REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

[Projekt rozporządzenia] Zasiłki w 2025 r. Świadczenia rodzinne. Zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł [Bez podwyżki]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Bez podwyżki: Zasiłki rodzinne w 2025 r. Stare kryteria dochodowe. Zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł
Bez podwyżki: Zasiłki rodzinne w 2025 r. Stare kryteria dochodowe. Zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najbliższy okres zasiłkowy 2024/2025 (1 listopada 2024 r. do 31 października 2025 r.) bez podwyżki kryteriów dochodowych w zasiłkach i świadczeniach rodzinnych. Bez waloryzacji same świadczenia. W tym bez podwyżki zasiłek pielęgnacyjny (wciąż tylko 215,84 zł miesięcznie). A więc krzywdzący - z uwagi na inflację - generalny brak waloryzacji wymienionych w artykule świadczeń. Jak rząd uzasadnia te zmiany?

rozwiń >

Są dwa argumenty:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak rząd argumentuje brak podwyżki zasiłków i świadczeń rodzinnych?

Argument 1) Są alternatywne świadczenia. Np. 800 plus. Generalnie wymienione przez rząd świadczenia dotyczą dzieci. Osoby poszkodowane decyzją rządu wielokrotnie podnosiły (najczęściej w stanie oburzenia), że np. zasiłek pielęgnacyjny (nie zmieniany od wielu lat) nie ma nic wspólnego z wychowywaniem dzieci - zasiłek jest przyznawany osobom niezdolnym do samodzielnej egzystencji. 

Więcej o tym problemie w felietonie: Nie będzie podwyżki. Zasiłek pielęgnacyjny wciąż 215,84 zł. Dlaczego jednak rząd tak skomplikowanie o tym mówi? [Opinia]

Argument 2) Rząd chce zaoszczędzić na wydatkach na świadczenia rodzinne. Wynika taki wniosek z fragmentu uzasadnienia projektu:

REKLAMA

Pozostawienie kwot kryteriów na dotychczasowym poziomie wpłynie na zmniejszanie się liczby osób uprawnionych do świadczeń uzależnionych od kryterium dochodowego. Łączne wydatki na świadczenia podlegające weryfikacji wyniosły w 2023 r. – 5 392,1 mln zł, przewidywane wydatki na rok 2025 wyniosą 4 829,5 mln zł, w 2026 r. – 4 714,8 mln zł a w 2027 r. 4 621,2 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Te argumenty powodują, że rząd zdecydował się na pozostawienie na dotychczasowym poziomie kwot:

1) zasiłków rodzinnych, 

2) dodatków do zasiłków rodzinnych, 

3) jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka, 

4) zasiłku pielęgnacyjnego, 

5) specjalnego zasiłku opiekuńczego, 

6) świadczenia rodzicielskiego, 

7) zasiłku dla opiekuna i 

8) kwot kryteriów dochodowych uprawniających do tych świadczeń.

WAŻNE! Brak podwyżki świadczeń i zasiłków dotyczy najbliższego okresu zasiłkowego - 1 listopada 2024 r. do 31 października 2025 r., ale z danych liczbowych dołączonych do projektu rozporządzenia wynika, że także w kolejnych latach nie będzie podwyżki. Dane te wskazują na zamiar rządu radykalnego zmniejszenia liczby osób otrzymujących ww. świadczenia do 2027 r. 

Poniżej projekt rozporządzenia o zasiłkach i świadczeniach rodzinnych w PDF

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę
ubiegania się o zasiłek rodzinny i specjalny zasiłek opiekuńczy, wysokości świadczeń rodzinnych oraz wysokości zasiłku dla opiekuna.

Warto zwrócić uwagę na datę projektu rozporządzenia  - pomimo publikacji w dniu 2 sierpnia 2024 r. projekt nosi datę czerwiec 2024 r. Wskazuje to na to, że decyzja o braku waloryzacji tych świadczeń zapadła już jakiś czas temu. W okresie od maja (prawdopodobnie) rząd nie zamierzał ustąpić na krok w sprawie braku waloryzacji. Ustąpienie mogło polegać na podwyżce zasiłku pielęgnacyjnego, który otrzymują osoby nie mające innych świadczeń z tytułu wychowania dzieci.

 

projekt rozporządzenia - świadczenia rodzinne i zasiłki

 

Druga sonda:

 

Poniżej uzasadnienie dlaczego rząd nie podniósł wartości zasiłków i świadczeń

"Z dniem 1 kwietnia 2016 r. zaczął funkcjonować Program „Rodzina 500plus”2. Przewiduje on wsparcie rodzin z dziećmi na utrzymaniu świadczeniem wychowawczym w kwocie 500 zł miesięcznie na dziecko do dnia ukończenia przez nie 18. roku życia. Od lipca 2019 roku
świadczenie na pierwsze dziecko nie jest uzależnione od kryterium dochodowego, co oznacza w praktyce objęto wsparciem wszystkie dzieci. Program „Rodzina 500plus” znacząco poprawił sytuację materialną rodzin z dziećmi na utrzymaniu. Z dniem 1 stycznia 2024 r. podniesiona została
wysokość świadczenia wychowawczego do 800 zł. Oznacza to wzrost wysokości świadczenia o 60%, przy skumulowanym wskaźniku cen towarów i usług w okresie 2016 -2023 w wysokości 45,95% W marcu 2024 r. do świadczenia wychowawczego uprawnionych było 6,7 mln dzieci (tj.
97% dzieci do 18 roku życia). Ponadto otrzymywane świadczenie wychowawcze nie jest wliczane do dochodów rodziny w ramach przeprowadzanego testu dochodowego rodziny przy ubieganiu się o świadczenia rodzinne lub z pomocy społecznej. Należy pamiętać, ponadto o objęciu świadczeniami wychowawczymi, świadczeniami dobry start i świadczeniami związanymi z opieką żłobkową dzieci znajdujących siew pieczy zastępczej. Funkcjonujący program 800+ jak i inne rozwiązania dotyczące wsparcia rodzin jak świadczenia Dobry Start, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, Dofinansowanie do obniżenia opłaty w żłobkach, a także przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy dotyczący świadczeń w ramach systemu Aktywny rodzic stwarzają warunki do godnego wychowywania dzieci i stanowią podstawowy system wsparcia rodzin z dziećmi.

Mając na uwadze sposób realizacji, charakter i grupę docelową zasiłków rodzinnych celowe jest przeprowadzenie gruntownej reformy tego obszaru świadczeń rodzinnych m.in. służącej uproszczeniu we wnioskowaniu, procesie ich obsługi jak też strukturze dodatków do zasiłku
rodzinnego w kontekście innych świadczeń rodzinnych Podsumowując powyższe argumenty przyjmując jednocześnie zamiar przeprowadzenia gruntownej reformy proponuje się pozostawienie kwot świadczeń i kwot kryteriów uprawniających do świadczeń rodzinnych na dotychczasowym poziomie."

Świadczenia rodzinne i zasiłki – nowe kryteria dochodowe w 2025 r.

Kryterium dochodowe uprawniające do zasiłku rodzinnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego – 674 zł zł, a w przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności – 764 zł;

2) kryterium dochodowe uprawniające do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka - 1922 zł.

Zasiłek rodzinny w 2025 r.

Zasiłek rodzinny:

a) 95 zł – na dziecko w wieku do ukończenia 5. roku życia,

b) 124 zł – na dziecko w wieku powyżej 5. roku życia do ukończenia 18. roku życia,

c) 135 zł – na dziecko w wieku powyżej 18. roku życia do ukończenia 24. roku życia;

Dodatki do zasiłku rodzinnego

1) Wysokość dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego wynosić będzie 400 zł miesięcznie;

2) Wysokość dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka wynosić będzie 193 zł miesięcznie na dziecko, nie więcej jednak niż 386 zł na wszystkie dzieci;

3) Wysokość dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej wynosić będzie 95 zł miesięcznie na trzecie i na następne dzieci uprawnione do zasiłku rodzinnego;

4) Wysokość dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego wynosić będzie miesięcznie:

a) 90 zł – na dziecko w wieku do ukończenia 5. roku życia,

b) 110 zł – na dziecko w wieku powyżej 5. roku życia do ukończenia 24. roku życia;

5) Wysokość dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego wynosić będzie 100 zł na dziecko;

6) Wysokość dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania wynosić będzie miesięcznie:

a) 113 zł – na dziecko w związku z zamieszkiwaniem w miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły ponadpodstawowej lub szkoły artystycznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki, a także szkoły podstawowej w przypadku dziecka lub osoby uczącej się, legitymującej się orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności,

b) 69 zł – na dziecko w związku z dojazdem z miejsca zamieszkania do miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły, w przypadku dojazdu do szkoły ponadpodstawowej, a także szkoły artystycznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki w zakresie odpowiadającym nauce w szkole ponadpodstawowej.

Inne świadczenia w 2025 r.

  1. Wysokość jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka wynosić będzie 1000 zł na jedno dziecko;
  2. Wysokość zasiłku pielęgnacyjnego wynosić będzie 215,84 zł miesięcznie;
  3. Wysokość specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługującego na podstawie art. 63 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o
    świadczeniu wspierającym, wynosić będzie 620,00 zł miesięcznie;
  4. Wysokość świadczenia rodzicielskiego wynosić będzie 1000 zł miesięcznie;
  5. Wysokość zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie
    zasiłków dla opiekunów, wynosić będzie 620 zł miesięcznie.

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

REKLAMA

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

REKLAMA

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

REKLAMA