REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić relacje w firmie. Sześć kroków do sukcesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak poprawić relacje w firmie i zatrzymać specjalistów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad jedna piąta pracowników zmieniła pracę w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, co stanowi wzrost o 2 punkty procentowe w porównaniu do analogicznego okresu – wynika z najnowszego Monitora Rynku Pracy. Czym jest to spowodowane? Głównie niesprzyjającą atmosferą oraz złymi relacjami w przedsiębiorstwie. Jak je poprawić i zatrzymać pracowników? 

Najczęściej zmieniają pracę osoby młode – do 29 roku życia. Wskazywanymi powodami zmiany pracy są: 

REKLAMA

REKLAMA

  • wyższe wynagrodzenie u nowego pracodawcy – 47 proc., 
  • chęć rozwoju zawodowego – 43 proc., 
  • niezadowolenie z dotychczasowego pracodawcy – 34 proc.

Nadal mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Najnowsze badania wskazują, że Polacy przestali bać się utraty pracy. Odsetek deklarowanych dużych obaw spadł z 11 proc. w szczytowym momencie 2022 roku do 7 proc. obecnie. Koszty utrzymania dotychczasowego pracownika są znacznie niższe niż zatrudnienie nowej kadry i wyszkolenie jej. Jak poprawić relacje w firmie i zatrzymać specjalistów? 

Krok 1. Zadbaj o komunikację 

Komunikacja jest kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywną współpracę między członkami zespołu. Poprzez jasne przekazywanie informacji, wyrażanie oczekiwań i udostępnianie istotnych danych, pracownicy mogą lepiej zrozumieć cele i zadania, skoordynować swoje działania i osiągać lepsze wyniki.

Sprawna komunikacja umożliwia rozwiązywanie problemów i napotykanych trudności. Poprzez otwartą wymianę informacji, pracownicy mogą dzielić się swoimi perspektywami, wnioskami i propozycjami rozwiązań. To z kolei sprzyja kreatywności i innowacyjności w rozwiązywaniu problemów. Nieporozumienia mogą prowadzić do konfliktów i błędów w pracy. Poprzez skuteczną komunikację można minimalizować ryzyko nieporozumień, wyjaśniać wątpliwości i zapewnić, że wszyscy mają taką samą wiedzę na temat realizowanych projektów.

REKLAMA

 – Nieefektywna komunikacja wewnętrzna może kosztować firmę nawet 40 tysięcy złotych rocznie na każdym pracowniku. Istotne jest przeprowadzenie audytu i sprawdzenie, w jaki sposób firma realizuje zadania z zakresu komunikacji wewnętrznej. Ta może być prowadzona w sposób bezpośredni, na przykład poprzez kwartalne spotkania z pracownikami lub online, za pomocą komunikatorów czy newsletterów. Wprowadzenie dobrych praktyk z obszaru komunikacji wewnętrznej pozwoli nam zatrzymać pracowników w przedsiębiorstwie – wyjaśnia Anna Goławska z Commplace.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 2. Zadbaj o to, by zespół by zgrany 

Wspólny cel i jasne zdefiniowanie roli każdego członka zespołu w jego osiągnięciu są niezwykle ważne dla sukcesu firmy. Wspólny cel daje zespołowi jasne skupienie i określony kierunek działań. Każdy wie, dokąd zmierza zespół i jakie są priorytety. To pomaga uniknąć rozproszenia uwagi i skoncentrować wysiłki na kluczowych zadaniach. Wspólny cel działa jak bodziec motywacyjny dla zespołu. Kiedy wszyscy mają jasność co do celu, widzą, jak ich wkład przyczynia się do jego osiągnięcia, czują większe zaangażowanie i dążą do osiągnięcia sukcesu.

Wspólny cel pomaga zespołowi działać bardziej efektywnie. Pracownicy mogą skupić się na konkretnych zadaniach i priorytetach, eliminując zbędne działania i rozpraszacze. To prowadzi do większej produktywności i osiągania lepszych wyników. Wiedza, że wszyscy w zespole mają ten sam cel, sprzyja współczuciu i wzajemnemu wsparciu. Członkowie zespołu są bardziej skłonni pomagać sobie nawzajem, dzielić się wiedzą i doświadczeniem, aby osiągnąć wspólny sukces.

Krok 3. Daj pracownikom odpowiednie narzędzia do wykonywania zadań 

Pracodawcy zazwyczaj zapewniają pracownikom niezbędny do wykonywania pracy sprzęt, taki jak komputer, laptop, smartfon. W zależności od branży i stanowiska, pracownicy mogą korzystać z specjalistycznego oprogramowania lub narzędzi związanych z ich dziedziną. Ważne jest, by reagować na potrzeby pracowników i umożliwić im jak najwydajniejszą pracę. 

Kolejnym elementem jest zapewnienie pracownikom odpowiednich szkoleń i kursów. Te wpływają na ciągły rozwój, a także sprawiają, że firma jest postrzegana jako nowoczesna i dbająca o swoją załogę. Ważne jest, aby każdy pracownik miał dostęp do mentorów i coachów, którzy pomogą mu w rozwoju zawodowym.

Krok 4. Nie zapomnij o szacunku do pracowników 

Odpowiednie traktowanie pracowników wynika z fundamentalnego przekonania, że każdy człowiek ma wartość i zasługuje na szacunek. Pracownicy są istotnymi członkami organizacji i przyczyniają się do jej funkcjonowania i sukcesu. Szanowanie ich to wyraz uznania ich pracy i wkładu. Ma także pozytywny wpływ na ich motywację i zaangażowanie. Kiedy pracownicy czują, że są szanowani, doceniani i traktowani sprawiedliwie, są bardziej skłonni do angażowania się w swoją pracę, dążenia do osiągania celów i wniesienia pozytywnego wkładu w firmę.

Szanowanie pracowników sprzyja tworzeniu otwartego i twórczego środowiska pracy. Mają oni wówczas większą swobodę w wyrażaniu swoich pomysłów, zadawaniu pytań i eksperymentowaniu. To stwarza warunki sprzyjające innowacyjności i rozwojowi firmy. Szacunek w miejscu pracy sprzyja tworzeniu pozytywnej atmosfery i budowaniu zdrowych relacji między pracownikami. Kiedy pracownicy czują się szanowani są bardziej skłonni do współpracy, komunikacji i dzielenia się wiedzą. To z kolei prowadzi do zwiększonej efektywności zespołu i osiągania lepszych wyników.

Krok 5. Sprecyzuj swoje oczekiwania 

Precyzowanie oczekiwań wobec pracowników pomaga zapewnić klarowność i jasność co do tego, czego się od nich oczekuje w kontekście ich pracy. Precyzyjnie określone cele, zadania i standardy działania pomagają pracownikom zrozumieć, jak powinni wykonywać swoje obowiązki i jakie wyniki osiągnąć. Określenie priorytetów, procesów, zasad i procedur pozwala pracownikom działać w sposób skuteczny i efektywny.

Z kolei brak precyzyjnych oczekiwań może prowadzić do nieporozumień i frustracji zarówno u pracowników, jak i u pracodawcy. 

Krok 6. Zadbaj o integrację zespołu 

Integracja zespołu pomaga w budowaniu zaufania i pozytywnych relacji między jego członkami. Kiedy pracownicy mają okazję lepiej się poznać i spędzić czas razem poza miejscem pracy, tworzą więzi i zwiększają wzajemne zrozumienie. To przekłada się na lepszą komunikację, współpracę i gotowość do wzajemnego wsparcia.

 – Wyjazdy integracyjne, jednodniowe spotkania czy warsztaty teambuildingowe – każda forma jest dobra, by poprawić efektywność zespołu i zbudować relacje. – zauważa Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy. – Ponadto integracja zespołu odgrywa ważną rolę w retencji pracowników. Silne więzi między członkami zespołu i poczucie przynależności do zespołu sprawiają, że pracownicy są bardziej skłonni pozostać w organizacji. To zmniejsza rotację kadry i związane z nią koszty rekrutacji i szkoleń. – dodaje.

Podjęcie prostych kroków w celu poprawy komunikacji i relacji w firmie pomaga zatrzymać pracowników i rozwijać zespół. Warto zatem zadbać o to, by osoby zatrudnione u nas były zadowolone z pracy i wspólnie z pracodawcą chciały rozwijać firmę. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Listopad 2025: dni wolne, godziny pracy

Listopad to miesiąc z najniższą liczbą godzin pracy w całym 2025 roku. W każdym innym miesiącu pracujemy dłużej niż 144 godziny. Kiedy jest najwięcej pracy? Ile godzin pracy było w poprzednich latach w listopadzie i jak będzie w 2025 roku?

Listopad 2025: kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz listopada 2025 do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Listopad 2025 roku ma aż 12 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują we listopadzie? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Nowość: wnioski o zaświadczenia z ZUS od stycznia 2026 r. niezbędne do przeliczenia stażu pracy po nowemu [STAŻ PRACY 2026]

Nowość: wnioski o zaświadczenia z ZUS będzie można uzyskać od stycznia 2026 r., co jest niezbędne do przeliczenia stażu pracy po nowemu, a co jeśli się nie da? Będzie możliwość udowodnienia samemu odpowiednimi dokumentami - okresu i formy wykonywania pracy - na innej podstawie niż stosunek pracy - aby mieć większy staż pracy. Czy szykuje się mała rewolucja w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych - wydaje się, że w praktyce tak. Jak podkreśla Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: "Mało kto tak naprawdę ma możliwość wyboru formy umowy, na podstawie której świadczona jest praca. Zlecenie to też praca. Jednoosobowa działalność gospodarcza to praca. I zasługują na docenienie. Dlatego konieczna jest zmiana Kodeksu pracy, aby wyrównać szanse w dostępie do niektórych uprawnień pracowniczych, jak i stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego".

Społeczeństwo się starzeje, maleje liczba osób w wieku produkcyjnym. Oto 2 najlepsze rozwiązania dla pracodawców

Starzejące się społeczeństwo i malejąca liczba osób w wieku produkcyjnym to jedne z największych wyzwań dla pracodawców. Oto 2 najlepsze rozwiązania, które stosują firmy, aby odpowiedzieć na brak rąk do pracy.

REKLAMA

Reforma pomocy społecznej - co będzie można uzyskać z MOPS i nie tylko w 2026?

Czekają nas spore zmiany dla osób z niepełnosprawnościami, dla rodzin i osób samotnie gospodarujących znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej, życiowej i zdrowotnej, w tym dla seniorów. Ogłoszono projekt ustawy o zmianie ustawy pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (numer projektu: UD315) ma na celu wdrożenie pierwszego etapu szerokiej reformy systemu pomocy społecznej, skoncentrowanej na zwiększeniu dostępności i jakości usług, lepszej koordynacji wsparcia oraz wzmocnieniu działania pewnych instytucji i form pomocy.

Staż pracy 2026 – jakie nowe okresy uwzględni pracodawca? Zmiany po podpisie prezydenta

Prezydent podpisał ustawę zmieniającą zasady obliczania stażu pracy nie tylko ogólnego, ale też zakładowego. Pracodawca będzie musiał uznać za staż pracy wiele innych okresów, nie tylko pracę na zlecenie i działalność gospodarczą. O jakich okresach mowa?

Zmiany w prawie pracy: rząd dopuszcza e‑mail, SMS czy skan podpisanego dokumentu - zamiast formy papierowej. Deregulacja i cyfryzacja dialogu społecznego [PROJEKT]

Rząd zaproponował projekt nowelizacji ustaw regulujących stosunki między pracodawcami a przedstawicielami pracowników, którego celem jest uproszczenie i zdigitalizowanie obiegu informacji. Najważniejszym elementem projektu jest formalne dopuszczenie obok tradycyjnej formy pisemnej dwóch alternatyw: formy dokumentowej oraz formy elektronicznej. Zmiana ma zredukować formalności, przyspieszyć dialog społeczny i lepiej dostosować procedury do współczesnych praktyk komunikacyjnych.

"Ukryte zasoby" wciąż w cieniu. Dlaczego pracodawcy nie sięgają po nowe grupy pracowników?

Mimo rosnących niedoborów kadrowych wielu przedsiębiorców wciąż nie sięga po tzw. ukryte zasoby rynku pracy – osoby starsze, kobiety opiekujące się bliskimi, młodych, cudzoziemców czy osoby z niepełnosprawnościami. O przyczynach tego zjawiska, barierach i potencjale, który może wzmocnić konkurencyjność polskich firm, opowiada Maja Dobrzyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

REKLAMA

Zmiana czasu na zimowy trwa moment, ale konsekwencje w pracy i w życiu osobistym ciągną się tygodniami. Czy wszystkie są korzystne

Choć co roku powraca dyskusja o sensie zmiany czasu i coraz częściej pojawiają się postulaty, by z niej zrezygnować, decyzja o jej utrzymaniu w wielu krajach wynika głównie z tradycji. W teorii ma to sprzyjać lepszemu wykorzystaniu światła dziennego i poprawie efektywności funkcjonowania społeczeństwa.

Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców

Zawodowi kierowcy podejmują decyzję o złożeniu wypowiedzenia, a wtedy szansa na ich zatrzymanie jest minimalna. To nie jednostkowe przypadki, a branżowy standard. Okazuje się bowiem, że aż 70 proc. przedsiębiorstw przewozowych w Europie ma poważne lub bardzo poważne problemy kadrowe. Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców.

REKLAMA