Kategorie

Inicjowanie przyszłości - IT w służbie zarządzania przez cele

Piotr Skotnicki
Zarządzanie przez cele powoduje, że pracownik myślący i działający w kategoriach celu inicjuje przyszłość i ponosi za nią odpowiedzialność. Wskazanie celów, jakie ma osiągnąć, oraz jasne powiązanie ich z celami organizacji powoduje nie tylko znaczące zwiększenie motywacji, lecz także porządkuje samą organizację. Dzięki mechanizmowi uzgadniania (negocjacji) celów możemy także otrzymać informację zwrotną o wykonalności założonych celów na każdym poziomie organizacji. Pomocne w tym może być odpowiednie narzędzie informatyczne.

Proces implementacji zarządzania przez cele (ZPC) w organizacji stanowi wyzwanie zarówno pod względem organizacyjnym, jak i technicznym. Dużym wsparciem w tym zakresie są specjalnie przygotowane do tego celu narzędzia informatyczne. Umożliwiają one zdefiniowanie i dostarczenie celów organizacji do poszczególnych komórek, stanowisk oraz pracowników, rozpoznawanych przez system, jako realizatorów końcowych strategii.

Wszystkie poziomy organizacji zostają w ten sposób objęte tym systemem. Rozpoczynając od najwyższego, na którym definiowane są cele całej organizacji (w zależności od potrzeb i oczekiwań mogą być grupowane w wiązki, perspektywy, kategorie, projekty, procesy), przechodzimy do kolejnego poziomu szczegółowości. Planujemy cele szczegółowe i mierniki ich realizacji, a następnie przydzielamy je poszczególnym centrom odpowiedzialności i bezpośrednim realizatorom, czyli pracownikom. Wykorzystanie schematu organizacyjnego do planowania i dystrybucji celów ułatwia logiczne ustalenie ich realizatorów i zbieranie wyników, a ponadto usprawnia proces raportowania i ocenę funkcjonowania organizacji w zdefiniowanych obszarach przez pryzmat stopnia realizacji założonych celów.

Czy cele są SMART

Cele główne rozprowadzane są na niższe poziomy w strukturze organizacyjnej poprzez przypisanie celów szczegółowych i mierników ściśle powiązanych z celami organizacji poszczególnym jednostkom organizacyjnym, stanowiskom oraz pracownikom. Dzięki temu wszyscy pracownicy wiedzą, że ich działanie służy realizacji konkretnego celu na poziomie strategicznym, czują się współodpowiedzialni za powodzenie całego biznesu, co pozytywnie wpływa na ich zaangażowanie i motywację do pracy.

Dowolnie wybrane ze słownika cele tworzą mapę celów organizacji. System daje możliwość tworzenia dowolnej liczby takich map dla różnych okresów. System informatyczny umożliwia w tym przypadku weryfikację zdefiniowanych celów pod kątem zgodności z koncepcją SMART (cele powinny być zrozumiałe, atrakcyjne, mierzalne, możliwe do osiągnięcia oraz określone w czasie).

Wykorzystanie rozwiązania informatycznego umożliwia przejście do kolejnego etapu, czyli negocjacji celów określających je mierników na wszystkich zaangażowanych w ich realizację poziomach. Cele zapisane w danej mapie stanowią dla organizacji podstawę do budowania kart celów komórek, stanowisk i osób.


Wspólnie uzgodnione cele

W proces negocjacji terminów i mierników realizacji celów aktywnie włączeni są pracownicy odpowiedzialni za ich realizację poprzez wspólne ustalanie i ocenę stopnia możliwości ich osiągnięcia. Służy to przede wszystkim wskazaniu pracownikom związku pomiędzy wynikami ich pracy a wynikami całej organizacji, motywowaniu ich do realizacji celów organizacji poprzez ich ocenę i powiązanie indywidualnych wyników pracowników z systemem motywacyjnym. Możliwe jest także wyznaczenie indywidualnych celów pracownika, co dodatkowo wzmacnia jego motywację.

Proces negocjacji celów odbywa się w trybie nakazowym (Top-Down) bądź nakazowo – roszczeniowym (Top-Down/Down-Top). Wykorzystanie systemu informatycznego efektywnie wspiera i skraca cykle negocjacji, jak również zapewnia spójność dokumentów i rejestrowanych danych. Efektem procesu negocjacji jest akceptacja planowanych celów na wszystkich poziomach organizacyjnych, a mapa staje się obowiązującą dla całej organizacji. Na tym etapie możliwe jest również stworzenie kilku wariantów realizacji dla danej mapy.

Realizacja pod kontrolą

System informatyczny umożliwia również bieżącą kontrolę realizacji celów zarówno z poziomu całej organizacji, jak i poszczególnych jej jednostek. Mierniki skorelowane z tymi o istotnym znaczeniu dla organizacji można oznaczyć jako mierniki ryzyka, co umożliwia śledzenie zależności i ewentualne wprowadzanie korekt. Ustawianie alertów przy miernikach umożliwia automatyczne informowanie o stanie realizacji i pozwala na natychmiastową reakcję i działania korygujące. Zawarte w systemie raporty pozwalają na bieżąco śledzić postępy w realizacji celów w porównaniu z zaplanowanymi wartościami dla wybranej mapy, dowolnego poziomu struktury organizacyjnej, grupy funkcjonalnej, aż do poziomu poszczególnych pracowników. Dostęp taki mają wszystkie uprawnione i zaangażowane w dany proces osoby. Możliwość sprawdzania informacji o stopniu realizacji swoich celów przez poszczególnych pracowników ma ogromny wpływ na ich motywację, zwłaszcza gdy uczestniczyli również w ich ustalaniu. Tylko w ten sposób przyjęte cele mogą być realistyczne i wypełniane z koniecznym zaangażowaniem, a to znacząco zmniejsza prawdopodobieństwo niepowodzenia.

Efektywność pracowników i organizacji

Wykorzystanie systemu informatycznego posiadającego moduł ZPC wspiera procesy zarządcze oraz racjonalizuje zasoby zaangażowane w zarządzanie przez cele. System, z jednej strony, wspiera kontrolę stopnia realizacji poszczególnych zadań/celów na każdym poziomie organizacyjnym, z drugiej, pozwala na ocenę efektywności pracowników odpowiedzialnych za ich realizację. Kontrola ta prowadzona jest w zdefiniowanych uprzednio punktach kontrolnych w przekroju całej organizacji, od poziomu operacyjnego aż po szczebel strategiczny, dając pełen obraz tworzenia wartości dodanej w organizacji.

Narzędzie informatyczne to jednak w głównej mierze element wspierający zaangażowanie pracownika w realizację wyznaczonych celów. System ułatwia również zrozumienie zależności celów organizacji, a także jej komórek z celami własnymi pracownika. Proces oceny realizacji celów wspierany jest przez oparty na strukturze organizacyjnej mechanizm workflow usprawniający organizację spotkań oceniających poprzez wysyłanie powiadomień czy weryfikację statusu oceny.

Wiedza o efektywności poszczególnych pracowników, jednostek organizacyjnych, oddziałów czy też całych organizacji w kontekście przydatności i efektywności w realizacji celów organizacji jako całości jest informacją strategiczną wpływającą na podejmowane na szczeblu kierowniczym decyzje i kierunki działań.


Podstawowe założenia zarządzania przez cele

● cele wszystkich komórek organizacyjnych i wszystkich uczestników organizacji muszą być spójne, logiczne i strukturalnie powiązane,

● cele i wynikające z nich zadania muszą być realizowane z zaangażowaniem,

● cele muszą być zrozumiałe.

Rodzaje celów ze względu na:

● Szczebel w organizacji

– misja – sformułowanie podstawowego, niepowtarzalnego celu,

– cel strategiczny (najwyższy szczebel/najwyższe kierownictwo) – problemy ogólne, np. Sony Corporation – decyzja o zmniejszeniu uzależnienia od rynku artykułów elektronicznych,

– cel taktyczny (średni poziom/menedżerowie średniego szczebla) – operacjonalizacja działań niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych, np. Sony kupuje Columbia Picture,

– cel operacyjny (najniższy szczebel) – krótkookresowe problemy dotyczące celów taktycznych.

● Dziedzinę (cele są ustalane w zakresie marketingu, finansów, kadr itd.)

● Czas

– cel strategiczny – 10 lat,

– cel taktyczny – 5 lat,

– cel operacyjny – 2–3 lata.

@RY1@i13/2009/010/i13.2009.010.000.0080.001.jpg@RY2@

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Potrącenie zaległości ZUS z emerytury od 2022 r.

    Potrącenie zaległości składkowych z emerytury, renty i zasiłku będzie możliwe od 2022 r. ZUS odliczy składkę zdrowotną, podatek i należności składkowe nieopłacone w terminie. Do jakiej wysokości?

    Niemcy: niezaszczepieni bez rekompensaty za czas kwarantanny

    Niezaszczepieni nie otrzymają rekompensaty za czas kwarantanny. Nowe przepisy w Niemczech zaczną obowiązywać od 1 listopada 2021 r.

    Praca zdalna a work-life balance

    Praca zdalna a work-life balance - za dużo work i za mało life? Z badania "Candidate Pulse" wynika, ze praca zdalna zachwiała balansem między życiem prywatnym i zawodowym. Pracownicy odczuwają również więcej presji ze strony pracodawców.

    Pracodawca sprawdzi certyfikat covid [VIDEO]

    Pracodawca sprawdzi certyfikat covid? Najpewniej tak, ale na zasadzie dobrowolności. Co to oznacza? Na to i inne pytania odpowiada Stanisław Szwed, wiceminister pracy, polityki społecznej i rodziny.

    Obniżenie wieku emerytalnego jako fatalna decyzja [VIDEO]

    Obniżenie wieku emerytalnego było fatalną decyzją. Ekonomiści negatywnie oceniają niższy i zróżnicowany dla kobiet i mężczyzn wiek emerytalny w Polsce.

    Co pandemia uświadomiła menadżerom? [VIDEO]

    Pandemia a zarządzanie - co kryzys wywołany pandemią uświadomił menadżerom? Okazało się, że kapitał ludzki jest niezwykle ważny. Duże znaczenie ma także zdolność do szybkich zmian.

    Kodeks pracy art. 30

    Kodeks pracy w art. 30 wylicza sposoby rozwiązania umowy o pracę: porozumienie stron, wypowiedzenie, dyscyplinarka i upływ czasu.

    Kontroferta dla pracownika - co to jest?

    Kontroferta dla pracownika - co to jest i w jakim celu się ją stosuje? Czy warto przyjąć kontrofertę?

    Jesienna rekrutacja w logistyce - jak zachęcić do pracy w firmie?

    Startuje jesienna rekrutacja w logistyce. Jakich pracowników brakuje? Jak zachęcić do pracy w danej firmie? Co przyciąga pracowników?

    Kontrole PIP na małych budowach 2021 - wyniki

    Kontrole PIP na małych budowach zostały wzmożone w 2021 r. Z danych statystycznych wynika, że to właśnie na małych budowach jest najwięcej wypadków przy pracy. Jakie są wyniki kontroli PIP?

    Praca sezonowa - prawa cudzoziemców przez cały rok

    Praca sezonowa - prawa cudzoziemców nie są sezonowe. Przypomina o tym PIP w kampanii "Prawa przez cały rok". Jak zatrudnić cudzoziemca na podstawie zezwolenia na pracę sezonową? Czym jest umowa o pomocy przy zbiorach?

    Europejskie Porozumienie dotyczące aktywnego starzenia się

    Europejskie Porozumienie podpisane w 2017 r. dotyczy aktywnego starzenia się i podejścia międzypokoleniowego w pracy. Realizując je, w Polsce powstało "Porozumienie strony pracowników oraz strony pracodawców RDS na rzecz aktywnego starzenia". Wypracowano w nim szereg rozwiązań na rzecz aktywnego starzenia się.

    Kiedy zmiana czasu na zimowy w 2021?

    Kiedy jest zmiana czasu na zimowy w 2021 r.? Czy ostatni raz przestawiamy zegarki jesienią? Jak zmiana czasu wpływa na czas pracy w nocy?

    Wypłata wynagrodzenia za pracę w sobotę, niedzielę

    Wypłata wynagrodzenia za pracę to podstawowy obowiązek pracodawcy. Co w przypadku, gdy dzień wypłaty wynagrodzenia wypada w sobotę lub niedzielę?

    Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na 4 falę covid?

    4 fala covid przewidywana jest na jesień 2021 r. Statystyki wskazują na tendencję wzrostową zakażeń. Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na ten trudny czas?

    Weryfikacja szczepień pracowników - projekt

    Weryfikacja szczepień pracowników - trwają prace nad projektem nowych przepisów. Czy pracodawcy będą mogli sprawdzić fakt zaszczepienia się przeciw COVID-19 przez pracowników?

    Umowa o dzieło - ZUS, zgłoszenie

    Umowa o dzieło - zgłoszenie do ZUS jest obowiązkowe od 2021 r. Jaki jest termin na zgłoszenie? Kto musi zgłosić umowę do ZUS?

    Zmiany w ubezpieczeniach społecznych od 18 września 2021 r.

    Najnowsze zmiany w ubezpieczeniach społecznych weszły w życie 18 września 2021 r. Sprawdź, co się zmieni.

    Wypalenie zawodowe podstawą zwolnienia lekarskiego od 2022 r.

    Wypalenie zawodowe od 2022 r. będzie podstawą do otrzymania zwolnienia lekarskiego (l4). Czym jest wypalenie? Jakie są objawy? Jak przeciwdziałać?

    Przeniesienie urlopu na kolejną umowę - wzór porozumienia

    Przeniesienie urlopu wypoczynkowego na kolejną umowę o pracę może nastąpić na mocy porozumienia stron. Jak je prawidłowo sporządzić? Oto wzór porozumienia.

    Ostatnie dni na wniosek o zwolnienie z ZUS!

    Wniosek o zwolnienie z ZUS - sklepiki szkolne i piloci muzealnych wycieczek mają ostatnie dni na ubieganie się o zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS.

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń - covid

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń została przewidziana w tarczy na czas pandemii COVID-19. Kogo dotyczy? Ile wynosi?

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy - szczepienie

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy z powodu szczepienia - kiedy jest możliwe? Czy szczepienie dziecka uzasadnia zwolnienie od pracy?

    Kobiety najwięcej ucierpiały na pandemii

    Kobiety najwięcej straciły w czasie pandemii. To one częściej były zwalniane. Spadł na nie ciężar opieki nad dziećmi i pracy jednocześnie. Jak wpłynęło to na ich zdrowie?

    Płace rosną, bo firmy walczą o pracowników

    Płace rosną wszędzie. Wszystkie kody PKD odnotowały w sierpniu 2021 r. podwyżki wynagrodzeń. Firmy walczą w ten sposób o pracowników.