REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rozliczanie składek z umowy na zastępstwo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka

REKLAMA

Jedna z naszych pracownic poszła na urlop wychowawczy. Na jej miejsce chcemy zatrudnić na zastępstwo inną naszą pracownicę, która obecnie pracuje na 1/2 etatu. Czy możemy podpisać z nią taką umowę? Jeśli tak, to czy należy pracownicę zgłosić odrębnie do ubezpieczeń z tytułu pracy na podstawie umowy na zastępstwo i jak wykazywać ją w raportach do ZUS?

Mogą Państwo podpisać umowę na zastępstwo ze swoją pracownicą, jeśli praca wykonywana na podstawie tej umowy jest inna rodzajowo od zakresu obowiązków wynikających z podstawowej umowy o pracę tej pracownicy. Pracownicy podejmującej zatrudnienie na podstawie drugiej umowy o pracę nie należy odrębnie zgłaszać do ubezpieczeń społecznych ani zdrowotnego. Należy wykazywać ją w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA z wyższym wymiarem czasu pracy i sumą przychodów z obu stosunków pracy jako podstawą wymiaru składek na jej ubezpieczenia.

REKLAMA

UZASADNIENIE

REKLAMA

Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności (art. 25 § 1 Kodeksu pracy). Zatem umowa na zastępstwo jest umową terminową, zawartą na czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy danego pracownika np. z powodu długotrwałej choroby, urlopu bezpłatnego, urlopu wychowawczego czy macierzyńskiego.

Pracodawca może przyjąć na zastępstwo zarówno osobę z zewnątrz, jak i poszukać zastępcy wśród własnej załogi. Przy tej drugiej opcji następuje zatrudnienie w ramach drugiego stosunku pracy. Jest bowiem dopuszczalne zawarcie więcej niż jednego stosunku pracy między tymi samymi stronami. Jednak jest tu pewne obwarowanie. Rodzaj pracy powierzonej na podstawie umowy na zastępstwo i przedmiot podstawowej umowy muszą się różnić, tzn. pracownik nie może świadczyć tej samej pracy w jednej firmie w ramach dwóch umów o pracę (por. wyrok Sądu Najwyższego z 13 marca 1997 r., I PKN 43/97). Ponadto trzeba mieć również na uwadze fakt, czy pracownik będzie miał możliwość realizowania umowy na zastępstwo poza swoim etatem. W przypadku istnienia dwóch umów o pracę dotyczących wykonywania odmiennych obowiązków, czas pracy z każdej z nich jest odrębnie rozliczany. Chodzi o to, aby łączny wymiar czasu pracy nie naruszał przysługującego pracownikowi odpoczynku dobowego i tygodniowego. Jak wynika z pisma Ministerstwa Gospodarki i Pracy z 5 sierpnia 2005 r. (PP-I-079-358/ TW/05), zakaz zawierania z własnym pracownikiem kilku umów o pracę na pracę tego samego rodzaju podyktowany jest ograniczeniami związanymi z zatrudnianiem pracowników w godzinach nadliczbowych. Natomiast zawarcie z pracownikiem już zatrudnionym u pracodawcy odrębnej umowy o świadczenie pracy innego rodzaju jest dopuszczalne.


Stosunek pracy jest zawsze obowiązkowym tytułem do wszystkich ubezpieczeń, a więc zarówno społecznych, jak i zdrowotnego. Płatnik składek musi zgłosić pracownika do tych ubezpieczeń w ciągu 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczeń. Jednak w razie zawarcia kolejnej umowy o pracę (w tym na zastępstwo) z pracownikiem, który został już zgłoszony do ubezpieczeń z tytułu pracy na podstawie umowy o pracę, nie należy ponownie zgłaszać go do ubezpieczeń na ZUS ZUA. Nadal osoba taka ma tylko jeden tytuł do ubezpieczeń społecznych u tego samego płatnika składek, tj. zatrudnienie w ramach stosunku pracy. W takiej sytuacji pracodawca ma obowiązek łączyć przychód z obydwu stosunków pracy i wykazywać go jako podstawę wymiaru składek w raportach rozliczeniowych ZUS RCA za miesiące trwania umów (poza świadczeniami niepodlegającymi oskładkowaniu). Wykazuje pracownika z tym samym kodem tytułu ubezpieczenia (01 10 xx), ale z wyższym wymiarem czasu pracy (zsumowanym z obydwu umów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracodawca zawarł 1 lipca br. z własną pracownicą zatrudnioną na 1/2 etatu umowę na zastępstwo innej pracownicy przebywającej na urlopie macierzyńskim. Druga umowa jest zawarta na pełny etat. Miesięczne wynagrodzenie pracownicy z jej pierwotnej umowy wynosi 1200 zł, a z tytułu zastępstwa 3200 zł. Po podpisaniu drugiego angażu pracodawca nie musi dodatkowo zgłaszać jej do ubezpieczeń. Natomiast w raporcie ZUS RCA (począwszy od raportu za lipiec 2011 r.) w polu 03 bloku III.B. (wymiar czasu pracy) musi wpisać podwyższony wymiar czasu pracy w postaci ułamka zwykłego, tj. 3/2 (a nie 1/2). Składki na ubezpieczenia społeczne powinny być liczone od podstawy równej 4400 zł (1200 zł + 3200 zł), a na ubezpieczenie zdrowotne od 3796,76 zł (4400 zł pomniejszone o 13,71%, tj. o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez ubezpieczonego). Po zakończeniu trwania umowy na zastępstwo pracodawca nie będzie wyrejestrowywał tej pracownicy, ale rozliczał za nią składki w raporcie ZUS RCA z tytułu pracy na 1/2 etatu.

Inaczej jest w przypadku obowiązku opłacenia zaliczki na podatek. Do celów podatku dochodowego od osób fizycznych każdy kolejny stosunek pracy, nawet zawarty z tym samym pracodawcą, jest traktowany odrębnie pod względem stosowania m.in. kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że z każdej umowy o pracę pracownikowi przysługuje jedna miesięczna norma tych kosztów. Nie wolno więc zliczać obu przychodów i ustalać zaliczki stosując jedne koszty.

Zawarcie każdej umowy z tym samym zakładem jest uważane jako odrębny stosunek pracy, traktowany na równi z umowami zawartymi z różnymi zakładami pracy (interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 maja 2009 r., sygn. IPPB2/415-179/09-2/JB).


Nie wolno jednak stosować kilkakrotnie kwoty zmniejszającej zaliczkę na podatek. Kwota ta stanowi 1/12 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej (w 2011 r. miesięcznie wynosi 46,33 zł). Pracodawca pomniejsza zaliczkę na podatek o tę kwotę w danym roku podatkowym tylko wówczas, gdy pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w tym roku złożył w firmie oświadczenie PIT-2, upoważniające do stosowania tej ulgi. W oświadczeniu pracownik wskazuje m.in., że to właśnie ten zakład pracy jest właściwy do stosowania kwoty zmniejszającej. Co prawda mamy tu jeden i ten sam zakład pracy, który został wskazany przez pracownika, ale skoro dwie umowy traktowane są jak umowy zawarte z różnymi zakładami pracy, to oznacza, że pracodawca może uwzględniać kwotę zmniejszającą tylko przy jednej z nich. Ponadto pracownik może w danym zakładzie pracy złożyć tylko jeden PIT-2, a to też oznacza stosowanie jednej kwoty wolnej.

Reasumując, pracodawca, który zatrudnił pracownika na dwie umowy o pracę, rozlicza go miesięcznie w następujący sposób:

  • sumuje przychody z obu umów i od łącznej kwoty odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
  • przy obliczaniu zaliczek na podatek stosuje normę kosztów uzyskania przychodów z każdej z umów odrębnie,
  • stosuje jedną kwotę zmniejszającą zaliczkę na podatek, jeżeli pracownik złożył PIT-2 (stosuje ją obliczając zaliczkę od dochodu z podstawowej umowy o pracę, ponieważ PIT-2 dotyczył wynagrodzenia z tej umowy).

Podstawa prawna

  • art. 25 § 1 Kodeksu pracy,
  • art. 6 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 11 ust. 1, art. 12, art. 18 ust. 1, art. 20 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 69 ust. 1, art. 81 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.),
  • załączniki nr 12 oraz nr 18 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444 ze zm.),
  • art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA