| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Proces wprowadzania nowych pracowników na pokład organizacji to proces złożony, wymagający od zespołu zaangażowania – tak uwagi, jak i czasu. Rolą działu HR jest takie przygotowanie gruntu pod onboarding, by przebiegał on płynnie i był jasny zarówno dla osób w organizacji nowych, jak i obecnych członków zespołu.

Pracownik na pokładzie. Dobre wejście ma znaczenie

Rekrutacja zakończona, pracownik podpisał umowę, a wraz z nią komplet dokumentów. Szczęśliwe są wszystkie strony, bo droga była wyboista, a cały proces czasochłonny. Wreszcie można odetchnąć. Praca zaraz ruszy z miejsca. Czy oby na pewno? Jak wynika z badań The Wynhurst Group aż 22 proc. pracowników rezygnuje z nowej pracy w ciągu pierwszych 45 dni. Połowa z nich odchodzi w trakcie początkowych czterech miesięcy. Kluczowy jest tutaj proces onboardingu. W przedsiębiorstwach, w których go realizowano aż 62 proc. osób zatrudnionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy przyznaje, że po jego przeprowadzeniu zrealizowało swoje pierwsze założone cele. W przedsiębiorstwach, w których żadnego systemu tego typu nie zastosowano, udało się to jedynie 17 proc. z nich. Jak podejść do tematu wprowadzania na pokład?

Na pewno poważnie. Bo biorąc pod uwagę koszty i czas zrekrutowania pracownika, jego odejście niedługo po podpisaniu umowy, będzie dla firmy dużym obciążeniem (m.in. koszty związane z kolejną rekrutacją oraz koszty braku w kadrach). Liczby są bezlitosne – bez odpowiednio przeprowadzonego onboardingu trudniej utrzymać w organizacji nowych ludzi.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

To jak będzie wyglądał proces wprowadzania pracownika w szeregi firmy i ile czasu potrwa zależy od kilku czynników, m.in. wielkości organizacji, specyfiki stanowiska, a także odpowiedniego przygotowania osób wprowadzających „Nowego”, i od ich nastawienia. Onboarding to proces bardzo przestrzenny, bo obejmujący dużo ważnych punktów w różnych wymiarach. I etapowy. Pamiętajmy o tym, bo serwując pracownikowi wszystkie informacje naraz, w sposób nieuporządkowany, utrudniamy mu start. Zanim zacznie normalnie funkcjonować w firmie, przeżyje okres wielkiego chaosu, który zdecydowanie obniży zarówno jego wydajność, jak i pozytywne nastawienie.

O firmie

Większość kandydatów idąc na rozmowę kwalifikacyjną ma już jakieś pojęcie o firmie, w której zamierzają podjąć pracę. Jest to oczywiście punkt wyjścia do dalszej rozmowy. Podczas wprowadzania na pokład prezentujemy całą organizację, jej historię, punkt w którym znajduje się obecnie itd. Jest to świetny moment, by przedstawić misję, wizję i strukturę firmy, a także wszelkie wyzwania, z którymi mierzyła się ona w przeszłości i obecnie. Taka globalna wiedza daje pracownikowi pewną perspektywę, osadza go w nowej sytuacji.

Na tym pierwszym etapie, kiedy to tak naprawdę pracownik zapoznaje się z podstawami funkcjonowania organizacji, w zupełności wystarcza zaangażowanie działu HR. Ale zaangażowanie na poziomie – przejawiające się m.in. tym, że pracownicy wprowadzający na pokład firmy okazują gotowość do odpowiadania na nurtujące pytania, są życzliwi i wspierający. Nowa praca wiąże się przecież ze stresem, nawet wtedy, gdy jest pracą wymarzoną. Każda próba zmniejszenia go jest więc cenna.

reklama

Data publikacji:

Ekspert:

Fabryka Motywacji

Szkolenia, rekrutacja, coaching i mentoring, doradztwo HR, doradztwo biznesowe.

Autor:

Zdjęcia

Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika
Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Kossakiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »