| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Efektywność biznesowa dzięki pracy zespołowej w Kompanii Piwowarskiej – studium przypadku

Efektywność biznesowa dzięki pracy zespołowej w Kompanii Piwowarskiej – studium przypadku

Z myślą o większej efektywności biznesowej Region Centrum Kompanii Piwowarskiej wraz z firmą partnerską podjęły się realizacji projektu, który został nazwany „Silniejsi Razem” i już sama nazwa w sposób bezpośredni mówi o celach programu.

Wdrażanie ustaleń

Jednym z problemów, z jakimi borykał się zespół zarządzający, było to, że formuła spotkań top managementu Regionu nie funkcjonowała prawidłowo. Do tej pory dyrektor był odpowiedzialny za każde spotkanie. Skoro wszyscy członkowie byli równoprawnymi uczestnikami tych spotkań, należało tak zmienić formułę, by każdy rotacyjnie je przygotowywał i aktywnie w nich uczestniczył. Wypracowano ramową agendę, która zawiera stałe elementy, np. przegląd wyników, raport finansowy, ale także moduły edukacyjne, gdzie jeden dział zapoznaje innych ze specyfiką swojego obszaru. Na przykład osoby z działu dystrybucji tłumaczą wskaźniki i procedury, które ich obowiązują.

Wyzwaniem było równoczesne wyznaczanie indywidualnych celów z odpowiedzialnością za cały Region i współpracę na tym tle z innymi. Przy konstruowaniu kolejnego rocznego planu operacyjnego zaangażowane były wszystkie działy, które uzgodniły między sobą podział ról w realizacji tego planu, co później znalazło swoje odzwierciedlenie w wyznaczonych celach.

Zespół top managementu postanowił zaprosić do pisania planu operacyjnego jak największą rzeszę uczestników – pracowników z poziomu kierowników sprzedaży – ASM (Area Sales Manager), specjalistów Trade Marketingu i kierowników Depotów. Przy okazji był to też proces edukacyjny. Stworzono grupy, które pracowały nad kilkoma różnymi obszarami – np. jedna grupa dostała materiał z wynikami za poprzedni okres, strategię marki i miała opracować plan działań dla Żubra (jedna z marek piwa Kompanii Piwowarskiej). W ten sposób powstał plan operacyjny Regionu.

Ustalono też matrycę odpowiedzialności, czyli bloki tematyczne i wybrano osoby z zespołu top managementu, które były odpowiedzialne za konkretny cel. Ten cel dotyczył nie tylko konkretnego działu, ale wszystkich. Tak przygotowany plan operacyjny należało uzasadnić i obronić przed zarządem firmy.

Kolejnym ważnym elementem wdrożonym po warsztacie było zarządzanie problemami. Ustalono, że poszczególni członkowie zespołu będą się tak ze sobą komunikować, aby nie eskalować problemów i rozwiązywać je na jak najniższym poziomie (żeby błahe sprawy nie trafiały do samego dyrektora). W odpowiedzi na to wyzwanie powstał zespół MFT – Multi Functional Team. W jego skład wchodzą osoby z poszczególnych działów. Jest to zespół regionalny rozwiązujący problemy dotyczące całego Regionu pojawiające się więcej niż w jednym dziale.

Program kaskadowania

Dla sukcesu Regionu ważne było poprawienie współpracy i komunikacji także na niższych szczeblach organizacji, dlatego niezwłocznie uruchomiono drugi etap programu, czyli na poziomie czterech Dystryktów. Te Dystrykty nazwano Naszą Małą Ojczyzną. Sukces biznesowy na poziomie Dystryktu zależy od współpracy przedstawicieli kilku działów: sprzedaży, logistyki, marketingu, finansów i kredytów oraz HR. Nie do końca dało się przenieść pewne mechanizmy, które zadziałały na poziomie zespołu zarządzającego Regionem na poziom zespołów dystryktowych, choćby dlatego, że w warsztatach dystryktowych brało udział już nie 10, ale nawet do 20 osób.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marek Nienałtowski

Ekspert Domu Kredytowego Notus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »