REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaplanuj rok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Uytenbogaardt

REKLAMA

Przełom roku sprzyja tworzeniu planów i postanowień, także zawodowych. To nic, że w przeszłości zapał do zmiany nawyków i zachowań mijał w okolicach 2 stycznia, ale teraz na pewno będzie inaczej: koniec ze zwlekaniem z odpowiedziami na e-maile, perfekcyjna organizacja dnia, porządek na biurku i w kalendarzu, konsekwentne trzymanie się założonej godziny wyjścia z biura, praca w domu jako wyjątek, a nie reguła. Jak sprawić, by nie była to tylko lista pobożnych życzeń?

Efektywność, jedno z najczęściej używanych słów w biznesie (zwłaszcza w czasach spowolnienia i niepewności), odnosi się zazwyczaj do działań na poziomie całej firmy – doskonalenia procesów i produktów, szukania oszczędności, wymiany aut na ekologiczne itp. Warto jednak pamiętać o potencjale tkwiącym w efektywności osobistej każdego pracownika. Poprawa umiejętności organizacji czasu i miejsca pracy jest w dwójnasób skuteczna: przyczynia się do lepszych wyników biznesowych, a jednocześnie trwale podnosi satysfakcję i motywację pracowników, którzy zyskują krzepiące przekonanie, że modne hasło o równowadze między pracą a życiem osobistym nie musi być mrzonką.

Zrób to od razu

Przywrócenie poczucia kontroli nad czasem jest też jedną z najskuteczniejszych form prewencji przed wypaleniem zawodowym oraz jego konsekwencjami psychicznymi i zdrowotnymi. Warto uświadomić sobie i współpracownikom, że przyczyną dojmującego zmęczenia, częstych bólów głowy, kręgosłupa, mięśni, bezsenności czy apatii może być właśnie frustracja z powodu wszechogarniającego nadmiaru, natłoku rutynowych zadań i poczucia bezcelowości działania, skoro – niczym w opowieści o mitycznej hydrze – miejsce jednego „odfajkowanego” zadania zajmują trzy kolejne.

Zanim nasi najlepsi ludzie zaczną myśleć o zmianie pracy, pomóżmy im zmienić toksyczne nawyki. Zgodnie z naczelną zasadą efektywności osobistej – „zrób to od razu!” – przystąpmy niezwłocznie do praktycznego działania.

Porządek musi być

Od czego więc zacząć? Od... porządku na biurku. Mało ambitne? Tylko z pozoru. 99 proc. „królestw” pracowników wygląda podobnie: o swoje miejsce walczą stosy dokumentów, raportów, nieotwartych zaproszeń, luźnych kartek. Większość z nas lubi iluzję, że mamy „pod ręką” wszystkie niezbędne do pracy dokumenty i narzędzia. Jesteśmy więc mistrzami odkładania – najlepiej na wierzchu, by papiery rzucały się w oczy, bo nigdy nie wiadomo, kiedy się przydadzą. Pamiętajmy, że każdy odłożony dokument oznacza odłożoną na później sprawę. Chcąc ją po pewnym czasie załatwić, szukamy dokumentu, tracąc na to swój czas. Kolejne minuty płyną, gdy przypominamy sobie, o co w sprawie chodziło. Kerry Gleeson, autor książki Zrób to od razu i twórca programu Personal Efficiency Program (PEP) zauważa, że nierzadko hojnie wynagradzani pracownicy spędzają godziny w pogoni za zgubionymi numerami telefonów, korespondencją, e-mailami czy na przekładaniu papierów z jednej sterty na drugą, czyli zadaniami, które... nie mają żadnego związku z prawdziwą pracą!

Zaprzyjaźnić się z kalendarzem

Czas na porządki dobrze... zapisać w kalendarzu. Dokładnie tak! Między spotkaniem z prezesem a przygotowywaniem prezentacji na spotkanie z klientem. Jeśli wydaje się to przesadą, pamiętajmy, że realizm w planowaniu, umiejętność podziału dnia na bloki, w których będziemy się koncentrować na zaplanowanych wcześniej działaniach, to podstawa dobrej organizacji. Nie zakładajmy, że posprzątamy biurko (odpowiemy na zaległe e-maile, zaktualizujemy informacje w intranecie, wypełnimy ankietę itp.) w pierwszej wolnej chwili. Takie założenie to gwarancja, że nie wykonamy tych zadań nigdy albo – w najlepszym razie – okupimy ich realizację frustracją, że znów musieliśmy zostać w pracy po godzinach.

Kalendarz musi być naszym przyjacielem, a nie wrogiem. Pracujmy z nim tak, by stał się naszą najdoskonalszą nawigacją, która nie tylko doprowadzi nas skutecznie do celu, lecz także ostrzeże przed ostrym zakrętem, czyli ponadnormatywnym spiętrzeniem zadań.


Sztuka żonglowania

Nie chodzi o to, ile czeka nas pracy, ale o to, jak ją wykonujemy. Work smarter, not harder – czyli pracujmy sprytniej, a nie ciężej. Tylko sztukmistrzowie potrafią żonglować kilk(unast)oma piłeczkami naraz. Podobnie jest z zadaniami – badania dowodzą, że efektywnie możemy działać, mając na głowie kilka (sześć, osiem) spraw. Niektórzy eksperci idą krok dalej, kwestionując tak modną ideę multi-taskingu – wszechstronność, elastyczność zawsze będą – oczywiście – w cenie, ale faktem jest też, że „przełączanie” się pomiędzy zadaniami pochłania mnóstwo czasu. Twórzmy więc warunki, by móc częściej pozwolić sobie na koncentrację na jednym zadaniu – jeśli przygotowujemy prezentację, nie zaglądajmy co minutę do poczty elektronicznej, wyłączmy dzwonek w telefonie itp.

W żonglowaniu zadaniami kluczową rolę odgrywa umiejętność nadawania sprawom odpowiednich priorytetów i jasna definicja celów – począwszy od tych na najbliższy czas (dzisiaj, najbliższy tydzień) po cele długoterminowe (miesiące, lata). Nie wypisujmy więc w kalendarzach czy na żółtych karteczkach dziesiątek rzeczy do załatwienia, bo wiadomo z góry, że będzie to lista pobożnych życzeń. Planowanie ma sens, jeśli jest elastyczne i realne; nic tak nie zabija motywacji, jak frustracja związana z nieustającym poczuciem, że zawodzimy i nie robimy tego, co zaplanowaliśmy.

Wszystko pod kontrolą

Niemieckie przysłowie mówi: jeśli poświęcisz połowę czasu na planowanie, zrobisz, co trzeba dwa razy szybciej. Planujmy więc zadania każdego dnia – na dzień następny. Raz w tygodniu stwórzmy plan tygodniowy, raz w miesiącu – miesięczny. Miejmy też harmonogram roczny, regularnie weryfikowany. Ważne, by w kalendarzu uwzględniać nie tylko wydarzenia (spotkania, swoje nieobecności, dni wolne), lecz także czas na pracę nad realizacją zadań, etapy projektów, czynności rutynowe. System przypominaczy pozwoli na skuteczny monitoring zadań.

W codziennym działaniu ważne jest, by nie doprowadzać do sytuacji, kiedy zadanie staje się pożarem, a presja czasu wpływa dodatkowo na efekty pracy. I tak każdy z nas ma wystarczająco dużo spraw nagłych, awarii, niespodziewanych wydarzeń, których źródłem są inni ludzie. Ważne, by kontrolowane przez nas zadania nie były przyczyną dodatkowego stresu. Pracujmy tak, aby swoją energię maksymalnie koncentrować na sprawach ważnych. Najlepiej, zgodnie z zasadą Pareto, skupić się na 20 proc. kluczowych działań, które przynoszą 80 proc. efektów.

Czas na audyt czasu

Zdarza się nam wpadać w pułapkę pozornie luźnego tygodnia, gdy w kalendarzu wpisanych jest raptem kilka spotkań, a innym razem ze zdumieniem stwierdzamy, że – pomimo natłoku zadań – udało się nam wszystkie je zrealizować. W obu przypadkach poruszamy się trochę po omacku, bazując raczej na intuicji niż twardej wiedzy o sobie samych i rytmie pracy. Warto więc wykonać jednorazowy test, który pokaże nam, jakie aktywności zawodowe pochłaniają nam w tygodniu najwięcej czasu. Przeanalizujmy swój tydzień pracy, spisując dokładnie wszystkie wykonywane czynności. Uśredniony obraz dnia pracy pozwoli nam zdiagnozować czynności, które pożerają najwięcej czasu (i przyjrzeć się im pod kątem poprawy efektywności działania), da też odpowiedź, na które zadania musimy przeznaczyć więcej miejsca w kalendarzu, by zmniejszyć uczucie ciągłego niewyrabiania się. Audyt pokaże nam też, jak dużą (zazwyczaj niedocenianą) część dnia zajmują nam zadania ad hoc.

Spotkany niedawno 70-letni przedsiębiorca, mogący energią i optymizmem zarazić niejednego nastolatka, powiedział mi coś bardzo ważnego: tajemnicą jego zawodowego sukcesu, równoległego prowadzenia kilku firm, jest to, że jeśli zakłada, że spędzi w pracy 8 godzin, to planuje je tak, jakby miał do dyspozycji 6 godzin. Dzięki takiej filozofii zyskujemy luz, także psychiczny, przydatny nie tylko w przypadku nagłych pożarów, lecz także po to, by spokojnie pomyśleć o przyszłych kierunkach działań.


Pomysł na życie

Pamiętajmy, że efektywność osobista to coś więcej niż styl pracy, to filozofia życia. Wykorzystujmy więc złote zasady PEP także po wyjściu z biura. Osoby, które zrewolucjonizowały swoje nawyki, zwracają uwagę na to, że ich życie stało się spokojniejsze, bardziej poukładane, spędzają więcej czasu z rodziną, spotykają się częściej z przyjaciółmi i bez przeszkód realizują swoje pasje. Wszystko dlatego, że suma zmian zachowań w pracy i w domu sprawiła, że ich doba magicznie wydłużyła się o godzinę, 2 godziny, sprawniej też mogą żonglować większą liczbą zadań. Warto wykorzystać przełom roku do tego, by zmienić coś w swoim życiu na lepsze. Od razu. Szybko przekonamy się, że wszystko jest w naszym zasięgu (włącznie z odchudzaniem, regularnym sprzątaniem, nauką języka obcego i innymi typowymi postanowieniami noworocznymi), a miniony poniedziałek był ostatnim, w którym z trudem wstawało się z łóżka w poczuciu przytłoczenia myślami o nowych zadaniach i zaległościach z poprzedniego tygodnia.

Najbardziej popularne noworoczne postanowienia dotyczące zachowań w pracy

  • koniec ze zwlekaniem z odpowiedziami na e-maile dotyczące pracy,
  • pamiętam, by przed wejściem na zebranie czy spotkanie, przełączać komórkę na tryb milczący,
  • planuję i wpisuję od razu spotkania oraz terminy do kalendarza, by nie zakłócały normalnego toku pracy,
  • porządek na biurku i organizacja – tak, by nie tracić czasu na szukanie potrzebnych papierów i rzeczy,
  • ustalam priorytety, zamiast priorytet ustaleń,
  • nie będę wysyłać e-maili na zasadzie łańcuszka,
  • ustalam, o której godzinie kończę pracę w ciągu dnia i konsekwentnie się tego trzymam,
  • dążę do ciągłego doskonalenia rutynowej pracy,
  • zajmuję się najpierw rzeczami najtrudniejszymi i uciążliwymi, aby przyjemność zostawić sobie na koniec,
  • traktuję swój kalendarz jak nawigację w samochodzie i czujnie sprawdzam, „co jest za zakrętem”.

Źródło: www.pepworldwide.pl

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

REKLAMA

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

REKLAMA

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

REKLAMA