REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa UE dotycząca pracowników platformowych – co się zmieni? Czym jest praca platformowa?

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Dyrektywa UE dotycząca pracowników platformowych – co się zmieni? Czym jest praca platformowa?
Dyrektywa UE dotycząca pracowników platformowych – co się zmieni? Czym jest praca platformowa?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdego dnia przez ulice polskich i europejskich miast mkną taksówki, które można zamówić przez aplikację czy jednoślady dostawców jedzenia. Korzystanie z tego rodzaju usług staje się z roku na rok coraz popularniejsze. Nic więc zatem dziwnego, ze zapotrzebowanie na pracowników, którzy te usługi będą realizować również stale rośnie. Zatrudnienie takich osób odbywa się poprzez platformy cyfrowe, dlatego też nazywani są oni pracownikami platformowymi. Pracownicy platformowi to jednak nie tylko dostawcy jedzenia i kierowcy taksówek ale także copywriterzy, tłumacze, mechanicy, kurierzy, graficy, projektanci oraz wielu innych. 

Czym jest praca platformowa?

Praca w ramach platform cyfrowych jest zatem dosyć nową formą świadczenia pracy, która polega na tym, iż za pomocą aplikacji i stron internetowych klienci łączeni są z usługodawcami. Dzieje się to za pomocą odpowiednich algorytmów. 
Pracownicy świadczący pracę w ramach platform internetowych w odróżnieniu od pracowników etatowych nie posiadają praw pracowniczych, które gwarantowałyby im chociażby ubezpieczenie czy prawo do płatnych dni wolnych. Nie można uznać ich też jako osoby samozatrudnione gdyż w ramach zatrudnienia poprzez platformę są całkowicie uzależnieni od algorytmu, który kieruje przepływem zleceń i tym samym pozbawia ich decyzyjności. Pracownicy Ci często muszą dostosowywać się do tych samych zasad co pracownicy zatrudnieni w ramach umów o pracę. Dlatego też z jednej strony wymaga to wprowadzenia pewnych ogólnych regulacji, które pozwolą na zapewnienie kontroli nad zatrudnianiem pracowników w ramach platform a także zapewnieniem im dostępu do szeregu praw pracowniczych jak chociażby ochrony socjalnej typu opieka medyczne czy zasiłek dla bezrobotnych. 

Z drugiej zaś strony, pojawia się pytanie jak daleka ma być to kontrola i w jakim stopniu Unia Europejska a następnie państwa implementujące dyrektywę będą ingerować w funkcjonowanie platform?

Według danych Eurostatu, w 2022 roku pracę za pomocą platform cyfrowych świadczyło blisko 29 milionów osób. Szacuje się, ze do 2025 roku będzie to już około 43 miliony. Z czego według danych z 2022 roku, aż 5 mln z osób zatrudnionych, może posiadać status samozatrudnionych podczas gdy de facto są osobami wykonującymi pracę na etacie. W całej Unii Europejskiej funkcjonuje obecnie około 500 cyfrowych platform pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zmiany zostaną wprowadzone w ramach Dyrektywy UE?

Podstawowym celem wprowadzenia nowych regulacji odnośnie pracowników platformowych jest zapewnienie im lepszych i bardziej przewidywalnych warunków zatrudnienia a także poprawę ich ogólnej jakości.

Nowe regulacje usystematyzują dwa bardzo ważne aspekty pracy platformowej.

Po pierwsze, ich intencją jest wprowadzenie mechanizmu „domniemania zatrudnienia”. Zaproponowane zmiany mają za zadanie zapobiegać błędnemu przyporządkowaniu zatrudnionych osób jako pracowników „samozatrudnionych”, podczas gdy charakter ich pracy świadczy o tym, iż są to pracownicy, którzy nie powinni być traktowani jako osoby pracujące na własny rachunek. Dyrektywa wyszczególnia kryteria, którymi należy się kierować, aby ustalić czy dany pracownik faktycznie nie spełnia warunków samozatrudnienia i zarazem upraszcza i daje możliwość zmiany takiej kwalifikacji.

W tym zakresie sformułowano następujące kryteria:

  • narzucone limity wynagrodzenia,
  • nadzór, także elektroniczny, nad wykonywaniem pracy,
  • kontrola dystrybucji lub przydzielania zadań,
  • kontrola warunków pracy i ograniczenie swobody wyboru godzin pracy,
  • ograniczenie swobody organizowania własnej pracy oraz zasady dotyczące wyglądu lub postępowania pracowników.

W sytuacji gdy, minimum 2 z 5 powyższych kryteriów znajdują zastosowanie w stosunku do pracownika platformowego, będziemy mieli do czynienia z automatycznym prawnym domniemaniem zatrudnienia. 

Podczas wstępnych faz projektowania dyrektywy, można było spotkać się z opiniami, iż będzie to zbyt duża ingerencja w rynek pracy i ograniczy to swobodę zatrudnienia szczególnie w odniesieniu do osób samozatrudnionych a wprowadzone regulacje będą sztucznie wymuszać konieczność zapewnienia zatrudnienia w ramach umów o pracę lub umów cywilnoprawnych. Jednak wydaje się, ze tego typu wnioski były zdecydowanie przedwczesne. Dyrektywa co prawda wprowadza mechanizm „domniemania zatrudnienia”, jednak warunki jakie trzeba spełnić aby takie domniemanie w ogóle mogło zaistnieć są dosyć szerokie.

Kolejną rzeczą jaka zostanie uregulowana przez unijną dyrektywę, jest wprowadzenie obowiązku informacyjnego w stosunku do pracowników platformowych odnośnie wykorzystania algorytmów w miejscu zatrudnienia. Algorytmy wykorzystywane są do zarządzania pracownikami w kwestii organizacji pracy i monitoringu niektórych obszarów jej świadczenia. Ograniczeniom podlegać ma właśnie przetwarzanie wybranych danych dotyczących pracowników platformowych. Dotyczyć ma to między innymi:

  • danych dotyczących prywatnych rozmów osób zatrudnionych,
  • informacji o stanie emocjonalnym lub psychicznym .
  • informacji biometrycznych z wyjątkiem danych niezbędnych do uwierzytelnienia pracownika,
  • informacje, które mogą w jakikolwiek sposób wskazywać na jego pochodzenie rasowe lub etniczne, stan zdrowia, wyznanie czy poglądy polityczne,
  • kwestie, które mogą przewidzieć działania związków zawodowych podejmowanych wobec pracodawców.

Jakie szanse i zagrożenia niesie ze sobą wprowadzenie nowych regulacji w zakresie pracy platformowej?

Należy podkreślić, że wprowadzane przez Unię Europejską regulacje są jak najbardziej zasadne i powinny zostać odebrane pozytywnie, gdyż ich podstawowym celem jest przede wszystkim uregulowanie dosyć „dzikiego” dotychczas działania platform cyfrowych na rynku pracowniczym. Nowe przepisy zapewniają ochronę dóbr osobistych i polepszenia jakości warunków zatrudnienia. Platformy cyfrowe poprzez niskie koszty zatrudnienia, oferują ceny usług poniżej cen rynkowy przez co posiadają przewagę konkurencyjną. Unijna dyrektywa przynajmniej częściowo stara się zniwelować również ten problem.

Co istotne, to od poszczególnych krajów Unii Europejskiej zależeć będzie w jaki sposób określą definicję prawną „domniemania zatrudnienia”. W każdym kraju może mieć to zupełnie inny charakter np. w Polsce może się to wiązać z ograniczeniem stosowania umów cywilnoprawnych. Zatem problemem nowych regulacji, może być ich zbyt szeroka implementacja na poziomie krajowym. W opinii wielu ekspertów nie rozwiązuje ona jednak wszystkich problemów. W związku z funkcjonowaniem platform pojawia się  chociażby kwestia ograniczenia godzin pracy kierowców świadczących usługi w ramach takiej formy zatrudnienia. 

REKLAMA

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Wstępne porozumienie co do projektu dyrektywy niestety na chwilę obecną nie zostało osiągnięte pomiędzy krajami UE. Po jego osiągnięciu, kolejnym krokiem będzie weryfikacja prawno-językowa dokumentu a następnie zatwierdzenie porozumienia przez Radę i Parlament. Od momentu zatwierdzenia przez oba organy, Państwa członkowskie będą miały 2 lata na implementację przepisów do krajowego porządku prawnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paulina Marcula-Kurek, Manager w Nexia Advicero

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA