| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Odpowiedzialność pracodawcy za szkodę wyrządzoną przez pracownika

Odpowiedzialność pracodawcy za szkodę wyrządzoną przez pracownika

W zeszłym roku klient kupił w naszym sklepie meblowym 3 regały biurowe, każdy po 1500 zł brutto za sztukę. Pracownik pobrał z karty kredytowej tego klienta 15 000 zł. Kilka dni temu otrzymaliśmy z sądu pozew o zapłatę 15 000 zł na rzecz klienta. Czy musimy mu płacić za błąd naszego pracownika?

Tak, pracodawca ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą za szkodę wyrządzoną przez pracownika osobie trzeciej przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych, chyba że roszczenie osoby trzeciej byłoby przedawnione lub osoba trzecia nie udowodniłaby przesłanek warunkujących powstanie odpowiedzialności pracodawcy.

Przesłanką powstania odpowiedzialności odszkodowawczej pracodawcy jest wyrządzenie szkody przez pracownika osobie trzeciej w wyniku wykonywania, niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków pracowniczych (art. 120 § 1 k.p.). Z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem obowiązków pracowniczych będziemy mieli do czynienia wówczas, gdy pracownik mógł wykonać swoje obowiązki, a tego nie zrobił lub zrobił to niestarannie, nieterminowo, mimo że pracodawca zapewnił mu właściwe warunki pracy. Tymczasem przez pojęcie szkody należy rozumieć uszczerbek w dobrach osoby trzeciej, stanowiący różnicę między stanem dóbr, jaki istniał i jaki mógł powstać w normalnej sytuacji, a stanem, jaki zaistniał na skutek zdarzenia wywołanego przez pracownika, z którym prawo łączy obowiązek odszkodowawczy.

W powyższej sytuacji może dojść do powstania odpowiedzialności odszkodowawczej pracodawcy za szkodę wyrządzoną klientowi, gdy szkoda została wyrządzona przez pracownika przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. Aby to stwierdzić, konieczne jest ustalenie, czy do obowiązków tego pracownika należało przyjmowanie płatności za towar. Jeśli tak, to w pierwszej kolejności zobowiązany do naprawienia szkody będzie pracodawca. Przy ustalaniu wysokości należnego odszkodowania pracodawca może w sądzie podnieść, że od kwoty dochodzonego przez klienta odszkodowania (15 000 zł) należy odliczyć cenę za 3 regały, które zostały mu przekazane. Po naprawieniu szkody pracodawca będzie mógł dochodzić od pracownika, który jest bezpośrednim sprawcą szkody, zwrotu naprawionej szkody w pełnej wysokości (tj. 15 000 zł – cena 3 regałów po 1500 zł = 10 500 zł), jeśli udowodni, że pracownik wyrządził mu szkodę umyślnie albo w wysokości nieprzekraczającej 3-miesięcznego wynagrodzenia pracownika w dniu, w którym ten pracownik wyrządził szkodę nieumyślnie.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie

Pomoc prawna dla konsumentów w UE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »