REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usłyszysz w pracy: "Blondynki są głupie" - to może być już molestowanie

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Usłyszysz w pracy: Blondynki są głupie - to może być już molestowanie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Usłyszysz w pracy: "Blondynki są głupie" - to może być już molestowanie. Są to niby niepozorne żarty czy zaczepki, ale nie zapominajmy, że ustalona na szczeblu międzynarodowym definicja przemocy i molestowania w świecie pracy, w tym przemocy uwarunkowanej płcią to: "szereg niedopuszczalnych zachowań i praktyk", które "mają na celu, skutkują lub mogą skutkować szkodami fizycznymi, psychicznymi, seksualnymi lub ekonomicznymi". Definicja ta chroni wszystkich uczestników rynku pracy, w tym stażystów lub praktykantów oraz osoby wykonujące obowiązki lub uprawnienia pracodawcy, i obejmuje sektor publiczny i prywatny, gospodarkę formalną i nieformalną, a także obszary miejskie i wiejskie.
rozwiń >

Czym jest molestowanie w pracy?

Moletowanie w pracy to niepożądane zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika i stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery. "Przez molestowanie rozumie się takie nękanie czy zaczepki, których doświadcza pracownik, z przyczyn, które mogą być podstawą dyskryminacji, czyli: płeć, rasa, religia, kolor skóry, przekonania polityczne, niepełnosprawność itd. Na przykład, można tutaj wskazać takie stwierdzenia, jak: "blondynki są głupie" (płeć), "młody nic nie umie" (wiek). Są to wszelkiego rodzaju niestosowne uwagi na temat wyglądu, ubioru, sytuacji rodzinnej, insynuacje czy obelgi naruszające godność ofiary molestowania." - zob. Kodeks pracy. Komentarz, red. dr hab. Krzysztof Walczak, Warszawa 2023 r. 

REKLAMA

Autopromocja

Dwie strony medalu - komentarz czytelnika portalu Infor.pl. Co jeśli kobieta prowokuje?

Czytelnik naszego portalu pod artykułem o podobnej tematyce dodał komentarz, który wskazuje na tzw. "dwie strony medalu" i prowokację np. ze strony kobiety, celem uzyskania korzyści od pracodawcy. Czytelnik wskazał: (cytat oryginalny) Decimus Maximus, 2023-09-08, 06:49:49: "Szkoda, że nie jest wspomniane jaki odsetek kobiet próbuje wdzięczyć się do przełożonych wykorzystując swoje cechy fizyczne podkreślając je ubiorem czy makijażem, chcąc uzyskać własne korzyści, nadrabiając niekompetencję, maskując błędy czy osiągnąć inne cele. I tak, jest z tym kłopot, ponieważ ubiór nie jest przyzwoleniem na napastowanie, ale jeżeli poruszamy daną problematykę, może warto opisać wszystkie aspekty, a nie wycinać "nie lubianych członków rodziny ze zdjęcia".

Przykład
Zgoda na molestowanie a bezprawność zachowania

Gdy osoba "molestowana" wprost wyraża zgodę na tego typu zachowania. Przyjęcie, że elementem molestowania jest "kryterium" dyskryminacyjne (o czym niżej), oznacza jednak, że nawet zgoda pracownika nie wyłącza bezprawności zachowania pracodawcy.

Nawet 3 lata pozbawienia wolności za molestowanie czy molestowanie seksualne

Dopuszczenie się molestowana na gruncie prawa karnego może być różnie kwalifikowane, jednak kary są duże, np.:

  • Kto, wykonując czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, złośliwie lub uporczywie narusza prawa pracownika wynikające ze stosunku pracy lub ubezpieczenia społecznego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

  • Kto uderza człowieka lub w inny sposób narusza jego nietykalność cielesną, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

  • Kto, przez nadużycie stosunku zależności lub wykorzystanie krytycznego położenia, doprowadza inną osobę do obcowania płciowego lub do poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania takiej czynności, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

Molestowanie to nie moletowanie seksualne

Należy rozróżnić molestowanie od molestowania seksualnego! Na gruncie polskiego prawa pracy wspólnym mianownikiem dla molestowania i molestowania seksualnego jest to, że są one przejawem dyskryminowania.

Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego - dane dot. molestowania i molestowania seksualnego

Zgodnie z badaniami Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego: 85,6% respondentek doświadczyło przekraczających granice zdarzeń w miejscu świadczenia usług przynajmniej raz; 46,8% osób, które doświadczyły molestowania seksualnego w pracy definiowało te zdarzenia jako niezgodne z prawem; 1/5 badanych (19,9%) doświadczyła molestowania w miejscu pracy więcej niż 10 razy co wskazuje na fakt, że dla wielu kobiet molestowanie jest integralną częścią doświadczenia aktywności zawodowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym jest molestowanie seksualne w pracy?

Przez molestowanie seksualne w pracy należy rozumieć dyskryminowanie ze względu na płeć jako każde niepożądane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika, w szczególności stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy.

Przykład

Czynienie niepożądanych propozycji seksualnych, dopuszczanie się niepożądanych zaczepek słownych o charakterze seksualnym, nękanie, czynienie sprośnych aluzji, opowiadanie żartów o charakterze seksualnym, czynienie gestów o konotacji seksualnej; prezentowanie niepożądanych treści o charakterze pornograficznym (np. rysunki, kalendarze na ścianach, filmiki).

Środki BHP mają kluczowe znaczenie dla zapobiegania przemocy i molestowaniu w świecie pracy – wynika ze sprawozdania MOP z 2024 roku

Z nowego raportu Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) wynika, że środki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) mają kluczowe znaczenie dla budowania integracyjnego, zintegrowanego i uwzględniającego aspekt płci podejścia do zapobiegania i eliminowania przemocy i molestowania w świecie pracy. W raporcie Zapobieganie przemocy i molestowaniu w świecie pracy oraz przeciwdziałanie im poprzez środki bezpieczeństwa i higieny pracy stwierdzono, że więcej niż jedna na pięć zatrudnionych osób doświadczyła przemocy i molestowania. Problem ten może dotyczyć wszystkich rodzajów miejsc pracy, a także może wystąpić podczas dojazdów do pracy, podróży służbowych, wydarzeń, komunikacji cyfrowej, działań społecznych oraz w biurach domowych. Jak podaje MOP: W sprawozdaniu podkreślono, że ramy BHP eliminują podstawowe przyczyny przemocy i molestowania, eliminując podstawowe zagrożenia, takie jak nieodpowiednia organizacja pracy, czynniki związane z określonymi zadaniami (np. praca w pojedynkę lub ciągła interakcja z osobami trzecimi) oraz warunki pracy, które powodują wysoki poziom stresu, co z kolei prowadzi do przemocy i nękania.

Ważne

Z badania wynika, że w 25 badanych krajach około dwóch trzecich wszystkich przepisów prawnych dotyczących przemocy i molestowania w miejscu pracy znajduje się w przepisach i regulacjach dotyczących BHP. W porównaniu z innymi podejściami regulacyjnymi polityka BHP jest bardziej szczegółowa, jeśli chodzi o określanie strategii zapobiegawczych i określanie obowiązków pracodawców i pracowników.
 

Przyjęcie MOP Konwencja nr 190 dotycząca przemocy i molestowania z 2019 r., a jego Zalecenie (nr 206)  był znaczącym kamieniem milowym w międzynarodowym zobowiązaniu do zapewnienia prawa do miejsca pracy wolnego od przemocy i molestowania. W 2022 r. Międzynarodowa Konferencja Pracy wzmocniła to zobowiązanie, włączając bezpieczne i zdrowe środowisko pracy do praw podstawowych objętych Deklaracja MOP dotycząca podstawowych zasad i praw w pracy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie zapłacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA