REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rotacja pracowników. Do czego prowadzi nieumiejętny styl zarządzania

Jakie są główne przyczyny zmiany miejsca pracy
Jakie są główne przyczyny zmiany miejsca pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Poziom bezrobocia maleje, lecz wzrasta poziom rotacji pracowników. Coraz mniej obawiają się oni zmiany lub utraty pracy i lepiej oceniają swoje perspektywy na przyszłość. Co to oznacza dla pracodawców? Przede wszystkim odejście pracownika generuje dodatkowe koszty związane z rekrutacją. Spada również produktywność oraz morale pracowników, którzy zostają w firmie. Jakie są główne przyczyny zmiany miejsca pracy? Co może zrobić manager, aby zatrzymać pracownika w firmie?

Zarobki są od wielu lat wskazywane jako główne źródło motywacji pracowników do pracy. Najnowszy raport, przeprowadzony przez ManpowerGroup (Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy) potwierdza wcześniejsze ustalenia. Jako główny demotywator w obecnym miejscu pracy, 44% pracowników wskazało niskie zarobki. Takie wyniki wskazują, że konieczne jest zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa finansowego. Poza tym, wpłynął na to również fakt, że w minionym roku tylko 38% pracowników dostało podwyżkę niezwiązaną z awansem. 

Autopromocja

Nieumiejętny styl zarządzania demotywuje pracowników

Na drugim miejscu wśród głównych demotywatorów znalazł się natomiast nieumiejętny styl zarządzania managera. Wskazało na niego 35% respondentów. Jest to niezwykle ważny czynnik, nierzadko pomijany przez pracodawców, dlatego warto się na nim skupić. Poprawa stylu zarządzania i w rezultacie zadowolenia pracownika, może zadecydować o tym, że ostatecznie pozostanie on w obecnym miejscu pracy. Poza tym, nieumiejętny styl zarządzania jest zazwyczaj przyczyną wielu, innych demotywatorów. Jakie błędy najczęściej popełniają przełożeni i jak ich uniknąć?

W badaniu przeprowadzonym przez ManpowerGroup, pracownicy wskazywali również takie demotywatory jak m.in.: „Niewykorzystanie talentów pracowników zespołu” (30%), „Brak wyzwań, ciekawych zadań – rutyna” (27%), „Brak decyzyjności, wpływu na efekty wykonywanej pracy” (21%) czy chociażby „Obowiązki, które nie odzwierciedlają moich oczekiwań ani zainteresowań” (20%). Pierwszy z wymienionych czynników wynika w dużej mierze z nieumiejętnego stylu zarządzania i ma wpływ na pozostałe czynniki. To właśnie od stylu zarządzania zależy m.in. to, w jaki sposób wykorzystywany będzie potencjał pracownika i jakie zadania będzie on wykonywał.

Nieumiejętny styl zarządzania – co to znaczy?

W raporcie nie wskazano szczebla zarządzania managerów, których styl wpływa na motywację pracowników do odejścia z firmy. Wcześniejsze badania wskazują jednak, że styl zarządzania jest ważny na każdym szczeblu. 

„Nieumiejętny styl zarządzania to niedopasowanie intensywności zachowań instruujących i wspierających do aktualnego etapu dojrzałości pracownika, zespołu lub całej organizacji. Gdy pracownik zaczyna uczyć się nowych narzędzi i ścieżek komunikacyjnych, potrzebuje więcej zachowań instruujących. W miarę nabywania umiejętności, pojawia się natomiast potrzeba zachowań wspierających, które wypierają instruujące. Proces ten trwa aż do całkowitego oddelegowania odpowiedzialności za wykonywane zadanie” – mówi Krzysztof Kowalski, Ekspert Uniwersytetu WSB Merito Szczecin w obszarze psychologii w biznesie oraz zarządzania.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Krzysztof Kowalski

Krzysztof Kowalski

 

Źródło zewnętrzne

Przy nauce kolejnego zadania sytuacja się powtarza, jednak można oczekiwać, że część umiejętności zdobytych przez pracownika w trakcie uczenia się poprzedniego zadania, przyśpieszy proces osiągania biegłości w nowym. Dla pojedynczego pracownika zachowania instruujące to zachowania związane z opisywaniem, pokazywaniem i sprawdzaniem zrozumienia przekazanych treści przez pracownika. Zachowania wspierające wiążą się z zachęcaniem do wysiłku i przełamywania trudności oraz aktywnym słuchaniem racjonalnych i emocjonalnych informacji, które przekazuje pracownik. 

Nieumiejętny styl zarządzania – z czego to wynika?  

Głównym błędem jest wykorzystywanie przez większość managerów tylko jednego, ulubionego stylu zarządzania. Wskutek tego, nieusatysfakcjonowani pracownicy odbierają wybrany styl jako ten zły. Potrzebują natomiast elastycznego podejścia ze strony przełożonego, tak aby styl zarządzania był dopasowany do ich potrzeb na danym etapie dojrzałości zawodowej. Brak elastyczności ze strony managera wywołuje u pracowników przeświadczenie, że ich potencjał nie jest wykorzystywany, nie mają możliwości, aby rozwijać swoje talenty oraz podejmować ciekawe wyzwania. Pracownicy dostrzegają również, że ich obowiązki nie odzwierciedlają rzeczywistych oczekiwań i zainteresowań. Sytuacja wygląda podobnie, jeśli chodzi o zarządzanie podległym zespołem. W tym przypadku konieczne są takie zachowania instruujące i wspierające jak: organizowanie pracy zespołu, skupianie się na celach i zadaniach, rozwiązywanie konfliktów czy docenianie pracy zespołu.

Umiejętne zarządzanie pracownikami to klucz do sukcesu firmy 

„Dobrym sposobem na zapewnienie powszechnego stosowania właściwego stylu, a właściwie dobrych stylów zarządzania jest wprowadzanie w firmie standardowych kompetencji managerskich i podnoszenie tych kompetencji. Cel to doprowadzenie do sytuacji, w której managerowie będą świadomie stosować odpowiedni, dopasowany do potrzeb pracownika styl. Takie rozwiązanie pomoże uwolnić potencjał pracowników, co sprawi, że osiąganie celów na poziomie każdego pracownika, zespołów i całej organizacji stanie się łatwiejsze i szybsze. Wskutek tego działania motywacja do poszukiwania nowego miejsca pracy powinna spadać na rzecz motywacji do pozostania w obecnej firmie” – podsumowuje Krzysztof Kowalski.  

Umiejętne zarządzanie pracownikami jest kluczem do sukcesu firmy. Warto zadbać o to, aby pracownicy czuli, że ich potencjał jest doceniany, odpowiednio delegować zadania i wspomóc w rozwoju. Aby ograniczyć rotację pracowników i być lepszym managerem, konieczne jest elastyczne i indywidualne podejście do zarządzania. Kurczowe trzymanie się jednego stylu może skutecznie zdemotywować pracowników i skłonić ich do zmiany pracy.

Autorem artykułu jest Krzysztof Kowalski, Ekspert Uniwersytetu WSB Merito Szczecin w obszarze psychologii w biznesie oraz zarządzania.

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Twój nick
    2023-08-08 17:45:28
    Ryba psuje się od głowy. Menadżerowie działają tak jak chce tego pracodawca. Koniec, kropka. Zazwyczaj kończy się to na nacisku tylko na wyniki, co prowadzi do sytuacji gdy atmosfera schodzi często na ostatni plan i jest pozamiatane.
    0
  • Timon
    2023-08-09 15:35:14
    Zmiana pracy za każdym to też problem dla pracownika , ale jak juz sie nie da trzeba isc dalej... pracodawcy duzi i mali nauczyli sie pewnego schematu o na siłę chcą wszystkich zmusic do swojego stylu pracy - czyli wycisna jak najwięcej a potem powiedzieć- wypalił sie ... Brawo dla szefów i managerów... konkurencja nie spi , rynek sie uczy a wy ponosicie koszty swoich " rotacji ".Duże korpa mają na to czas ale zwykli przedsieborcy po prostu tracą rynek i pieniądze...
    0
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w Niemczech 2024

Święta w Niemczech – kiedy wypadają w 2024 roku? Niemcy mają od 9 do 13 świąt w roku kalendarzowym w zależności od landu. Kiedy wypadają poszczególne święta w niemieckich landach (np. Bawaria, Berlin, Brandenburgia, Saksonia czy Turyngia).

Do 29 lutego 2024 r. należy przekazać do ZUS zaświadczenie o przychodach emeryta lub rencisty

Płatnicy składek, tj. pracodawcy, zleceniodawcy są zobowiązani do przekazania do ZUS do końca lutego 2024 r. zaświadczenia o przychodzie emeryta lub rencisty uzyskanego w 2023 r. Osoby prowadzące działalność składają oświadczenie o uzyskanym przychodzie.

Czy 3 marca 2024 to niedziela handlowa?

Czy 3 marca 2024 to niedziela handlowa? Czy w marcu 2024 jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku? Gdzie nie obowiązuje zakaz handlu? 

234 zł miesięcznie składki zdrowotnej od 1 kwietnia 2024 - sprawdź dla kogo

Aż albo tylko: 234 zł miesięcznie składki zdrowotnej od 1 kwietnia 2024 r. Na taką kwotę wpływ ma przeciętne miesięczne wynagrodzenie ogłoszone w sektorze przedsiębiorstw, w czwartym kwartale 2023 r., które wynosiło 7 767,85 zł. Poniżej szczegóły. 

REKLAMA

Chociaż trwają strajki rolników Ukraińcy mogą pracować jako pomocnicy rolników w Polsce do 30 czerwca 2024 r.

Polscy rolnicy strajkują, a władze przedłużają Ukraińcom legalny pobyt w Polsce, m.in. celem pracy dla polskich rolników. Ukraińcy mogą pracować jako pomocnicy rolników w Polsce do 30 czerwca 2024 r. Dlaczego? Ponieważ wydłużono legalny pobyt obywateli Ukrainy w Polsce do 30 czerwca2024 r. Gdyby nie to kolejne wydłużenie Ukraińcy mogliby legalnie przebywać w Polsce tylko do 4 marca 2024 r.

Dokumentacja pracownicza musi być odpowiednio przechowywana. Za niedopełnienie obowiązków pracodawca zapłaci 30000 zł grzywny

Dokumentacja pracownicza musi być prowadzona i przechowywana zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Pracodawca ma obowiązek przechowywać dokumentację co do zasady przez co najmniej 10 lat po odejściu pracownika z pracy. Za niedopełnienie obowiązków związanych z przechowywaniem dokumentacji pracowniczej grozi pracodawcy kara grzywny.

Służba bhp. Kiedy pracodawca może samodzielnie wykonywać zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy?

Służba bezpieczeństwa i higieny pracy pełni funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp. W niektórych sytuacjach zadania służby bhp może wypełniać sam pracodawca. Dzięki temu nie musi wyznaczać do tego pracownika lub zatrudniać specjalisty spoza zakładu pracy.

Bezrobocie w styczniu 2024 r. Stopa bezrobocia wzrosła z 5,1 proc. do 5,4 proc. Przybyło prawie 49 tys. bezrobotnych: bez pracy było ponad 837 tys. osób

Stopa bezrobocia rejestrowanego w styczniu 2024 r. wyniosła 5,4 proc. To o 0,3 pkt. proc. więcej niż w ostatnim miesiącu 2023 r., ale 0,1 pkt. proc. mniej niż w styczniu 2023 r. Liczba bezrobotnych wzrosła w stosunku do grudnia o 48,9 tys. i wyniosła w styczniu 837,1 tys. Takie dane podał Główny Urząd Statystyczny.

REKLAMA

Nierówne traktowanie w miejscu pracy. Ile pracodawca musi zapłacić za dyskryminację

Równe traktowanie pracowników jest podstawową zasadą prawa pracy. Kodeks pracy zakazuje wszelkiej dyskryminacji w zatrudnieniu. Podpowiadamy, jakie są przesłanki dyskryminacji oraz kiedy pracownik ma prawo ubiegać się o odszkodowanie. 

Wellbeing pracowników. Jeden ze sposobów na zadowolenie z pracy

Po pandemii COVID-19 wielu pracodawców uruchomiło programy wspierające pracowników w radzeniu sobie z obciążeniami psychicznymi. Wellbeing, czyli dobrostan pracowników, stał się jednym z filarów nowoczesnej kultury organizacyjnej.

REKLAMA