REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt personalny coraz bardziej popularny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W ostatnich dwóch latach czterokrotnie wzrosła liczba publikowanych w prasie i internecie ogłoszeń o przetargach na usługi związane z optymalizacją zatrudnienia w firmach i instytucjach. Eksperci wskazują, że popularność audytów personalnych wciąż rośnie.

Raport w tej sprawie opublikowała katowicka firma konsultingowa Grupa Gumułka. Z jej analiz wynika, że problemy z nadmiernym zatrudnieniem mają głównie instytucje publiczne, gdzie przerosty sięgają od 5 do nawet 25 proc. stanu załogi. W firmach prywatnych z reguły nie jest to więcej niż 10 proc.

REKLAMA

Autopromocja

Coraz częściej właśnie instytucje publiczne sięgają po usługi, służące optymalizacji zatrudnienia. To przede wszystkim audyt personalny oraz etatyzacja stanowisk pracy - mogą one dać odpowiedź np., ile zbędnych stanowisk jest w danej instytucji i gdzie szukać kadrowych rezerw. Firmy i instytucje zlecają też w tym celu badania kompetencji zawodowych i audyty organizacyjne.

Audyt personalny zazwyczaj dostarcza informacji o poziomie zarządzania kadrami, zarządzania potencjałem ludzkim oraz daje diagnozę posiadanych zasobów. Pozwala na określenie luk kompetencyjnych poszczególnych pracowników oraz ustalenie rozbieżności pomiędzy stanem obecnym w danej firmie a stanem pożądanym przez zarządzających.

Etatyzacja, rozumiana jako określanie liczby etatów dla stałych pracowników oraz wysokości ich wynagrodzenia, bywa często wynikiem odpowiednio przeprowadzonego audytu organizacyjnego. To szerszy proces niż sam audyt personalny.

Z audytów personalnych i etatyzacji, przeprowadzonych w ciągu ostatniego roku przez katowickich specjalistów, skorzystały m.in. urzędy miejskie i gminne, szkoły wyższe, a także spółki prawa handlowego. Przeważały jednak instytucje budżetowe i samorządowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Kierujący tymi jednostkami zdają sobie sprawę, że w czasie spowolnienia gospodarczego i kłopotów finansowych samorządów warto starannie przeanalizować strukturę zatrudnienia i podjąć decyzję o niezbędnych redukcjach zatrudnienia już teraz. Pracodawcy prywatni prowadzą bardziej przemyślaną politykę personalną, dlatego rzadziej korzystają z tego typu usług" - ocenił wiceprezes grupy Jarosław Piotrowski.

Procedura audytu rozpoczyna się od analizy dokumentacji badanej firmy czy instytucji. Później czas m.in. na pogłębione wywiady z jej pracownikami. Służą poznaniu ich sytuacji, zakresu obowiązków, obciążenia pracą poszczególnych stanowisk. To trudny moment dla audytorów, bo część pracowników odbiera taką rozmowę jako zagrożenie.

Audytor Piotr Dusza, który zajmuje się audytami personalnymi, wyjaśnia, że narzędzia wykorzystywane do przeprowadzenia audytu dostosowane są do indywidualnych potrzeb i zależą od zakresu zlecenia. Przyznaje, że pracownicy nie zawsze są przychylnie nastawieni do audytorów.

"Pracownik do tego momentu funkcjonował w spokojnym otoczeniu. Teraz pojawia się poczucie zagrożenia i niepewności. Rosną uzasadnione lub nieuzasadnione obawy. Dlatego kluczowym jest zachowanie pełnego obiektywizmu audytora, dokładność i rzetelność, ale również zachowanie w czasie audytu tzw. ludzkiej wrażliwości" - wyjaśnił.

Do obowiązków audytorów personalnych coraz częściej należy też udział w spotkaniu ze związkami zawodowymi. Zdaniem Piotrowskiego w ten sposób zlecający usługę chcą niejako "podzielić się" z audytorami odpowiedzialnością za wyniki i konsekwencje badania. "Klarowne uzasadnienie wniosków z audytu łagodzi napięcie pomiędzy zarządem a związkami i przyczynia się do sukcesu całego audytu" - ocenił wiceprezes.

Audytorzy analizują także procesy zachodzące w firmie. Często stosują także tzw. metody benchmarkingowe, polegające na porównaniu sprawności działania danego podmiotu z innymi jednostkami, uważanymi za najlepsze w analizowanej dziedzinie.

Efektem audytu są rekomendacje dla zlecającego - m.in. jak usprawnić organizację firmy, zapobiec dublowaniu się kompetencji oraz jak efektywnie zarządzać personelem. Pracownicy podzieleni są na kategorie: najlepszych, solidnych, problematycznych i mało wydajnych. Audytorzy przyznają, że zamawiający usługę audytu personalnego oczekują właśnie na konkretne wnioski i rekomendacje dotyczące poziomu zatrudnienia w organizacji. Konsekwencją bywają zwolnienia, ale i rekrutacje nowych pracowników. (PAP)

mab/ pad/ jbr/

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA