REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4650 zł brutto najniższej krajowej w 2025 r.? Rząd ulegnie presji związkowców? Budżet państwa zyska na tym a w przyszłym roku wybory

Rząd: 4626 zł minimalnego wynagrodzenia w 2025 roku. Związki zawodowe: co najmniej 4650 zł brutto
Rząd: 4626 zł minimalnego wynagrodzenia w 2025 roku. Związki zawodowe: co najmniej 4650 zł brutto
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Na posiedzeniu w dniu 15 lipca 2024 r. Radzie Dialogu Społecznego nie udało się wypracować wspólnego stanowiska w sprawie propozycji wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. To oznacza, że rząd do 15 września ma czas na podjęcie ostatecznej decyzji w tej sprawie. Jaka będzie ta decyzja? Czy mając w perspektywie wybory prezydenckie w przyszłym roku rząd ulegnie naciskom związków zawodowych i przyjmie płacę minimalną na poziomie 4650 zł brutto? Nie tak znowu wielką tajemnicą jest to, że budżet państwa za każdym razem zyskuje na podwyżce najniższej krajowej? Kto traci? Pracodawcy.

Rząd: 4626 zł minimalnego wynagrodzenia w 2025 roku. Związki zawodowe zgodnie: przynajmniej 4650 zł brutto

Na wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawie minimalnego wzrostu wynagrodzeń Rada Dialogu Społecznego ma co roku czas do 15 lipca. Zgodnie z przepisami, jeżeli RDS w ustawowym terminie nie uzgodni wysokości minimalnego wynagrodzenia i stawki godzinowej, wówczas kwoty te ustala Rada Ministrów w drodze rozporządzenia do 15 września br. Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także wysokość minimalnej stawki godzinowej ustalone przez Radę Ministrów, nie mogą być jednak niższe od tych, które zostały wcześniej przedstawione Radzie Dialogu Społecznego do negocjacji.

Na posiedzeniu plenarnym Rady Dialogu Społecznego w dniu 15 lipca 2024 r. przeprowadzono dyskusję dotyczącą propozycji wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz propozycji wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r.

Rząd zaproponował, by od 1 stycznia 2025 r. płaca minimalna wyniosła 4626 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych do 30,20 zł.

Porozumienie wypracowała jedynie strona związkowa, która zaproponowała wzrost minimalnego wynagrodzenia przynajmniej do poziomu 4650 zł. Zdaniem przedstawicieli Solidarności propozycja rządowa jest "niesatysfakcjonująca". Z kolei Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych przekonywało, że minimalne wynagrodzenie gwarantuje godne życie, a propozycja związków "tylko trochę różni się od rządowej".

"Apelujemy bardzo mocno, aby rozważyć, by to minimalne wynagrodzenie nie było tylko i wyłącznie na poziomie ustawowego minimum" - powiedział prezes OPZZ Piotr Ostrowski.

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawcy: większość za propozycją rządową

Strona pracodawców opowiedziała się za propozycją rządu, jednak pojawiły się też głosy o zamrożeniu płacy minimalnej na następny rok. Przedstawiciele Konfederacji Lewiatan podkreślali, że grozi nam masowa likwidacja małych firm, a pracodawcy RP zwracali uwagę, że nie każda firma funkcjonuje w warunkach "warszawskich". Ponadto pracodawcy wskazywali, że "pompowanie płacy minimalnej jest dużym zagrożeniem dla bytu firm w uboższych regionach kraju".

Wdrożenie dyrektywy o minimalnych, adekwatnych wynagrodzeniach w Unii Europejskiej

Ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk podczas posiedzenia poinformowała, że w jej resorcie równolegle trwają prace nad wdrożeniem unijnej dyrektywy o minimalnych, adekwatnych wynagrodzeniach w Unii Europejskiej.

"Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowało wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu i jesteśmy gotowi do dalszych prac, do konsultacji i do uzgodnień nad przedmiotowym projektem. Spodziewamy się, że w najbliższym czasie do tego dojdzie, mając na względzie datę listopadową konieczności wdrożenia wspomnianej dyrektywy" - zapowiedziała szefowa MRPiPS.

Dodała, że w tym projekcie będzie uregulowana kwestia związaną z wartością referencyjną wzrostu płacy minimalnej, czyli kierunkowego wskaźnika relacji płacy minimalnej do przeciętnego wynagrodzenia.

Zgodnie z zapisami dyrektywy państwa członkowskie są zobowiązane do dokonywania oceny adekwatności minimalnego wynagrodzenia. W tym celu muszą wybrać jedną lub kilka "orientacyjnych wartości referencyjnych". Przykładowo może to być np. 60 proc. mediany wynagrodzeń, 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia (na poziomie międzynarodowym lub na poziomie krajowym).(PAP)
kkr/ jann/ mhr/

Czy rząd ustąpi związkom pracowników mając w przyszłym roku wybory? Budżet zyska, stracą pracodawcy?

Rząd ma więcej powodów, by zgodzić się na propozycję (postulat) związków pracowniczych. Przede wszystkim już od lat wiadomo, że finanse publiczne (w tym m.in.: budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego, FUS, NFZ) zyskują na podwyżce płacy minimalnej. Z tego powodu rosną przecież zaliczki na podatek PIT, składki ZUS i zdrowotne. Oczywiście rząd i samorządy muszą też same wydać więcej pieniędzy na podwyżki do minimalnego wynagrodzenia swoich pracowników. Ale bilans i tak jest mocno dodatni dla sektora finansów publicznych. W OSR projektu rozporządzenia podwyższającego płacę minimalną na 2024 rok obliczono (prognozowano), że z tego tytułu finanse publiczne miały zyskać "na czysto" ponad 9,1 mld złotych. Taki zysk jest nie do pogardzenia dla żadnego z rządów. A zwłaszcza dla obecnego, nad którym wisi groźba wdrożenia unijnej procedury nadmiernego deficytu.

Poza tym w przyszłym roku mamy wybory prezydenckie i wyższym minimalnym wynagrodzeniem można kupić przychylność przynajmniej części elektoratu.

Z drugiej strony rząd ma świadomość, że wyższa płaca minimalna obniża konkurencyjność firm. Bowiem właśnie na firmach - zwłaszcza małych i średnich - spoczywa główny ciężar podniesienia wynagrodzeń do poziomu płacy minimalnej. A przecież to firmy zasilają w przeważającej mierze budżet państwa, płacąc podatki i składki za swoich pracowników. Rząd (przynajmniej teoretycznie) nie może też sobie pozwolić, by spowodować kłopoty finansowe przedsiębiorców. Stąd decyzja nie jest łatwa (jak co roku) ale wydaje się, że więcej krótkoterminowych korzyści osiągnie rząd podnosząc najniższą krajową do poziomu postulowanego przez związki zawodowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Apel sędziów TK o nowe przepisy dla emerytów. I korzystne stosowanie tych, które są. Zaskoczenie w uzasadnieniu wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. (sygn. akt SK 140/20)

Wyrok początkowo dotyczył około 160 000 - 200 000 emerytów. Mieli mieć podwyższone emerytury o średnio 1000 - 1200 zł i otrzymać wyrównanie około 55 000 - 64 000 zł (średnio). Jako rekompensata za obniżenie wartości emerytury powszechnej (po przekroczeniu 65 lat/mężczyźni i 60 lat/kobiety) o pieniądze wypłacone w okresie pobierania wcześniejszych emerytur. Dlaczego początkowo? Bo już nie ma 160 000 - 200 000 uprawnionych - TK zmniejszył tą liczbę (o czym na końcu artykułu). Jednocześnie sędziowie TK zaapelowali do Sejmu, rządu i ZUS o podjęcie takich działań, które pozwolą wykonać jego wyrok: 1) uchwalić nowe przepisy (to Sejm) i 2) stosować korzystnie dla emerytów, te które są (to ZUS). 

Już jest Kreator CV za darmo! To nowa usługa Zielonej Linii

Już jest Kreator CV za darmo! To nowa usługa Zielonej Linii pozwalająca na stworzenie 5 różnych wersji CV. Jak w 7 krokach utworzyć najważniejszy dokument w procesie rekrutacji do pracy? Czy zdjęcie w CV ma znaczenie? Nie wiesz jak napisać CV? Skorzystaj z kreatora!

Renta wdowia: Wiek wdowy w chwili śmierci męża (53 lata), śmierć męża (53 lata). Całkowita niezdolność do pracy od 39-ego roku życia

Nie ma znaczenia dla przyznania renty wdowiej przyczyna śmierci współmałżonka. Nie ma znaczenia jego wiek w chwili śmierci. Przeszłość składkowa (np. wieloletnia całkowita niezdolność do pracy wdowy) ma znaczenie przede wszystkim dla wartości renty wdowiej. W praktyce większa część osób spełnia kryterium nabycia praw do świadczenia emerytalno-rentowych. Dlatego nie jest to istotna przesłanka nabycia prawa do renty. Problemem będzie wpływ przeszłości składkowej na wysokość renty, która jest zależna od np. wartości wypracowanej emerytury.

Zapomoga 1000 zł za urodzenie dziecka. Tylko dla 7000 kobiet. Od 1 listopada 2024 r. limit dochodu 1922,00 zł [becikowe]

W 2023 r. z jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka skorzystało 9500 kobiet. W ustawie o świadczeniach rodzinnych nie ma zmian od 1 listopada 2024 r. Dlatego w 2025 r. skorzysta z tego świadczenia tylko 7000 kobiet. W kolejnych latach liczba ta będzie spadała.

REKLAMA

13 celów wniosku o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności [Wzory, 30 września 2024 r.]

Osoby niepełnosprawne składają wnioski o przedłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności na zaktualizowanych drukach. Są dostosowane do przedłużenia ważności orzeczeń wygasających w terminie do 30 września 2024 r.

Pracujemy dla pieniędzy - Polska na 9. miejscu

Pracujemy dla pieniędzy. Nic tak nie przyciąga do pracy jak pieniądze. To główne kryterium wyboru pracodawcy bije na głowę atmosferę pracy, benefity pozapłacowe i dodatkowe dni wolne od pracy. Polska jest na 9. miejscu. Pracownicy których państw najczęściej wskazują na pieniądze?

6 sposobów na walkę z dyskryminacją w pracy ze względu na wiek

Dyskryminacja ze względu na wiek, zwana ageizmem, to zjawisko globalne. Dyskryminuje się nie tylko starszych pracowników sugerując ich niedopasowanie do kultury organizacyjnej i problemy z rozwojem kompetencji cyfrowych. Młodym pracownikom zarzuca się głównie brak doświadczenia. Jak walczyć z dyskryminacją ze względu na wiek? Oto 6 sposobów.

Niemiecki ZUS (Deutsche Rentenversicherung) w Opolu. Porady emerytalno-rentowe w jęz. polskim i niemieckim: 17-19 września 2024 r.

W II połowie września 2024 r. opolski ZUS organizuje darmowe porady polskich i niemieckich ekspertów od ubezpieczeń społecznych! Każdy, kto pracuje lub pracował w Niemczech i ma pytania dot. niemieckiej emerytury lub renty może telefonicznie umówić się  na bezpłatne konsultacje z polskimi i niemieckimi specjalistami w zakresie ubezpieczeń społecznych.  

REKLAMA

Zmiany w przepisach dotyczących umów zlecenia 2025 r. Na co wpływ ma zmiana płacy minimalnej

Zmiany w przepisach dotyczących umów zlecenia 2025 r. Czym jest umowa zlecenie? Co się zmieni w 2025 r.? Na co wpływ ma zmiana płacy minimalnej? Ile będzie wynosiło minimalne wynagrodzenie od 1 stycznia 2025 r.

MOPS: o przedłużaniu orzeczeń o niepełnosprawności. Okres 30 września 2024 r. - 30 marca 2025 r. W tym karty parkingowe

MOPS na stronach internetowych informują o aktualnej procedurze załatwienia przedłużenia ważności orzeczenia o niepełnosprawności. Załatwić to można poprzez wniosek do powiatowego (miejskiego) zespołu z wnioskiem o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Z końcowej daty ważności 30 września 2024 r. możliwe jest przedłużenie orzeczenia do 30 marca 2025 r.

REKLAMA