REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy poniesiony przez pracodawcę koszt dojazdu pracowników do/z pracy jest oskładkowany i opodatkowany

Izabela Lipińska

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną. Realizujemy kontrakty w różnych częściach kraju. Zwykle w miejscowości, gdzie wykonujemy dany kontrakt, zapewniamy naszym pracownikom zakwaterowanie, choć nie są oni w delegacji. Obecnie realizujemy kontrakt w miejscu, gdzie są problemy z transportem publicznym. Aby zapewnić pracownikom dojazd z miejsca tymczasowego zamieszkania (kwater) na teren budowy i z powrotem, planujemy wynajęcie kilkunastoosobowego busa. Trudno będzie precyzyjnie ustalić, jaka kwota z tytułu przejazdu przypada na konkretnego pracownika, ponieważ opłacamy z góry wynajęcie całego busa (ryczałt w stałej wysokości). Czy jest to świadczenie w naturze, którego wartość będzie podstawą do naliczenia zaliczki na podatek i składek na ZUS? Jeśli tak, to jak należy ustalić wartość tego przychodu?

Prawo do bezpłatnego przejazdu przez pracowników wynajętym przez Państwa firmę busem będzie dla tych osób przychodem, od którego należy opłacić składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy. Wartość tego świadczenia należy wyliczyć dzieląc koszt wynajmu busa przez liczbę pracowników korzystających z bezpłatnych przejazdów. Jeśli uregulują Państwo kwestię darmowych dojazdów w przepisach obowiązujących w firmie, przychód ten będzie zwolniony ze składek.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników jest przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych. Takimi przychodami są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, jakie pracownik otrzymuje z tytułu zatrudnienia, bez względu na źródło ich finansowania. Ze składek zwolnione są jedynie szczególne rodzaje świadczeń.

W doktrynie prawa podatkowego uznaje się, że aby można było mówić o przychodzie i obowiązku podatkowym, musi być ściśle określony podatnik (pracownik) i ściśle wyliczona wysokość otrzymanego przychodu (kwota). W Państwa przypadku trudno jednak będzie ustalić, jaki konkretnie dochód w danym miesiącu powstanie po stronie pracownika z tytułu korzystania ze zbiorowego środka transportu. Bus będzie do dyspozycji pracowników codziennie bez względu na to, ilu pracowników w danym dniu skorzysta z przejazdu. Tak więc liczba pracowników w skali miesiąca nie wpłynie na cenę wynajęcia przez Państwa busa, która została ustalona w ryczałtowej wysokości.


Zgodnie jednak z praktyką urzędów skarbowych możliwość przejazdu pracownika środkiem transportu zapewnionym przez pracodawcę jest traktowana jak przychód pracownika ze stosunku pracy, który rodzi obowiązek podatkowy. Po stronie pracownika powstaje bowiem przysporzenie majątkowe, polegające na tym, że zaoszczędza on koszty przejazdu, jakie musiałby ponieść, gdyby dojeżdżał do pracy na własną rękę (np. koszty biletu, koszty paliwa itd.). O powstaniu obowiązku podatkowego po stronie pracownika nie decyduje to, ile razy pracownik faktycznie skorzystał z przewozu zorganizowanego przez zakład pracy (w ramach umowy z przewoźnikiem), ale sam fakt otrzymania od pracodawcy świadczenia w postaci możliwości korzystania z wykupionej u przewoźnika usługi. Oznacza to, że aby powstał przychód, pracownik nie musi faktycznie korzystać codziennie z darmowego transportu. Wystarczy, że taką możliwość ma zapewnioną przez pracodawcę (zob. m.in. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 stycznia 2009 r., IPPB2/415-1517/08-2/AK oraz interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 lipca 2008 r., IPPB2 /415-713/08-2/AS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Przychód po stronie pracownika powstaje z samego faktu otrzymania od pracodawcy świadczenia w postaci usługi przewozu bez względu na to, ile razy pracownik faktycznie skorzystał z przewozu zorganizowanego przez zakład pracy.

Niektóre rodzaje świadczeń przysługujące pracownikom są zwolnione ze składek i/lub z podatku. Zwolnienie ze składek obejmuje m.in. korzyści materialne polegające na korzystaniu z bezpłatnych przejazdów środkami lokomocji zapewnionymi przez pracodawcę – pod warunkiem jednak, że prawo pracownika do korzystania z przejazdów wynika z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu obowiązujących u pracodawcy (§ 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe). Koszty te stanowią jednak przychód pracownika podlegający opodatkowaniu (zob. m.in. wyrok Sądu Najwyższego z 24 października 2003 r., III RN 8/03).

Korzyści

Uregulowanie zasad bezpłatnego transportu pracowników do/z pracy w przepisach wewnętrznych obowiązujących u pracodawcy uprawnia do zwolnienia ze składek przychodu pracowników korzystających z przewozów.


REKLAMA

Jeśli nie uregulują Państwo zasad bezpłatnych przewozów w przepisach wewnętrznych firmy, do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników korzystających z dojazdów będą Państwo musieli wliczyć wartość pieniężną tego świadczenia. Jeśli pracodawca nie określił w wewnętrznych przepisach wysokości ekwiwalentu pieniężnego świadczenia w naturze, to jego wartość należy ustalić zgodnie z § 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Gdy przedmiotem świadczeń są rzeczy lub usługi zakupione przez pracodawcę, zgodnie z tym rozporządzeniem ich wartością jest cena zakupu (chyba że przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej pracodawcy – np. przewóz osób – wartość nieodpłatnego świadczenia należałoby ustalić według cen stosowanych przez tego przedsiębiorcę wobec innych odbiorców).

Z uwagi na to, że zakres działalności Państwa firmy nie obejmuje przewozu osób, wartość nieodpłatnego świadczenia należałoby ustalić na podstawie kosztu wykupionej usługi przewozowej (chyba że w wewnętrznych przepisach zostanie określona wysokość ekwiwalentu pieniężnego tego świadczenia w naturze). To na pracodawcy ciąży obowiązek wyodrębnienia wartości świadczenia, do których ponoszenia nie jest zobowiązany jako pracodawca (zob. m.in. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 stycznia 2009 r., IPPB2/415-1517/08-2/AK).

Przychodem jednego pracownika z tytułu przewozu będzie kwota wynikająca z podzielenia kosztu wynajmu busa przez liczbę pracowników, którym zapewniono możliwość dowozu do pracy. Należałoby więc najpierw dokładnie ustalić liczbę pracowników, którzy zgłosili się do Państwa z zamiarem skorzystania z przewozów. Dokonując powyższych wyliczeń nie należy brać pod uwagę tego, z ilu przejazdów w ciągu miesiąca korzystał dany pracownik (zob. m.in. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 lipca 2008 r., IPPB2 /415-713/08-2/AS).

PRZYKŁAD

Ryczałt na usługi przewozowe w skali miesiąca ponoszony przez pracodawcę wynosi 1500 zł. Chęć skorzystania z darmowych dojazdów zgłosiło 25 pracowników. W związku z tym kwotę 1500 zł należy podzielić przez 25. Na jednego pracownika przypada więc kwota 60 zł w skali miesiąca, którą należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz w podstawie wymiaru zaliczki na podatek za każdy miesiąc, w którym pracownik zadeklarował zamiar korzystania z przewozu zapewnionego przez pracodawcę.

Podstawa prawna

  • art. 4 ust. 9, art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • § 2 ust. 1 pkt 26, § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 ze zm.),
  • art. 11 ust. 2–2b, art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwsze trzynaste emerytury ZUS wypłaci 1 kwietnia. Jaka będzie wysokość dodatkowej emerytury?

1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów. Nie każdy dostanie dodatkową trzynastą emeryturę w takiej samej kwocie. Kwota, która wpłynie na konta seniorów jest uzależniona od tego jak wysoka jest ich comiesięczna wypłata z ZUS, ponieważ trzynastka będzie opodatkowana i oskładkowana.

BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS w 2025 r. Ile wynoszą i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

REKLAMA

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

REKLAMA

Jak prawidłowo usprawiedliwić nieobecności w pracy. Nieprzyjemne konsekwencje zaniedbania tego obowiązku

W razie nieobecności w pracy pracownik zobowiązany jest do jej usprawiedliwienia. W tym celu przepisy prawa pracy określają, jakie są przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy. Wymieniają też dowody, na podstawie których można usprawiedliwić nieobecność pracownika.

Zmiany w wynagrodzeniach 2025 i 2026 - transparentnie i jawnie

Do 7 czerwca 2026 roku Polska musi wdrożyć dyrektywę o jawności i przejrzystości wynagrodzeń. Przedsiębiorcy mają niewiele czasu na poważne zmiany w zakresie polityki płacowej. Nowe przepisy oznaczają bowiem konieczność przeprowadzenia wnikliwej analizy struktury płac w firmie, wprowadzenie nowych procedur dotyczących prawa do informacji o wynagrodzeniu i kryteriów ustalania jego wysokości. Choć prace nad ustawą wprowadzającą te przepisy nadal trwają, już teraz warto podjąć działania, które przygotują firmę na nową sytuację.

REKLAMA