| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak skutecznie zarządzać czasem pracy zespołu?

Jak skutecznie zarządzać czasem pracy zespołu?

Kieruję 15-osobowym działem sprzedaży w firmie z branży FMCG. W jaki sposób powinienem zorganizować pracę moich podwładnych, aby zoptymalizować efektywność całego zespołu?

Efektywność zespołu

Dobrze jest, jeżeli zespół pracuje według zasady: systematyczność – konsekwencja – regularność. Zależy to jednak od stopnia „dojrzałości” zespołu. Mówi się o czterech etapach budowania zespołu: formowania, ścierania się (próby sił), normowania i działania, przy czym o efektywności pracy zespołowej można mówić dopiero na etapie działania. To właśnie wtedy najskuteczniejszym stylem przewodzenia jest delegowanie zadań i sprawdzanie ich wyników, co z kolei jest możliwe dzięki zaufaniu do zespołu zbudowanemu na poprzednich etapach.

Przydzielając zadania musimy pamiętać również o tym, by cele, których realizacji mają służyć, były dokładne (jasne, niezagmatwane), wymierne (określone ilościowo i jakościowo), do przyjęcia (niewykraczające poza kompetencje i możliwości pracownika), realistyczne (możliwe do osiągnięcia) oraz sensowne (o faktycznym znaczeniu).

Warto również podkreślić, że zadania należy delegować nie tylko najbardziej zdolnym pracownikom, którzy mogą przejąć dodatkowe obowiązki, czy też pracownikom, którzy dysponują wolnym czasem, lecz także tym, którzy chcą podjąć się trudnych zadań oraz których zdolności należy wypróbować i rozwijać.

Pracownik też człowiek

Podejmując działania mające na celu optymalizację pracy zespołu, nie można jednak zapomnieć o tym, że zarządzamy ludźmi, których sprawność psychofizyczna podlega wahaniom zgodnym z ich naturalnym rytmem. Mówi się przecież o ludziach o „wczesnym rytmie” (tzw. rannych ptaszkach) oraz o osobach o „późnym rytmie” (tzw. nocnych markach). Żaden z tych podstawowych typów nie pracuje lepiej ani gorzej, jedynie inaczej, gdyż ich dzienna sprawność osiąga wyże i niże o różnych porach.

Absolutna wartość najwyższej i najniższej sprawności jest indywidualnie zróżnicowana, jednak rzeczą wspólną dla wszystkich ludzi są rytmiczne wahania sprawności, o czym warto pamiętać zarówno przy planowaniu pracy własnej, jak i pracy całego zespołu.

Bezpośrednio po fazach najwyższej aktywności następują dwugodzinne fazy odpoczynku, podczas których narządy ciała pracują na „zwolnionych obrotach” i nie powinny być nadmiernie przeciążane.

Punkt najwyższej sprawności osiągany jest przed południem, kiedy żołądek, trzustka, śledziona i serce aktywnie pracują. Jest to najlepszy czas na zadania o najwyższym priorytecie, które generują 65 proc. efektów. W dalszej części dnia poziom sprawności staje się o wiele niższy. Po obiedzie, kiedy aktywne jest jelito cienkie i występuje znaczne obniżenie sprawności, najlepiej jest realizować zadania o najniższym priorytecie. Kolejny szczyt sprawności osiągany późnym popołudniem powinien być wykorzystany na zadania o średnim priorytecie.

Efektywność w pracy w dużym stopniu zależy od menedżera i kultury organizacyjnej, ale również od świadomości jego podwładnych. Dlatego też bez względu na zajmowane stanowisko każdy pracownik powinien odbyć szkolenie z zarządzania czasem. Oczywiście, nie da się uniknąć sytuacji, w których pracownicy będą mocniej obciążeni pracą. Powinny być to jednak sytuacje sporadyczne. W każdym przypadku wykorzystanie przedstawionych wskazówek przyczyni się do wzrostu efektywności, usprawnienia i optymalizacji pracy zespołu.


Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Olga Borkowska

Aplikant adwokacki, specjalista z zakresu postępowania cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »