REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
dobra atmosfera w pracy
dobra atmosfera w pracy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.

Otwarta komunikacja i przestrzeń do rozmowy

Firma, w której pracownicy nie mają prawa głosu, ani prawa do zadawania pytań, i nie są traktowani po partnersku, nie może liczyć na wysokie miejsce w rankingu przedsiębiorstw, w których panuje dobra atmosfera. Dlatego budowanie takiej reputacji trzeba zacząć właśnie od wprowadzenia zasady otwartej i przyjaznej komunikacji. Niekoniecznie musi to być nieformalny sposób komunikowania się, choć niewątpliwie jest to spore ułatwienie. Jednak nie sama forma jest tu ważna, a właśnie życzliwość i partnerstwo, które oznaczają, że każdy może zadać współpracownikowi pytanie i uzyska pomoc. Ma to też drugą stronę – w sprzyjającej atmosferze mniej spraw jest zamiatanych pod dywan, więcej nieporozumień jest wyjaśnianych na bieżąco, co przekłada się na obniżenie tzw. niezdrowej rywalizacji.

REKLAMA

Autopromocja

– Z doświadczenia wiem, że w dłuższej perspektywie relacje oparte na rywalizacji a nie na współpracy, negatywnie wpływają na atmosferę w zespole. A to przecież w harmonijnym, przyjaznym środowisku powstają najlepsze pomysły. Zbyt duży nacisk i stres – zwłaszcza długookresowy – demotywują pracowników, a nawet mogą prowadzić do wypalenia zawodowego – opowiada Paweł Wysocki, Prezes Zarządu firmy Quercus, specjalizującej się we wdrożeniach SAP w obszarze HR.

Efektywny system rozwiązywania sytuacji konfliktowych

Kolejnym warunkiem stworzenia pozytywnej atmosfery w pracy jest umiejętne radzenie sobie z konfliktami. To oczywiste, że tam, gdzie pracują ludzie, pojawiają się sytuacje konfliktowe, problemy do wyjaśnienia, spory. W dobrze zarządzanym zespole są nie tylko wyjaśniane w momencie powstania/zidentyfikowania, dobry lider potrafi z nich również wyciągnąć korzyści dla zespołu, przyczyniając się do jego rozwoju.

– W tym przypadku kluczowa jest postawa lidera oraz umiejętność radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi w oparciu o obiektywne przesłanki. Nie chodzi o to, aby reagować na zimno, lecz, by dysponować wiedzą, która pozwoli zidentyfikować źródło konfliktu i znaleźć odpowiednie sposoby poradzenia sobie z nim. Sposoby, które czasem prowadzą do nowatorskich rozwiązań. Jeśli takie uda się w sytuacji trudnej wypracować, to jest to niewątpliwie sukces wszystkich osób zaangażowanych w rozwiązanie problemu. Idealna jest jednak sytuacja, kiedy przełożony dysponuje narzędziami, które ułatwią mu obiektywne spojrzenie na konflikt – wyjaśnia Paweł Wysocki.

Niektóre narzędzia, jak np. SAP SuccessFactors, pozwalają nawet unikać konfliktów (nie dopuszczają do ich wystąpienia) dzięki m.in. standaryzacji oceny efektywności pracy lub zaangażowania pracowników. Moduł SuccessFactors Performance & Goals posiada opcję kalibracji, która pozwala ustandaryzować ten proces. W efekcie wszyscy menedżerowie dokonują oceny pracowników w ustandaryzowany sposób, w oparciu o takie same kryteria. Eliminuje to mimowolne kierowanie się subiektywnymi opiniami, w efekcie obniżając ryzyko wystąpienia nieporozumień w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klarowny podział obowiązków i skuteczny feedback

REKLAMA

Opisany wcześniej sposób poradzenia sobie z problemem kompetencyjnym może być satysfakcjonujący dla wszystkich stron tylko pod warunkiem czytelnego, dobrze opisanego i dającego się zweryfikować podziału obowiązków w firmie oraz motywującego systemu kontroli. Po pierwsze, pracownik, który wie, co leży w zakresie jego obowiązków i w jaki sposób będzie z tego rozliczany, czuje się pewniej. Po drugie – w takiej sytuacji łatwiej jest przełożonemu ocenić pracę podwładnego. Ważne, aby ów feedback nie był odwlekany w czasie, lecz w razie wystąpienia nieprawidłowości od razu docierał do pracownika.

– Najlepiej w formie zindywidualizowanej. Publiczne połajanki, jak mało co, psują atmosferę w zespole – przestrzega szef Quercus. I dodaje: – Zwłaszcza w przypadku oceny efektywności pracownika przydają się obiektywne narzędzia, które czarno na białym wskażą elementy do poprawy. Sztuką jest oczywiście sposób przekazania takiej informacji – i tu przydaje się szczera, otwarta komunikacja, najlepiej w formie pozbawionej nadmiaru emocji. Są sytuacje, kiedy rzeczowe podejście do sprawy przynosi o wiele lepsze efekty. Ale nie można przy tym być pozbawionym empatii, bo być może problemy pracownika mają głębsze podłoże.

Docenianie sukcesów

Feedback dotyczy oczywiście nie tylko niedociągnięć, ale również sukcesów pracownika. Sukces ma zwykle wielu ojców, dlatego warto wykorzystać tę jego „cechę”, przekazując dobre wiadomości w sposób, który wzmocni pozytywne relacje w firmie. Wspólne świętowanie sukcesów zbliża, a doceniony pracownik będzie czuł się potrzebny, wzrośnie jego zadowolenie z pracy i satysfakcja z dobrze wykonanego zadania.

Wspólne celebrowanie

Wspólne świętowanie sukcesów jest kolejnym ze sposobów budowania silnych więzi, a tym samym tworzenia przyjaznej atmosfery. Świętować można przecież zarówno w biurze, jak i poza nim. Wszystko zależy od: rodzaju sukcesu, stopnia zażyłości zespołu, miejsca pracy oraz okoliczności.

Uważam, że jednym z czynników, dla których atmosfera pracy w Quercus uznawana jest za jeden z naszych największych atutów, jest fakt, że często i chętnie wspólnie spożywamy posiłki. Są to na przykład firmowe obiady w naszym chillout roomie, śniadania, na których każdy prezentuje jakąś swoją specjalność, ale także – sponsorowane przez firmę – wyjścia całego zespołu „na miasto”. Zaczęliśmy to celebrowanie wspólnego czasu od słodkich piątków raz w miesiącu i okazało się, że powiedzenie „przez żołądek do serca” sprawdza się również w przypadku relacji pracodawca – pracownik – stwierdza Prezes Zarządu Quercus.

Integracja ma sens

Idealnym pretekstem do wzmacniania więzi w zespole są wyjazdy integracyjne. Istotne jest to, aby były one zaplanowane w taki sposób, by rzeczywiście cieszyły, a nie stały się tylko przykrym obowiązkiem. Przygotowując je, trzeba zatem zwrócić uwagę nie tylko na termin i miejsce, ale przede wszystkim na program, dopasowany do oczekiwań zespołu, ale też i długofalowych celów firmy. Dlatego idealne jest połączenie zajęć np. rozwijających miękkie kompetencje z aktywnościami sportowymi, choć niekoniecznie opartymi na rywalizacji.

– Wszystko zależy od momentu, w jakim znajdują się firma i zespół, ale również od sytuacji zewnętrznej. Po trudnym czasie pandemii, w obliczu wojny w Ukrainie, dobrze jest np. włączyć w plan wyjazdów integracyjnych również warsztaty radzenia sobie ze stresem, albo – najprościej – seanse i zabiegi relaksacyjne. Oczywiście pod warunkiem, że wiemy, iż właśnie tego potrzebują współpracownicy. Bo może w ich przypadku lepsze efekty przyniesie aktywność połączona z adrenaliną i możliwością wykrzyczenia stresu? Warto zapytać o to pracowników. Ta wiedza pozwoli lepiej zaplanować event, a jednocześnie – zapewni lepszą atmosferę podczas samego wyjazdu – podkreśla Prezes Quercus, firmy wdrożeniowej SAP.

Otwarta komunikacja, jasno określony zakres zadań, umiejętność wyciągania pozytywów z sytuacji konfliktowych, rozwiązywania sporów oraz wspólne spędzanie czasu – to tylko kilka z całej listy elementów, które składają się na dobrą atmosferę w pracy. Często są to detale: możliwość hodowania własnych roślin na parapecie, kolorowe, przyjazne biura, elastyczny czas pracy. Jednak wspólnym mianownikiem, bazą dla dobrej atmosfery w pracy, jest poczucie wspólnoty i wynikająca z niego prawdziwa współpraca.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W tym zawodzie jest dyskryminacja ze względu na wiek. Będzie zmiana ustawy i dostosowanie do dyrektywy Rady 2000/78/WE z 27.11.2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy

Podstawową zasadą wynikającą z KP jest zasada równości w zatrudnieniu i niedyskryminacji. Okazuje się, że w pewnych zawodach i przepisach jest więc jawna dyskryminacja ze względu na wiek. W związku z tym będzie zmiana ustawy co do konkretnego zawodu i dostosowanie do dyrektywy Rady 2000/78/WE z 27.11.2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy.

Czy jesienią 2025 wejdzie nowy dodatkowy urlop i wolne od szkoły dla milionów Polaków? Mamy stanowisko rządu

W ostatnim czasie w mediach wrze sprawa potencjalnego urlopu dla dorosłych i wolnego dla dzieci w okresie jesiennym w szkołach. Wielu zastanawia się czy jesienią 2025 wejdzie nowy dodatkowy urlop i wolne od szkoły i czy dojdzie w związku z tym do zmiany organizacji roku szkolnego 2024/2025 oraz 2025/2026. Mamy w tej sprawie stanowisko rządu a konkretnie Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz opinie rozgoryczonych ale i zachwyconych rodziców, uczniów i nauczycieli.

Pracodawca wyśle Cię na urlop nie pytając o zdanie, nie możesz się sprzeciwić

Pracodawca może wysłać Cię na urlop nie pytając o zdanie. Zastanawiasz się jak to możliwe, skoro prawo pracy z założenia ma chronić pracownika. Okazuje się, że jest taka możliwość i nie będzie to naruszenie przepisów prawa pracy.

Waloryzacja emerytury 2025. Ile komornik może zabrać z emerytury w 2025?

Ile komornik może zabrać z emerytury w 2025? To zależy kiedy i zależy do jakich świadczeń i długów emeryta, bo od 1 marca 2025 r. będzie to więcej, ale musi zostać pewne minimum, tzw. wolna kwota od potrąceń. Wszystko za sprawą marcowej waloryzacji emerytur i rent w 2025 r.

REKLAMA

Coraz większe bezrobocie w Polsce. W styczniu po raz kolejny wzrosła liczba osób zarejestrowanych w urzędach pracy

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej szacuje, że w styczniu 2025 r. stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 5,4 proc. To więcej niż w grudniu 2024 r. Resort jednak zapewnia, że sytuacja na rynku pracy w pierwszym miesiącu 2025 r. była stabilna.

Boże Ciało 2025 – kiedy wypada? [DATA]

Kiedy jest Boże Ciało w tym roku? Data Bożego Ciała w 2025 roku wypada w środku czerwca. Ile dni wolnych można otrzymać? Czy trzeba brać urlop wypoczynkowy? Już teraz zaplanuj długi weekend czerwcowy.

Długie weekendy 2025 [KALENDARZ]

Teraz jest dobry czas na zaplanowanie długich weekendów w 2025 roku. 7 długich weekendów, które wypadają w tym roku, pozwala na dłuższy odpoczynek od pracy bez wykorzystywania urlopu wypoczynkowego lub z wykorzystaniem tylko jednego dnia urlopu. Kiedy wypadają w tym roku? Oto kalendarz długich weekendów 2025.

Rodzice najczęściej wybierają świadczenie Aktywnie w żłobku. Wsparcie z ZUS może wynieść nawet 1900 zł miesięcznie

ZUS od początku działania programu Aktywny Rodzic wypłacił ponad 1,1 mld zł. Program obejmuje trzy świadczenia "aktywnie w domu", "aktywni rodzice w pracy" i "aktywnie w żłobku". Rodzice najczęściej decydują się na wsparcie żłobkowe, na które ZUS do tej pory przekazał łącznie 688 mln zł.

REKLAMA

5 przykazań HR na 2025 rok

Co czeka działy HR w 2025 roku? Artykuł zawiera najważniejsze tematy, z którymi trzeba zmierzyć się w najbliższych miesiącach. Należą do nich: zmiany w komunikacji i digitalizacja procesów kadrowych, zaangażowanie więcej sztucznej inteligencji, wyrównywanie kompetencji cyfrowych pomiędzy pokoleniami, przygotowania do dyrektywy o równości płac. Oto 5 przykazań HR na 2025 rok.

Zwolnienia grupowe 2025 [który pracodawca może zwolnić, kogo i z jakich przyczyn, jaka odprawa]

Zwolnienia grupowe to specyficzny sposób rozwiązania umów o pracę z większą ilością pracowników. Do przeprowadzenia takich zwolnień mają prawo pracodawcy spełniający określone wymogi - muszą mieć odpowiednio wysoki poziom zatrudnienia, a zwolnienie musi mieć określone przyczyny i być przeprowadzone w określonym czasie. Także nie każdy pracownik może być objęty zwolnieniem grupowym.

REKLAMA