| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Proces wprowadzania nowych pracowników na pokład organizacji to proces złożony, wymagający od zespołu zaangażowania – tak uwagi, jak i czasu. Rolą działu HR jest takie przygotowanie gruntu pod onboarding, by przebiegał on płynnie i był jasny zarówno dla osób w organizacji nowych, jak i obecnych członków zespołu.

Pracownik na pokładzie. Dobre wejście ma znaczenie

Rekrutacja zakończona, pracownik podpisał umowę, a wraz z nią komplet dokumentów. Szczęśliwe są wszystkie strony, bo droga była wyboista, a cały proces czasochłonny. Wreszcie można odetchnąć. Praca zaraz ruszy z miejsca. Czy oby na pewno? Jak wynika z badań The Wynhurst Group aż 22 proc. pracowników rezygnuje z nowej pracy w ciągu pierwszych 45 dni. Połowa z nich odchodzi w trakcie początkowych czterech miesięcy. Kluczowy jest tutaj proces onboardingu. W przedsiębiorstwach, w których go realizowano aż 62 proc. osób zatrudnionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy przyznaje, że po jego przeprowadzeniu zrealizowało swoje pierwsze założone cele. W przedsiębiorstwach, w których żadnego systemu tego typu nie zastosowano, udało się to jedynie 17 proc. z nich. Jak podejść do tematu wprowadzania na pokład?

Na pewno poważnie. Bo biorąc pod uwagę koszty i czas zrekrutowania pracownika, jego odejście niedługo po podpisaniu umowy, będzie dla firmy dużym obciążeniem (m.in. koszty związane z kolejną rekrutacją oraz koszty braku w kadrach). Liczby są bezlitosne – bez odpowiednio przeprowadzonego onboardingu trudniej utrzymać w organizacji nowych ludzi.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

To jak będzie wyglądał proces wprowadzania pracownika w szeregi firmy i ile czasu potrwa zależy od kilku czynników, m.in. wielkości organizacji, specyfiki stanowiska, a także odpowiedniego przygotowania osób wprowadzających „Nowego”, i od ich nastawienia. Onboarding to proces bardzo przestrzenny, bo obejmujący dużo ważnych punktów w różnych wymiarach. I etapowy. Pamiętajmy o tym, bo serwując pracownikowi wszystkie informacje naraz, w sposób nieuporządkowany, utrudniamy mu start. Zanim zacznie normalnie funkcjonować w firmie, przeżyje okres wielkiego chaosu, który zdecydowanie obniży zarówno jego wydajność, jak i pozytywne nastawienie.

O firmie

Większość kandydatów idąc na rozmowę kwalifikacyjną ma już jakieś pojęcie o firmie, w której zamierzają podjąć pracę. Jest to oczywiście punkt wyjścia do dalszej rozmowy. Podczas wprowadzania na pokład prezentujemy całą organizację, jej historię, punkt w którym znajduje się obecnie itd. Jest to świetny moment, by przedstawić misję, wizję i strukturę firmy, a także wszelkie wyzwania, z którymi mierzyła się ona w przeszłości i obecnie. Taka globalna wiedza daje pracownikowi pewną perspektywę, osadza go w nowej sytuacji.

Na tym pierwszym etapie, kiedy to tak naprawdę pracownik zapoznaje się z podstawami funkcjonowania organizacji, w zupełności wystarcza zaangażowanie działu HR. Ale zaangażowanie na poziomie – przejawiające się m.in. tym, że pracownicy wprowadzający na pokład firmy okazują gotowość do odpowiadania na nurtujące pytania, są życzliwi i wspierający. Nowa praca wiąże się przecież ze stresem, nawet wtedy, gdy jest pracą wymarzoną. Każda próba zmniejszenia go jest więc cenna.

Data publikacji:

Ekspert:

Fabryka Motywacji

Szkolenia, rekrutacja, coaching i mentoring, doradztwo HR, doradztwo biznesowe.

Autor:

Zdjęcia

Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika
Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Gazeta Samorządu i Administracji598.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tobolewscy Kancelaria Doradztwa Biznesowego

Kredyty inwestycyjne, kredyt deweloperski, kredyt obrotowy, restrukturyzacja zadłużenia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »