REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa UE dotycząca pracowników platformowych – co się zmieni? Czym jest praca platformowa?

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Dyrektywa UE dotycząca pracowników platformowych – co się zmieni? Czym jest praca platformowa?
Dyrektywa UE dotycząca pracowników platformowych – co się zmieni? Czym jest praca platformowa?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdego dnia przez ulice polskich i europejskich miast mkną taksówki, które można zamówić przez aplikację czy jednoślady dostawców jedzenia. Korzystanie z tego rodzaju usług staje się z roku na rok coraz popularniejsze. Nic więc zatem dziwnego, ze zapotrzebowanie na pracowników, którzy te usługi będą realizować również stale rośnie. Zatrudnienie takich osób odbywa się poprzez platformy cyfrowe, dlatego też nazywani są oni pracownikami platformowymi. Pracownicy platformowi to jednak nie tylko dostawcy jedzenia i kierowcy taksówek ale także copywriterzy, tłumacze, mechanicy, kurierzy, graficy, projektanci oraz wielu innych. 

Czym jest praca platformowa?

Praca w ramach platform cyfrowych jest zatem dosyć nową formą świadczenia pracy, która polega na tym, iż za pomocą aplikacji i stron internetowych klienci łączeni są z usługodawcami. Dzieje się to za pomocą odpowiednich algorytmów. 
Pracownicy świadczący pracę w ramach platform internetowych w odróżnieniu od pracowników etatowych nie posiadają praw pracowniczych, które gwarantowałyby im chociażby ubezpieczenie czy prawo do płatnych dni wolnych. Nie można uznać ich też jako osoby samozatrudnione gdyż w ramach zatrudnienia poprzez platformę są całkowicie uzależnieni od algorytmu, który kieruje przepływem zleceń i tym samym pozbawia ich decyzyjności. Pracownicy Ci często muszą dostosowywać się do tych samych zasad co pracownicy zatrudnieni w ramach umów o pracę. Dlatego też z jednej strony wymaga to wprowadzenia pewnych ogólnych regulacji, które pozwolą na zapewnienie kontroli nad zatrudnianiem pracowników w ramach platform a także zapewnieniem im dostępu do szeregu praw pracowniczych jak chociażby ochrony socjalnej typu opieka medyczne czy zasiłek dla bezrobotnych. 

Z drugiej zaś strony, pojawia się pytanie jak daleka ma być to kontrola i w jakim stopniu Unia Europejska a następnie państwa implementujące dyrektywę będą ingerować w funkcjonowanie platform?

Według danych Eurostatu, w 2022 roku pracę za pomocą platform cyfrowych świadczyło blisko 29 milionów osób. Szacuje się, ze do 2025 roku będzie to już około 43 miliony. Z czego według danych z 2022 roku, aż 5 mln z osób zatrudnionych, może posiadać status samozatrudnionych podczas gdy de facto są osobami wykonującymi pracę na etacie. W całej Unii Europejskiej funkcjonuje obecnie około 500 cyfrowych platform pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie zmiany zostaną wprowadzone w ramach Dyrektywy UE?

Podstawowym celem wprowadzenia nowych regulacji odnośnie pracowników platformowych jest zapewnienie im lepszych i bardziej przewidywalnych warunków zatrudnienia a także poprawę ich ogólnej jakości.

Nowe regulacje usystematyzują dwa bardzo ważne aspekty pracy platformowej.

Po pierwsze, ich intencją jest wprowadzenie mechanizmu „domniemania zatrudnienia”. Zaproponowane zmiany mają za zadanie zapobiegać błędnemu przyporządkowaniu zatrudnionych osób jako pracowników „samozatrudnionych”, podczas gdy charakter ich pracy świadczy o tym, iż są to pracownicy, którzy nie powinni być traktowani jako osoby pracujące na własny rachunek. Dyrektywa wyszczególnia kryteria, którymi należy się kierować, aby ustalić czy dany pracownik faktycznie nie spełnia warunków samozatrudnienia i zarazem upraszcza i daje możliwość zmiany takiej kwalifikacji.

W tym zakresie sformułowano następujące kryteria:

  • narzucone limity wynagrodzenia,
  • nadzór, także elektroniczny, nad wykonywaniem pracy,
  • kontrola dystrybucji lub przydzielania zadań,
  • kontrola warunków pracy i ograniczenie swobody wyboru godzin pracy,
  • ograniczenie swobody organizowania własnej pracy oraz zasady dotyczące wyglądu lub postępowania pracowników.

W sytuacji gdy, minimum 2 z 5 powyższych kryteriów znajdują zastosowanie w stosunku do pracownika platformowego, będziemy mieli do czynienia z automatycznym prawnym domniemaniem zatrudnienia. 

Podczas wstępnych faz projektowania dyrektywy, można było spotkać się z opiniami, iż będzie to zbyt duża ingerencja w rynek pracy i ograniczy to swobodę zatrudnienia szczególnie w odniesieniu do osób samozatrudnionych a wprowadzone regulacje będą sztucznie wymuszać konieczność zapewnienia zatrudnienia w ramach umów o pracę lub umów cywilnoprawnych. Jednak wydaje się, ze tego typu wnioski były zdecydowanie przedwczesne. Dyrektywa co prawda wprowadza mechanizm „domniemania zatrudnienia”, jednak warunki jakie trzeba spełnić aby takie domniemanie w ogóle mogło zaistnieć są dosyć szerokie.

Kolejną rzeczą jaka zostanie uregulowana przez unijną dyrektywę, jest wprowadzenie obowiązku informacyjnego w stosunku do pracowników platformowych odnośnie wykorzystania algorytmów w miejscu zatrudnienia. Algorytmy wykorzystywane są do zarządzania pracownikami w kwestii organizacji pracy i monitoringu niektórych obszarów jej świadczenia. Ograniczeniom podlegać ma właśnie przetwarzanie wybranych danych dotyczących pracowników platformowych. Dotyczyć ma to między innymi:

  • danych dotyczących prywatnych rozmów osób zatrudnionych,
  • informacji o stanie emocjonalnym lub psychicznym .
  • informacji biometrycznych z wyjątkiem danych niezbędnych do uwierzytelnienia pracownika,
  • informacje, które mogą w jakikolwiek sposób wskazywać na jego pochodzenie rasowe lub etniczne, stan zdrowia, wyznanie czy poglądy polityczne,
  • kwestie, które mogą przewidzieć działania związków zawodowych podejmowanych wobec pracodawców.

Jakie szanse i zagrożenia niesie ze sobą wprowadzenie nowych regulacji w zakresie pracy platformowej?

Należy podkreślić, że wprowadzane przez Unię Europejską regulacje są jak najbardziej zasadne i powinny zostać odebrane pozytywnie, gdyż ich podstawowym celem jest przede wszystkim uregulowanie dosyć „dzikiego” dotychczas działania platform cyfrowych na rynku pracowniczym. Nowe przepisy zapewniają ochronę dóbr osobistych i polepszenia jakości warunków zatrudnienia. Platformy cyfrowe poprzez niskie koszty zatrudnienia, oferują ceny usług poniżej cen rynkowy przez co posiadają przewagę konkurencyjną. Unijna dyrektywa przynajmniej częściowo stara się zniwelować również ten problem.

Co istotne, to od poszczególnych krajów Unii Europejskiej zależeć będzie w jaki sposób określą definicję prawną „domniemania zatrudnienia”. W każdym kraju może mieć to zupełnie inny charakter np. w Polsce może się to wiązać z ograniczeniem stosowania umów cywilnoprawnych. Zatem problemem nowych regulacji, może być ich zbyt szeroka implementacja na poziomie krajowym. W opinii wielu ekspertów nie rozwiązuje ona jednak wszystkich problemów. W związku z funkcjonowaniem platform pojawia się  chociażby kwestia ograniczenia godzin pracy kierowców świadczących usługi w ramach takiej formy zatrudnienia. 

REKLAMA

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Wstępne porozumienie co do projektu dyrektywy niestety na chwilę obecną nie zostało osiągnięte pomiędzy krajami UE. Po jego osiągnięciu, kolejnym krokiem będzie weryfikacja prawno-językowa dokumentu a następnie zatwierdzenie porozumienia przez Radę i Parlament. Od momentu zatwierdzenia przez oba organy, Państwa członkowskie będą miały 2 lata na implementację przepisów do krajowego porządku prawnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paulina Marcula-Kurek, Manager w Nexia Advicero

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

REKLAMA

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA