalniani z powodu likwidacji jednostki budżetowej w związku z nowymi przepisami o finansach publicznych powinni otrzymać odprawy „ekonomiczne”.

Bez względu na powód rozwiązania umowy o pracę, pracownik samorządowy, który przechodzi na emeryturę lub rentę w związku z niezdolnością do pracy, ma natomiast prawo do jednorazowej odprawy z tego tytułu:

  • po 10 latach pracy – w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia,
  • po 15 latach pracy – w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia,
  • po 20 latach pracy – w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia (art. 38 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych).

Związek ustania stosunku pracy z przejściem na emeryturę lub rentę nie może być traktowany jako równoznaczny z ustaniem stosunku pracy z powodu przejścia na emeryturę lub rentę. Nabycie prawa do jednego z tych świadczeń nie musi wobec tego stanowić przyczyny rozwiązania stosunku pracy. Jedynie przepisy dotyczące służby cywilnej akcentują przysługiwanie prawa do tej odprawy w sytuacji, gdy stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 28 lipca 1999 r. (I PKN 174/99, OSNP z 2000/21/786), może to być związek o charakterze przyczynowym, czasowym, funkcjonalnym albo mieszanym. W orzecznictwie przyjmuje się szerokie rozumienie związku przejścia na emeryturę lub rentę z zakończeniem stosunku pracy. Przepisy wiążą prawo do odprawy emerytalnej z ustaniem, nie zaś z rozwiązaniem stosunku pracy. Wygaśnięcie stosunku pracy wskutek upływu czasu, na jaki zawarto umowę o pracę, nie wyklucza jego związku z przejściem na emeryturę (wyrok SN z 28 lipca 1999 r., I PKN 174/99, OSNP 2000/21/786).

Przy takim rozumieniu prawa do odprawy emerytalnej nie można kwestionować roszczenia o jej wypłatę w sytuacji przedstawionej w pytaniu. Mimo zwolnienia z powodu likwidacji jednostki nie można przyjąć braku związku ustania stosunku pracy z przejściem na emeryturę (chociażby związku czasowego).

Przepisy nie wskazują także przypadków, w których odprawa wynikająca z likwidacji jednostki nie przysługuje zwalnianemu pracownikowi. Należy zatem uznać, że pracownicy wymienieni w pytaniu powinni otrzymać oba te świadczenia.

Podstawa prawna

  • art. 87, art. 100 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.),
  • art. 8 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. Nr 90, poz. 844 ze zm.),
  • art. 38 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458).

HITY INFORU

TERMINARZ

SIE21
TydzieńPWŚCPSN
3128293031123
3245678910
3311121314151617
3418192021222324
3525262728293031

Narzędzia kadrowego

Eksperci infor.pl

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.

Zostań ekspertem Infor.pl »