1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Cię docenić?
REKLAMA
REKLAMA
- 1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika
- Pracownicy chcą czuć się doceniani
- 4 kluczowe zasady doceniania pracowników
1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika
Początków Narodowego Dnia Doceniania Pracowników, który pojawił się po raz pierwszy w 1995 r., można się upatrywać w odpowiedzi na Dzień Szefa, podczas którego przypomniano pracownikom, jak ważne jest szanowanie i docenianie wszystkiego, co ich szef dla nich zrobił. Choć Dzień Szefa powstał w 1958 r., minęło prawie 40 lat, zanim przysługa została oficjalnie odwdzięczona poprzez ustanowienie dnia, w którym docenia się wszelkiego rodzaju pracowników. A przecież, gdyby nie było pracowników - nie byłoby też szefa. Jak podkreśla się w amerykańskiej literaturze: w połowie lat 90. dyskusję podjął członek zarządu-założyciel Recognition Professionals International, Bob Nelson, który współpracował ze swoim wydawnictwem (Workman Publishing), aby stworzyć to święto. Bob Nelson nie chciał, aby pracodawcy nie doceniali wszystkiego, co robią dla nich pracownicy. Często ich wartość wykracza poza zakres ich pracy, ale wykracza poza to, aby zapewnić płynne działanie firmy! Nie ma znaczenia, czy pracownicy pracują w zakładzie produkcyjnym, magazynie, odbierają telefony przez cały dzień, czy zajmują się rozliczeniami i reklamacjami klientów, firma nie mogłaby bez nich funkcjonować. Jest takie stare powiedzenie: „Biuro może działać bez szefa przez jeden dzień, ale nie bez recepcjonisty”, które z pewnością wyraźnie przypomina, czym zajmują się pracownicy i jak ważni mogą być dla każdej firmy.
REKLAMA
Pracownicy chcą czuć się doceniani
Prawie 80% ankietowanych przyznaje, że pracowałoby bardziej produktywnie, gdyby częściej otrzymywało uznanie za swoją pracę, 71% byłoby wtedy mniej skłonnych do odejścia z pracy, a ponad 83% pracowników uważa, że docenianie ma wpływ na ich motywację do pracy. Opublikowane w styczniu 2024 r. wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Nectar na ponad 1800 ankietowanych w USA pokazują, że docenianie pracowników ma bezpośredni wpływ na ich produktywność w pracy. Z kolei, według badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl 41% Polaków szuka pracy lub planuje zmienić obecną w najbliższym czasie, a wśród pokolenia Z odsetek ten wynosi aż 59%.
4 kluczowe zasady doceniania pracowników
1. Stwórz poczucie podmiotowości - to koncepcja, która zakłada traktowanie pracowników jako aktywnych uczestników w życiu organizacji posiadających własne cele, potrzeby i wartości. To uwzględnianie indywidualnych perspektyw, umiejętności oraz wkładu każdego pracownika w procesy firmy, nawet te decyzyjne i organizacyjne.
2. Poznaj kadrę i personalizuj przekaz - jakość doceniania pracowników to kluczowy czynnik w budowaniu pozytywnej atmosfery w miejscu pracy oraz w motywowaniu zespołu do osiągania wyznaczonych celów. Ważne jest, aby docenianie nie było powierzchownym gestem, ale przede wszystkim autentycznym wyrazem uznania za wysiłek i zaangażowanie każdego pracownika.
REKLAMA
3. Doceniaj regularnie -badania firmy Nectar podają, że 98% pracowników codziennie otrzymujących uznanie czuje się docenionych przez swojego pracodawcę. W przypadku pracowników docenianych raz w roku jedynie 37%. Ta ogromna różnica świadczy o sile codziennych gestów uznania i wdzięczności w relacjach pracownik – pracodawca. Badania wskazują, że 71% pracowników byłoby mniej skłonnych do odejścia z firmy, gdyby byli częściej doceniani – mówi ekspert. Nawet najmniejsze gesty docenienia mogą mieć ogromny wpływ na motywację i zaangażowanie pracowników. To może przełożyć się na wydajność całego zespołu oraz poziom satysfakcji z pracy. Dlatego warto znaleźć czas, by regularnie wyrażać uznanie za wysiłek i zaangażowanie pracowników. To inwestycja w atmosferę pracy i stabilność zespołu.
4. Doceniaj konkretnie - w procesie doceniania pracownika kluczową zasadą jest, aby być konkretnym i precyzyjnym. Zamiast używać ogólników, warto skupić się na konkretnych działaniach i osiągnięciach, które zasługują na uznanie. Konkretność w docenianiu pracowników pozwala na klarowność i zrozumienie. Pracownicy dokładnie wiedzą, za co są doceniani, co jest motywujące i buduje zaangażowanie w wykonywaną pracę.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat