reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama

Wypadki przy pracy i choroby

Wypadek uznany po czasie a rozliczenia z ZUS

Aktualizacja: 09.12.2008

Długoletni pracownik w lutym 2008 r. uległ wypadkowi w pracy i przebywał na zwolnieniu lekarskim do końca marca br. (przez 23 dni lutego oraz 31 dni marca). W tym roku nie chorował, więc wypłaciliśmy mu wynagrodzenie chorobowe za pierwsze 33 dni zwolnienia. Prace komisji powypadkowej trwały do czerwca br., ponieważ dopiero w czerwcu zakończyło się dochodzenie policji w sprawie wypadku. Komisja powypadkowa w czerwcu 2008 r. ustaliła, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy. Wcześniej wypłaciliśmy pracownikowi wynagrodzenie chorobowe, a następnie zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego. Wypłacone świadczenia wyrównamy pracownikowi dopiero w lipcu 2008 r. Jak należy postąpić w przypadku, gdy po wypłaceniu świadczeń chorobowych zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy i jak powinniśmy rozliczyć się z ZUS? »

Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy

Aktualizacja: 22.12.2008

Jeżeli praca jest wykonywana przy użyciu maszyn lub urządzeń napędzanych siłami natury, tj. energią elektryczną, paliwami płynnymi, gazami itp., wówczas odpowiedzialność pracodawcy za szkody wynikające z wypadku przy pracy jest oparta na zasadzie ryzyka. Aby pracodawca nie był odpowiedzialny za wypadek, musi dowieść wyłącznej winy pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 9 kwietnia 2008 r., II PK 283/07). »

Czy ZUS jest związany ustaleniami zawartymi w protokole powypadkowym

Aktualizacja: 09.12.2008

W naszym zakładzie pracy doszło do zdarzenia, którego zespół powypadkowy nie uznał za wypadek przy pracy. Pracownik, który rzekomo uległ wypadkowi, od wielu lat cierpi na różnego rodzaju schorzenia. Nie ma świadków tego zdarzenia, z wyjątkiem jednej osoby, która nie jest pracownikiem naszej firmy. O uznanie tego zdarzenia za wypadek przy pracy pracownik zwrócił się do ZUS. ZUS uznał wypadek pracownika za wypadek przy pracy i nakazał nam wypłatę zasiłku w wysokości 100%. Czy wobec braku świadków zdarzenia, przy zawartych w protokole powypadkowym ustaleniach i wysokim prawdopodobieństwie istnienia u pracownika schorzenia samoistnego, a więc braku wiarygodnych dowodów, ZUS może podjąć taką decyzję? »

Naruszenie obowiązków pracowniczych spowodowane niesprawnym sprzętem

Aktualizacja: 09.12.2008

Pracownik magazynu obsługując wózek widłowy doprowadził do wywrócenia się stosu palet, w wyniku czego ranny został inny pracownik oraz uległo zniszczeniu kilkanaście sztuk sprzętu elektronicznego. Z dotychczasowych ustaleń wynika, że obsługiwany przez pracownika wózek był niesprawny. Czy ten fakt wyłącza możliwość ukarania pracownika karą porządkową? Czy możemy zwolnić tego pracownika dyscyplinarnie? »

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie ubezpieczonej z tytułu wypadku w pracy lub choroby zawodowej, a także - zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Jeśli ubezpieczony zmarł w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, a także zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy, ZUS wypłaca jednorazowe odszkodowanie członkom jego rodziny. »

Jak prawidłowo sporządzić protokół wypadku przy pracy pracownika

Aktualizacja: 09.12.2008

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu swojego przełożonego, jeżeli jego stan zdrowia na to pozwala. Wypadek należy zgłosić na piśmie. Obowiązek zgłoszenia wypadku mają również wszyscy pracownicy, którzy byli świadkami zdarzenia. »

Odszkodowanie wypadkowe

Aktualizacja: 09.12.2008

Wprowadzenie się w stan nietrzeźwości po wykonaniu pracy, ale podczas powrotu z miejsca wykonywania pracy do siedziby pracodawcy nie powoduje, że pracownik przestaje być w dyspozycji pracodawcy. Stan nietrzeźwości nie wyklucza więc możliwości uzyskania jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy. »

Czy ZUS jest związany protokołem powypadkowym

Aktualizacja: 09.12.2008

Jednym z obowiązków pracodawcy jest ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. »

Zgłoszenie choroby zawodowej

Aktualizacja: 29.01.2009

Jestem monterem z ponad 12-letnim stażem pracy na tym stanowisku. Mam kontakt z ołowiem. Ostatnio znacznie pogorszył się stan mojego zdrowia - odczuwam bóle kręgosłupa, zawroty głowy i okresowe kołatanie serca. Podejrzewam u siebie chorobę zawodową. Komu mam ją zgłosić? Jak wygląda procedura stwierdzenia choroby zawodowej? »

Wypadek przy pracy - co robić

Aktualizacja: 09.12.2008

W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku. »

Prawo wdowy do renty rodzinnej

Aktualizacja: 29.01.2009

Monter pracujący przez kilkanaście lat w zakładach chemicznych przeszedł na rentę z powodu choroby wieńcowej. Przy kolejnym badaniu stwierdzono u niego chorobę zawodową - przewlekłe zatrucie rozpuszczalnikami organicznymi (toluen). Z tego powodu została mu przyznana renta inwalidzka. W 2006 r. monter zmarł na raka trzustki. Wdowa wystąpiła o przyznanie renty rodzinnej na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Czy przysługuje jej prawo do renty rodzinnej? »

Prawo do świadczeń uzupełniających

Aktualizacja: 29.01.2009

Zatrudniony w spółdzielni mieszkaniowej elektryk podczas instalowania lampy oświetleniowej nie przestrzegał przepisów bhp (poślizgnął się na schodach) i uległ wypadkowi przy pracy. W związku z tym zdarzeniem domaga się od pracodawcy świadczeń uzupełniających, powołując się na jego odpowiedzialność opartą na zasadzie ryzyka. Czy ma prawo do świadczeń uzupełniających? »

Obowiązki pracodawcy po zawiadomieniu o wypadku

Aktualizacja: 10.12.2008

Pracownik, który nie poinformuje przełożonego o wypadku bezpośrednio po nieszczęśliwym zdarzeniu nie traci prawa żądania ustalenia, że miało ono charakter wypadku przy pracy. Przepisy nie przewidują zwolnienia pracodawcy z obowiązku ustalenia związku wypadku z pracą. »

Nie każde nieszczęśliwe zdarzenie może być uznane za wypadek przy pracy

Aktualizacja: 22.12.2008

Wypadek przy pracy musi być spowodowany przyczyną zewnętrzną. Jest nią każdy czynnik pochodzący spoza organizmu poszkodowanego, mogący wywołać szkodliwe skutki, w tym także pogorszyć stan zdrowia pracownika dotkniętego wewnętrznym schorzeniem samoistnym. »

Pracodawca zapłaci za skutki wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

W razie wypadku przy pracy lub choroby zawodowej pracownikowi przysługuje jednorazowe odszkodowanie i renta. Może on również dochodzić od pracodawcy roszczeń uzupełniających, m.in. zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. »

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama