REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rotacja pracowników. Do czego prowadzi nieumiejętny styl zarządzania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie są główne przyczyny zmiany miejsca pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Poziom bezrobocia maleje, lecz wzrasta poziom rotacji pracowników. Coraz mniej obawiają się oni zmiany lub utraty pracy i lepiej oceniają swoje perspektywy na przyszłość. Co to oznacza dla pracodawców? Przede wszystkim odejście pracownika generuje dodatkowe koszty związane z rekrutacją. Spada również produktywność oraz morale pracowników, którzy zostają w firmie. Jakie są główne przyczyny zmiany miejsca pracy? Co może zrobić manager, aby zatrzymać pracownika w firmie?

Zarobki są od wielu lat wskazywane jako główne źródło motywacji pracowników do pracy. Najnowszy raport, przeprowadzony przez ManpowerGroup (Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy) potwierdza wcześniejsze ustalenia. Jako główny demotywator w obecnym miejscu pracy, 44% pracowników wskazało niskie zarobki. Takie wyniki wskazują, że konieczne jest zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa finansowego. Poza tym, wpłynął na to również fakt, że w minionym roku tylko 38% pracowników dostało podwyżkę niezwiązaną z awansem. 

REKLAMA

REKLAMA

Nieumiejętny styl zarządzania demotywuje pracowników

Na drugim miejscu wśród głównych demotywatorów znalazł się natomiast nieumiejętny styl zarządzania managera. Wskazało na niego 35% respondentów. Jest to niezwykle ważny czynnik, nierzadko pomijany przez pracodawców, dlatego warto się na nim skupić. Poprawa stylu zarządzania i w rezultacie zadowolenia pracownika, może zadecydować o tym, że ostatecznie pozostanie on w obecnym miejscu pracy. Poza tym, nieumiejętny styl zarządzania jest zazwyczaj przyczyną wielu, innych demotywatorów. Jakie błędy najczęściej popełniają przełożeni i jak ich uniknąć?

W badaniu przeprowadzonym przez ManpowerGroup, pracownicy wskazywali również takie demotywatory jak m.in.: „Niewykorzystanie talentów pracowników zespołu” (30%), „Brak wyzwań, ciekawych zadań – rutyna” (27%), „Brak decyzyjności, wpływu na efekty wykonywanej pracy” (21%) czy chociażby „Obowiązki, które nie odzwierciedlają moich oczekiwań ani zainteresowań” (20%). Pierwszy z wymienionych czynników wynika w dużej mierze z nieumiejętnego stylu zarządzania i ma wpływ na pozostałe czynniki. To właśnie od stylu zarządzania zależy m.in. to, w jaki sposób wykorzystywany będzie potencjał pracownika i jakie zadania będzie on wykonywał.

Nieumiejętny styl zarządzania – co to znaczy?

W raporcie nie wskazano szczebla zarządzania managerów, których styl wpływa na motywację pracowników do odejścia z firmy. Wcześniejsze badania wskazują jednak, że styl zarządzania jest ważny na każdym szczeblu. 

REKLAMA

„Nieumiejętny styl zarządzania to niedopasowanie intensywności zachowań instruujących i wspierających do aktualnego etapu dojrzałości pracownika, zespołu lub całej organizacji. Gdy pracownik zaczyna uczyć się nowych narzędzi i ścieżek komunikacyjnych, potrzebuje więcej zachowań instruujących. W miarę nabywania umiejętności, pojawia się natomiast potrzeba zachowań wspierających, które wypierają instruujące. Proces ten trwa aż do całkowitego oddelegowania odpowiedzialności za wykonywane zadanie” – mówi Krzysztof Kowalski, Ekspert Uniwersytetu WSB Merito Szczecin w obszarze psychologii w biznesie oraz zarządzania.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krzysztof Kowalski

 

Źródło zewnętrzne

Przy nauce kolejnego zadania sytuacja się powtarza, jednak można oczekiwać, że część umiejętności zdobytych przez pracownika w trakcie uczenia się poprzedniego zadania, przyśpieszy proces osiągania biegłości w nowym. Dla pojedynczego pracownika zachowania instruujące to zachowania związane z opisywaniem, pokazywaniem i sprawdzaniem zrozumienia przekazanych treści przez pracownika. Zachowania wspierające wiążą się z zachęcaniem do wysiłku i przełamywania trudności oraz aktywnym słuchaniem racjonalnych i emocjonalnych informacji, które przekazuje pracownik. 

Nieumiejętny styl zarządzania – z czego to wynika?  

Głównym błędem jest wykorzystywanie przez większość managerów tylko jednego, ulubionego stylu zarządzania. Wskutek tego, nieusatysfakcjonowani pracownicy odbierają wybrany styl jako ten zły. Potrzebują natomiast elastycznego podejścia ze strony przełożonego, tak aby styl zarządzania był dopasowany do ich potrzeb na danym etapie dojrzałości zawodowej. Brak elastyczności ze strony managera wywołuje u pracowników przeświadczenie, że ich potencjał nie jest wykorzystywany, nie mają możliwości, aby rozwijać swoje talenty oraz podejmować ciekawe wyzwania. Pracownicy dostrzegają również, że ich obowiązki nie odzwierciedlają rzeczywistych oczekiwań i zainteresowań. Sytuacja wygląda podobnie, jeśli chodzi o zarządzanie podległym zespołem. W tym przypadku konieczne są takie zachowania instruujące i wspierające jak: organizowanie pracy zespołu, skupianie się na celach i zadaniach, rozwiązywanie konfliktów czy docenianie pracy zespołu.

Umiejętne zarządzanie pracownikami to klucz do sukcesu firmy 

„Dobrym sposobem na zapewnienie powszechnego stosowania właściwego stylu, a właściwie dobrych stylów zarządzania jest wprowadzanie w firmie standardowych kompetencji managerskich i podnoszenie tych kompetencji. Cel to doprowadzenie do sytuacji, w której managerowie będą świadomie stosować odpowiedni, dopasowany do potrzeb pracownika styl. Takie rozwiązanie pomoże uwolnić potencjał pracowników, co sprawi, że osiąganie celów na poziomie każdego pracownika, zespołów i całej organizacji stanie się łatwiejsze i szybsze. Wskutek tego działania motywacja do poszukiwania nowego miejsca pracy powinna spadać na rzecz motywacji do pozostania w obecnej firmie” – podsumowuje Krzysztof Kowalski.  

Umiejętne zarządzanie pracownikami jest kluczem do sukcesu firmy. Warto zadbać o to, aby pracownicy czuli, że ich potencjał jest doceniany, odpowiednio delegować zadania i wspomóc w rozwoju. Aby ograniczyć rotację pracowników i być lepszym managerem, konieczne jest elastyczne i indywidualne podejście do zarządzania. Kurczowe trzymanie się jednego stylu może skutecznie zdemotywować pracowników i skłonić ich do zmiany pracy.

Autorem artykułu jest Krzysztof Kowalski, Ekspert Uniwersytetu WSB Merito Szczecin w obszarze psychologii w biznesie oraz zarządzania.

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chcesz sobie zrobić długi weekend i bierzesz urlop na żądanie? Uważaj na pułapki w przepisach - pomylisz się i wylatujesz z roboty!

Czasami pracownik musi być ostrożny jak saper - przepisy prawa pracy niby oczywiście chronią pracowników, ale można też natrafić na minę. Szczególnie ostrożnie trzeba korzystać z urlopu na żądanie - to wcale nie działa jak automat i trzeba się pilnować, żeby nie popełnić błędu.

Nie da się cały czas kwitnąć [Wywiad]

Rozmowa z dr Anną Kieszkowską-Grudny, pomysłodawczynią i współredaktorką książki „Formuła wygrywania”, o pułapce nieustannej efektywności i o tym, dlaczego autentyczność i samoświadomość stają się strategicznymi kompetencjami liderów

Pielęgnacyjne świadczenie: kiedy zrozumieją, że warunkiem przyznania świadczenia nie powinno być wyłącznie posiadanie przez współmałżonka OzN orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności? NSA wciąż milczy

W ostatnich latach polski system zabezpieczenia społecznego stoi przed wyzwaniami związanymi z ochroną praw osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Jednym z najbardziej istotnych i ważnych tematów jest świadczenie pielęgnacyjne – forma wsparcia finansowego dla tych, którzy rezygnują z pracy, aby opiekować się bliskimi wymagającymi stałej pomocy. Jednak rygorystyczne przepisy często stają na drodze do uzyskania tej pomocy, nawet gdy opieka jest sprawowana na co dzień. Przykładem jest sprawa, która trafiła przed Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). Szczegółowy zakres faktyczny i prawny sprawy poniżej.

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów. Czy już w listopadzie czeka nas niespodzianka? Trwają prace w ministerstwie

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów - stanie się faktem, bo jeszcze w październiku ruszyły prace w Ministerstwie. Zapadły kluczowe propozycje zmian w ustawie dotyczącej zasad ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego ogromnej grupy pracowników w Polsce.

REKLAMA

AI nie zastąpi empatii. Joanna Sidor: Przyszłość pracy to człowiek, nie algorytm

Sztuczna inteligencja na zawsze zmieniła sposób pracy, ale nie zastąpi relacji międzyludzkich. W nowoczesnych organizacjach kluczowe znaczenie mają kompetencje miękkie – empatia, zdolności komunikacyjne i myślenie strategiczne. Liderzy HR coraz częściej poszukują talentów, które łączą biegłość technologiczną z umiejętnością budowania zaufania. Również kandydaci do pracy coraz częściej pytają o takie kwestie jak kultura organizacyjna, styl komunikacji w firmie i przestrzeń na rozwój.

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków. Rozporządzenie opublikowane 29 października 2025 r. w mocy od 7 listopada. Czas pokaże, czy nowe obostrzenia przyniosą oczekiwane efekty, czy też wymagać będą dalszych modyfikacji - ale już teraz jest pewne, że obywatele nie będą mieli tak łatwego dostępu do świadczeń jak kiedyś. Szczegóły poniżej.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce. Przewodnik po zmianach od 1 stycznia i 1 maja 2026 r.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce już niebawem, ale okazuje się, że z tym zaliczaniem stażu pracy wcale nie jest tak kolorowo. Jest wiele wyłączeń czy "dublowania się okresów pracy". Przedstawiamy przewodnik po zmianach od 2026 r.

Transparentność zamiast tajemnicy. Jak dyrektywa płacowa "uzdrowi" rynek pracy

Wynagrodzenie przestaje być tematem tabu. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy o transparentności płac firmy staną przed obowiązkiem ujawniania stawek w ofertach pracy. Zdaniem Mirosława Białobrzewskiego, Prezesa Golden Serwis, to nie tylko rewolucja legislacyjna, ale przede wszystkim szansa na oczyszczenie rynku i przywrócenie zaufania w relacjach pracodawca–pracownik.

REKLAMA

Wyższe emerytury i renty, nawet o 20% i koniec drakońskich potrąceń? Pismo już na biurku Nawrockiego

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

REKLAMA