REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rozliczanie składek z umowy na zastępstwo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka

REKLAMA

Jedna z naszych pracownic poszła na urlop wychowawczy. Na jej miejsce chcemy zatrudnić na zastępstwo inną naszą pracownicę, która obecnie pracuje na 1/2 etatu. Czy możemy podpisać z nią taką umowę? Jeśli tak, to czy należy pracownicę zgłosić odrębnie do ubezpieczeń z tytułu pracy na podstawie umowy na zastępstwo i jak wykazywać ją w raportach do ZUS?

Mogą Państwo podpisać umowę na zastępstwo ze swoją pracownicą, jeśli praca wykonywana na podstawie tej umowy jest inna rodzajowo od zakresu obowiązków wynikających z podstawowej umowy o pracę tej pracownicy. Pracownicy podejmującej zatrudnienie na podstawie drugiej umowy o pracę nie należy odrębnie zgłaszać do ubezpieczeń społecznych ani zdrowotnego. Należy wykazywać ją w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA z wyższym wymiarem czasu pracy i sumą przychodów z obu stosunków pracy jako podstawą wymiaru składek na jej ubezpieczenia.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE

Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności (art. 25 § 1 Kodeksu pracy). Zatem umowa na zastępstwo jest umową terminową, zawartą na czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy danego pracownika np. z powodu długotrwałej choroby, urlopu bezpłatnego, urlopu wychowawczego czy macierzyńskiego.

Pracodawca może przyjąć na zastępstwo zarówno osobę z zewnątrz, jak i poszukać zastępcy wśród własnej załogi. Przy tej drugiej opcji następuje zatrudnienie w ramach drugiego stosunku pracy. Jest bowiem dopuszczalne zawarcie więcej niż jednego stosunku pracy między tymi samymi stronami. Jednak jest tu pewne obwarowanie. Rodzaj pracy powierzonej na podstawie umowy na zastępstwo i przedmiot podstawowej umowy muszą się różnić, tzn. pracownik nie może świadczyć tej samej pracy w jednej firmie w ramach dwóch umów o pracę (por. wyrok Sądu Najwyższego z 13 marca 1997 r., I PKN 43/97). Ponadto trzeba mieć również na uwadze fakt, czy pracownik będzie miał możliwość realizowania umowy na zastępstwo poza swoim etatem. W przypadku istnienia dwóch umów o pracę dotyczących wykonywania odmiennych obowiązków, czas pracy z każdej z nich jest odrębnie rozliczany. Chodzi o to, aby łączny wymiar czasu pracy nie naruszał przysługującego pracownikowi odpoczynku dobowego i tygodniowego. Jak wynika z pisma Ministerstwa Gospodarki i Pracy z 5 sierpnia 2005 r. (PP-I-079-358/ TW/05), zakaz zawierania z własnym pracownikiem kilku umów o pracę na pracę tego samego rodzaju podyktowany jest ograniczeniami związanymi z zatrudnianiem pracowników w godzinach nadliczbowych. Natomiast zawarcie z pracownikiem już zatrudnionym u pracodawcy odrębnej umowy o świadczenie pracy innego rodzaju jest dopuszczalne.

REKLAMA


Stosunek pracy jest zawsze obowiązkowym tytułem do wszystkich ubezpieczeń, a więc zarówno społecznych, jak i zdrowotnego. Płatnik składek musi zgłosić pracownika do tych ubezpieczeń w ciągu 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczeń. Jednak w razie zawarcia kolejnej umowy o pracę (w tym na zastępstwo) z pracownikiem, który został już zgłoszony do ubezpieczeń z tytułu pracy na podstawie umowy o pracę, nie należy ponownie zgłaszać go do ubezpieczeń na ZUS ZUA. Nadal osoba taka ma tylko jeden tytuł do ubezpieczeń społecznych u tego samego płatnika składek, tj. zatrudnienie w ramach stosunku pracy. W takiej sytuacji pracodawca ma obowiązek łączyć przychód z obydwu stosunków pracy i wykazywać go jako podstawę wymiaru składek w raportach rozliczeniowych ZUS RCA za miesiące trwania umów (poza świadczeniami niepodlegającymi oskładkowaniu). Wykazuje pracownika z tym samym kodem tytułu ubezpieczenia (01 10 xx), ale z wyższym wymiarem czasu pracy (zsumowanym z obydwu umów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pracodawca zawarł 1 lipca br. z własną pracownicą zatrudnioną na 1/2 etatu umowę na zastępstwo innej pracownicy przebywającej na urlopie macierzyńskim. Druga umowa jest zawarta na pełny etat. Miesięczne wynagrodzenie pracownicy z jej pierwotnej umowy wynosi 1200 zł, a z tytułu zastępstwa 3200 zł. Po podpisaniu drugiego angażu pracodawca nie musi dodatkowo zgłaszać jej do ubezpieczeń. Natomiast w raporcie ZUS RCA (począwszy od raportu za lipiec 2011 r.) w polu 03 bloku III.B. (wymiar czasu pracy) musi wpisać podwyższony wymiar czasu pracy w postaci ułamka zwykłego, tj. 3/2 (a nie 1/2). Składki na ubezpieczenia społeczne powinny być liczone od podstawy równej 4400 zł (1200 zł + 3200 zł), a na ubezpieczenie zdrowotne od 3796,76 zł (4400 zł pomniejszone o 13,71%, tj. o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez ubezpieczonego). Po zakończeniu trwania umowy na zastępstwo pracodawca nie będzie wyrejestrowywał tej pracownicy, ale rozliczał za nią składki w raporcie ZUS RCA z tytułu pracy na 1/2 etatu.

Inaczej jest w przypadku obowiązku opłacenia zaliczki na podatek. Do celów podatku dochodowego od osób fizycznych każdy kolejny stosunek pracy, nawet zawarty z tym samym pracodawcą, jest traktowany odrębnie pod względem stosowania m.in. kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że z każdej umowy o pracę pracownikowi przysługuje jedna miesięczna norma tych kosztów. Nie wolno więc zliczać obu przychodów i ustalać zaliczki stosując jedne koszty.

Zawarcie każdej umowy z tym samym zakładem jest uważane jako odrębny stosunek pracy, traktowany na równi z umowami zawartymi z różnymi zakładami pracy (interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 maja 2009 r., sygn. IPPB2/415-179/09-2/JB).


Nie wolno jednak stosować kilkakrotnie kwoty zmniejszającej zaliczkę na podatek. Kwota ta stanowi 1/12 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej (w 2011 r. miesięcznie wynosi 46,33 zł). Pracodawca pomniejsza zaliczkę na podatek o tę kwotę w danym roku podatkowym tylko wówczas, gdy pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w tym roku złożył w firmie oświadczenie PIT-2, upoważniające do stosowania tej ulgi. W oświadczeniu pracownik wskazuje m.in., że to właśnie ten zakład pracy jest właściwy do stosowania kwoty zmniejszającej. Co prawda mamy tu jeden i ten sam zakład pracy, który został wskazany przez pracownika, ale skoro dwie umowy traktowane są jak umowy zawarte z różnymi zakładami pracy, to oznacza, że pracodawca może uwzględniać kwotę zmniejszającą tylko przy jednej z nich. Ponadto pracownik może w danym zakładzie pracy złożyć tylko jeden PIT-2, a to też oznacza stosowanie jednej kwoty wolnej.

Reasumując, pracodawca, który zatrudnił pracownika na dwie umowy o pracę, rozlicza go miesięcznie w następujący sposób:

  • sumuje przychody z obu umów i od łącznej kwoty odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
  • przy obliczaniu zaliczek na podatek stosuje normę kosztów uzyskania przychodów z każdej z umów odrębnie,
  • stosuje jedną kwotę zmniejszającą zaliczkę na podatek, jeżeli pracownik złożył PIT-2 (stosuje ją obliczając zaliczkę od dochodu z podstawowej umowy o pracę, ponieważ PIT-2 dotyczył wynagrodzenia z tej umowy).

Podstawa prawna

  • art. 25 § 1 Kodeksu pracy,
  • art. 6 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 11 ust. 1, art. 12, art. 18 ust. 1, art. 20 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 69 ust. 1, art. 81 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.),
  • załączniki nr 12 oraz nr 18 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444 ze zm.),
  • art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

REKLAMA

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

REKLAMA

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

REKLAMA