Zarządzanie zadowolonymi ludźmi
REKLAMA
Psychologia pozytywna powstała w Stanach Zjednoczonych jako opozycja do psychologii negatywnej (głównie klinicznej), która w większości zajmowała się ludzkimi niedoskonałościami, problemami czy chorobami. Po pewnym czasie zaczęła rozprzestrzeniać się na inne dziedziny związane z psychologią, a nawet poza samą psychologię. W jednym ze swoich artykułów M. Seligman posługuje się nawet szerszym pojęciem, jakim jest pozytywna nauka społeczna. Wskazuje, że istnieje cały zbiór ludzkich cech czy kompetencji, zwanych także zasobami, które mogą chronić nas przed wieloma negatywnymi stanami emocjonalnymi. Według psychologii pozytywnej są to np. optymizm, nadzieja, odwaga, umiejętność prawidłowego budowania relacji z innymi, życzliwość, etyka pracy, uczciwość, odpowiedzialność czy wytrwałość w dążeniu do celu.
Jak wynika z wielu analiz naukowych, nasze zasoby są w stanie zapobiegać pojawianiu się poczucia bezsilności, braku motywacji do pokonywania trudności, wypalenia zawodowego czy nawet chorób psychicznych. Sprzyjają one natomiast pozytywnym odczuciom, które dają nam energię do efektywnego działania – poczucie sensu życia i pracy, satysfakcję z życia i pracy, poczucie autorozwoju, kontroli czy użyteczności społecznej.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA