REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dodatek za pracę w porze nocnej przy okresie rozliczeniowym dłuższym niż 1 miesiąc

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aldona Salamon
Specjalista prawa pracy i zarządzania personelem; doświadczony praktyk z wieloletnim stażem pracy w dziale personalnym, zajmujący się na co dzień zagadnieniami związanymi z prawem pracy, wynagrodzeniami oraz prawem ubezpieczeń społecznych. Trener i wykładowca, m.in. w zakresie szkoleń i kursów z tematyki naliczania wynagrodzeń (od podstaw i dla zaawansowanych) oraz prawa ubezpieczeń społecznych.

REKLAMA

Dodatek nocny przysługujący pracownikom zatrudnionym w naszej firmie wypłacamy w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Część pracowników jest objęta 1-miesięcznym, a część 3-miesięcznym okresem rozliczeniowym. Czy ustalając wysokość dodatku nocnego dla danego pracownika powinniśmy odnosić się do obowiązującego tę osobę nominalnego czasu pracy, bez względu na długość okresu rozliczeniowego, jakim jest objęta?

Ustalając wysokość dodatku nocnego powinni Państwo brać pod uwagę nominalny czas pracy obowiązujący w danym miesiącu. Dodatek należy zatem ustalić w tej samej wysokości zarówno dla pracownika objętego jedno-, jak i trzymiesięcznym okresem rozliczeniowym czasu pracy.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Niezależnie od długości okresu rozliczeniowego, a tym samym od liczby godzin, jakie pracownik jest zobowiązany przepracować w poszczególnych miesiącach w dłuższym niż jednomiesięczny okresie rozliczeniowym, w każdym przypadku kwota dodatku nocnego za jedną godzinę w poszczególnych miesiącach jest taka sama dla wszystkich pracowników.

REKLAMA

Sformułowanie „liczba godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu”, które jest zawarte w § 4b rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia..., na podstawie którego obliczamy dodatek nocny, oznacza liczbę godzin, do przepracowania których pracownik jest zobowiązany zgodnie z wymiarem czasu pracy w tym miesiącu (a nie liczbę godzin do przepracowania w tym miesiącu zgodnie z rozkładem czasu pracy pracownika). Oznacza to, że niezależnie od faktycznej długości okresu rozliczeniowego (np. jedno- czy trzymiesięczny) w celu wyliczenia dodatku nocnego za liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu należy przyjąć miesięczny wymiar czasu pracy, obliczony zgodnie z art. 130 Kodeksu pracy.

Potwierdził to Główny Inspektorat Pracy w piśmie z 23 stycznia 2008 r., w którym uznał, że „zgodnie z § 4b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289 ze zm.), ustalając dodatkowe wynagrodzenie przysługujące na podstawie art. 1518 § 1 Kodeksu pracy (tj. dodatek za pracę w porze nocnej), za godzinę pracy w porze nocnej minimalne wynagrodzenie za pracę przewidziane w tym przepisie dzieli się przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu. Departament Prawny wskazuje, że przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu, przez którą w celu obliczenia dodatku za pracę w porze nocnej należy podzielić minimalne wynagrodzenie za pracę, należy rozumieć obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy obliczony zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 130 Kodeksu pracy”.

Odnosząc się zatem do wymiaru czasu pracy ustalonego dla poszczególnych miesięcy, wysokość dodatku nocnego za jedną godzinę dla pracownika pracującego w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, dla którego czas pracy w poszczególnych miesiącach kształtuje się inaczej niż w okresie 1-miesięcznym, powinna być ustalana tak jak w przypadku pracownika pracującego w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Wysokość dodatku nocnego za jedną godzinę dla pracownika pracującego w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, dla którego czas pracy w poszczególnych miesiącach kształtuje się inaczej niż w okresie 1-miesięcznym, powinna być ustalana tak jak w przypadku pracownika pracującego w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym czasu pracy.


Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę takiej pracy w wysokości 20% stawki godzinowej, wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 1518 § 1 Kodeku pracy). Wewnątrzzakładowe przepisy prawa pracy mogą przewidywać korzystniejsze zasady wypłaty dodatku nocnego niż wynikające z Kodeksu pracy. Jeżeli u danego pracodawcy w zakresie wypłacania dodatku za pracę w porze nocnej zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy, to na podstawie § 4b rozporządzenia o wynagrodzeniach, przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia przysługującego na podstawie art. 1518 § 1 Kodeksu pracy, za godzinę pracy w porze nocnej minimalne wynagrodzenie za pracę przewidziane w tym przepisie dzieli się przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu. Oznacza to, że w celu obliczenia dodatku za jedną godzinę pracy w porze nocnej, kwotę aktualnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia należy podzielić przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu, a uzyskany wynik pomnożyć przez 20%.

Wysokość dodatku nocnego w 2013 r.

Miesiąc

Nominalny czas pracy

Kwota dodatku za 1 godzinę

Wzór obliczenia

Styczeń

176

1,82

(1600 zł : 176 godzin) x 20%

Luty

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

Marzec

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Kwiecień

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Maj

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

Czerwiec

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

Lipiec

184

1,74

(1600 zł : 184 godziny) x 20%

Sierpień

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Wrzesień

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Październik

184

1,74

(1600 zł : 184 godziny) x 20%

Listopad

152

2,11

(1600 zł : 152 godziny) x 20%

Grudzień

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

Podstawa prawna:

  • art. 130, art. 1518 § 1 Kodeksu pracy,
  • § 4b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia nr RD229, przygotowanego na podstawie art. 277 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (z dnia 20 marca 2025 r.). Ma ono uszczegółowić oraz uporządkować reguły dotyczące gospodarowania środkami Funduszu Pracy, aby zapewnić transparentność i zgodność z nowymi ramami prawnymi.

Edukacja a praca ludzi młodych: ile osób w wieku 15-34 lat pracuje, uczy się, jest w grupie NEET [Badanie GUS]

GUS raz na 8 lat przeprowadza badanie modułowe „Osoby młode na rynku pracy”. Można dowiedzieć się z niego ciekawych informacji, takich jak: ile osób młodych pracuje i uczy się jednocześnie, uczy się, przerywa naukę czy jest w grupie NEET. Co to oznacza? Jakie są przyczyny porzucania edukacji przez Polki i Polaków?

Zmiany w systemie ubezpieczeń, to koniec instytucji: CIE. Prezydent podpisał ustawę. Jakie konsekwencje?

Prezydent RP podpisał ustawę uchylającą przepisy o Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE). Chodzi o ustawę z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Ustawa została podpisana w dniu 21 sierpnia 2025 r. Większość funkcji, które miały być realizowane przez odrębny system CIE, zostanie włączona do Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS).

Projekt: Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji. Startuje konkurs

Startuje konkurs „Bezpieczna Uczelnia” - wspólna odpowiedzialność za budowę kampusów wolnych od mobbingu. Projekt „Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji – działania na rzecz wspierania polityki antymobbingowej i działań niepożądanych na polskich uczelniach” ma na celu uzyskanie diagnozy w jaki sposób uczelnie wyższe w Polsce radzą sobie z problemem mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy i nauki. Zadanie finansowane ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i realizowane pod Patronatem Honorowym Głównego Inspektora Pracy oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Czy rodzic dziecka z niepełnosprawnością ma prawo do dłuższego urlopu?

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka nie uprawnia rodzica do dłuższego urlopu wypoczynkowego. Z informacji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż w najbliższym czasie przepisy w tym zakresie nie ulegną zmianie.

Praca sezonowa za granicą: czy nadal się opłaca?

Tylko 11% polskich pracowników wyjechało w 2025 r. do pracy sezonowej za granicę. Największym motywatorem wyjazdu jest wyższe wynagrodzenie niż otrzymywane w Polsce. Czy jednak taka praca wciąż się opłaca?

Większość profesjonalistów bez podwyżek w 2025 r. Słabe prognozy do końca roku [Raport]

Aż 57% profesjonalistów nie otrzymało podwyżki w 2025 r. i nie spodziewa się wyższego wynagrodzenia do końca tego roku. Przekłada się to na satysfakcję z pracy i zaangażowanie pracowników. Raport bije na alarm.

Formy zatrudnienia oraz podstawowe prawa i obowiązki [umowa o pracę, zlecenie, dzieło]

Zatrudnienie w Polsce opiera się na dwóch odmiennych fundamentach prawnych – prawa pracy i prawa cywilnego. Wybór formy umowy determinuje zakres uprawnień, obowiązków oraz stopień ochrony pracownika. Zrozumienie różnic między umową o pracę a umowami cywilnoprawnymi pozwala być świadomym swoich praw oraz dawać poczucie bezpieczeństwa, zarówno zawodowego jak i finansowego.

REKLAMA

4 najczęstsze błędy pracodawców przy zatrudnianiu cudzoziemców w 2025 roku. Kary od 3 do nawet 50 tys. zł

Drobny błąd może oznaczać dziesiątki tysięcy złotych kary. Jakie są 4 najczęstsze błędy przy zatrudnianiu cudzoziemców w 2025 roku? Grozi za nie kara od 3 do nawet 50 tys. zł. Co zmieniła ustawa, która weszła w życie 1 czerwca 2025 roku?

Praca w Niemczech. Czy coraz mniej atrakcyjna? To zależy dla jakich grup zawodowych

Niemcy stopniowo tracą na atrakcyjności nie tylko dla sezonowych i niewykwalifikowanych pracowników, ale również wysoko wykwalifikowanych specjalistów z Europy Środkowo-Wschodniej. A tych na rynku brakuje. W 2025 roku całkowita liczba otwartych wakatów w Niemczech wzrosła. Według prognoz Federalnej Agencji Pracy, do końca 2025 liczba wolnych miejsc pracy osiągnie około 625 000, a do 2027 roku może przekroczyć 695 000. To sygnał realnego niedoboru siły roboczej na niemieckim rynku.

REKLAMA