REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rotacja pracowników. Do czego prowadzi nieumiejętny styl zarządzania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie są główne przyczyny zmiany miejsca pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Poziom bezrobocia maleje, lecz wzrasta poziom rotacji pracowników. Coraz mniej obawiają się oni zmiany lub utraty pracy i lepiej oceniają swoje perspektywy na przyszłość. Co to oznacza dla pracodawców? Przede wszystkim odejście pracownika generuje dodatkowe koszty związane z rekrutacją. Spada również produktywność oraz morale pracowników, którzy zostają w firmie. Jakie są główne przyczyny zmiany miejsca pracy? Co może zrobić manager, aby zatrzymać pracownika w firmie?

Zarobki są od wielu lat wskazywane jako główne źródło motywacji pracowników do pracy. Najnowszy raport, przeprowadzony przez ManpowerGroup (Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy) potwierdza wcześniejsze ustalenia. Jako główny demotywator w obecnym miejscu pracy, 44% pracowników wskazało niskie zarobki. Takie wyniki wskazują, że konieczne jest zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa finansowego. Poza tym, wpłynął na to również fakt, że w minionym roku tylko 38% pracowników dostało podwyżkę niezwiązaną z awansem. 

REKLAMA

Autopromocja

Nieumiejętny styl zarządzania demotywuje pracowników

REKLAMA

Na drugim miejscu wśród głównych demotywatorów znalazł się natomiast nieumiejętny styl zarządzania managera. Wskazało na niego 35% respondentów. Jest to niezwykle ważny czynnik, nierzadko pomijany przez pracodawców, dlatego warto się na nim skupić. Poprawa stylu zarządzania i w rezultacie zadowolenia pracownika, może zadecydować o tym, że ostatecznie pozostanie on w obecnym miejscu pracy. Poza tym, nieumiejętny styl zarządzania jest zazwyczaj przyczyną wielu, innych demotywatorów. Jakie błędy najczęściej popełniają przełożeni i jak ich uniknąć?

W badaniu przeprowadzonym przez ManpowerGroup, pracownicy wskazywali również takie demotywatory jak m.in.: „Niewykorzystanie talentów pracowników zespołu” (30%), „Brak wyzwań, ciekawych zadań – rutyna” (27%), „Brak decyzyjności, wpływu na efekty wykonywanej pracy” (21%) czy chociażby „Obowiązki, które nie odzwierciedlają moich oczekiwań ani zainteresowań” (20%). Pierwszy z wymienionych czynników wynika w dużej mierze z nieumiejętnego stylu zarządzania i ma wpływ na pozostałe czynniki. To właśnie od stylu zarządzania zależy m.in. to, w jaki sposób wykorzystywany będzie potencjał pracownika i jakie zadania będzie on wykonywał.

Nieumiejętny styl zarządzania – co to znaczy?

W raporcie nie wskazano szczebla zarządzania managerów, których styl wpływa na motywację pracowników do odejścia z firmy. Wcześniejsze badania wskazują jednak, że styl zarządzania jest ważny na każdym szczeblu. 

„Nieumiejętny styl zarządzania to niedopasowanie intensywności zachowań instruujących i wspierających do aktualnego etapu dojrzałości pracownika, zespołu lub całej organizacji. Gdy pracownik zaczyna uczyć się nowych narzędzi i ścieżek komunikacyjnych, potrzebuje więcej zachowań instruujących. W miarę nabywania umiejętności, pojawia się natomiast potrzeba zachowań wspierających, które wypierają instruujące. Proces ten trwa aż do całkowitego oddelegowania odpowiedzialności za wykonywane zadanie” – mówi Krzysztof Kowalski, Ekspert Uniwersytetu WSB Merito Szczecin w obszarze psychologii w biznesie oraz zarządzania.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krzysztof Kowalski

 

Źródło zewnętrzne

Przy nauce kolejnego zadania sytuacja się powtarza, jednak można oczekiwać, że część umiejętności zdobytych przez pracownika w trakcie uczenia się poprzedniego zadania, przyśpieszy proces osiągania biegłości w nowym. Dla pojedynczego pracownika zachowania instruujące to zachowania związane z opisywaniem, pokazywaniem i sprawdzaniem zrozumienia przekazanych treści przez pracownika. Zachowania wspierające wiążą się z zachęcaniem do wysiłku i przełamywania trudności oraz aktywnym słuchaniem racjonalnych i emocjonalnych informacji, które przekazuje pracownik. 

Nieumiejętny styl zarządzania – z czego to wynika?  

Głównym błędem jest wykorzystywanie przez większość managerów tylko jednego, ulubionego stylu zarządzania. Wskutek tego, nieusatysfakcjonowani pracownicy odbierają wybrany styl jako ten zły. Potrzebują natomiast elastycznego podejścia ze strony przełożonego, tak aby styl zarządzania był dopasowany do ich potrzeb na danym etapie dojrzałości zawodowej. Brak elastyczności ze strony managera wywołuje u pracowników przeświadczenie, że ich potencjał nie jest wykorzystywany, nie mają możliwości, aby rozwijać swoje talenty oraz podejmować ciekawe wyzwania. Pracownicy dostrzegają również, że ich obowiązki nie odzwierciedlają rzeczywistych oczekiwań i zainteresowań. Sytuacja wygląda podobnie, jeśli chodzi o zarządzanie podległym zespołem. W tym przypadku konieczne są takie zachowania instruujące i wspierające jak: organizowanie pracy zespołu, skupianie się na celach i zadaniach, rozwiązywanie konfliktów czy docenianie pracy zespołu.

Umiejętne zarządzanie pracownikami to klucz do sukcesu firmy 

REKLAMA

„Dobrym sposobem na zapewnienie powszechnego stosowania właściwego stylu, a właściwie dobrych stylów zarządzania jest wprowadzanie w firmie standardowych kompetencji managerskich i podnoszenie tych kompetencji. Cel to doprowadzenie do sytuacji, w której managerowie będą świadomie stosować odpowiedni, dopasowany do potrzeb pracownika styl. Takie rozwiązanie pomoże uwolnić potencjał pracowników, co sprawi, że osiąganie celów na poziomie każdego pracownika, zespołów i całej organizacji stanie się łatwiejsze i szybsze. Wskutek tego działania motywacja do poszukiwania nowego miejsca pracy powinna spadać na rzecz motywacji do pozostania w obecnej firmie” – podsumowuje Krzysztof Kowalski.  

Umiejętne zarządzanie pracownikami jest kluczem do sukcesu firmy. Warto zadbać o to, aby pracownicy czuli, że ich potencjał jest doceniany, odpowiednio delegować zadania i wspomóc w rozwoju. Aby ograniczyć rotację pracowników i być lepszym managerem, konieczne jest elastyczne i indywidualne podejście do zarządzania. Kurczowe trzymanie się jednego stylu może skutecznie zdemotywować pracowników i skłonić ich do zmiany pracy.

Autorem artykułu jest Krzysztof Kowalski, Ekspert Uniwersytetu WSB Merito Szczecin w obszarze psychologii w biznesie oraz zarządzania.

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA