reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Leksykon kadrowca > Praca lekka

Praca lekka

Praca lekka – to rodzaj pracy, przy której może być zatrudniony młodociany. Praca lekka to tzw. praca, która nie może powodować zagrożenia dla życia, zdrowia i rozwoju psychofizycznego młodocianego, a także nie może utrudniać młodocianemu wypełniania obowiązku szkolnego. Zatrudnienie przy tzw. pracach lekkich nie ma charakteru prac przygotowawczych do zawodu, ale wyłącznie zarobkowy.

Pracodawca, który zatrudnia młodocianych, ma obowiązek ustalić wykaz prac lekkich. Nie może tego jednak zrobić samodzielnie, ale wyłącznie po uzyskaniu zgody lekarza wykonującego zadania służby medycyny pracy. Następnie wykaz musi zostać zatwierdzony przez właściwego inspektora pracy. Nie może on zawierać tzw. prac wzbronionych młodocianym, np. związanych z nadmiernym wysiłkiem fizycznym, wymuszoną pozycją ciała oraz zagrażających prawidłowemu rozwojowi psychicznemu czy przy pracach w narażeniu na szkodliwe działanie czynników chemicznych, fizycznych i biologicznych.

Zasadniczo wykaz lekkich prac ustala się w regulaminie pracy. Jeżeli jednak pracodawca nie ma obowiązku jego wydania (zatrudnia mniej niż 20 pracowników), ustala wykaz w osobnym akcie.

Każdy młodociany przed rozpoczęciem pracy musi zostać zapoznany przez pracodawcę z odpowiednim dokumentem zawierającym wykaz prac lekkich.

Zatrudnienie przy pracy lekkiej może się odbywać w zasadzie na podstawie każdego rodzaju umowy o pracę z zastrzeżeniami wynikającymi z ograniczeń związanych z nawiązywaniem stosunku pracy z młodocianymi. Z chwilą ukończenia 18. roku życia umowa taka przekształca się w klasyczną umowę o pracę.

reklama

Czytaj także

Źródło:

INFOR
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Agencja interaktywna LTB.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama